دسته بندی مطالب

برگزیده جایزه قلم زرین:وقایع فلسطین اشغالی را با زبان هنر بیان کنیم/ آماده همکاری برای تبدیل آثارم به فیلمنامه هستم.

۲۷ تیر ۱۳۹۵ اطلاعیه ها

Jalal Tavakoli 1جلال توکلی، نویسنده رمان «پایان یک نقش» و برگزیده جایزه قلم زرین بیان کرد: باید با موشک‌های فرهنگی‌مان از مردم مظلوم فلسطین دفاع کنیم.
به گزارش خبرگزاری فارس، جلال توکلی که رمانش به نام «پایان یک نقش» هفته گذشته در مراسم اختتامیه چهاردهمین جایزه قلم زرین تقدیر شد، گفت: موارد مهمی هستند که در کتاب‌ها و فیلم‌ها به آنها توجه زیادی نمی‌شود. یکی از این موارد، پرداختن به موضوع مهم اسرائیل غاصب در قالب رمان و فیلم سینمایی و … است. ما کارهای پژوهشی زیادی درباره فلسطین داریم ولی برای فهم بیشتر و راحت‌تر مردم نسبت به این موضوع،‌ باید از روش‌هایی هم استفاده کنیم که با آنها راحت‌تر ارتباط برقرار کرده و مفاهیم را به مخاطبان انتقال دهیم.
این نویسنده با اشاره به این که کتاب «پایان یک نقش» مضمونی درباره فلسطین اشغالی دارد، توضیح داد: عده‌ای تلاش دارند القا کنند که فلسطین متعلق به بنی‌اسرائیل است و هیچ غصبی صورت نگرفته، ما نباید در مقابل اینگونه القائات بیکار بنشینیم، باید ماجرا را برای نسل جوان قابل فهم کنیم و من در این کتاب تلاش کردم در قالب رمان، این کار را انجام دهم.
توکلی ادامه داد: استفاده از قالب رمان می‌تواند در کنار این که به مخاطب اطلاعات لازم را می‌دهد، زبان شیرینی داشته باشد که او را جذب کند. من در این کتاب تلاش کردم از مباحث سیاسی سنگین پرهیز کنم در عین حال که در پانوشت‌هایی که وجود دارد، اطلاعاتی به مخاطب داده می‌شود که او را با تاریخ سیاسی اشغال فلسطین آشنا کند.
وی همچنین گفت: در کشورهای دیگر از رمان، فیلم سینمایی،‌ انیمیشن و سایر روش‌های سرگرم‌کننده برای آموزش مفاهیم مهم تاریخی و سیاسی استفاده می‌شود ولی متاسفانه ما این نگاه را کم داریم و اغلب در قالب آثاری با زبان خشک به این موضوعات می‌پردازیم. به فیلم‌های سینمایی که نگاه کنیم می‌بینیم تنها چند اثر درباره موضوع مهم فلسطین ساخته شده؛ بازمانده، شکارچی شنبه، هفت‌سنگ و چند فیلم انگشت‌شمار دیگر. این در حالی است که از این قالب می‌توان استفاده‌های زیادی برای آشنایی اذهان عمومی با واقعیتهای موجود در پیرامونمان بهره برد.
توکلی با اشاره به این که اقتباس یکی از راه‌های مفید برای ساخت اثر در این زمینه است، گفت: من در عین حال که توانایی نوشتن فیلمنامه‌ای از روی رمان «پایان یک نقش» به عنوان نویسنده این اثر را دارم، آماده‌ام با هر نویسنده‌ای که بخواهد این کتاب را به فیلمنامه تبدیل کند همکاری کاملی در ارائه اطلاعات داشته باشم و با کمال میل برای هر نوع کمک در این زمینه حاضرم زیرا این کار را وظیفه خودم به عنوان یک مسلمان در دفاع از مردم مظلوم فلسطین می‌دانم.
نویسنده رمان «ریاح» ادامه داد: «ریاح» هم که اولین رمان فارسی درباره فلسطین است، جنبه‌های تصویری زیادی دارد که می‌تواند به یک اثر سینمایی تبدیل شود؛ اما متاسفانه این کتاب آنطور که شایسته سود مورد توجه قرار نگرفت و جا دارد بیشتر از اینها در معرفی آن اطلاع‌رسانی شود.
جلال توکلی در پایان گفت: امیدوارم با توجه بیشتر به آثاری از این قبیل، همانطور که شهید تهرانی‌مقدم با موشک‌هایش دشمن را به لرزه درمی‌آورد، ما هم بتوانیم با موشک‌های فرهنگی،‌ از مظلوم دفاع کنیم و جنایت‌های ظالمان را برای مردم افشا کنیم.
گفتنی است رمان‌های «ریاح» و «پایان یک نقش» از سوی انتشارات سوره مهر حوزه هنری منتشر شده‌اند. در نخستین دوره جایزه قلم زرین از جلال توکلی برای کتاب «ریاح» تقدیر شده بود و در چهاردهمین جایزه قلم زرین نیز از این نویسنده داستان کوتاه و رمان برای نگارش رمان ضدصهیونیستی «پایان یک نقش» تقدیر شد. توکلی در رمان «پایان یک نقش» به مسائل و مشکلات درون‌سیستمی، زندان‌های رژیم اشغالگر قدس و بحران صهیونیسم اشاره می‌کند و معضلاتی را که صهیونیست‌ها سعی در مخفی نگه‌داشتن آن دارند، آشکار می‌کند.

فراخوان بیست و دومین دورۀ جشنواره قلم زرین

۲ اسفند ۱۴۰۲
  فراخوان بیست و دومین دوره جشنواره قلم زرین انجمن قلم ایران خرسند است آغاز به کار بیست و دومین دوره جشنواره قلم زرین...

دبیر جشنواره “قلم زرین” معرفی شد

۹ بهمن ۱۴۰۲
  دبیر بیست و دومین دورۀ جشنواره قلم زرین معرفی شد. با تصویب هیأت مدیره انجمن قلم ایران ، «جواد کامور بخشایش» دبیر بیست...

بیانیه انجمن قلم ایران در محکومیت حادثه تروریستی کرمان

۱۷ دی ۱۴۰۲
————– 🔻 بیانیه انجمن قلم ایران در محکومیت حادثه تروریستی کرمان ————- به نام منتقم خون شهیدان «جنایتکاران سنگدل از هم اکنون آماج قطعی...

فراخوان سومین جشنواره ادبی فلسطین

۸ آذر ۱۴۰۲
  بسم الله الرحمن الرحیم —————- فراخوان سومین جشنواره ادبی فلسطین —————- مقام معظم رهبری: ما یقین داریم با ادامۀ مبارزات مردم مسلمان فلسطین...

بیانیه انجمن قلم ایران در حمایت از عملیات «طوفان الاقصی»

۱۷ مهر ۱۴۰۲
  بسم الله قاصم الجبارین «ما یقین داریم با ادامه‌ی مبارزات مردم مسلمان فلسطین و حمایت جهان اسلام، فلسطین به فضل الهی آزاد می‌شود...

جلسه مجمع عمومی سالیانه ۱۴۰۲

۱۳ مهر ۱۴۰۲
باسلام؛ به اطلاع می‌رساند: مجمع عمومی عادی(سالیانه) انجمن قلم ایران روز یکشنبه مورخ  ۲۳/۰۷/۱۴۰۲  از ساعت ۱۵ الی ۱۷ در محل سالن انجمن قلم...

اسامی برگزیدگان بیست و یکمین جایزه قلم زرین معرفی شدند

۲۰ تیر ۱۴۰۲
  اسامی برگزیدگان و شایسته تقدیر بیست و یکمین جایزه قلم زرین معرفی شدند: بخش نقد و پژوهش ادبی: شایسته تقدیر: گونه شناسی نثر...

بیانیه دبیر بیست یکمین جشنواره قلم زرین

۲۰ تیر ۱۴۰۲
  «به نام خداوند لوح و قلم» ن و القلم و مایسطرون سوگند به قلم و آنچه می‌نویسند سوره مبارک قلم آیه نخست بیانیه...