دسته بندی مطالب

راضیه تجار:داستان کوتاه نقش بزرگی در گستردگی مضمون انقلاب دارد.

۷ خرداد ۱۳۹۶ اطلاعیه ها

راضیه تجارراضیه تجار با تاکید بر اینکه شرایط را برای رشد و آموزش داستان‌نویسان واقعی فراهم کنیم، نیز به بررسی وضعیت داستان کوتاه در ایران پرداخت و سیر این گونه‌ ادبی را رضایت‌بخش عنوان کرد.
به گزارش خبرگزاری فارس، راضیه تجار، نویسنده پیش‌کسوت، با تاکید بر اینکه شرایط را برای رشد و آموزش داستان‌نویسان واقعی فراهم کنیم، نیز به بررسی وضعیت داستان کوتاه در ایران پرداخت و سیر این گونه‌ ادبی را رضایت‌بخش عنوان کرد.
وی در زمینه پرداخت به داستان کوتاه و اهمیت آن میان مردم جامعه گفت: به اعتقاد من سیری که داستان کوتاه طی این مدت داشته، سیر خوبی است و باید همین مسیر طی شود و در طول این مسیر داستان‌های کوتاه زیادی در همه زمینه‌ها خلق شده است منتهی انتظار ما بیشتر است که در زمینه انقلاب با توجه به رخدادهای متعددی که داشتیم، آثار بهتر و ماناتری شکل بگیرد چون ما نویسندگان زیادی داریم که در مضامین مختلفی فعالیت می‌کنند ولی اینکه مختص انقلاب باشد، تعدادشان کم است.
او عنوان کرد: یکی از کارهای خوبی که در این زمینه انجام می‌شود، برگزاری جشنواره‌های مربوط به داستان‌های کوتاه در حوزه هنری است که بعدها مجموعه‌ای از این داستان‌ها پدید می‌آید و از دل آن‌ها انتخاب مجدد و کارشناسی دقیقی انجام می‌شود تا بهترین‌ها مشخص شود. در زمینه جشنواره‌های کلی این حوزه و تاثیری هم که می‌توانند در ترویج مردم به داستان کوتاه داشته باشند باید گفت به هر حال یک چراغی روشن است و بهتر است که خاموش نشود اما اینکه این چراغ تا چه میزان اطراف خودش را روشن نگه می‌دارد، نیز مثل مابقی جشنواره‌هاست که هرسال برگزار می‌شود و علاقه‌مندان خودش را هم دارد اما در هرصورت بودنشان به از نبودنشان است.
تجار سپس در پاسخ به اینکه به عنوان یک نویسنده پیش‌کسوت با توجه به جامعه‌ای که در آن همه چیز سریع پیش‌ می‌رود و مردم با وجود مشغله‌های زیاد فرصت کمی برای مطالعه دارند، فضای مجازی را برای خواندن داستان کوتاه توصیه می‌کند یا بیشتر به چاپ کتاب معتقد است، تصریح کرد: من شخصا خودم بیشتر به چاپ کتاب اعتقاد دارم چون واقعا لذتی که نویسنده کتاب چاپ شده‌اش را در دست می‌گیرد چیز دیگری است مضاف بر اینکه کتاب‌خوانان واقعی هم دوست دارند در خلوت خودشان کتاب را لمس کنند و فکر نمی‌کنم فضای مجازی آنقدرها هم برای اهالی ادبیات جذابیت داشته باشد اما به هرحال شرایط به گونه‌ای شده که تکنولوژی روز به هر طریقی جای خود را میان مردم باز می‌کند اما امیدوارم نشر به وجود آمدن کتاب در آینده کم‌رنگ نشود.
این نویسنده همچنین درباره اینکه آیا می‌توان گستردگی مضمونی با عنوان انقلاب را در داستان کوتاه ارائه داد و اینکه آیا این گونه‌ ادبی می‌تواند ظرفیت‌های بزرگ انقلاب اسلامی را بیان کند، خاطرنشان کرد: داستان کوتاه هم می‌تواند در بحش انقلاب نقش بهینه‌ای داشته باشد؛ چراکه اساسا داستان‌ خوب کوتاه خیلی قدرتمند است و این‌گونه نیست که صرفا چون کوتاه‌است، تاثیرگذار نیست بلکه اگر خوب باشد اثر خودش را خواهد داشت و نقش بزرگی دارد اما بستگی به بیان دارد. به عنوان مثال یک موضوع کلان را نمی‌شود در یک داستان کوتاه گنجاند و درباره آن حرف زد.
تجار در پایان پیشنهاد کرد: من فکر می‌کنم یکی از کارهایی که می‌شود در این راستا انجام داد این است که زمینه را برای رشد و آموزش علاقه‌مندان داستان فراهم کنیم تا کسانی که واقعا می‌خواهند داستان‌نویس شوند، شرایط لازم برایشان مهیا باشد. در نتیجه اگر در این زمینه سرمایه‌گذاری شود خیلی بهتر است. داستان کوتاه مثل ماهی در آب می‌ماند که آب را کمتر می‌بینیم. بنابراین آنقدر بدیهی است که احساس می‌شود کم‌کاری می‌شود.
گفتنی است حوزه هنری انقلاب اسلامی در راستای تحقق اهداف والای انقلاب اسلامی، پانزدهمین مهرواره شعر و داستان جوان سوره را مردادماه ۱۳۹۶ در استان تهران برگزار می‌کند.
هنرمندان برای شرکت در این جشنواره تا ۲۰ خرداد فرصت دارند آثار خود را پس از ثبت‌نام اینترنتی در سایت موسسه فرهنگی و هنری سپهر سوره هنر به نشانی www.artfest.ir به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

فراخوان بیست و دومین دورۀ جشنواره قلم زرین

۲ اسفند ۱۴۰۲
  فراخوان بیست و دومین دوره جشنواره قلم زرین انجمن قلم ایران خرسند است آغاز به کار بیست و دومین دوره جشنواره قلم زرین...

دبیر جشنواره “قلم زرین” معرفی شد

۹ بهمن ۱۴۰۲
  دبیر بیست و دومین دورۀ جشنواره قلم زرین معرفی شد. با تصویب هیأت مدیره انجمن قلم ایران ، «جواد کامور بخشایش» دبیر بیست...

بیانیه انجمن قلم ایران در محکومیت حادثه تروریستی کرمان

۱۷ دی ۱۴۰۲
————– 🔻 بیانیه انجمن قلم ایران در محکومیت حادثه تروریستی کرمان ————- به نام منتقم خون شهیدان «جنایتکاران سنگدل از هم اکنون آماج قطعی...

فراخوان سومین جشنواره ادبی فلسطین

۸ آذر ۱۴۰۲
  بسم الله الرحمن الرحیم —————- فراخوان سومین جشنواره ادبی فلسطین —————- مقام معظم رهبری: ما یقین داریم با ادامۀ مبارزات مردم مسلمان فلسطین...

بیانیه انجمن قلم ایران در حمایت از عملیات «طوفان الاقصی»

۱۷ مهر ۱۴۰۲
  بسم الله قاصم الجبارین «ما یقین داریم با ادامه‌ی مبارزات مردم مسلمان فلسطین و حمایت جهان اسلام، فلسطین به فضل الهی آزاد می‌شود...

جلسه مجمع عمومی سالیانه ۱۴۰۲

۱۳ مهر ۱۴۰۲
باسلام؛ به اطلاع می‌رساند: مجمع عمومی عادی(سالیانه) انجمن قلم ایران روز یکشنبه مورخ  ۲۳/۰۷/۱۴۰۲  از ساعت ۱۵ الی ۱۷ در محل سالن انجمن قلم...

اسامی برگزیدگان بیست و یکمین جایزه قلم زرین معرفی شدند

۲۰ تیر ۱۴۰۲
  اسامی برگزیدگان و شایسته تقدیر بیست و یکمین جایزه قلم زرین معرفی شدند: بخش نقد و پژوهش ادبی: شایسته تقدیر: گونه شناسی نثر...

بیانیه دبیر بیست یکمین جشنواره قلم زرین

۲۰ تیر ۱۴۰۲
  «به نام خداوند لوح و قلم» ن و القلم و مایسطرون سوگند به قلم و آنچه می‌نویسند سوره مبارک قلم آیه نخست بیانیه...