دسته بندی مطالب

در مراسم “چهل قلم” استان سمنان مطرح شد؛ بزرگداشت علیرضا قزوه بزرگداشت شعر و هنر انقلاب است

علیرضا قزوه

آیین تجلیل از علیرضا قزوه در استان سمنان برگزار شد. قزوه در این مراسم گفت: انقلاب اسلامی انقلاب بزرگی است که مظلوم واقع شده است. خود را بدهکار انقلاب می دانم و اگر در این سال ها منشأ کاری هم بودم آن را به پاس این انقلاب انجام دادم.

به گزارش روابط عمومی کتابخانه های عمومی استان سمنان آیین تجلیل از علیرضا قزوه شاعر و نویسنده برجسته کشور و استان در راستای اجرای طرح چهل قلم با حضور علی داودی، قائم مقام مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری کشور؛ نورعلی غلامحسین نیا سماکوش ، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان سمنان؛ عبدالحمید ضیایی هنرمند نمونه کشوری در بخش شعر؛ حسن یعقوبی ، شاعر استانی؛ سید وحید سمنانی از فرهیختگان استان سمنان ؛ عباس دانایی، فرماندار شهرستان سمنان؛ ایرج کارخایی، مدیرکل پدافند غیر عامل استانداری سمنان؛ علیرضا ایزد پور، مدیرکل بهزیستی استان سمنان؛ حجت الاسلام غلامرضا زاهدی، رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان سمنان؛ فاطمه منصوری، مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان سمنان؛ نصرت الله مشیری، مدیرکل پست استان؛ جمعی از مسئولان، نمایندگان دستگاه های اجرایی، شاعران ، نویسندگان و فرهیختگان استان سمنان در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی استان سمنان برگزار شد.

نورعلی غلامحسین نیا سماکوش مدیرکل کتابخانه های عمومی استان سمنان در این همایش ضمن بیان اینکه آیین تجلیل از استاد علیرضا قزوه در راستای اجرای طرح چهل قلم در استان سمنان برگزار شد، گفت: طرح چهل قلم از سوی نهاد کتابخانه های عمومی کشور در ۳۱ استان همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برگزار می شود.
وی افزود: آشنایی بیشتر مردم و مسئولان با آثار فاخر نویسندگان از مهم ترین اهداف برگزاری این همایش است.
سماکوش با اشاره به این مطلب که امیدواریم چنین طرح هایی در سایر دستگاه‌های فرهنگی کشور اجرا شود، اظهار داشت: برگزاری چنین برنامه هایی موجب تقویت بنیه فرهنگی خواهد شد.

در ادامه این همایش نیز مسئول پیشین خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در دهلی هند، از حضور قزوه در رایزنی فرهنگی ایران در هند و تاجیکستان به عنوان یکی از موفق‌ترین دوره‌ها نام برد و گفت: علیرضا قزوه دوباره به هند برمی‌گردد.

سیدعبدالحمید ضیایی اظهار کرد: قزوه در دوره قبل که در تاجیکستان و هند مسئولیت داشت منشأ خدمات زیادی به زبان و ادبیات فارسی شد. قزوه به ایران فراتر از مرزهای سیاسی باور دارد و به مرزهای فرهنگی و تمدنی ایران فکر می‌کند .

وی با بیان اینکه قزوه در زمان رایزنی فرهنگی چند کار بزرگ برای تقویت زبان انجام داد افزود: مهمترین کار قزوه در آن سال‌ها شاعرسازی و شاعرپروری در این کشورها بود و از همین رو امروز شاعرانی در دهلی‌نو، بنارس، حیدرآباد، کشمیر و… وجود دارند که به زبان فارسی شعرهای فاخری می‌سرایند و این را مدیون تلاش قزوه هستیم.
این دکترای فلسفه از تاسیس انجمن بیدل به عنوان یکی دیگر از اقدامات مهم قزوه در هند نام برد و خاطرنشان کرد: این انجمن نه تنها در دهلی که در بسیاری از شهرهای دیگر و از جمله بنارس، کشمیر و…نیز فعال است.

وی از ترغیب شاعران دیگر کشورها به سرودن شعرهای آیینی به عنوان دستاورد مهم دیگر قزوه نام برد و گفت: بازسازی مزار شاعران پارسی‌گو در هند و از جمله شاعرانی همچون کلیم کاشانی، قدسی مشهدی، سلیم تهرانی و… و احیای آرامگاه آنها در هند از دیگر اقدامات علیرضا قزوه است.
وی برقراری ارتباط با شاعران دیگر کشورها و تلاش برای ترجمه اشعار پارسی به دیگر زبان‌ها را دستاورد دیگر قزوه  خواند و افزود: حضور مجدد قزوه در هند می‌تواند منشأ خدمات زیادی شده و به گسترش شعر و زبان فارسی کمک کند.

علی داودی، قائم مقام مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری در این همایش نیز با اشاره به این مطلب که اگر شاعری در روزگار و عصر خودش شناخته شده باشد نشان دهنده تاثیر و توانایی های شاعر در نظام سیاسی و اجتماعی است، افزود: شاعر و نویسنده بودن از جمله مهم ترین ویژگی های علیرضا قزوه است.
وی با اشاره به اینکه قزوه یک شخصیت جریان ساز است افزود: این شاعر برجسته کشوری برکات فرهنگی زیادی دارد.

در ادامه حسن یعقوبی نویسنده استان سمنان نیز با اشاره به این مطلب که پیشینه شعر و ادب استان سمنان بسیار درخشان است افزود: هرکدام از شاعران استان سمنان گنجینه ای از علم و اندیشه و معرفت هستند.
وی با تاکید بر اینکه امروز بزرگداشت قزوه نیست بلکه بزرگداشت شعر و هنر انقلاب است عنوان کرد: صداقت ، مهربانی و سخاوت از ویژگی های قزوه است.

در ادامه سید وحید سمنانی فرهیخته استان سمنان با اشاره به این مطلب که آیندگان شعر استاد قزوه را در ادبیات فارسی تحقیق خواهند کرد افزود: در آثار قزوه اهتمام و توجه به وضعیت فرهنگی جامعه در زبان فارسی مشاهده می شود.

علیرضا قزوه نیز در این آیین با اشاره به این مطلب که من یک شاعر انقلابی هستم افزود: انقلاب اسلامی انقلاب بزرگی است که مظلوم واقع شده است. خود را بدهکار انقلاب می‌دانم و اگر در این سال‌ها منشأ کاری هم بودم آن را به پاس این انقلاب انجام دادم چرا که همه ما به این انقلاب بدهی داریم. موافق برگزاری آیین بزرگداشت برای خود نبودم  و تنها دلیلی که سبب شد بپذیرم که این آیین بزرگداشت در سمنان برگزار شود، چهل سالگی انقلاب بود و لذا این برنامه را بزرگداشت انقلاب و ادبیات انقلاب می‌دانم نه بزرگداشت علیرضا قزوه.

این شاعر، با بیان اینکه میرسیدعلی همدانی را یک انقلابی واقعی می‌دانم خاطرنشان کرد: از نگاه من میرسیدعلی همدانی یک انقلابی واقعی است و از همین رو است که وقتی به هندوستان می‌رود کشمیر و هند را متحول می‌کند.

رایزن فرهنگی پیشین ایران در شبه‌قاره هند با اشاره به هم‌عصر بودن میرسیدعلی همدانی با حافظ شیرازی، خاطرنشان کرد: میرسیدعلی توانست ادبیان فارسی را در هند و کشمیر گسترش دهد.

قزوه با بیان اینکه شعر انقلاب شعر متفاوتی است که مشابه آن را نداشتیم، افزود: انقلاب اسلامی پیش و بیش از آنکه یک انقلاب سیاسی باشد یک انقلاب فرهنگی است و شروع این انقلاب نیز با شعارهایی همراه بود که ریشه در شعر و شعائر مذهبی داشت. شعر انقلاب بالنده‌ترین شعر روزگار ماست و شعر انقلابی باید شجاعانه خطوط قرمز را بشکند و قدرت‌طلبان داخلی را به خطر بیندازد. شاعر انقلاب نمی‌تواند محافظه‌کار باشد و یکی از ویژگی‌های شعر انقلاب از منظر من خطرپذیری است. شاعر باید معلم داشته باشد و به شاعران جوان‌تر توصیه‌ می‌کنم از شاعران انقلاب و پیشکسوتان شعر الگوبرداری کنند.

قزوه با بیان اینکه شعر انقلاب در سالیان اخیر رویش‌های زیادی داشته که در آینده بیشتر از آنها خواهیم شنید افزود: شعر انقلاب ظرفیت‌های بالایی دارد و من باور دارم که نسل بزرگتر و فربه‌تری از شعر انقلاب در راه است چرا که شاعران انقلابی ریشه در این انقلاب دارند که انقلابی اصیل و ریشه‌دار است و پیش از آنکه سیاسی باشد فرهنگی و ادبی است.

وی افزود: من قائل به بحران مخاطب در شعر نیستم. البته اقبال کمتر به کتاب و شعر هم ممکن است وجود داشته باشد اما این اقبال کمتر در همه جای دنیا وجود دارد و از قضا در کشور ما وضعیت شعر از نظر وجود مخاطب وضعیت خوبی است.

فراخوان بیست و دومین دورۀ جشنواره قلم زرین

۲ اسفند ۱۴۰۲
  فراخوان بیست و دومین دوره جشنواره قلم زرین انجمن قلم ایران خرسند است آغاز به کار بیست و دومین دوره جشنواره قلم زرین...

دبیر جشنواره “قلم زرین” معرفی شد

۹ بهمن ۱۴۰۲
  دبیر بیست و دومین دورۀ جشنواره قلم زرین معرفی شد. با تصویب هیأت مدیره انجمن قلم ایران ، «جواد کامور بخشایش» دبیر بیست...

بیانیه انجمن قلم ایران در محکومیت حادثه تروریستی کرمان

۱۷ دی ۱۴۰۲
————– 🔻 بیانیه انجمن قلم ایران در محکومیت حادثه تروریستی کرمان ————- به نام منتقم خون شهیدان «جنایتکاران سنگدل از هم اکنون آماج قطعی...

فراخوان سومین جشنواره ادبی فلسطین

۸ آذر ۱۴۰۲
  بسم الله الرحمن الرحیم —————- فراخوان سومین جشنواره ادبی فلسطین —————- مقام معظم رهبری: ما یقین داریم با ادامۀ مبارزات مردم مسلمان فلسطین...

بیانیه انجمن قلم ایران در حمایت از عملیات «طوفان الاقصی»

۱۷ مهر ۱۴۰۲
  بسم الله قاصم الجبارین «ما یقین داریم با ادامه‌ی مبارزات مردم مسلمان فلسطین و حمایت جهان اسلام، فلسطین به فضل الهی آزاد می‌شود...

جلسه مجمع عمومی سالیانه ۱۴۰۲

۱۳ مهر ۱۴۰۲
باسلام؛ به اطلاع می‌رساند: مجمع عمومی عادی(سالیانه) انجمن قلم ایران روز یکشنبه مورخ  ۲۳/۰۷/۱۴۰۲  از ساعت ۱۵ الی ۱۷ در محل سالن انجمن قلم...

اسامی برگزیدگان بیست و یکمین جایزه قلم زرین معرفی شدند

۲۰ تیر ۱۴۰۲
  اسامی برگزیدگان و شایسته تقدیر بیست و یکمین جایزه قلم زرین معرفی شدند: بخش نقد و پژوهش ادبی: شایسته تقدیر: گونه شناسی نثر...

بیانیه دبیر بیست یکمین جشنواره قلم زرین

۲۰ تیر ۱۴۰۲
  «به نام خداوند لوح و قلم» ن و القلم و مایسطرون سوگند به قلم و آنچه می‌نویسند سوره مبارک قلم آیه نخست بیانیه...