دسته بندی مطالب

عضو هیئت موسس انجمن قلم ایران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان: استعداد، ملاک چاپ کتاب نیست/گرانی کاغذ فعالیت ناشران را متوقف کرده است

تجار گفت:حرف اول را برای چاپ کتاب، توانایی و استعداد نمی‌زند بلکه پول در درجه اول است از این رو آثار ضغیف چاپ می شود.

استعداد، ملاک چاپ کتاب نیست/گرانی کاغذ فعالیت ناشران را متوقف کرده استراضیه تجار محقق، نویسنده و از اعضای هیئت موسس انجمن قلم ایران در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص تاثیر نرخ کاغذ بر قیمت کتاب و صنعت نشر گفت: جواب سوال واضح و طبیعی است، گرانی کاغذ کمر صنعت نشر را می‌شکند یا به نوعی شکسته است و تاثیر بدی بر نویسندگان، مولفان و ناشران گذاشته است.

نویسنده کشورمان در خصوص تاثیر گرانی کاغذ روی مطالعه و فرهنگ کتاب خوانی مخاطب بیان کرد: تمام این‌ها یک چرخه است که به یکدیگر ربط دارد؛ گرانی کاغذ باعث افزایش قیمت کتاب می‌شود و همین افزایش قیمت کتاب، فشار زیادی به ناشران وارد می‌کند.

وی افزود: صنعت نشر برای خود پشتیبان دارد و ناشران حمایت خاصی از یکدیگر دارند که بیشتر با حساب و کتاب سر و کار دارد و در اینجا بیشتر نویسنده ضرر می‌کند چرا که معمولا کار خوب با رقم پایین از نوقلمان یا تازه کاران خریداری می‌شود و ناشران معمولا از آن‌ها برای چاپ کردن کتاب پول می‌گیرند که این موضوع آسیب جدی به کسانی که توانایی بالایی برای نوشتن کتاب دارند، وارد می‌ کند.

تجار با اشاره به روند افزایش قیمت کاغذ و تاثیر آن بر جریان فرهنگی کشور افزود: حرف اول را برای چاپ کتاب، فرهنگ، توانایی و استعداد نمی‌زند بلکه پول در درجه اول است و همین باعث می‌شود برخی آثار با محتوای ضغیف وارد دایره چاپ کتاب شود که این یک مصیبت است چون متاسفانه توانایی خرید کتاب به دلیل گرانی و تامین مواد اولیه برای زندگی از افراد سلب می‌شود و در آخر لیست قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه باید هوشمندانه عمل شود،گفت: از نظر بینش و فرهنگ خواندن، مردم ما بیشتر دوست دارند بشنوند تا بخوانند. در کشور ما اقلیتی برسر محور قرار دارند که این دنیا را شناخته اند و همین‌ها هستند که بیشترین دغدغه را برای استمرار فرهنگ مطالعه دارند از این رو سعی می‌کنند مخاطب را وارد فضای خواندن کنند نه شنیدن.

تجار بیان کرد: هیچ چیزی واقعا جای مطالعه را نمی‌گیرد و از هیچ طریقی انسان نمی‌تواند این گونه امپراطور خلوت خود باشد و تجربه کسب کند و لذت ببرد و به فرهنگ، بینش و خرد خود بیفزاید از این رو باید فرهنگ مطالعه را در کشوراشاعه بدهیم.

وی با بیان اینکه سال‌های اخیرخوشبختانه صحبت های زیادی در این خصوص شده است،گفت: هرکسی در توان خودش این کار را انجام می‌دهد، اما تلاش باید خیلی فراتر از این‌ها باشد و در این زمینه خبرنگاران زیادی را می‌شناسم که تلاش کرده اند، اما عده‌ای در صفحات مجازی به انتشار اخبار دروغین می‌پردازند یعنی تا این حد توانایی دارند که در آخر چیزی جز استرس و تخریب فرهنگ باقی نمی‌ماند از این رو نیاز است همه را درگیر این مقوله کرد.

تجار با اشاره به شانس حضور ناشران در نمایشگاه کتاب با توجه به گرانی کاغذ گفت: بسیاری از ناشران خرده پا و کوچک که می‌خواستند در کار فرهنگ باقی بمانند حذف می‌شوند چرا که با این گرانی نمی توانند کار کنند از این رو بسیاری از ناشران به دلیل گرانی کاغذ ترجیح می‌دهند به ساندویچ فروشی روی بیاورند و اصلا در نمایشگاه کتاب حاضر نشوند.

نویسنده کشورمان در خصوص انتظارما از صنعت نشر کشور در آینده بیان کرد: باید فکری برای این موضوع شود وقتی زلزله یا سیلی می‌آید مسئولان وارد این مقوله می‌شوند و برای رفع این مشکل، هم فکر می‌کنند هم عمل.

وی با انتقاد از اینکه آسیب عمیقی که به مقوله فرهنگ وارد می‌شود دیده نمی‌شود، گفت: باید افراد متخصص و متعهد در این زمینه تصمیم گیری کنند و ساختار‌هایی پیدا کنند و در صورت امکان سعی کنند در حد توانایی گوشه‌هایی را هم ترمیم کنند و به صورت جدی و فعال‌تر به رفع این مشکل بپردازند.

تجار با اشاره به گران شدن سایر ابزار‌های چاپ اظهار کرد: قیمت‌ها در حال نوسان است و مردم با دلار و یورو سنجیده می‌شوند. ابزار‌های چاپ به شدت گران شده است. چندی پیش با ناشری صحبت کردم که می‌گفت تعداد کارمندانی که قبل از عید داشتم نسبت به حال حاضر بسیار کمتر شده است، حتی به تعداد چاپ کتاب در سال گذشته نسبت به سال جدید لطمه وارد شده است.

انتهای پیام/

فراخوان بیست و دومین دورۀ جشنواره قلم زرین

۲ اسفند ۱۴۰۲
  فراخوان بیست و دومین دوره جشنواره قلم زرین انجمن قلم ایران خرسند است آغاز به کار بیست و دومین دوره جشنواره قلم زرین...

دبیر جشنواره “قلم زرین” معرفی شد

۹ بهمن ۱۴۰۲
  دبیر بیست و دومین دورۀ جشنواره قلم زرین معرفی شد. با تصویب هیأت مدیره انجمن قلم ایران ، «جواد کامور بخشایش» دبیر بیست...

بیانیه انجمن قلم ایران در محکومیت حادثه تروریستی کرمان

۱۷ دی ۱۴۰۲
————– 🔻 بیانیه انجمن قلم ایران در محکومیت حادثه تروریستی کرمان ————- به نام منتقم خون شهیدان «جنایتکاران سنگدل از هم اکنون آماج قطعی...

فراخوان سومین جشنواره ادبی فلسطین

۸ آذر ۱۴۰۲
  بسم الله الرحمن الرحیم —————- فراخوان سومین جشنواره ادبی فلسطین —————- مقام معظم رهبری: ما یقین داریم با ادامۀ مبارزات مردم مسلمان فلسطین...

بیانیه انجمن قلم ایران در حمایت از عملیات «طوفان الاقصی»

۱۷ مهر ۱۴۰۲
  بسم الله قاصم الجبارین «ما یقین داریم با ادامه‌ی مبارزات مردم مسلمان فلسطین و حمایت جهان اسلام، فلسطین به فضل الهی آزاد می‌شود...

جلسه مجمع عمومی سالیانه ۱۴۰۲

۱۳ مهر ۱۴۰۲
باسلام؛ به اطلاع می‌رساند: مجمع عمومی عادی(سالیانه) انجمن قلم ایران روز یکشنبه مورخ  ۲۳/۰۷/۱۴۰۲  از ساعت ۱۵ الی ۱۷ در محل سالن انجمن قلم...

اسامی برگزیدگان بیست و یکمین جایزه قلم زرین معرفی شدند

۲۰ تیر ۱۴۰۲
  اسامی برگزیدگان و شایسته تقدیر بیست و یکمین جایزه قلم زرین معرفی شدند: بخش نقد و پژوهش ادبی: شایسته تقدیر: گونه شناسی نثر...

بیانیه دبیر بیست یکمین جشنواره قلم زرین

۲۰ تیر ۱۴۰۲
  «به نام خداوند لوح و قلم» ن و القلم و مایسطرون سوگند به قلم و آنچه می‌نویسند سوره مبارک قلم آیه نخست بیانیه...