دسته بندی مطالب

تجلیل از استاد پیشکسوت دکتر حداد عادل در اختتامیه هفدهمین جشنواره قلم زرین

۱۳ تیر ۱۳۹۸ اخبار اخبار انجمن

در حاشیه مراسم تجلیل از استاد پیشکسوت دکتر حداد عادل؛

دکتر فتح‌الله مجتبایی، عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی ضمن بیان سخنانی درباره زبان و ادبیات فارسی و غلامعلی حداد عادل گفت: قلم و کتاب قداست تنزیلی برای ما دارد. امیدوارم انجمن قلم، انجمنی باشد که این قداست تنزیلی را حفظ کند و به کمال برساند. برای حفظ بنیاد فرهنگ و ادب و زبان فارسی، باید هزینه کرد و این چیزی نیست که با آن بتواند درآمدی درآورد بلکه باید برای آن خرج کرد. چون ما در جهان با زبان‌مان و فرهنگ‌مان است که شناخته شده‌ایم. در طول این سال‌ها حتی عده‌ای برای این زبان عمرشان را خرج کرده‌اند.

 

فتح اله مجتبایی در مراسم اختتامیه هفدهمین جشنواره قلم زرین

 

او با بیان اینکه دنیا مدیون فرهنگ ما است اظهار کرد: یک ایرادی که من به فرهنگستان زبان و ادب فارسی می‌گیرم این است که به مساله هزینه کردن برای حفظ کردن و زبان فارسی کمتر توجه می‌شود. من ۸۰ سال از عمرم را خرج زبان و ادبیات فارسی کردم.

مجتبایی خود را شاگردی ۹۰ ساله دانست و افزود: من در ۹۰ سالگی شاگردی می‌کنم و هرچه بیشتر جلو می‌روم می‌بینم که ندانسته‌هایم بیشتر است. باید به این مساله توجه شود که با جوان‌ها نیز همفکری و همدردی کنیم. هر انقلابی دو دوره دارد که یکی دوره تهدید آنچه که پیش از آن بوده است و یک دوره، دوره آبادانی است و حال دوره آبادانی این انقلاب است و ما باید در این راستا جوانان را جذب کنیم نه دفع و با آن‌ها گفت‌وگو کنیم.

این عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی ضمن ابراز خرسندی از برگزاری مراسم بزرگداشت برای غلامعلی حداد عادل درباره ویژگی‌های او گفت: انسانیت ایشان همیشه برای من دوست داشتنی بوده است و حالا ۵۰ سال است که با ایشان رابطه عاطفی دارم.

 

فتح‌الله مجتبایی سپس به خاطراتی از نخستین دیدارهای خود با حداد عادل اشاره داشت.

فاضل نظری رئیس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دیگر کسی بود که درباره غلامعلی حداد عادل سخنانی را ارائه کرد. او گفت: دوست داشتم درباره ترجمه شعر به شعر حداد عادل خصوصاً ترجمه اشعار عربی صحبت کنم. اما فقط باید این را بگویم که دیده‌ام متونی که ایشان ترجمه کرده‌اند در حالی که کوتاه‌تر شده است، اما معنای وسیع‌تری پیدا کرده است.

این شاعر ضمن بیان خاطراتی از حداد عادل، یک بیت شعر از او خواند و سپس غزلی که در استقبال معنایی از آن گفته است را برای حاضران قرائت کرد.

 

فاضل نظری در مراسم اختتامیه هفدهمین جشنواره قلم زرین

 

محمدرضا ترکی، عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی و استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران نیز در ادامه این مراسم ضمن تشکر از انجمن قلم و تبریک به برگزیدگان این جشنواره گفت: امیدوارم که ماجرا به همین مقدار ختم نشود یعنی این یک جور جفای به کار هست که وقتی آثاری در چنین جشنواره‌هایی برگزیده می‌شوند و جایزه دریافت می‌کنند نباید آن‌ها را رها کرد. آن‌ها شایسته نقدها و معرفی‌های بعدی هستند و این نقشی است که در همه جشنواره‌ها وجود دارد. امید که انجمن قلم آن را مرتفع کند.

ترکی، غلامعلی حداد عادل را از استوانه‌های مهم تشکیل آموزش و پرورش بعد از انقلاب دانست و گفت: او کسی که بیشترین حق را در آموزش و پرورش ما دارد و نمود و مظهر ادبیات فارسی در روزگار ما است. در واقع خیلی از دشمنی‌ها با او هم برای همین است. فقط به این خاطر که در روزگار ما نماد زبان فارسی دکتر غلامعلی حداد عادل است.

او افزود: وقتی که مطلع شدم من قرار است درباره ایشان صحبت کنم برایم جای تعجب داشت اما حالا متوجه شدم علت اینکه من را آورده‌اند، این است که فضائل ایشان بر همگان روشن است.

 

این استاد دانشگاه تهران در ادامه سخنرانی خود به اهمیت برگزاری بزرگداشت برای شخصیت‌های ادبی و اهل قلم نیز اشاره کرد.

سپس نوبت به غلامعلی حداد عادل رسید تا در مراسم بزرگداشت خود سخنرانی کند. او در حالی که این مراسم را لطف و مرحمت انجمن قلم دانست اظهار کرد: من از روز اول عضو این انجمن بودم و در سال‌های اخیر هم سمتی در هیأت مدیره به بنده واگذار شده اما هیچ وقت فکر نمی‌کردم که در این مراسم‌ها نامی از من برده شود.

او ضمن تشکر از معلمان و استادان خود و خانواده‌اش و همچنین بیان خاطراتی از آخرین لحظات حیات پدرش نکته‌ای درباره زبان فارسی را مطرح کرد و گفت: کار اصلی من فلسفه است و من هیچ گاه در دانشگاه معلم رسمی زبان و ادبیات فارسی نبوده‌ام اما در زندگی عشق من زبان فارسی است. من معتقدم یک سیستم فرهنگی وجود دارد که باید حفظ شود و این زیست بوم فرهنگی یکی دین است و دیگری زبان فارسی.

 

سخنرانی حداد عادل در مراسم اختتامیه هفدهمین جشنواره قلم زرین

 

حداد عادل زبان فارسی را زبان دوم عالم اسلام دانست و بیان کرد: ما اگر زبان‌مان از دست برود، هوشمان از دست می‌رود. در طول تاریخ زبان‌های محلی و قومی مختلفی داشتیم که هیچ کس نباید با آن‌ها عناد کند با این وجود اما در طول تاریخ همه اقوام علم و ادب را با زبان فارسی مبادله می‌کردند.

مدیر گروه واژه گزینی فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی همچنین گفت: من باورم این است که توانایی‌های زبان فارسی هیچ چیز از زبان انگلیسی کمتر نیست در صورتی که به آن دل ببندیم.

حداد عادل همچنین به اهمیت نقش مدیران فرهنگی در کمال دانشمندان اشاره کرد و گفت: مهم نیست که نام ما در تاریخ بماند مهم آن است که نام ایران بماند و زمینه برای نسل آینده فراهم شود.

او همچنین غزلی که بیتی از آن را فاضل نظری خواند به طور کامل برای حاضران قرائت کرد.

 

در بخش بزرگداشت از غلامعلی حداد عادل هدایایی که از نهادها و سازمان‌های مختلف رسیده بود، به ایشان اهدا شد و همچنین از او تقدیر به عمل آمد.

فراخوان بیست و دومین دورۀ جشنواره قلم زرین

۲ اسفند ۱۴۰۲
  فراخوان بیست و دومین دوره جشنواره قلم زرین انجمن قلم ایران خرسند است آغاز به کار بیست و دومین دوره جشنواره قلم زرین...

دبیر جشنواره “قلم زرین” معرفی شد

۹ بهمن ۱۴۰۲
  دبیر بیست و دومین دورۀ جشنواره قلم زرین معرفی شد. با تصویب هیأت مدیره انجمن قلم ایران ، «جواد کامور بخشایش» دبیر بیست...

بیانیه انجمن قلم ایران در محکومیت حادثه تروریستی کرمان

۱۷ دی ۱۴۰۲
————– 🔻 بیانیه انجمن قلم ایران در محکومیت حادثه تروریستی کرمان ————- به نام منتقم خون شهیدان «جنایتکاران سنگدل از هم اکنون آماج قطعی...

فراخوان سومین جشنواره ادبی فلسطین

۸ آذر ۱۴۰۲
  بسم الله الرحمن الرحیم —————- فراخوان سومین جشنواره ادبی فلسطین —————- مقام معظم رهبری: ما یقین داریم با ادامۀ مبارزات مردم مسلمان فلسطین...

بیانیه انجمن قلم ایران در حمایت از عملیات «طوفان الاقصی»

۱۷ مهر ۱۴۰۲
  بسم الله قاصم الجبارین «ما یقین داریم با ادامه‌ی مبارزات مردم مسلمان فلسطین و حمایت جهان اسلام، فلسطین به فضل الهی آزاد می‌شود...

جلسه مجمع عمومی سالیانه ۱۴۰۲

۱۳ مهر ۱۴۰۲
باسلام؛ به اطلاع می‌رساند: مجمع عمومی عادی(سالیانه) انجمن قلم ایران روز یکشنبه مورخ  ۲۳/۰۷/۱۴۰۲  از ساعت ۱۵ الی ۱۷ در محل سالن انجمن قلم...

اسامی برگزیدگان بیست و یکمین جایزه قلم زرین معرفی شدند

۲۰ تیر ۱۴۰۲
  اسامی برگزیدگان و شایسته تقدیر بیست و یکمین جایزه قلم زرین معرفی شدند: بخش نقد و پژوهش ادبی: شایسته تقدیر: گونه شناسی نثر...

بیانیه دبیر بیست یکمین جشنواره قلم زرین

۲۰ تیر ۱۴۰۲
  «به نام خداوند لوح و قلم» ن و القلم و مایسطرون سوگند به قلم و آنچه می‌نویسند سوره مبارک قلم آیه نخست بیانیه...