دسته بندی مطالب

امیری‌اسفندقه : امیدوارم شبهای شعر انقلاب به ۱۰ شب برسد.

۱۳ بهمن ۱۳۹۵ اطلاعیه ها

اسفندقهآیین اختتامیه سومین دوره شبهای شعر انقلاب اسلامی سه‌شنبه ۱۲ بهمن‌ماه با حضور جمعی از شاعران انقلاب در حوزه هنری برگزار شد.
به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران تسنیم «پویا»، سومین دوره شب‌های شعر انقلاب اسلامی با حضور پیشکسوتان شعر و ادب پارسی و شاعران مطرح انقلابی کشور سه‌شنبه ۱۲ بهمن‌ماه و هم‌زمان با آغاز ایام دهه فجر برگزار شد.
پرویز بیگی حبیب‌آبادی، شاعر و مدیر انتشارات فصل پنجم ، نیز با اشاره به اینکه در سال‌های ۱۳۵۹ و دهه ۶۰، شاعرانی همچون زنده یاد مهرداد اوستا تاثیر بسزایی بر شعر شاعران انقلاب گذاشتند، گفت: اگر زنده یاد اوستا نبود، شاید شعر انقلاب و حوزه هنری به این بالندگی و پویایی نمی‌رسید. متاسفانه قدرشخصیتی مانند اوستا ناشناخته مانده است.
وی ادامه داد: پس از وقوع حادثه پلاسکو و شهادت جمعی از آتش‌نشانان کشورمان، تصمیم گرفتیم تا اشعار مرتبط با این حادثه را در نشر فصل پنجم و در قالب کتابی غیر قابل فروش، به چاپ برسانیم و نیمی از این کتاب‌ها را در سازمان آتش‌نشانی و نیمی دیگر را در نمایشگاه کتاب سال ۹۶ در اختیار علاقه‌مندان قرار دهیم.
ناصر فیض، مدیر دفتر طنز حوزه هنری، دیگر شاعری بود که در این مراسم اثر طنزی را برای مخاطبان خواند که در ادامه باهم می‌خوانیم:
سهل است که استان بکنی یک شبه ده را
با آتش کبریت کنی آب زره را
از پیچ و خم گردنه حیران با باد
با بادبزن محو کنی توده مه را
کاری کنی از قحط بزه هر چه بزهکار
یک عمر بگردند نیابند بزه را
یا طبق یکی از نسخ خطی نایاب
از هم نشاسند پس از این مه و که را
با تیر و کمان آرش اگر زنده شود باز
جرأت نکند لمس کند مرکز زه را
طوری بشود فخر کنند دانش امروز
بشکافی به جای اتم هسته به را
از گوجه به رب می‌رسد آدم نه به انگور
گر دیگ بجوشاند اگرگوجه له را
از قفل گذشتیم بماند که نشد باز
حاشا که کلید تو کند باز گره را
مرتضی امیری اسفندقه، دبیر علمی سومین دوره شب‌های شعر انقلاب اسلامی، نیز ضمن تقدیر و تشکر از کسانی که برای برپایی این همایش در شهرها و مکان های مختلف فعالیت داشته اند، اظهار کرد: ۱۲ سال داشتم که انقلاب اسلامی به پیروزی رسید و می‌اندیشم که این انقلاب چقدر کریم است که من امروز می توانم در جایگاه دبیر علمی شعر انقلاب سخن بگویم.
وی ادامه داد: همیشه از قبول مسئولیت ها گریزان بوده‌ام و در واقع شعر مزاحم پذیرش مسئولیت من بوده است.اینکه دبیر علمی سومین دوره شعر انقلاب اسلامی هستم به دلیل لیاقت و توانایی هایم نبوده، بلکه دوستانم امر کردند و من از روی ادب و اطاعت قبول کردم.
امیری اسفندقه گفت: امیدوارم شبهای شعر انقلاب اسلامی در دوره‌های بعد به ۱۰ شب برسد و از ۱۲ بهمن آغاز شود و در ۲۲ بهمن و هم‌زمان با سالروز پیروزی انقلاب به پایان برسد. همچنین در هر شب برگزاری این مراسم، جلسات نقد شعر با حضور بزرگان شعر انقلاب برگزار شود.
علی‌محمد مودب، شاعر و مدیرعامل موسسه شهرستان ادب، نیز بخش‌هایی از یک مثنوی را که یادکردی از شهید بابارجب محمدزاده بود برای حضار خواند:
نه، نبین که چنین آب رفته لبخندم
هنوز غرقه امواج سرد الوندم
در این شبانه که غواص درد مواجم
به دستگیری یاران رفته محتاجم
کسی نگفته و مانده است ناشنیده کسی
منم شبیه کسی ، آن که خواب دیده کسی
منم که با سند زخم اعتبار خودم
منم که چهره تاریخی تبار خودم
شبیه سوختن ایل داغدار خودم
منم که با سند زخم اعتبار خودم
سیدعلی موسوی گرمارودی، شاعر پیشکسوت کشورمان، نیز در حالی که برای شعرخوانی بر روی صحنه آمده بود،گفت: هر چه خداوند به آقای اسفندقه حافظه داده است، به بنده بی‌حافظگی داده است. البته ناشکری نمی‌کنم، اما از کل شعرهای خودم، تنها دو شعر کوتاه را از حفظ هستم.
منم که می رسدم نو به نو ز خویش غمی
ز دست خویش نیاسوده ام به عمر، دمی
گیاه آبزی ام، بی بهار می رویم
مگر همان گذرد گاه از سرم بلمی
در این صحیفه رنگین و پر نگار وجود
به قدر سایه نیفتادم از سر قلمی
به کوه نیز نسنجیده ام غم خود را
هنوز با غمم ای کوه سرفراز کمی
چو فجر کاذبم انگار و هیچ سوی نی ام
نه در پگاه وجودی نه در شب عدمی
چو موج هرچه سر خود به سنگ می کوبم
ز پای خویش فراتر نمی نهم قدمی
در بخش تجلیل و تقدیر از مقام سیمین‌دخت وحیدی، شاعر پیشکسوتکشورمان، عباس براتی‌پور با اشاره به اینکه در دهه ۶۰ به همراه سیمین‌دخت وحیدی و تعدادی از شاعران انقلاب اسلامی در جلسات شعر حوزه هنری حاضر می شدیم، گفت: مدیریت آن جلسات با مرحوم سید حسن حسینی بود و مرحوم مهرداد اوستا نیز نقد آثار را بر عهده داشتند.
وی ادامه داد: سیمین‌دخت وحیدی از بانوانی است که مردانه وارد شعر شدند. در زمان جنگ تحمیلی، وقتی به جبهه می رفتیم، خانم سیمین‌دخت وحیدی هم حضور داشتند و به شعرخوانی برای رزمندگان می پرداختند. گاهی پسرشان هم با ایشان همراه می شدند و کمک مادر بودند.
براتی پور خاطرنشان کرد: سیمین‌دخت وحیدی اشعار بسیار زیادی را راجع به انقلاب اسلامی و شهدا و همچنین اشعار ولایی بسیاری دارند. افتخار داشتم که راجع به ایشان صحبت کنم. ۳۵ سال با ایشان شعرخوانی داشتم و از حضورشان بهره می بردم. خانم وحیدی یکی از ستاره های درخشان ادب فارسی در ادبیات معاصر هستند و عمر پربرکتشان در راه اعتلای ادبیات انقلاب و ادبیات آیینی گذشته است.

فراخوان بیست و دومین دورۀ جشنواره قلم زرین

۲ اسفند ۱۴۰۲
  فراخوان بیست و دومین دوره جشنواره قلم زرین انجمن قلم ایران خرسند است آغاز به کار بیست و دومین دوره جشنواره قلم زرین...

دبیر جشنواره “قلم زرین” معرفی شد

۹ بهمن ۱۴۰۲
  دبیر بیست و دومین دورۀ جشنواره قلم زرین معرفی شد. با تصویب هیأت مدیره انجمن قلم ایران ، «جواد کامور بخشایش» دبیر بیست...

بیانیه انجمن قلم ایران در محکومیت حادثه تروریستی کرمان

۱۷ دی ۱۴۰۲
————– 🔻 بیانیه انجمن قلم ایران در محکومیت حادثه تروریستی کرمان ————- به نام منتقم خون شهیدان «جنایتکاران سنگدل از هم اکنون آماج قطعی...

فراخوان سومین جشنواره ادبی فلسطین

۸ آذر ۱۴۰۲
  بسم الله الرحمن الرحیم —————- فراخوان سومین جشنواره ادبی فلسطین —————- مقام معظم رهبری: ما یقین داریم با ادامۀ مبارزات مردم مسلمان فلسطین...

بیانیه انجمن قلم ایران در حمایت از عملیات «طوفان الاقصی»

۱۷ مهر ۱۴۰۲
  بسم الله قاصم الجبارین «ما یقین داریم با ادامه‌ی مبارزات مردم مسلمان فلسطین و حمایت جهان اسلام، فلسطین به فضل الهی آزاد می‌شود...

جلسه مجمع عمومی سالیانه ۱۴۰۲

۱۳ مهر ۱۴۰۲
باسلام؛ به اطلاع می‌رساند: مجمع عمومی عادی(سالیانه) انجمن قلم ایران روز یکشنبه مورخ  ۲۳/۰۷/۱۴۰۲  از ساعت ۱۵ الی ۱۷ در محل سالن انجمن قلم...

اسامی برگزیدگان بیست و یکمین جایزه قلم زرین معرفی شدند

۲۰ تیر ۱۴۰۲
  اسامی برگزیدگان و شایسته تقدیر بیست و یکمین جایزه قلم زرین معرفی شدند: بخش نقد و پژوهش ادبی: شایسته تقدیر: گونه شناسی نثر...

بیانیه دبیر بیست یکمین جشنواره قلم زرین

۲۰ تیر ۱۴۰۲
  «به نام خداوند لوح و قلم» ن و القلم و مایسطرون سوگند به قلم و آنچه می‌نویسند سوره مبارک قلم آیه نخست بیانیه...