دسته بندی مطالب

حداد عادل: ۴ هزار دانشجو در جهان فارسی می‌آموزند

۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ اخبار

رئیس بنیاد سعدی با بیان اینکه در حال حاضر ۳۴۰ کرسی زبان فارسی در جهان فعالیت می‌کند، افزود: هم‌اکنون ۴ هزار دانشجو در جهان فارسی می‌آموزند.

 

 

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، نشست آغاز ششمین سال فعالیت بنیاد سعدی همزمان با پاسداشت روز زبان فارسی و بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و همچنین رونمایی از نرم‌افزار کاربردی آموزش زبان فارسی صبح روز ۲۴ اردیبهشت‌ماه با حضور محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، غلامعلی حدادعادل رئیس بنیاد سعدی و جمعی از اهالی فرهنگ در بنیاد سعدی برگزار شد.

حدادعادل در ابتدای این برنامه با اشاره به هدف از تاسیس بنیاد سعدی گفت: بنیاد سعدی موسسه‌ای است که با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی برای گسترش زبان فارسی به وجود آمده و حوزه فعالیتش بیشتر در خارج از کشور و فرزندان ایرانیانی است که در خارج متولد شده و علاقه دارند رابطه‌شان با زبان مادری‌شان حفظ شود.

وی ادامه داد: در طول ۵ سال گذشته بنیاد توانسته خود را در جمع موسسات آموزش زبان در خارج از کشور معرفی کند. بنیاد با ۵ سال سابقه فعالیت اکنون به عنوان مرجع فارسی آموزان در جهان مطرح شده و مدرسان زبان فارسی در همه جای دنیا نام بنیاد را شنیده و با آن آشنا هستند و می‌دانند که مشکلات خود را باید کجا مطرح کرده و از چه موسسه‌ای کمک بگیرند.

رئیس بنیاد سعدی همچنین به ارائه گزارشی درباره عملکرد بنیاد سعدی پرداخت و یادآور شد:  در حال حاضر در ۶۲ کشور، ۳۴۰ کرسی زبان فارسی وجود دارد. وقتی کشوری حرفی برای گفتن دارد، هم باید زبان دنیا را بداند و هم زبان خود را به مردم دنیا بیاموزند تا بتوانند حرف خود را بزنند. گسترش زبان فارسی در جهان بهترین راه برای ترجمه اندیشه و اخلاق و ارتباطات ایران در جهان است. تلاش می‌کنیم این ارتباطات را گسترش دهیم. بیش از ۳۰۰ استاد تدریس زبان فارسی را در جهان به عهده دارند و از این تعداد ۱۴۰ استاد بومی کشورهای خود هستند. در دانشگاه‌های دنیا بیش از ۴ هزار دانشجوی زبان فارسی داریم و ۵ هزار نفر نیز رشته شرق‌شناسی مطالعه می‌کنند که ناگزیر به یادگیری زبان فارسی هستند. هم‌اکنون در کشورهای هند، پاکستان و تاجیکستان مرکز زبان و تحقیقات فارسی و در روسیه و ترکیه مرکز آموزش زبان فارسی راه‌اندازی شده است.

حداد عادل با اشاره به اعطای بورس تخصصی جهت یادگیری زبان فارسی به علاقه‌مندان اضافه کرد:  علاوه بر اساتیدی که از سوی وزارت علوم برای آموزش زبان فارسی در نظر گرفته شده، اساتیدی نیز از سوی بنیاد برای تقویت زبان فارسی به برخی کشورها مانند کرواسی، صربستان، لبنان و قفقاز نیز اعزام شده است. در برخی کشورها نیز رابطه یا بورس تحصیلی به دانشجویانی اعطا شد که در رشته زبان فارسی تحصیل می‌کنند. همچنین از ۲۰۵ دوره آموزش زبان فارسی حمایت کردیم که ۲۰ هزار دانش‌آموز فارسی یاد می‌گیرند و بنیاد خدماتی را برای آنها در نظر گرفته است. علاوه بر این، در ۵ کشور ترکیه، روسیه، قزاقستان اکراین و ارمنستان المپیاد زبان فارسی برگزار شد. همچنین در هشت مدرسه در ارمنستان و اوکراین نیز زبان فارسی آموزش داده می‌شود.

رئیس بنیاد سعدی در ادامه به تالیف کتاب‌های آموزشی به عنوان یکی از برنامه‌های این بنیاد مطرح کرد و یادآور شد: در بنیاد سعدی ۱۰ شورای راهبردی فعالیت می‌کنند که اعضای آن از صاحب‌نظران حوزه زبان هستند و ما از تجربه آنها برای کارمان استفاده می‌کنیم. تالیف کتب درسی از دیگر برنامه‌های ماست که تاکنون بیش از ۲۰ عنوان کتاب درسی بر پایه نظریه علمی رشته آزفا تالیف شده است. آموزش زبان به عنوان زبان دوم راه و رسم خود را دارد. کتابی که تحت عنوان گام اول برای آموزش زبان فارسی تالیف شده در یک سال به ۱۱ زبان ترجمه شده است.

به گفته حدادعادل؛ چندین سال است که در دانشگاه‌های شهید بهشتی، علامه طباطبایی و مشهد رشته آموزش زبان فارسی به خارجی‌ها تدریس می شود که از سال گذشته دوره دکتری این رشته در ایران کار خود را آغاز کرده است.

وی در خاتمه به دوره‌های دانش‌افزایی زبان فارسی از سوی بنیاد سعدی اشاره و اضافه کرد: این دوره‌ها در دو مقطع کوتاه‌مدت و بلندمدت برگزار می‌شود. این دوره در سال جاری با تفکیک صورت گرفته برای مدرسان در دی‌ماه و برای فارسی‌آموزان در تابستان آینده برگزار می‌شود.

حدادعادل همچنین در پایان صحبتش انتقادی هم از برخی مسئولان که با اهداف و برنامه‌های بنیاد سعدی آشنا نیستند انتقاد کرد و گفت: برخی حتی از میان نمایندگان محترم مجلس به میزان بودجه اعتراض کرده و گفته‌اند که این بنیاد درباره سعدی تحقیق می‌کند. در حالی که ما بنیاد را به نام سعدی گذاشتیم چون او آموزگار ماندگار زبان فارسی است.

 

فراخوان بیست و دومین دورۀ جشنواره قلم زرین

۲ اسفند ۱۴۰۲
  فراخوان بیست و دومین دوره جشنواره قلم زرین انجمن قلم ایران خرسند است آغاز به کار بیست و دومین دوره جشنواره قلم زرین...

دبیر جشنواره “قلم زرین” معرفی شد

۹ بهمن ۱۴۰۲
  دبیر بیست و دومین دورۀ جشنواره قلم زرین معرفی شد. با تصویب هیأت مدیره انجمن قلم ایران ، «جواد کامور بخشایش» دبیر بیست...

بیانیه انجمن قلم ایران در محکومیت حادثه تروریستی کرمان

۱۷ دی ۱۴۰۲
————– 🔻 بیانیه انجمن قلم ایران در محکومیت حادثه تروریستی کرمان ————- به نام منتقم خون شهیدان «جنایتکاران سنگدل از هم اکنون آماج قطعی...

فراخوان سومین جشنواره ادبی فلسطین

۸ آذر ۱۴۰۲
  بسم الله الرحمن الرحیم —————- فراخوان سومین جشنواره ادبی فلسطین —————- مقام معظم رهبری: ما یقین داریم با ادامۀ مبارزات مردم مسلمان فلسطین...

بیانیه انجمن قلم ایران در حمایت از عملیات «طوفان الاقصی»

۱۷ مهر ۱۴۰۲
  بسم الله قاصم الجبارین «ما یقین داریم با ادامه‌ی مبارزات مردم مسلمان فلسطین و حمایت جهان اسلام، فلسطین به فضل الهی آزاد می‌شود...

جلسه مجمع عمومی سالیانه ۱۴۰۲

۱۳ مهر ۱۴۰۲
باسلام؛ به اطلاع می‌رساند: مجمع عمومی عادی(سالیانه) انجمن قلم ایران روز یکشنبه مورخ  ۲۳/۰۷/۱۴۰۲  از ساعت ۱۵ الی ۱۷ در محل سالن انجمن قلم...

اسامی برگزیدگان بیست و یکمین جایزه قلم زرین معرفی شدند

۲۰ تیر ۱۴۰۲
  اسامی برگزیدگان و شایسته تقدیر بیست و یکمین جایزه قلم زرین معرفی شدند: بخش نقد و پژوهش ادبی: شایسته تقدیر: گونه شناسی نثر...

بیانیه دبیر بیست یکمین جشنواره قلم زرین

۲۰ تیر ۱۴۰۲
  «به نام خداوند لوح و قلم» ن و القلم و مایسطرون سوگند به قلم و آنچه می‌نویسند سوره مبارک قلم آیه نخست بیانیه...