دسته بندی مطالب

برگزیدگان هفدهمین جشنواره قلم زرین

۱۳ تیر ۱۳۹۸ اخبار اخبار انجمن

با برگزاری مراسم اختتامیه؛

برگزیدگان هفدهمین جایزه ادبی قلم زرین معرفی شدند

 

آئین اختتامیه هفدهمین جایزه ادبی قلم زرین، پنجشنبه ۱۳ تیرماه با معرفی برگزیدگان در باغ کتاب تهران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم محسن پرویز رییس انجمن قلم با اشاره به برگزاری جشنواره قلم زرین اشاره کرد و گفت: در دوره‌های گذشته جز یک سال که وقفه‌ای در برگزاری جشنواره قلم زرین رخ داد، هرسال دو برنامه مدنظر ما است اول تجلیل از پیشکسوتان اهل قلم که از سال ١٣٨١آغاز شده و برنامه دیگر هم جشنواره قلم زرین است.

وی گفت: ابتدا جشنواره قلم زرین در سه شاخه برگزار می‌شد اما در ادامه با عناوین شعر و داستان کودک و نوجوان، شعر و داستان بزرگسال و پژوهش و نقد ادبی، به آن افزوده شد.

پرویز خاطر نشان کرد: در هر رشته ما یک برگزیده یا یک اثر تقدیری خواهیم داشت و یا اگر داوران آثاری را هم سطح تشخیص دهند دو اثر تقدیری یا برگزیده مشترک معرفی می‌شوند و جوایز هم تقسیم می‌شود.

پرویز افزود: انجمن قلم بودجه ثابت ندارد و حمایت مالی‌ نمی‌شود، البته ارشاد در ادوار مختلف با تأخیر یک یا دوساله با مبلغی که افزایش نمی‌یابد حمایت‌هایی داشته اما نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور کمک حال انجمن در برپایی این جایزه ادبی بود.

پرویز به تجلیل از غلامعلی حداد عادل اشاره کرد و گفت: در برخی از اخبار دیدم به اشتباه عنوان تقدیر از چهره ادبی سال یاد شده بود در حالی که معرفی چهره ادبی سال تنها هر سال از سوی حوزه هنری معرفی می‌شود. اما انجمن قلم از یک پیشکسوت عضو خود طبق روال هر سال تقدیر می‌کند. همان‌طور که آغاز این تجلیل‌ها هم با مراسمی برای حمید سبزواری بود.

وی اضافه کرد: متأسفانه به دلیل کمبود بودجه انجمن، برای عدم تعطیلی ناچار شدیم مراسم اهدای جوایز قلم زرین را با تجلیل از پیشکسوت عضو همزمان در یک روز برگزار کنیم. امسال توفیق شد از تلاش‌های استاد غلامعلی حداد عادل تجلیل شود. امیدواریم متولیان نهادهای فرهنگی از فعالیت‌های انجمن حمایت کنند تا این مراسم هرساله برگزار شود.

رحیم مخدومی دبیر هفدهمین جشنواره قلم زرین در ادامه بیانیه هیأت داوران را قرائت کرد و سپس بخشی از برگزیدگان این جشنواره معرفی شدند که انتشارات شهرستان ادب با دو کتاب تقدیری و دو کتاب برگزیده به عنوان ناشر برگزیده معرفی شد.  

در بخش شعر بزرگسال دو کتاب «آنجا که نامی نیست» و  «از پیله تا پروانگی» به عنوان اثر برگزیده معرفی شدند.

در بخش نقد و پژوهش دو کتاب «بومی سازی رئالیسم جادویی در ایران» و « سنجش منابع تاریخی شاهنامه» به عنوان اثر برگزیده معرفی شدند.

در بخش رمان بزرگسال دو رمان «پس از بیست سال» و «باران تمشک» مشترکاً شایسته تقدیر معرفی شدند

در بخش داستان کودک و نوجوان از میان ١٩٢٩ کتاب چاپ شده در سال ٩٧ سه اثر نامزد شدند که اثری برگزیده شناخته نشد اما از رمان «خواب پلنگ» نوشته هادی حکیمیان تقدیر به عمل آمد.

دربخش شعر کودک و نوجوان نیز اثری برگزیده شناخته نشد اما دو کتاب «آبنبات گنده» و «باید تو را پیدا کنم» مشترکاً مورد تقدیر قرار گرفتند.

فراخوان بیست و دومین دورۀ جشنواره قلم زرین

۲ اسفند ۱۴۰۲
  فراخوان بیست و دومین دوره جشنواره قلم زرین انجمن قلم ایران خرسند است آغاز به کار بیست و دومین دوره جشنواره قلم زرین...

دبیر جشنواره “قلم زرین” معرفی شد

۹ بهمن ۱۴۰۲
  دبیر بیست و دومین دورۀ جشنواره قلم زرین معرفی شد. با تصویب هیأت مدیره انجمن قلم ایران ، «جواد کامور بخشایش» دبیر بیست...

بیانیه انجمن قلم ایران در محکومیت حادثه تروریستی کرمان

۱۷ دی ۱۴۰۲
————– 🔻 بیانیه انجمن قلم ایران در محکومیت حادثه تروریستی کرمان ————- به نام منتقم خون شهیدان «جنایتکاران سنگدل از هم اکنون آماج قطعی...

فراخوان سومین جشنواره ادبی فلسطین

۸ آذر ۱۴۰۲
  بسم الله الرحمن الرحیم —————- فراخوان سومین جشنواره ادبی فلسطین —————- مقام معظم رهبری: ما یقین داریم با ادامۀ مبارزات مردم مسلمان فلسطین...

بیانیه انجمن قلم ایران در حمایت از عملیات «طوفان الاقصی»

۱۷ مهر ۱۴۰۲
  بسم الله قاصم الجبارین «ما یقین داریم با ادامه‌ی مبارزات مردم مسلمان فلسطین و حمایت جهان اسلام، فلسطین به فضل الهی آزاد می‌شود...

جلسه مجمع عمومی سالیانه ۱۴۰۲

۱۳ مهر ۱۴۰۲
باسلام؛ به اطلاع می‌رساند: مجمع عمومی عادی(سالیانه) انجمن قلم ایران روز یکشنبه مورخ  ۲۳/۰۷/۱۴۰۲  از ساعت ۱۵ الی ۱۷ در محل سالن انجمن قلم...

اسامی برگزیدگان بیست و یکمین جایزه قلم زرین معرفی شدند

۲۰ تیر ۱۴۰۲
  اسامی برگزیدگان و شایسته تقدیر بیست و یکمین جایزه قلم زرین معرفی شدند: بخش نقد و پژوهش ادبی: شایسته تقدیر: گونه شناسی نثر...

بیانیه دبیر بیست یکمین جشنواره قلم زرین

۲۰ تیر ۱۴۰۲
  «به نام خداوند لوح و قلم» ن و القلم و مایسطرون سوگند به قلم و آنچه می‌نویسند سوره مبارک قلم آیه نخست بیانیه...