دسته بندی مطالب

اکرامی‌فر در گفت‌وگو با ایبنا: دامنه شعر متعهد گسترده‌تر از آیینی است/ غفلت شاعران آیینی از موضوعاتی محوری

۱۲ شهریور ۱۴۰۱ اخبار اخبار انجمن
محمود اکرامی‌فر،‌ شاعر و پژوهشگر ادبی تاکید دارد که اشعار آیینی لزوما متعهد نیستند و چون با محدودیت‌های تظاهر بیرونی، جمعی‌بودن و تکرار مواجه‌اند گستردگی کمتری نسبت به شعرهای متعهد دارند.
دامنه شعر متعهد گسترده‌تر از آیینی است/ غفلت شاعران آیینی از موضوعاتی محوری
محمود اکرامی‌فر در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) با بیان اینکه شعر آیینی دارای دو وجه است، عنوان کرد: شعر آیینی دو وجه را شامل می‌شود. یک وجه کلی که اشعار مرتبط با تمام آیین‌های ملی و مذهبی از جمله بعثت، میلاد و شهادت ائمه اطهار (ع)، یلدا، نوروز و سیزده به‌در را دربردارد و یک وجه خاص که تعریفی ویژه دارد و اشعار مربوط به آیین‌های مذهبی را شامل می‌شود.

اکرامی‌فر با بیان اینکه آیین امری بیرونی و جمعی با تظاهرات غیرذهنی است که تکرار می‌شود، افزود: بنابراین شعر آیینی نیز شامل اشعاری مذهبی است که درباره رفتارها و تظاهرات گروهی از مردم که تکرار می‌شود، مانند عاشورا، غدیر، ‌بعثت، شهادت‌ و ولادت‌ شخصیت‌های دینی سروده می‌شود. بنابراین شعری که ذهنی باشد و به عنوان نمونه احساس یک شاعر را درباره مفاهیم دینی و راز و نیازهایش با خدا را بیان می‌کند، آیینی نیست چون فاقد اصول بیرونی بودن، تکرار شدن و گروهی بودن است.

این شاعر با تاکید بر اینکه شعر متعهد دارای محتوای تعهدی است و علایق شاعر و جامعه را به موضوع‌های اجتماعی، سیاسی و اعتقادی دربردارد، گفت: اشعار متعهد اجتماعی می‌توانند آیینی نیز باشند ولی هر شعر آیینی متعهد نیست و از آن محدودتر است.

اکرامی‌فر با بیان اینکه شعر آیینی مراحل مختلفی را طی کرده که یکی تبیینی و مربوط به دوران ظهور کسایی مروزی تا محتشم کاشانی است، افزود: دوره بعدی اشعار آیینی توصیفی را دربردارد که از محتشم شروع می‌شود و اکنون نیز نمونه‌هایی از آن را می‌یابیم. دوره سوم به اشعار آیینی عرفانی اختصاص دارد که با عمان سامانی شروع شد و دوره چهارم نیز اشعار آیینی اجتماعی را شامل می‌شود که در آن شاعر به بیان ارتباط آیین‌هایی چون عاشورا با دوران امروز می‌پردازد و ترکیبی از عشق، حماسه و مرثیه است.

وی با تاکید بر اینکه موضوعات مهمی در حوزه شعر آیینی مغفول مانده‌اند، گفت: شاعران آیینی ما از محتوای سه جمله ارزشمند یکی «فزت و رب‌الکعبه» در بیان زیبای امام علی (ع)، و «هیهات منا‌الذله» امام حسین (ع) در ظهر عاشورا و «ما رایت الا جمیلا» در کلام حضرت زینب (س) غافل مانده‌اند که اولی به رستگاری، دومی به عزت‌مندی و سومی به زیبا دیدن حماسه‌ها اشاره دارد.

اکرامی‌فر بر ضرورت مطالعه و دانش عمیق شاعران در حوزه شعرهای آیینی موضوعی تاکید کرد و افزود: شاعرانه سخن گفتن و خیال‌پردازی کردن با دروغ، تهمت و غلو فاصله دارد. اگر جمله‌ای دروغین را بیان کنیم حقیقت را وارونه جلوه داده‌ایم و بهتان زده‌ایم که این مساله درباره شعر آیینی حساسیت بیشتری دارد.

فراخوان بیست و دومین دورۀ جشنواره قلم زرین

۲ اسفند ۱۴۰۲
  فراخوان بیست و دومین دوره جشنواره قلم زرین انجمن قلم ایران خرسند است آغاز به کار بیست و دومین دوره جشنواره قلم زرین...

دبیر جشنواره “قلم زرین” معرفی شد

۹ بهمن ۱۴۰۲
  دبیر بیست و دومین دورۀ جشنواره قلم زرین معرفی شد. با تصویب هیأت مدیره انجمن قلم ایران ، «جواد کامور بخشایش» دبیر بیست...

بیانیه انجمن قلم ایران در محکومیت حادثه تروریستی کرمان

۱۷ دی ۱۴۰۲
————– 🔻 بیانیه انجمن قلم ایران در محکومیت حادثه تروریستی کرمان ————- به نام منتقم خون شهیدان «جنایتکاران سنگدل از هم اکنون آماج قطعی...

فراخوان سومین جشنواره ادبی فلسطین

۸ آذر ۱۴۰۲
  بسم الله الرحمن الرحیم —————- فراخوان سومین جشنواره ادبی فلسطین —————- مقام معظم رهبری: ما یقین داریم با ادامۀ مبارزات مردم مسلمان فلسطین...

بیانیه انجمن قلم ایران در حمایت از عملیات «طوفان الاقصی»

۱۷ مهر ۱۴۰۲
  بسم الله قاصم الجبارین «ما یقین داریم با ادامه‌ی مبارزات مردم مسلمان فلسطین و حمایت جهان اسلام، فلسطین به فضل الهی آزاد می‌شود...

جلسه مجمع عمومی سالیانه ۱۴۰۲

۱۳ مهر ۱۴۰۲
باسلام؛ به اطلاع می‌رساند: مجمع عمومی عادی(سالیانه) انجمن قلم ایران روز یکشنبه مورخ  ۲۳/۰۷/۱۴۰۲  از ساعت ۱۵ الی ۱۷ در محل سالن انجمن قلم...

اسامی برگزیدگان بیست و یکمین جایزه قلم زرین معرفی شدند

۲۰ تیر ۱۴۰۲
  اسامی برگزیدگان و شایسته تقدیر بیست و یکمین جایزه قلم زرین معرفی شدند: بخش نقد و پژوهش ادبی: شایسته تقدیر: گونه شناسی نثر...

بیانیه دبیر بیست یکمین جشنواره قلم زرین

۲۰ تیر ۱۴۰۲
  «به نام خداوند لوح و قلم» ن و القلم و مایسطرون سوگند به قلم و آنچه می‌نویسند سوره مبارک قلم آیه نخست بیانیه...