دسته بندی مطالب

احمد شاکری در گفت و گو با تسنیم: افق دید سیاستمداران ما روند ثابت و تأثیرگذار را در حوزه فرهنگ کتابخوانی طی نمی‌کند.

۲۹ تیر ۱۳۹۵ اطلاعیه ها

downloadشاکری با انتقاد از فقدان برخورداری سیاست‌های فرهنگی از آینده‌نگری‌های کلان، گفت: افق دید سیاستمداران ما روند ثابت و تأثیرگذار را در حوزه فرهنگ کتابخوانی طی نمی‌کند.
به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران تسنیم «پویا»، احمد شاکری، نویسنده و منتقد ادبی در گفت‌وگو با تسنیم درباره وضعیت ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در فضای مجازی گفت: با توجه به قرار گرفتن در عصری که پیشرفت‌ تکنولوژی تأثیر غیر قابل انکاری در زندگی بشر داشته، موضوع ترویج فرهنگ کتابخوانی به عنوان یک بحث جدی، محل توجه، تحقیق و پژوهش است.
وی افزود: طبیعتاً انتظار می‌رود با پیشرفت تکنولوژی دسترسی مردم و اقبال جامعه به هنر، هنر مکتوب و ادبیات داستانی افزایش یابد و طبعاً روند مطالعه و کتابخوانی را متحول کند، اما این‌گونه که شاهد هستیم این اتفاق نیفتاده و با رفتن جامعه به سمت تیتر خوانی و فاصله گرفتن از کتاب، این توقع برآورده نشده است.
این منتقد ادبی درباره فاصله ایجاد شده بین مردم و کتاب در سالهای اخیر گفت: اینکه چرا چنین فاصله‌ای بین مردم و کتاب ایجاد شده را نمی‌توان به موضوع ظهور تکنولوژی‌های جدید نسبت داد، بلکه این موضوع به بسترهای فرهنگی که باید درباره کتاب و کتابخوانی ایجاد شود برمی‌گردد و متأسفانه باید بگوییم که تا کنون حرکتی موثر برای ایجاد این بستر در فضای مجازی صورت نگرفته است.
شاکری عدم برخورداری سیاست‌های فرهنگی از آینده نگری‌های کلان را مانع شکل‌گیری این بستر عنوان کرد و گفت: مطالعات فرهنگی و افق دید سیاستمداران ما نوعاً به این سمت پیش نمی رود که یک روند ثابت، ماندگار و تأثیرگذار را در حوزه فرهنگ کتاب و کتابخوانی ایجاد کنیم. این موضوع نیاز به یک خیزش عمومی منجر می‌شود که می‌تواند از طرف نویسندگان مورد توجه قرار بگیرد.
وی با اشاره به اقدامات انجام شده از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در این رابطه ادامه داد: به تازگی حرکتی با عنوان «پویش کتابخوان مجازی» با هدایت نهاد کتابخانه‌های عمومی در شبکه‌های اجتماعی در حال گسترش است که می‌توان از آن به عنوان نمونه‌ای مفید و موثر از بکارگیری تکنولوژی روز در ترویج کتابخوانی دانست.
این منتقد ادبی بر پیشگامی نویسندگان برای شرکت در این پویش عمومی تأکید کرد و گفت: به نظر من اگر بخواهیم در میان افرادی که دغدغه کتابخوانی دارند، اولویت قائل شویم، نویسندگان باید اولین گام در این حوزه را بردارند؛ به طوری که می‌‌توانند با تهیه کلیپ‌هایی کوتاه کتاب‌های خود و سایر آثار برجسته و مناسب را در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی معرفی کنند و به اشتراک بگذارند.
شاکری با اشاره به تأثیر مشارکت نویسندگان در پویش «کتابخوان مجازی» ادامه داد: اگر چنین رویه‌ای با حمایت برخی نهادها و NGOها، توسط نویسندگان آغاز شود، از سوی مردم ادامه پیدا کند و تبدیل به یک جریان شود، سایر سازمان‌ها و مجموعه‌ها مانند صدا و سیما نیز به نحو قهری به دنبال این جریان کشیده می‌شوند.
وی همچنین اجرای چنین طرح‌هایی را نیازمند مراقبت دانست و گفت: به ثمر نشستن چنین طرح‌هایی مستلزم یک جریان شناسی درست، مخاطب شناسی دقیق و درنظر گرفتن یک سیر مطالعاتی مناسب است، چراکه در غیر این صورت چنین طرح‌هایی مانند تیغ دو دم عمل می‌کنند که ممکن است از برخی جهات حتی به ضرر صاحبان طرح ختم شود.

فراخوان بیست و دومین دورۀ جشنواره قلم زرین

۲ اسفند ۱۴۰۲
  فراخوان بیست و دومین دوره جشنواره قلم زرین انجمن قلم ایران خرسند است آغاز به کار بیست و دومین دوره جشنواره قلم زرین...

دبیر جشنواره “قلم زرین” معرفی شد

۹ بهمن ۱۴۰۲
  دبیر بیست و دومین دورۀ جشنواره قلم زرین معرفی شد. با تصویب هیأت مدیره انجمن قلم ایران ، «جواد کامور بخشایش» دبیر بیست...

بیانیه انجمن قلم ایران در محکومیت حادثه تروریستی کرمان

۱۷ دی ۱۴۰۲
————– 🔻 بیانیه انجمن قلم ایران در محکومیت حادثه تروریستی کرمان ————- به نام منتقم خون شهیدان «جنایتکاران سنگدل از هم اکنون آماج قطعی...

فراخوان سومین جشنواره ادبی فلسطین

۸ آذر ۱۴۰۲
  بسم الله الرحمن الرحیم —————- فراخوان سومین جشنواره ادبی فلسطین —————- مقام معظم رهبری: ما یقین داریم با ادامۀ مبارزات مردم مسلمان فلسطین...

بیانیه انجمن قلم ایران در حمایت از عملیات «طوفان الاقصی»

۱۷ مهر ۱۴۰۲
  بسم الله قاصم الجبارین «ما یقین داریم با ادامه‌ی مبارزات مردم مسلمان فلسطین و حمایت جهان اسلام، فلسطین به فضل الهی آزاد می‌شود...

جلسه مجمع عمومی سالیانه ۱۴۰۲

۱۳ مهر ۱۴۰۲
باسلام؛ به اطلاع می‌رساند: مجمع عمومی عادی(سالیانه) انجمن قلم ایران روز یکشنبه مورخ  ۲۳/۰۷/۱۴۰۲  از ساعت ۱۵ الی ۱۷ در محل سالن انجمن قلم...

اسامی برگزیدگان بیست و یکمین جایزه قلم زرین معرفی شدند

۲۰ تیر ۱۴۰۲
  اسامی برگزیدگان و شایسته تقدیر بیست و یکمین جایزه قلم زرین معرفی شدند: بخش نقد و پژوهش ادبی: شایسته تقدیر: گونه شناسی نثر...

بیانیه دبیر بیست یکمین جشنواره قلم زرین

۲۰ تیر ۱۴۰۲
  «به نام خداوند لوح و قلم» ن و القلم و مایسطرون سوگند به قلم و آنچه می‌نویسند سوره مبارک قلم آیه نخست بیانیه...