دسته بندی مطالب

در مراسم تقدیر از برگزیدگان پویش مردمی بهترین‌های دفاع مقدس / مومنی: یکی از عیوب ادبیات معاصر فقدان حماسه است

مومنی: یکی از عیوب ادبیات معاصر فقدان حماسه است

رئیس حوزه هنری گفت: یکی از عیوب ادبیات معاصر در بخش داستان و شعر را فقدان حماسه است.

به گزارش خبرنگار کتاب و ادب خبرگزاری فارس، مراسم تقدیر از برگزیدگان پویش مردمی انتخاب بهترین‌های دفاع مقدس اعم از نویسنده برگزیده مرد و نویسنده برگزیده زن و کتاب برگزیده صبح امروز سه‌شنبه ۶ آذر در تالار مهر حوزه هنری برگزار شد.

* قره‌داغی: بهناز ضرابی‌زاده نویسنده کتاب با ۷۰۶ رای و حمید حسام با ۵۴۰ رای به عنوان برترین نویسنده‌های زن و مرد انتخاب شدند

بر اساس این گزارش عبدالحمید قره‌داغی مدیر انتشارات سوره مهر ضمن اشاره به این پویش مردمی که از سوی سوره مهر الکترونیک طراحی و برگزار شده، گفت: معمولا برنامه‌های متعددی برای انتخاب کتاب‌های برتر در موضوعات مختلف برگزار می‌شود اما این بار بنا شد از مخاطبان پیرامون آثار نظرسنجی صورت گیرد بنابراین از ۱۳۸۰ نفر در این طرح از طریق کانال اینستاگرام ووب‌سایت سوره مهر نظرسنجی شد. معیار ما برای انتخاب این بود که ابتدا ۱۵ کتاب که بیش از ۲۰ چاپ از آن منتشر شده بود، انتخاب شد.

وی ابراز داشت: درباره انتخاب نویسنده زن و مرد نیز بسته به تیراژ و تعداد کتاب‌ها آثار مدنظر قرار گرفت. زمان نظرسنجی یک ماهه بود و در نهایت کتاب دختر شینا با اختلاف کمی با کتاب دا و با رای ۲۸۵ نفر به عنوان کتاب برتر انتخاب شد. همچنین بهناز ضرابی‌زاده نویسنده کتاب با ۷۰۶ رای و حمید حسام با ۵۴۰ رای به عنوان برترین نویسنده‌های زن و مرد انتخاب شدند.

وی در پایان سخنان خود گفت:‌تاامروز ۸۵ عنوان کتاب دفاع مقدس را پس از نمایشگاه کتاب تهران منتشر کرده‌ایم که از این آمار ۲۵ کتاب چاپ اولی و سایر آثار تجدید چاپ بوده است اما از اردیبهشت تا امروز ۵۴۰ هزار جلد کتاب منتشر شده که ۱۵۰ هزار جلد مربوط به کتاب‌های دفاع مقدس است.

* مومنی: یکی از عیوب ادبیات معاصر در بخش داستان و شعر را فقدان حماسه است

محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری در این مراسم به علت استقبال از آثار دفاع مقدس اشاره و تصریح کرد: جای گلایه است چرا که برخی از نهادها آمارهای آثار پرفروش و مورد استقبال را اعلام می‌کنند اما اغلب شاهدیم آثار دفاع مقدس مورد کم مهری قرار می‌گیرند.

وی به استقبال مردم و عقب ماندن ناشران از آثار پرمخاطب اشاره کرد و گفت: گاهی کتابی مورد توجه قرار می‌گیرد و ما از آن عقب می‌مانیم. در روزهایی که احوال نشر خوب نیست استقبال مردم از این گونه آثار بسیار است.

رئیس حوزه هنری با بیان اینکه آثار دفاع مقدس همه مزایای ادبیات را دارد چون موضوع آنها انسان است، اما انسان به علاوه آسمان، گفت: باید به نظریه مقاومت نیز تاکید شود چرا که این نظریه قرآنی بوده اما مورد غفلت قرار گرفته است. اما انقلاب آن را در نظر و عمل زنده کرد.

وی با بیان اینکه کشورهایی که تسلیم را در منطقه برگزیدند جز ذلت سرنوشتی نداشتند، گفت:‌اما انقلاب اسلامی ایران با امام و اندیشه‌های ایشان که قرآنی بود توانست در برابر هیمنه غرب ایستادگی کند. ایشان فرمودند تا زمانی که عراقی‌ها در خاک ما باشند هرگز با آنها صحبت نمی‌کنیم. این کتاب‌های دفاع مقدس نظریه‌های مقاومتی اینگونه با صلابت را ترویج می‌کنند.

مؤمنی‌شریف یکی از عیوب ادبیات معاصر در بخش داستان و شعر را فقدان حماسه دانست و گفت: روشنفکران اصلا در آثارشان حماسه را نمی‌گنجانند اما متاسفانه یکی از عیوب ادبیات معاصر ما در داستان و شعر خالی بودند از حماسه است در حالی که از روزگاران قدیم شعر و ادبیات ما درآمیخته با حماسه است. این آثار واقعی هستند و آنچه اتفاق افتاده به قلم‌ها آمده و به عنوان عینیت واقعی مورد توجه قرار می‌گیرد، بنابراین اگر ادبیات ما جهانی شود از این مسیر خواهد بود.

وی در پایان گفت: مردم برای آنچه در دفاع مقدس اتفاق افتاده هزینه سنگینی پرداخت کرده‌اند لذا عزیز و گرانبهاست.

* سرهنگی: دنیا یک مسئله را در جنگ ایران و عراق نادیده گرفته بود و آن ناگهان سرباز شدن همه ما بود

مرتضی سرهنگی مدیر دفتر ادبیات مقاومت و پایداری حوزه هنری در این مراسم به سخن ناپلئون اشاره کرد و گفت:‌ناپلئون جمله‌آی دارد که در آن می‌گوید اگر می‌خواهید به کشوری حمله کنید ابتدا درباره زنان آنها تحقیق کنید. به نظر من مصداق این جمله در باره دفاع ۸ ساله ما صادق است. زنی که همسر، فرزند، برادر و پدرش در جنگ حاضر است۴ کودک خود را به سختی بزرگ می‌کند استقامت مردان در میدان نبرد ارتباط مستقیم با استقامت زنان پشت جبهه دارد.

به گفته وی ما ۳۶ هزار دانش‌آموز شهید داریم که کیف رزم آنها را مادرانشان بستند. تمام محاسبات دنیا درست بود اما آنچه سازمان‌های اطلاعاتی دنیا دارند همه طبق نقشه پیش رفت ولی وقتی با یک سرباز اسیر عراقی صحبت می‌کردم او می‌گفت کار من این بود از انبار مهمات نگهداری کنم، شبانه‌روز نگهبانی دهم. مهماتی نبود، گلوله‌ها و مواد آتش‌بازی در آن گذاشته بودند که کشور عراق از هلند خریده بود تا وقتی حکومت ایران سقوط می‌کند عراقی‌ها آتش‌بازی راه بیندازند. این اتفاق رخ نداد چون به ستون محکمی چون دین تکیه کردیم و از آب و خاک‌مان دفاع کردیم. دنیا یک مسئله را نادیده گرفته بود و آن ناگهان سرباز شدن همه ما بود و این ناگهان سرباز شدن کار دست دنیا داد.

* ضرابی‌زاده: دختر شینا ۷ ساله شد

ضرابی‌زاده نویسنده برگزیده زن در جملاتی کوتاه گفت:‌خوشحالم دختر شینا امروز ۷ ساله شده، دختر شایسته، خوب و سربلندی را برای همه آورد. همه کسانی که کمک کردند تا به اینجا برسد.

وی به سوره مهر که در ترویج کتابخوانی خلاقیت به خرج می‌دهد اشاره و با تقدیر از آن گفت: وقتی در روزگار کنونی نشر این پویش آغاز شد برایم مهم نبود چه کتابی منتخب شود چرا که کار خلاقانه باید حمایت شود.

* حسام: خانم ضرابی‌زاده چراغی را برافروخت که برای آینده حوزه کتاب روشنگری می‌کند

حمید حسام نویسنده برگزیده مرد نیز در جملاتی گفت: جایی که اعتماد مردم و مخاطب باشد جای رشد و بالندگی است. خدا را شاکرم و این را از فضل خودش می‌دانم. تبریک به خانم ضرابی‌زاده که راهی نشان داد و چراغی برافروخت که برای آینده کتاب ما روشنگری کند.

در پایان این مراسم از بهناز ضرابی‌زاده و حمید حسام و جمعی از خبرنگاران ادبیات دفاع مقدس تقدیر شد.

انتهای پیام/

فراخوان بیست و دومین دورۀ جشنواره قلم زرین

۲ اسفند ۱۴۰۲
  فراخوان بیست و دومین دوره جشنواره قلم زرین انجمن قلم ایران خرسند است آغاز به کار بیست و دومین دوره جشنواره قلم زرین...

دبیر جشنواره “قلم زرین” معرفی شد

۹ بهمن ۱۴۰۲
  دبیر بیست و دومین دورۀ جشنواره قلم زرین معرفی شد. با تصویب هیأت مدیره انجمن قلم ایران ، «جواد کامور بخشایش» دبیر بیست...

بیانیه انجمن قلم ایران در محکومیت حادثه تروریستی کرمان

۱۷ دی ۱۴۰۲
————– 🔻 بیانیه انجمن قلم ایران در محکومیت حادثه تروریستی کرمان ————- به نام منتقم خون شهیدان «جنایتکاران سنگدل از هم اکنون آماج قطعی...

فراخوان سومین جشنواره ادبی فلسطین

۸ آذر ۱۴۰۲
  بسم الله الرحمن الرحیم —————- فراخوان سومین جشنواره ادبی فلسطین —————- مقام معظم رهبری: ما یقین داریم با ادامۀ مبارزات مردم مسلمان فلسطین...

بیانیه انجمن قلم ایران در حمایت از عملیات «طوفان الاقصی»

۱۷ مهر ۱۴۰۲
  بسم الله قاصم الجبارین «ما یقین داریم با ادامه‌ی مبارزات مردم مسلمان فلسطین و حمایت جهان اسلام، فلسطین به فضل الهی آزاد می‌شود...

جلسه مجمع عمومی سالیانه ۱۴۰۲

۱۳ مهر ۱۴۰۲
باسلام؛ به اطلاع می‌رساند: مجمع عمومی عادی(سالیانه) انجمن قلم ایران روز یکشنبه مورخ  ۲۳/۰۷/۱۴۰۲  از ساعت ۱۵ الی ۱۷ در محل سالن انجمن قلم...

اسامی برگزیدگان بیست و یکمین جایزه قلم زرین معرفی شدند

۲۰ تیر ۱۴۰۲
  اسامی برگزیدگان و شایسته تقدیر بیست و یکمین جایزه قلم زرین معرفی شدند: بخش نقد و پژوهش ادبی: شایسته تقدیر: گونه شناسی نثر...

بیانیه دبیر بیست یکمین جشنواره قلم زرین

۲۰ تیر ۱۴۰۲
  «به نام خداوند لوح و قلم» ن و القلم و مایسطرون سوگند به قلم و آنچه می‌نویسند سوره مبارک قلم آیه نخست بیانیه...