دسته بندی مطالب

عصری با کتاب «جشن یگانگی» برگزار شداسفندقه: در استعداد شاعری پناهنده محدثی‌خراسانی بودیم/ داودی: دعوت به خود ویژگی اشعار محدثی‌خراسانی

۸ اسفند ۱۳۹۵ اطلاعیه ها

اسفندقهمرتضی امیری‌اسفندقه گفت: ما هیچ نبودیم که یک ساحل امن و امانی دیدیم و به مهر و به پاس شعر ما را پناه داد ما از نظر روحی در حوزه استعداد شاعری پناهنده به مصطفی محدثی خراسانی بودیم.
به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، نشست عصری با کتاب ویژه مجموعه اشعار مصطفی محدثی خراسانی با عنوان «جشن یگانگی» در خبرگزاری فارس برگزار شد.
*ما پناهنده محدثی‌خراسانی بودیم
مرتضی امیری اسفندقه در این نشست با اشاره به نسب خراسانی، مصطفی محدثی گفت: پسوند خراسانی شایسته نام محدثی خراسانی است. محدثی با این پسوند نه خواسته خود را بزرگ کند و نه می‌خواسته خراسان را کوچک کند بلکه او و شعرش باری به خراسان و شعرای آن اضافه کرده است.
وی افزود: در باب محدثی خراسانی هر وقت سخن گفته می‌شود یک بخشی از او نادیده گرفته می‌شود که آن هم خانواده اهل هنر اوست. خانه پدری او محل آمد و شد ادبای روزگار بوده و محل نقد اصلاحی آثار بوده است. برادران و خواهران او نیز هر کدام سهمی از هنر برده‌اند اما در میان خانواده او، مصطفی محدثی خراسانی سهم بیشتری از ادبیات را به خود اختصاص داده است.
شاعر مجموعه «ولی دوشنبه آه»، گفت: وقتی سخن از خرد در هنر می‌شود منظور کنترل خود در برابر طوفان‌های روح است و این ویژگی در مصطفی خراسانی یافت می‌شود و کسی او را نه جنون‌مند دیده و نه خردمند که بخواهد عقل را به رخ بکشد بلکه او همیشه متعادل بوده و میانه‌روی کرده است.
او اضافه کرد: شعر محدثی خراسانی هیچ وقت مدعی نوگرایی نبوده او در شعرش از تمام سبک‌ها نمونه و شیوه‌ای به کار برده است مصراع‌هایی که خودش به تنهایی دارای معناست و این هم ویژگی شعر محدثی خراسانی است. محدثی خراسانی یکی از وجوه هنری‌اش شعر گفتن است. پرورش شاعران و استعدادهای جوان بخش قابل توجهی از شخصیت او را شامل شده است. شاعران جوان در حوزه خراسان زیر سایه مهر او قد کشیده و بالیده‌اند.
امیری اسفندقه گفت: ما هیچ نبودیم که یک ساحل امن و امانی دیدیم و به مهر و به پاس شعر ما را پناه داد ما از نظر روحی در حوزه استعداد شاعری پناهنده به مصطفی محدثی خراسانی بودیم. همچنین شاعران غیرایرانی به خصوص در حوزه افغانستان نیز از این مهر بی‌نصیب نبودند. سیدرضا محمدی از شاعران افغانستانی نمونه‌ای است که می‌توان به آن اشاره کرد.
این شاعر در ادامه گفت:‌ شاعران بزرگ خراسان به او توجه داشتند و این توجه مربوط به دهه ۶۰ و ۷۰ است. مرحوم محمد قهرمان در آخرین دیداری که به تهران آمده بود، پیوسته سراغ محدثی را می‌گرفت و می‌گفت چرا مصطفی نیامده بود و بارها از من در مورد او سوال کرد و گفت به محدثی بگو که منتظرت بودم و نیامدی.
وی افزود: محدثی خراسانی هیچگاه جناحی نبوده اما اعتقاد به اصول و مبانی را ترک نکرده است و از گفتن حرف حق کوتاهی نکرده است. یکی از کسانی که در تأیید شعر مورد اعتماد مرحوم استاد قهرمان بود، مصطفی محدثی خراسانی بود. مصطفی محدثی خراسانی در حالی مورد اعتماد مرحوم قهرمان بود که خانه مرحوم قهرمان در خراسان به دانشکده ادبیات خراسان مشهور بود.
امیری اسفندقه در پایان گفت: شعر مصطفی محدثی خراسانی همیشه برای من گرم و گرامی بوده است.
*محدثی خراسانی بی‌نیاز از تعریف است
محمدباقر نجف‌زاده بارفروش در ادامه این مراسم گفت: مصطفی محدثی خراسانی یک چهره چندسویه است که بی‌‌نیاز از تعریف است آن زمان که هادی سعیدی کیاسری مجله شعر را در می‌آورد من با محدثی خراسانی آشنا بودم.
*اشعار محدثی یکپارچه است
مصطفی علیپور در بخش دیگری از این مراسم گفت:‌ من از ابتدا با اشعار محدثی خراسانی آشنا بودم و در جریان معلمی او در پرورش استعدادهای شعر خراسان بوده‌ام. امروزه بسیاری از شاعران حوزه خراسان در روزگاری شاگردی او را کرده‌اند اما بسیاری از آنها امروز او را به خاطر نمی‌آ‌ورند.
وی افزود: محدثی خراسانی جزء معدود شاعرانی است که از خانواده فاضل و شاعر برآمده است. در مورد نوآور بودن محدثی باید گفت من معتقدم نوآور بودن فقط در قالب نیست بلکه در فکر و اندیشه نیز می‌توان نوآور بود. محدثی در غزل‌هایش فرمالیست است و نوآوری کرده یعنی هم در فرم و هم در اندیشه نوآور بوده است.
این منتقد ادبی گفت: محدثی وزن را قربانی مضمون نمی‌کند و زبان را حفظ می‌کند. در عین حالی که سروده‌هایش وزن دارد. امروز عصر این نیست که بگوییم این شاعر از آن شاعر متأثر است زیرا معتقدم که شعر ساختمان است و با فردیت خلاق شاعر است که ساخته می‌شود و آنچه غزل محدثی را مختص او کرده تکنیک‌ها و فردیت‌های او است.
علیپور در پایان گفت: بخش قابل توجهی از اشعار محدثی یکپارچه است و به تعبیری باید گفت او اهل شاه‌بیت سرودن نیست. زیرا معتقدم شعر یک کل واحد است و محدثی اشعارش مهندسی‌شده است و گمان می‌کنم که شعر، ساختمان و مضمونش یک جا روی می‌دهد.
*محدثی با اشعارش ما را به بازگشت به خود دعوت کرده است
علی داودی در حاشیه این مراسم گفت: در زندگی روزمره گاهی مسائلی پیش می‌آید که اعصاب ما را به هم می‌ریزد و برای کسب آرامش نیاز به ساحل آرام داریم اما متأسفانه پیش می‌آید که اشعاری می‌خوانیم که باز ما را به ان زندگی روزمره باز می‌گرداند ولی اشعار محدثی خراسانی این تجربه را به من داده که عالم متفاوتی را درک کنم و کلمات اشعار او این را ثابت می‌کند.
وی افزود: محدثی با شعرش عالمی را برای خود و ما ساخته و در غزل‌ها و رباعی‌های او بهشت آرمانی را می‌بنیم که خواننده را به بازگشت به یک اصل که در نهایت به خود ختم می‌شود دعوت کرده است و ما اگر به این خود توجه کنیم، به آرامش می‌رسیم.
*نسل تربیت شده فضای مجازی اهل فراموش کردن هستند
مصطفی محدثی خراسانی در پایان این مراسم ضمن شعرخوانی برای شرکت‌کنندگان گفت:‌ نسلی که در دوره‌ای که ما در خراسان کار می‌کردیم خصیصه فراموش کردن را ندارند و این خصیصه مربوط به این نسل اخیر است. آن نسل گذشته نسل رشیدی هستند که می‌توان به آنها اعتماد کرد و داشته‌هایت را به آنها سپرد اما نسل اخیر که تربیت شده فضای مجازی است اهل فراموش کردن است.

فراخوان بیست و دومین دورۀ جشنواره قلم زرین

۲ اسفند ۱۴۰۲
  فراخوان بیست و دومین دوره جشنواره قلم زرین انجمن قلم ایران خرسند است آغاز به کار بیست و دومین دوره جشنواره قلم زرین...

دبیر جشنواره “قلم زرین” معرفی شد

۹ بهمن ۱۴۰۲
  دبیر بیست و دومین دورۀ جشنواره قلم زرین معرفی شد. با تصویب هیأت مدیره انجمن قلم ایران ، «جواد کامور بخشایش» دبیر بیست...

بیانیه انجمن قلم ایران در محکومیت حادثه تروریستی کرمان

۱۷ دی ۱۴۰۲
————– 🔻 بیانیه انجمن قلم ایران در محکومیت حادثه تروریستی کرمان ————- به نام منتقم خون شهیدان «جنایتکاران سنگدل از هم اکنون آماج قطعی...

فراخوان سومین جشنواره ادبی فلسطین

۸ آذر ۱۴۰۲
  بسم الله الرحمن الرحیم —————- فراخوان سومین جشنواره ادبی فلسطین —————- مقام معظم رهبری: ما یقین داریم با ادامۀ مبارزات مردم مسلمان فلسطین...

بیانیه انجمن قلم ایران در حمایت از عملیات «طوفان الاقصی»

۱۷ مهر ۱۴۰۲
  بسم الله قاصم الجبارین «ما یقین داریم با ادامه‌ی مبارزات مردم مسلمان فلسطین و حمایت جهان اسلام، فلسطین به فضل الهی آزاد می‌شود...

جلسه مجمع عمومی سالیانه ۱۴۰۲

۱۳ مهر ۱۴۰۲
باسلام؛ به اطلاع می‌رساند: مجمع عمومی عادی(سالیانه) انجمن قلم ایران روز یکشنبه مورخ  ۲۳/۰۷/۱۴۰۲  از ساعت ۱۵ الی ۱۷ در محل سالن انجمن قلم...

اسامی برگزیدگان بیست و یکمین جایزه قلم زرین معرفی شدند

۲۰ تیر ۱۴۰۲
  اسامی برگزیدگان و شایسته تقدیر بیست و یکمین جایزه قلم زرین معرفی شدند: بخش نقد و پژوهش ادبی: شایسته تقدیر: گونه شناسی نثر...

بیانیه دبیر بیست یکمین جشنواره قلم زرین

۲۰ تیر ۱۴۰۲
  «به نام خداوند لوح و قلم» ن و القلم و مایسطرون سوگند به قلم و آنچه می‌نویسند سوره مبارک قلم آیه نخست بیانیه...