دسته بندی مطالب

اختتامیه نهمین دوره جایزه جلال برگزار شد؛ آرمین: امروزه بعد از ۴۰ سال به جایگاه مطلوبی در ساختار و محتوا رسیدیم/ موسوی: جایزه جلال اتفاق مهمی در گستره زبان فارسی به شمار می‌رود.

۵ دی ۱۳۹۵ اطلاعیه ها

14_PhotoA (1)دبیر علمی نهمین دوره جایزه جلال در مراسم اختتامیه این جایزه گفت: خوشبختانه امروز بعد از ۴۰ سال و عبور از جاده افراط و تفریط؛ به نقطه تعادل در محتوا و ساختار رسیده‌ایم.
به گزارش خبرنگار فرهنگی «نسیم آنلاین»، منیژه آرمین، دبیر علمی نهمین دوره جایزه جلال آل احمد در اختتامیه این جایزه که امروز در تالار وحدت برگزار شد، با بیان اینکه داوران این جایزه به روش دموکراتیک و توسط هیئت علمی انتخاب شدند، گفت: تلاش مان این بود تا بر اساس خرد جمعی داوری ها را انجام داده و از خطاهای شخصی جلوگیری کنیم.
وی ادامه داد: خوشبختانه امروز بعد از ۴۰ سال و عبور از جاده افراط و تفریط؛ به نقطه تعادل در محتوا و ساختار رسیده ایم و رشد کمی و کیفی ادبیات کشور به گونه ای بود که کار داوری در نهمین دوره جایزه جلال بسیار دشوار شده بود.
دبیر علمی نهمین دوره جایزه جلال آل با بیان اینکه با نویسندگانی که نگاه، دنیا و تشخص منحصر به خود را دارند توانسته ایم به جایگاه مطمئن برسیم، اظهار داشت: امروز می توانیم ادعا کنیم که داستان ایرانی شکل گرفته که هم ویژگی های دنیای معاصر ادبیات و هم ویژگی های بومی و وطنی را دارد.
آرمین با اشاره به اینکه کماکان رگه هایی از پوچ انگاری و لمپنیزم در ادبیات داستانی ما وجود دارد، تاکید کرد: ما در همه بخش ها من جمله مستندنگاری راه درازی را در پیش داریم. در بخش مستند نیز که امسال حتی نامزدی برای دریافت جایزه نداشت، من با احترام به نظر داوران تاسف خودم را عنوان می کنم و خوشحالم که به وضع موجود رضایتی نداریم.
در ادامه این مراسم سند بخش جایزه جهانی داستان فارسی رونمایی شد و پس از آن برگزیدگان بخش ویژه افغانستان معرفی شدند.
در ادامه سید علی موسوی، از برگزیدگان بخش افغانستان نهمین دوره جایزه جلال با بیان اینکه ایران خانه دومم محسوب می شود و جایزه ام را به ملت افغانستان تقدیم می کنم، گفت: این جایزه یک اتفاق مهم در گستره زبان فارسی به شمار می رود ابراز امیدواری کرد این حرکت تداوم داشته باشد.
محمد رهنورد زریاب، برگزیده دیگر بخش افغانستان این دوره از جایزه جلال گفت: من کتابم را نامزد این جایزه نکرده بودم و تا همین لحظه نیز از برگزیده بودنش خبری نداشتم به همین خاطر از سپرده شدن آن به خودم بسیار خشنودم و از لطف شما سپاسگزارم.
مریم برادران نویسنده کتاب «ر» در ادامه برنامه گفت: خوشحالم که مرد شوریده کتاب «ر» دیده شد و امیدوارم امثال او در زندگی ما بیش از این دیده شوند.
مهناز فتاحی در ادامه مراسم گفت: همان کودک شهرستانی هستم که وقتی پدرم به تهران می آوردم بیشترین خریدم کتاب بود و در نهایت نیز با کمک اساتیدم مرحوم فردی و آقای فتاحی توانستم بنویسم.
همچنین آرش صادق بیگی برگزیده بخش داستان کوتاه نیز پس از دریافت جایزه خود در سخنانی گفت: در کتابم تلاش کردم قصه گو باشم و با همه ظرافت ها داستان تعریف کنم. موفقیت این کتاب را به خوانندگان تبریک می گویم.
محمدرضا بایرامی برگزیده بخش رمان این دوره از جایزه جلال به عنوان آخرین سخنران این مراسم با بیان اینکه بعد از نوجوانی از علاقه مندان جلال آل احمد بودم و اولین کار ادبی ام که یک نوجوان شخصیت اصلی اش بود را به یاد وی نوشتم و باید بگویم شخصیت اصلی آن رمان هم جلال بود، خاطر نشان کرد: وقتی نویسنده ای جایزه می گیرد گفته می شود که این جایزه نباید در شیوه نوشتن و زندگی او تاثیر بگذارد اما چون ما نویسندگان ایرانی اصولا سختکوش نیستیم دوست داریم جایزه در شیوه نوشتن و شیوه زندگی ما تاثیر بگذارد. به همین خاطر این که امکان مالی این جایزه را کم کرده و از ما دریغ داشتند پسندیده نیست. از ما که گذشت اما امیدوارم این اتفاق در ادامه اصلاح شود.
گفتنی است، در این مراسم گلعلی بابایی، نویسنده شایسته تقدیر بخش مستندنگاری هدیه اش را به خانواده شهدای مدافع حرم تقدیم کرد.

فراخوان بیست و دومین دورۀ جشنواره قلم زرین

۲ اسفند ۱۴۰۲
  فراخوان بیست و دومین دوره جشنواره قلم زرین انجمن قلم ایران خرسند است آغاز به کار بیست و دومین دوره جشنواره قلم زرین...

دبیر جشنواره “قلم زرین” معرفی شد

۹ بهمن ۱۴۰۲
  دبیر بیست و دومین دورۀ جشنواره قلم زرین معرفی شد. با تصویب هیأت مدیره انجمن قلم ایران ، «جواد کامور بخشایش» دبیر بیست...

بیانیه انجمن قلم ایران در محکومیت حادثه تروریستی کرمان

۱۷ دی ۱۴۰۲
————– 🔻 بیانیه انجمن قلم ایران در محکومیت حادثه تروریستی کرمان ————- به نام منتقم خون شهیدان «جنایتکاران سنگدل از هم اکنون آماج قطعی...

فراخوان سومین جشنواره ادبی فلسطین

۸ آذر ۱۴۰۲
  بسم الله الرحمن الرحیم —————- فراخوان سومین جشنواره ادبی فلسطین —————- مقام معظم رهبری: ما یقین داریم با ادامۀ مبارزات مردم مسلمان فلسطین...

بیانیه انجمن قلم ایران در حمایت از عملیات «طوفان الاقصی»

۱۷ مهر ۱۴۰۲
  بسم الله قاصم الجبارین «ما یقین داریم با ادامه‌ی مبارزات مردم مسلمان فلسطین و حمایت جهان اسلام، فلسطین به فضل الهی آزاد می‌شود...

جلسه مجمع عمومی سالیانه ۱۴۰۲

۱۳ مهر ۱۴۰۲
باسلام؛ به اطلاع می‌رساند: مجمع عمومی عادی(سالیانه) انجمن قلم ایران روز یکشنبه مورخ  ۲۳/۰۷/۱۴۰۲  از ساعت ۱۵ الی ۱۷ در محل سالن انجمن قلم...

اسامی برگزیدگان بیست و یکمین جایزه قلم زرین معرفی شدند

۲۰ تیر ۱۴۰۲
  اسامی برگزیدگان و شایسته تقدیر بیست و یکمین جایزه قلم زرین معرفی شدند: بخش نقد و پژوهش ادبی: شایسته تقدیر: گونه شناسی نثر...

بیانیه دبیر بیست یکمین جشنواره قلم زرین

۲۰ تیر ۱۴۰۲
  «به نام خداوند لوح و قلم» ن و القلم و مایسطرون سوگند به قلم و آنچه می‌نویسند سوره مبارک قلم آیه نخست بیانیه...