دسته بندی مطالب

در نخستین همایش گفتگوی فرهنگی ایران و افغانستان حداد عادل: آماده‌ایم ۵۵ هزار معادل لغت فارسی را در اختیار دولت افغانستان قرار دهیم.

۱۷ آذر ۱۳۹۵ اطلاعیه ها

غلامعلی حدادعادلرئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی ایران گفت: این فرهنگستان توانسته بیش از ۵۵ هزار معادل فارسی را برای لغات خارجی پیدا کند و آماده‌ایم که در اختیار دولت افغانستان قرار داده تا آموزش زبان فارسی در مدارس این کشور راحت‌تر شود.
به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، «غلامعلی حداد عادل» رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی ایران با اشاره به ظهور پدیده سیاسی-اجتماعی-فرهنگی مدرنیته در منطقه گفت: چشم‌های کشورهای منطقه ما و نیز دو کشور افغانستان و ایران به غرب خیره مانده و این غفلت ملت‌های شرقی از یکدیگر را سبب شده است، اکنون فرصتی است تا در این رفتار تجدید نظر صورت بگیرد.
حداد عادل که در نخستین همایش گفتگوی فرهنگی ایران و افغانستان صحبت می‌کرد، افزود: ما و افغانستان زمینه‌های مشترک فراوانی داریم، تاریخ، دین، زبان، ادبیات، فرهنگ و سنت‌ها مشترکات میان این دو ملت هستند.
ایران و افغانستان در گذر تاریخ اشک و لبخندهای مشترکی داشته‌اند
وی گفت: همزبانی این دو ملت نیز سرمایه بزرگی است که کلید کارهای فرهنگی، اقتصادی و سیاسی است؛ زیرا در ارتباطات نیازمند مترجم و آموختن زبان متقابل نیستند که این خود نکته مهمی است.
رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی ایران درباره مشکلات مشترک این دو ملت گفت: گاه هر دو کشور درگیر مشکلات و مصائب یکسانی بوده‌اند و در گذر از تاریخ اشک‌ها و لبخندهایشان به دلیل مشترکی رقم خورده است. افغانستان به دلیل هم مرزی با هندوستان که مستعمره انگلیس بود، همیشه در نگاه این کشور دریچه‌ای برای نگهداشتن مستعمره خود بود. ایران نیز در دوران گذشته از این نگاه استعماری لطمه خورده است؛ پس این دردهای مشترک دو ملت را به سوی ارزش‌های مشترکی رهنمون ساخته است.
رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی ایران در ادامه گفت: دین اسلام همیشه در دو کشور باعث ایجاد رویکردهای مشترک در حوادث بوده است. جنگ‌هایی که این ۲ ملت در این ۴ دهه با آنها دست و پنجه نرم کرده‌اند، نشان‌دهنده رشادت‌ها و فداکاری‌های مردم این دو کشور است.
ایران و افغانستان به هیچ قدرتی اجازه تسلط بر کشورشان نداده‌اند
وی افزود: این برگ زرینی است که هر دو کشور به هیچ قدرتی اجازه تسلط بیگانه بر کشورشان را نداده‌اند و این نشان‌دهنده حس مشترک این دو کشور است که باعث می‌شود قدرت‌های سلطه‌گر تلاش کنند تا مانع اتحاد این دو ملت با یکدیگر شوند.
حداد عادل ادامه داد: بلندگوهای تبلیغاتی استعماری اتفاقات کوچک را بزرگ جلوه می‌کنند و به همکاری‌ها اهمیت نمی‌دهند. هدف آنها بدبین کردن ملت‌ها نسبت به هم است. این بیگانگان با پروژه ایران هراسی سعی در ترساندن همسایگان ما و ایجاد وحشت در آنها را دارند که تمام این کارها به هدف ایجاد تفرقه بین دو ملت بوده است.
آماده‌ایم ۵۵ هزار معادل لغت فارسی را در اختیار دولت افغانستان قرار دهیم
وی با بیان اینکه همیشه آماده‌ایم دستاوردهای خود در زمینه ادبیات فارسی را تقدیم افغانستان کنیم،‌ گفت:‌ فرهنگستان در طول فعالیت خود توانسته است بیش از ۵۵ هزار معادل فارسی را برای لغات خارجی پیدا کند و آماده‌ایم این کلمات را در اختیار دولت افغانستان قرار دهیم تا آموزش زبان فارسی در مدارس این کشور راحت‌تر شود.
همچنین حداد عادل با اشاره به نقش بنیاد سعدی که گسترش زبان فارسی را در خارج از ایران به عهده دارد،‌خاطر نشان کرد: بنیاد سعدی آمادگی کامل دارد تا در زمینه گسترش فارسی در افغانستان همکاری کند.
وی در ادامه به بنیاد دایره‌المعارف اسلامی اشاره کرد و گفت: این دایره‌المعارف به جهان اسلام تعلق دارد و با همکاری افغانستان می توان موارد و موضوعات مربوط به دانشمندان، علما و شخصیت‌های تاریخی و تاریخ افغانستان در آن گنجانده شود.
رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی در پایان سخنانش گفت: افغانستان در خشکی محصور است و به دریای آزاد راه ندارد، اما به ایران راه دارد که خود دریای بزرگی است و می‌تواند راه افغانستان را به هر دریای آزاد دیگری باز کند.

فراخوان بیست و دومین دورۀ جشنواره قلم زرین

۲ اسفند ۱۴۰۲
  فراخوان بیست و دومین دوره جشنواره قلم زرین انجمن قلم ایران خرسند است آغاز به کار بیست و دومین دوره جشنواره قلم زرین...

دبیر جشنواره “قلم زرین” معرفی شد

۹ بهمن ۱۴۰۲
  دبیر بیست و دومین دورۀ جشنواره قلم زرین معرفی شد. با تصویب هیأت مدیره انجمن قلم ایران ، «جواد کامور بخشایش» دبیر بیست...

بیانیه انجمن قلم ایران در محکومیت حادثه تروریستی کرمان

۱۷ دی ۱۴۰۲
————– 🔻 بیانیه انجمن قلم ایران در محکومیت حادثه تروریستی کرمان ————- به نام منتقم خون شهیدان «جنایتکاران سنگدل از هم اکنون آماج قطعی...

فراخوان سومین جشنواره ادبی فلسطین

۸ آذر ۱۴۰۲
  بسم الله الرحمن الرحیم —————- فراخوان سومین جشنواره ادبی فلسطین —————- مقام معظم رهبری: ما یقین داریم با ادامۀ مبارزات مردم مسلمان فلسطین...

بیانیه انجمن قلم ایران در حمایت از عملیات «طوفان الاقصی»

۱۷ مهر ۱۴۰۲
  بسم الله قاصم الجبارین «ما یقین داریم با ادامه‌ی مبارزات مردم مسلمان فلسطین و حمایت جهان اسلام، فلسطین به فضل الهی آزاد می‌شود...

جلسه مجمع عمومی سالیانه ۱۴۰۲

۱۳ مهر ۱۴۰۲
باسلام؛ به اطلاع می‌رساند: مجمع عمومی عادی(سالیانه) انجمن قلم ایران روز یکشنبه مورخ  ۲۳/۰۷/۱۴۰۲  از ساعت ۱۵ الی ۱۷ در محل سالن انجمن قلم...

اسامی برگزیدگان بیست و یکمین جایزه قلم زرین معرفی شدند

۲۰ تیر ۱۴۰۲
  اسامی برگزیدگان و شایسته تقدیر بیست و یکمین جایزه قلم زرین معرفی شدند: بخش نقد و پژوهش ادبی: شایسته تقدیر: گونه شناسی نثر...

بیانیه دبیر بیست یکمین جشنواره قلم زرین

۲۰ تیر ۱۴۰۲
  «به نام خداوند لوح و قلم» ن و القلم و مایسطرون سوگند به قلم و آنچه می‌نویسند سوره مبارک قلم آیه نخست بیانیه...