دسته بندی مطالب

حداد عادل در افتتاحیه دوره دانش‌افزایی زبان فارسی: زبان فارسی یعنی زبان آسمان، زبان ملکوت.

۱۷ مرداد ۱۳۹۵ اطلاعیه ها

غلامعلی حدادعادلرئیس بنیاد سعدی با اشاره به سابقه زبان فارسی در شکل‌دهی تمدن ایرانی اسلامی، از این زبان با عنوان زبان آسمان و ملکوت یاد کرد.
به گزار خبرگزاری تسنیم، غلامعلی حداد عادل، رئیس بنیاد سعدی در افتتاحیه هشتاد و سومین دوره دانش‌افزایی زبان فارسی که با حضور بیش از ۲۰۰ علاقه‌مند به زبان فارسی از کشورهای مختلف برگزار می‌شود، به ایراد شعری در وصف زبان‌فارسی پرداخت و گفت: امیدوارم حضور یک ماهه شما در ایران هم خاطره خوبی برای شما پدید آور و هم آشنایی بیشتر شما را با زبان‌فارسی در پایان این دوره شاهد باشیم.
رئیس بنیاد سعدی افزود: اگر کسی از شما بپرسد چرا زبان فارسی می‌آموزید و چرا به این حوزه علاقه دارید چه پاسخی می‌دهید؟ من اگر جای شما بودم، می گفتم: زبان فارسی، زبان ملتی با چندین هزار سال سابقه تاریخی و فرهنگی است که تمدنی مستمر و پیوسته در جهان دارد.
وی خاطر نشان کرد: زبان فارسی زبان ملتی است که هزار سال پیش شاعری به نام فردوسی داشته است که یک منظومه حماسی از خود با بیش از پنجاه هزار بیت به یادگار گذاشته است که امروز بعد از هزار سال ایرانیان هم در کوچه و بازار آن را می‌خوانند و می‌فهمند و هم در دانشگاه‌ها آن را تدریس می‌کنند.
حداد عادل اضافه کرد: زبان فارسی زبان شاعران بزرگی مانند مولا جلال الدین رومی، سعدی و حافظ و نظامی و صائب است. می دانید که مولانا صاحب اندیشه‌ها و شعرهایی است که وقتی در دو دهه گذشته، همین سال‌های اخیر به زبان انگلیسی ترجمه شد، پرفروش‌ترین کتاب شعر در آمریکا شد و هیچ کتاب شعر دیگری به پای اشعار مولانا نرسید؛ مولانا این شعرها را به زبان فارسی سروده است.
رئیس بنیاد سعدی تصریح کرد: زبان فارسی زبان سعدی است که بنیاد سعدی نام او را بر پیشانی خود دارد. تنها کافی است بدانید که بیش از چهارصد سال است که آثار سعدی به همه زبان های دنیا ترجمه شده و خوانده می شود. سعدی آموزگار جاودانه زبان فارسی است. هرکس در دنیا در طول تاریخ فارسی یاد گرفته بر سر سفره سعدی نشسته بوده است.
حداد عادل افزود: زبان فارسی زبان شاعری آسمانی به نام حافظ است که ایرانیان او را لسان‌الغیب نامیده‌اند؛ یعنی زبان آسمان، زبان ملکوت. حافظ تجلی حقیقت اسلامی در آینه روح ایرانی است و شما با آموختن زبان فارسی کلید دست‌یابی و گشودن این گنجینه های گران‌قدر را به دست می‌آورید. زبان فارسی زبانی است که با قوت اندیشه‌های خود، با موسیقی گوش نواز خود و با مفاهیم والای اخلاقی و عرفانی خود توانست هشتصد سال زبان رسمی دربارها و دیوان‌ها در این بوستان باشد و زبان اهل علم و فرهنگ در همه شبه قاره هند که امروز هندوستان و پاکستان و بنگلادش است.
رئیس بنیاد سعدی گفت: آموختن زبان فارسی فقط شما را با ایران دیروز و تاریخی آشنا نمی‌کند، بلکه برای آشنایی شما با ایران امروز نیز مفید است. فارسی که زبان دوم عالم اسلام است امروز زبان انقلاب اسلامی است.
وی در پایان تصریح کرد: ایران امروز حرفی برای گفتن دارد. اگر ایران امروز حرفی تازه ای برای گفتن نداشت این همه با ایران دشمنی نمی‌شد. شما با اقامت یک ماهه خود در ایران تصویری واقع بینانه از ایران به دست می‌آورید. در پایان این دوره قبول خواهید کرد که دو تصویر از ایران داریم؛ یکی ایرانی که رسانه‌های خارجی معرفی می‌کنند و یکی ایران واقعی که امروز به چشم خود نظاره می کنید.

فراخوان بیست و دومین دورۀ جشنواره قلم زرین

۲ اسفند ۱۴۰۲
  فراخوان بیست و دومین دوره جشنواره قلم زرین انجمن قلم ایران خرسند است آغاز به کار بیست و دومین دوره جشنواره قلم زرین...

دبیر جشنواره “قلم زرین” معرفی شد

۹ بهمن ۱۴۰۲
  دبیر بیست و دومین دورۀ جشنواره قلم زرین معرفی شد. با تصویب هیأت مدیره انجمن قلم ایران ، «جواد کامور بخشایش» دبیر بیست...

بیانیه انجمن قلم ایران در محکومیت حادثه تروریستی کرمان

۱۷ دی ۱۴۰۲
————– 🔻 بیانیه انجمن قلم ایران در محکومیت حادثه تروریستی کرمان ————- به نام منتقم خون شهیدان «جنایتکاران سنگدل از هم اکنون آماج قطعی...

فراخوان سومین جشنواره ادبی فلسطین

۸ آذر ۱۴۰۲
  بسم الله الرحمن الرحیم —————- فراخوان سومین جشنواره ادبی فلسطین —————- مقام معظم رهبری: ما یقین داریم با ادامۀ مبارزات مردم مسلمان فلسطین...

بیانیه انجمن قلم ایران در حمایت از عملیات «طوفان الاقصی»

۱۷ مهر ۱۴۰۲
  بسم الله قاصم الجبارین «ما یقین داریم با ادامه‌ی مبارزات مردم مسلمان فلسطین و حمایت جهان اسلام، فلسطین به فضل الهی آزاد می‌شود...

جلسه مجمع عمومی سالیانه ۱۴۰۲

۱۳ مهر ۱۴۰۲
باسلام؛ به اطلاع می‌رساند: مجمع عمومی عادی(سالیانه) انجمن قلم ایران روز یکشنبه مورخ  ۲۳/۰۷/۱۴۰۲  از ساعت ۱۵ الی ۱۷ در محل سالن انجمن قلم...

اسامی برگزیدگان بیست و یکمین جایزه قلم زرین معرفی شدند

۲۰ تیر ۱۴۰۲
  اسامی برگزیدگان و شایسته تقدیر بیست و یکمین جایزه قلم زرین معرفی شدند: بخش نقد و پژوهش ادبی: شایسته تقدیر: گونه شناسی نثر...

بیانیه دبیر بیست یکمین جشنواره قلم زرین

۲۰ تیر ۱۴۰۲
  «به نام خداوند لوح و قلم» ن و القلم و مایسطرون سوگند به قلم و آنچه می‌نویسند سوره مبارک قلم آیه نخست بیانیه...