دسته بندی مطالب

رادیو کتاب افتتاح شد

۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ اخبار

همزمان با فرا رسیدن چهارم اردیبهشت ماه سالروز تأسیس رادیو در ایران، آیین راه اندازی رادیو کتاب و رونمایی از پایگاه جامع کتاب گویا با هدف ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی برگزار شد.

 

photo_2018-04-24_14-13-13

 

به گزارش خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ آیین راه‌اندازی رسمی شبکه رادیویی کتاب که از اول اردیبهشت ماه ۹۷ فعالیت ۲۴ ساعته خود را با تولید و پخش ویژه برنامه‌هایی با موضوع کتاب و کتابخوانی به صورت زنده و تولیدی آغاز کرده، امروز سه‌شنبه (چهارم اردیبهشت ماه) و همزمان با سالروز تأسیس رادیو در ایران برگزار شد.

بررسی وضعیت کتاب و کتابخوانی در کشور، آسیب شناسی چرخه نشر در کشور، کتاب و فضای مجازی، کتاب گویا، کودکان و کتاب، وضعیت نشر کتب هنری و دهها عنوان دیگر ساختار محتوایی رادیو کتاب را تشکیل می‌دهد. این شبکه رادیویی از اول اردیبهشت ماه ساعت ۶ صبح بر روی طول موج اف‌ام ردیف ۵/۹۵ مگاهرتز فعالیت خود را با مدیریت نیلوفر زندیان آغاز کرد.

حدادعادل: با راه اندازی رادیو کتاب، دسترسی بیشتری به کتاب فراهم می‌شود

غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، در این مراسم گفت: خوشحالم که با راه اندازی رادیو کتاب دسترسی بیشتری به کتاب فراهم می‌شود. همه ما علاقه مندیم که مردم بیشتر کتاب بخوانند و افتتاح رادیو کتاب، خبر مسرت بخشی بود.

وی افزود: افتتاح پایگاه جامع کتاب گویا هم باعث می‌شود، بعضی از شاعران صدای خودشان را با کتاب همراه کنند؛ با این کار حس و حال شاعر در کلام او متجلی می‌شود. به هر حال چاپ و نشر از انعکاس حس و صدای شاعر ناتوان است و این امر روز به روز بیشتر می‌شود.

حدادعادل اظهار کرد: اهتمام رادیو به راه اندازی رادیو کتاب ستودنی است؛ چند سال پیش هم رادیو کتاب شروع به کار کرد، خوب بود، اما متوقف شد. البته مسئولان امر، این نوید را دادند که در طول برگزاری نمایشگاه کتاب هم بیست و چهار ساعته فعالیت کند.

وی تاکید کرد: هرچه راجع به فواید کتابخوانی می‌دانیم و شنیده ایم، از طریق رادیو هم فراهم می‌شود. خیلی از مردم و روشندلان نمی‌توانند کتاب بخوانند. همچنین افراد زیادی هستند که شرایط زندگی آن‌ها اجازه نمی‌دهد، چشم هایشان را به کتاب بدوزند. بهترین کار این است که رادیوهایشان باز باشد و یکی برای آن‌ها کتاب‌ها بخواند.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی تاکید کرد: اگر بتوانید گویندگان حاذقی را برای خواندن متون انتخاب کنید، خدمت بزرگی به مردم کرده اید؛ چرا که مردم از گوش غنی می‌شوند. یکی از نکات مهم در رادیو کتاب غنی بودن کتابخانه ای است که باید روزآمد باشد و تازه های نشر را به روز و داغ داغ برای مردم بازگو کند.

جوادی: رادیو کتاب به  مشکلات ناشران و اهالی قلم هم بپردازد

در ادامه، جوادی معاون فرهنگی وزیر ارشاد گفت: رادیو کتاب فرصتی را برای جامعه ایرانی فراهم می کند و کتاب صدای زندگی و ایمان نیز هست‌. البته در رادیوکتاب نباید فقط صدای خواندن کتاب نباشد؛ بلکه صدای نشر، مشکلات و عوامل کتاب هم باید باشد و به مجموعه کتاب و خواندن کتاب بپردازد.

وی افزود: ما در معاونت فرهنگی وزارت ارشاد، درصدد استفاده از تجربه های دیگر ملت ها و شناخت بازار نشر جهانی هستیم. رادیو کتاب فرصت مناسبی است که جامعه را با دنیای کتاب، نشر، نگارش و خلاقیت کتاب در جهان آشنا کنیم و در کنار آثار داخلی خود را به گوش مردم برسانیم.

جوادی تصریح کرد: ما در سال ۸۰ هزار کتاب منتشر می کنیم؛ اما باید دید و بررسی کرد که چه میزان از این آثار خوب هستند. رادیو کتاب می تواند در کنار ترویج کتابخوانی، آثار خوب را هم معرفی کند و زمانی برای نقد کتاب هم فراهم کند.

شاه آبادی: راه اندازی رادیو کتاب نیاز و خواست جامعه است

شاه آبادی، معاون صدای رسانه ملی هم در این مراسم گفت: تردیدی نیست که اگر بخواهیم مسائل اقتصادی، سیاسی و … جامعه حل شود، باید مسائل فرهنگی جامعه را بررسی کنیم و به آن اهمیت بدهیم. راه اندازی پایگاه کتاب گویا و رادیو کتاب، اقدامی است که جامعه از ما طلب کرده است. البته توسعه حوزه کتاب نباید منحصر به این حوزه باشد. نقشی که موسیقی در رادیو دارد را باید برای کتاب هم قائل شویم و اگر از این منظر نگاه کنیم، می توانیم رادیو کتاب را به صورت غنی پیش ببریم.

وی ادامه داد: ما دست نیاز را اول به سوی ناشران دراز می کنیم. ما برای رسیدن به معرفی آثار مکتوب به معرفی آثار ناشران نیازمندیم؛ البته ظرفیت رسانه ملی، ظرفیت کمی نیست و باید در نظر داشته باشیم که آنچه تولید می شود، به درستی توزیع شود.

شاه آبادی گفت: برای رسیدن به اهداف رادیو کتاب و ارتقای آن، جا دارد که همه نهادها اعم از ناشران و نویسندگان و رسانه ملی دست به دست هم دهند. اگر می خواهیم سرانه مطالعه ارتقا پیدا کند، باید نهادی نقش آفرین باشد و خودش را به نهادهای دیگر معرفی کند.

گفتنی است؛ در این مراسم با حضور حمید شاه آبادی معاون صدای رسانه ملی، غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، محسن جوادی معاون فرهنگی وزارت ارشاد و جمعی از مدیران معاونت صدا راه اندازی شد.

پس از راه اندازی کتاب گویا (رادیو کتاب) مراسم تجلیل از گویندگان رادیو با قدردانی از رضا سرشار، بهروز رضوی، جواد پیشگر، میکائیل شهرستانی و امید زندگانی پیش رفت.

فراخوان بیست و دومین دورۀ جشنواره قلم زرین

۲ اسفند ۱۴۰۲
  فراخوان بیست و دومین دوره جشنواره قلم زرین انجمن قلم ایران خرسند است آغاز به کار بیست و دومین دوره جشنواره قلم زرین...

دبیر جشنواره “قلم زرین” معرفی شد

۹ بهمن ۱۴۰۲
  دبیر بیست و دومین دورۀ جشنواره قلم زرین معرفی شد. با تصویب هیأت مدیره انجمن قلم ایران ، «جواد کامور بخشایش» دبیر بیست...

بیانیه انجمن قلم ایران در محکومیت حادثه تروریستی کرمان

۱۷ دی ۱۴۰۲
————– 🔻 بیانیه انجمن قلم ایران در محکومیت حادثه تروریستی کرمان ————- به نام منتقم خون شهیدان «جنایتکاران سنگدل از هم اکنون آماج قطعی...

فراخوان سومین جشنواره ادبی فلسطین

۸ آذر ۱۴۰۲
  بسم الله الرحمن الرحیم —————- فراخوان سومین جشنواره ادبی فلسطین —————- مقام معظم رهبری: ما یقین داریم با ادامۀ مبارزات مردم مسلمان فلسطین...

بیانیه انجمن قلم ایران در حمایت از عملیات «طوفان الاقصی»

۱۷ مهر ۱۴۰۲
  بسم الله قاصم الجبارین «ما یقین داریم با ادامه‌ی مبارزات مردم مسلمان فلسطین و حمایت جهان اسلام، فلسطین به فضل الهی آزاد می‌شود...

جلسه مجمع عمومی سالیانه ۱۴۰۲

۱۳ مهر ۱۴۰۲
باسلام؛ به اطلاع می‌رساند: مجمع عمومی عادی(سالیانه) انجمن قلم ایران روز یکشنبه مورخ  ۲۳/۰۷/۱۴۰۲  از ساعت ۱۵ الی ۱۷ در محل سالن انجمن قلم...

اسامی برگزیدگان بیست و یکمین جایزه قلم زرین معرفی شدند

۲۰ تیر ۱۴۰۲
  اسامی برگزیدگان و شایسته تقدیر بیست و یکمین جایزه قلم زرین معرفی شدند: بخش نقد و پژوهش ادبی: شایسته تقدیر: گونه شناسی نثر...

بیانیه دبیر بیست یکمین جشنواره قلم زرین

۲۰ تیر ۱۴۰۲
  «به نام خداوند لوح و قلم» ن و القلم و مایسطرون سوگند به قلم و آنچه می‌نویسند سوره مبارک قلم آیه نخست بیانیه...