دسته بندی مطالب

حمله به نویسنده دفاع مقدس و ممانعت از برگزاری جشنواره ضدفتنه

مخدومی درباره تعطیلی جشنواره «رسول آفتاب» که با محوریت جنگ نرم و موضوعات فرهنگی ازجمله فتنه برگزار می‌شد، گفت: از زمان دولت یازدهم حتی همان محلی را که برای این رویداد احیا کرده بودیم، از ما گرفتند. تمام حمایتهای جشنواره را از سر ما برداشتند.

حمله به نویسنده دفاع مقدس و ممانعت از برگزاری جشنواره ضدفتنه

به گزارش باشگاه خبرنگاران پویا، برنامه زنده تلویزیونی «شب روایت» شامگاه گذشته، ۱۱ دی‌ماه، با محوریت روایت موضوعات سیاسی همچون فتنه ۸۸ و جنگ نرم در قالب ادبیات و داستان، در گفت‌وگو با رحیم مخدومی و محمدعلی الفت‌پور، از نویسندگان صاحب کتاب در این حوزه روی آنتن شبکه چهار رفت.

رحیم مخدومی، نویسنده ادبیات دفاع مقدس و نگارنده چندین کتاب در حوزه ادبیات داستانی مرتبط با فتنه ۸۸ در ابتدا گفت: من هرجا احساس کنم که سنگری خالی است، وارد می‌شوم. شغل اصلی من معلمی است و حتی زمانی به نمایش و زمانی به فیلم مستند روی آوردم. خاطره‌نگاری تا داستان‌نویسی کرده‌ام و این به ضرورت بوده است. همواره دنبال بار بر زمین مانده هستم.

در پاسخ به یک دروغ

دبیر چندین دوره جشنواره «رسول آفتاب» که پیش از این در موضوعات مختلف حوزه جنگ نرم برگزار شده، با اشاره به عدم حمایت برای از سر گرفتن این رویداد گفت: جشنواره را در پاسخ به یک دروغ راه انداختیم مبتنی بر اینکه فرهیختگان و نویسندگان همه حامی فتنه بوده‌اند؛ بنابراین ما خود فرهیختگان و نویسندگان را جمع کردیم که با اثرشان جواب این خلاف واقع‌گویی را بدهند.

مخدومی ادامه داد: نکته جالب این بود که حتی می‌گفتند ما به نویسندگان پول  داده‌ایم که درباره فتنه کتاب بنویسند؛ حتی وبلاگ ما را هک و با تماس‌ها و پیام‌ها مدام ما را تهدید می‌کردند؛ عده‌ای را اجیر می‌کردند که هرچه بد و بیراه می‌دانند، به من بگویند.

بیشتر بخوانید

نویسنده «من مدیر جلسه‌ام» اضافه کرد: حتی با فرافکنی علیه یکی از کتاب‌های من که در دوره آقای صفارهرندی چاپ شده بود و به جریان فتنه ربطش می‌دادند کار را به جایی رساندند که امام جمعه شهرستان نیز علیه ما موضع گرفت؛ حتی ادله مرا قبول نمی‌کردند و جو رسانه‌ای علیه ما حاکم بود تا بالاخره این حواشی غیرواقع را خواباندیم.

دولت همان مکان جشنواره را هم از ما گرفت

مخدومی درباره تعطیلی چند دوره اخیر جشنواره «رسول آفتاب» نیز اعلام کرد: از زمانی که دولت یازدهم حاکم شد، حتی همان محلی را که در ورامین برای این رویداد احیا کرده بودیم، از ما گرفتند. تمام حمایت‌های جشنواره را از ما دریغ کردند. رفته‌رفته ما نه دیگر جایی داشتیم و نه حتی امکان اجاره. الان هم نمی‌توانیم جشنواره را برگزار کنیم؛ چون نیاز به هزینه دارد.

وی همچنین با بیان اینکه حمایتی صورت نمی‌گیرد، مدعی شد: نهادهای فرهنگی باید جوابگو باشند که در دوره جنگ نرم که وظیفه تربیت نیروی فرهنگی دارند، واقعاً چه کرده‌اند؟ ما از امثال سازمان تبلیغات، بسیج، تریبون نمازجمعه و … انتظار داریم، اما سه سال است که این جشنواره را نمی‌توان برگزار کرد و هیچ کسی از این دوستان حتی از ما خبری نمی‌گیرد.

همچنین در این برنامه محمدعلی الفت‌پور، از نویسندگان کتب سیاسی ازجمله «بازگشت از نیمه‌راه»، «بد ذات»، «۴۰ تدبیر» و … نیز در ادامه صحبت کرد و گفت: متأسفانه با این نوع کتاب‌ها سلیقه‌ای برخورد می‌شود و با تغییر مدیریت، حتی ممیزی نیز دستخوش تغییر می‌شود؛ درحالی که این کتاب‌ها ربطی به ذائقه‌های سیاسی ندارد.

کار ما درموضوعات سیاسی فقط در جوابگویی خلاصه شده

این نویسنده ادامه داد: متأسفانه برای نگارش کتب سیاسی، ما دچار کمبود منابع در دسترس هستیم. منابع گاه یا در اختیار نیستند و یا لزوماً در اختیار افرادی خاص قرار می‌گیرند. هرچند خود نویسندگان نیز گاه دست روی موضوعاتی می‌گذارند که اصلاً اولویتی ندارد و در مقابل برخی سوژه‌های روز و حتی سیاسی را کنار می‌گذارند. انگار یک‌نوع پرهیز داریم که از برخی ماجراها بنویسیم.

 نگارنده کتاب «جریان شناسی نفوذ در تاریخ انقلاب اسلامی ایران» یادآور شد: مسئولان باید اجازه دهند ادبیات سیاسی وارد کتاب‌ها شود واگرنه این دست از آثار را از خارج برای ما می‌نویسند و نهایت کار ما در جوابگویی به این موضوعات تاریخی و سیاسی خلاصه می‌شود.

الفت‌پور اعتقاد داشت: باید اسنادی که لااقل چندین سال از آن گذشته را در اختیار نویسندگان قرار دهند که درباره‌اش بنویسند. برخی از نویسندگان امروز حتی از وقایعی که تاریخش به سال‌ها قبل هم برمی‌گردد، اطلاع کافی ندارند و نمی‌توانند درباره‌اش بنویسند.

وی در پایان گفت: این حساسیت داشتن بی‌جهت روی برخی موضوعات سیاسی، نهایتاً باعث می‌شود که اتفاقات داخلی ما نقل محافل محافل خارجی شود، درحالی‌که ما برای این موضوعات سیاسی دلیل و سند داریم. اگر ما به موضوعات سیاسی داخلی نپردازیم بقیه خواهند پرداخت.

فراخوان بیست و دومین دورۀ جشنواره قلم زرین

۲ اسفند ۱۴۰۲
  فراخوان بیست و دومین دوره جشنواره قلم زرین انجمن قلم ایران خرسند است آغاز به کار بیست و دومین دوره جشنواره قلم زرین...

دبیر جشنواره “قلم زرین” معرفی شد

۹ بهمن ۱۴۰۲
  دبیر بیست و دومین دورۀ جشنواره قلم زرین معرفی شد. با تصویب هیأت مدیره انجمن قلم ایران ، «جواد کامور بخشایش» دبیر بیست...

بیانیه انجمن قلم ایران در محکومیت حادثه تروریستی کرمان

۱۷ دی ۱۴۰۲
————– 🔻 بیانیه انجمن قلم ایران در محکومیت حادثه تروریستی کرمان ————- به نام منتقم خون شهیدان «جنایتکاران سنگدل از هم اکنون آماج قطعی...

فراخوان سومین جشنواره ادبی فلسطین

۸ آذر ۱۴۰۲
  بسم الله الرحمن الرحیم —————- فراخوان سومین جشنواره ادبی فلسطین —————- مقام معظم رهبری: ما یقین داریم با ادامۀ مبارزات مردم مسلمان فلسطین...

بیانیه انجمن قلم ایران در حمایت از عملیات «طوفان الاقصی»

۱۷ مهر ۱۴۰۲
  بسم الله قاصم الجبارین «ما یقین داریم با ادامه‌ی مبارزات مردم مسلمان فلسطین و حمایت جهان اسلام، فلسطین به فضل الهی آزاد می‌شود...

جلسه مجمع عمومی سالیانه ۱۴۰۲

۱۳ مهر ۱۴۰۲
باسلام؛ به اطلاع می‌رساند: مجمع عمومی عادی(سالیانه) انجمن قلم ایران روز یکشنبه مورخ  ۲۳/۰۷/۱۴۰۲  از ساعت ۱۵ الی ۱۷ در محل سالن انجمن قلم...

اسامی برگزیدگان بیست و یکمین جایزه قلم زرین معرفی شدند

۲۰ تیر ۱۴۰۲
  اسامی برگزیدگان و شایسته تقدیر بیست و یکمین جایزه قلم زرین معرفی شدند: بخش نقد و پژوهش ادبی: شایسته تقدیر: گونه شناسی نثر...

بیانیه دبیر بیست یکمین جشنواره قلم زرین

۲۰ تیر ۱۴۰۲
  «به نام خداوند لوح و قلم» ن و القلم و مایسطرون سوگند به قلم و آنچه می‌نویسند سوره مبارک قلم آیه نخست بیانیه...