دسته بندی مطالب

قزوه در نوشتن «پیاده تا خورشید» ساختارشکنی کرد

۳۰ مهر ۱۳۹۹ اخبار

به گزارش خبرگزاری فارس مراسم رونمایی کتاب «پیاده تا خورشید» سفرنامه اربعین علیرضا قزوه با حضور محسن مومنی شریف، رییس سابق حوزه هنری، مهدی رمضانی معاون توسعه کتاب و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و …. در ساختمان اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری سوره مهر، در ابتدای این مراسم محسن مومنی شریف اظهار داشت: امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا همه ارادتمندان سیدالشهدا از توفیق راهپیمایی اربعین محروم شدند که این مسئله خسران بزرگی برای شیعیان عالم بود.

وی در ادامه افزود: جایگاه علیرضا قزوه در ادبیات انقلاب اسلامی خصوصا شعر انقلاب جایگاه ویژه و سترگی است و آنهایی که اهل نقد و تامل هستند درک می کنند که علیرضا قزوه شخصیتی چند وجهی و بزرگ در ادبیات کشور است که به حمدالله تاکنون آثار فراوانی در زمینه شعر، سفرنامه و اخیرا هم رمان به یادگار گذاشته است.

مومنی افزود: شکر خدا قزوه در هر زمینه ادبی که ورود کرده، اثری درجه یک تولید کرده و اخیرا هم طبع خود را در زمینه رمان آزمایش کردند که نتیجه، اثری درخشان است.

رییس سابق حوزه هنری افزود: در میان سفرنامه‌هایی که با موضوع اربعین و امام حسین منتشر شده اند، «پیاده تا خورشید» سفرنامه متفاوتی است چرا که شخصیت قزوه متفاوت است. قزوه شخصیتی است که هم به شعر و شاعری مسلط است و هم به هنر طنز و همین مسئله باعث شده این کتاب با رگه‌هایی از طنز همراه باشد که برای خواننده نسل امروز جذاب خواهد بود.

مومنی در پایان اضافه کرد: البته این خبر را بدهم که انتشار این اثر دستگرمی برای علیرضا قزوه برای نوشتن یک اثر بزرگ ادبی در زمینه راهپیمایی اربعین است که در آینده درباره این اثر بیشتر خواهیم شنید.

در ادامه این مراسم علیرضا قزوه به صورت ارتباط مجازی اظهار داشت: من تا کنون در زمینه سفرنامه نویسی چندین کار منتشر کرده‌ام که همین اخیرا کتاب قطار مهارجه منتشر شد که سفرنامه من به هند است.

وی افزود: تاکنون توفیق ۵ بار حضور در پیاده رویی اربعین را داشته‌ام که این کتاب ماحصل همین حضور در ساحت عبدالله (ع) است و خالصانه می‌گویم که اگر توانستم این اثر را بنویسم به خاطر همراهی با دوستانی همچون آقای مومنی و دیگر دوستان بود که در این سفرها مرا همراهی می‌کردند.

محمدعلی ربانی رایزنی فرهنگی ایران در دهلی نو هم که به صورت مجازی  ارتباط زنده‌ای با این مراسم داشت، اظهار داشت: علیرضا قزوه در نوشتن این کتاب تنها از منظر فردی و شخصی به مقوله پیاده رویی عظیم اربعین که بی‌تردید بزرگترین رویداد جهان تشیع است، توجه نداشته بلکه او تحلیلی جامعه شناسانه، مردم شناسانه و فرهنگی از این مسئله داشته است و این باعث ارزش کار قزوه است.

محدثی خراسانی هم در ارتباط زنده با این برنامه اظهار داشت: «پیاده تا خورشید» به واقع سیر و سلوک قزوه را نشان می‌دهد که به سوی خورشید و نور و روشنایی گام برداشته است.

مهدی رمضانی معاون توسعه کتاب و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور هم گفت: سفر اربعین برای ما شیعیان یک آرمان است و امیدوارم کسانی که در این سفرها شرکت نداشته بتوانند به برکت این کتاب با حال و هوای این رویداد بزرگ انسانی آشنا شوند.

احسان الله شکراللهی هم گفت: ابتکاری که علیرضا قزوه در این کتاب صورت داده ترکیب روایت چند سفر در یک سفرنامه است که این مهم کار سختی است و نیاز به ممارست و تمرین دارد.

وی افزود: نکته دیگر، نگاه طنز آمیز قزوه است به هر حال اخبار و مشکلات زیادی به صورت هر روزه ما را بمباران می‌کنند و اینکه کسی بتواند در این وانفسا، طنز بنویسد هنر بزرگی انجام داده که قزوه هم از این افراد است.

سخنران آخر این مراسم هم سلمان صفوی بود که در ارتباط زنده با این مراسم با تبریک انتشار این کتاب اظهار داشت: انتشار این کتاب از این جهت مهم است که منبع مهمی برای محققان حوزه فلسفه اسلامی است که با مراجعه به این کتاب با رویداد بزرگی چون پیاده رویی اربعین آشنا شوند.

فراخوان بیست و دومین دورۀ جشنواره قلم زرین

۲ اسفند ۱۴۰۲
  فراخوان بیست و دومین دوره جشنواره قلم زرین انجمن قلم ایران خرسند است آغاز به کار بیست و دومین دوره جشنواره قلم زرین...

دبیر جشنواره “قلم زرین” معرفی شد

۹ بهمن ۱۴۰۲
  دبیر بیست و دومین دورۀ جشنواره قلم زرین معرفی شد. با تصویب هیأت مدیره انجمن قلم ایران ، «جواد کامور بخشایش» دبیر بیست...

بیانیه انجمن قلم ایران در محکومیت حادثه تروریستی کرمان

۱۷ دی ۱۴۰۲
————– 🔻 بیانیه انجمن قلم ایران در محکومیت حادثه تروریستی کرمان ————- به نام منتقم خون شهیدان «جنایتکاران سنگدل از هم اکنون آماج قطعی...

فراخوان سومین جشنواره ادبی فلسطین

۸ آذر ۱۴۰۲
  بسم الله الرحمن الرحیم —————- فراخوان سومین جشنواره ادبی فلسطین —————- مقام معظم رهبری: ما یقین داریم با ادامۀ مبارزات مردم مسلمان فلسطین...

بیانیه انجمن قلم ایران در حمایت از عملیات «طوفان الاقصی»

۱۷ مهر ۱۴۰۲
  بسم الله قاصم الجبارین «ما یقین داریم با ادامه‌ی مبارزات مردم مسلمان فلسطین و حمایت جهان اسلام، فلسطین به فضل الهی آزاد می‌شود...

جلسه مجمع عمومی سالیانه ۱۴۰۲

۱۳ مهر ۱۴۰۲
باسلام؛ به اطلاع می‌رساند: مجمع عمومی عادی(سالیانه) انجمن قلم ایران روز یکشنبه مورخ  ۲۳/۰۷/۱۴۰۲  از ساعت ۱۵ الی ۱۷ در محل سالن انجمن قلم...

اسامی برگزیدگان بیست و یکمین جایزه قلم زرین معرفی شدند

۲۰ تیر ۱۴۰۲
  اسامی برگزیدگان و شایسته تقدیر بیست و یکمین جایزه قلم زرین معرفی شدند: بخش نقد و پژوهش ادبی: شایسته تقدیر: گونه شناسی نثر...

بیانیه دبیر بیست یکمین جشنواره قلم زرین

۲۰ تیر ۱۴۰۲
  «به نام خداوند لوح و قلم» ن و القلم و مایسطرون سوگند به قلم و آنچه می‌نویسند سوره مبارک قلم آیه نخست بیانیه...