دسته بندی مطالب

مراسم رونمایی کتاب شهنواز جدیدترین اثر رضا رسولی

۱۳ مهر ۱۳۹۸ اخبار
به گزارش تابناک جوان در مراسم محفل مفتل فرهنگسرای ملل رمان شهنواز رونمایی شد.
در این برنامه محمد جواد حیدری پور مدیر فرهنگی هنری منطقه یک و رییس فرهنگسرای ملل، حمایت  از هنرمندان و نویسندگان این کتاب را  جز آثار فاخردر حوزه کتاب های عاشورایی برشمرد و گفت : بسیار خوشحالیم که امروز شاهد رونمایی از کاری فاخر در حوزه فرهنگ و هنر و ترویج فرهنگ صحیح عاشورایی درکشورهستیم .
گروهی انقلابی‌گری بی دردسر را انتخاب کرده اند / رسالت نویسنده حزب اللهی ایجاد گفتگو بین جامعه و حاکمیت است
بازسازی مردمی عتبات در این دوران تاریخ ساز شده است
سردار غلامرضا کرمی مسوول پژوهش و نشر آثار ستاد بازسازی عتبات عالیات در این جلسه گفت : با عنایت به اینکه  مقبره شش امام معصوم  در  کشور عراق است  و اهمیت شیعیان به این موضوع ، سالها ست که بازسازی این اماکن توسط مردم و دولت انجام شده است و امروزه نیز شاهد حمایت های بیشتراز جانب مردم هستیم .
 وی عنوان کرد ؛ بازسازی عتبات عالیات از سوی شیعیان ایران از دوران سلطنت آل بویه ، صفویه و قاجاریه و حتی رژیم سابق صورت می گرفته اما باید گفت کارهای عظیمی که  در این دوران مردم ایران برای بازسازی عتبات عالیات انجام داده اند بی نظیر است.
 سردار غلامرضا کرمی افزود: جمهوری اسلامی ایران از بعد از جنگ تحمیلی و بازشدن راه عتبات عالیات  فعالیت خود را آغاز کرده است .ابتدا با حرکت مردمی و سپس توسط سپاهیان  و نزدیک ۱۵ سال است که نقش ارزشمندی در بازسازی عتبات  عالیات دارد .
مسوول پژوهش و نشر آثار ستاد بازسازی عتبات عالیات گفت:  هم اکنون نیز بیش از ۲۰۰پروژه عتبات عالیات به پایان رسیده است و در حال انجام و نیمه تمام است .
 کرمی در ادامه افزود؛  شهنواز به سفارش این سازمان و به صورت هنرمندانه ای توسط راوی و به شکل رمان روایتی بیان می کند که بیانگر وحدت شیعه و سنی ،کمکهای مردمی ،  جریانات داعش  و…است که در این اثر بسیار زیبا روایت شده است .
انقلابی گری بی دردسر معنایی ندارد/ شهنواز ؛ گفتگوی جامعه و حاکمیت است
محمد صادق دهنادی کارشناس فرهنگی در این جلسه به سخنرانی پرداخت. وی اظهار داشت ؛ من به واسطه دوستی نزدیک با رضا رسولی نویسنده کتاب از نزدیک شاهد تمام سختیها و دشواریهای این کار بودم ، هر مرحله کتاب برای نویسنده آزمایشی دشوار بود و باید گفت بر خلاف بسیاری از آثار تخیلی باید این کتاب را ما حصل  ماهها و ساعتها فیلم  و عکس دیدن و بازدید از اماکن  و مشورت و گفتگو با افراد مختلف توسط ایشان دانست.
رئیس فرهنگسرای خاتم(ص) افزود: رمان شهنواز به واقع درباره گزارش عملکرد ارائه دادن نبود، بلکه سعی کرده به دنبال حقیقتی از میان یک عملیات عمرانی بگردد که ملت های زیادی را مجذوب مغناطیس خود نموده است و در نهایت می‌تواند بگوید بهشت موعود آزادگان جهان در مکتب امام حسین(ع) چگونه شکل می گیرد، بهشتی که از برداشتن مرزهای قومیتی و ملیتی بین  انسانها  می گوید.
دهنادی با اشاره به سوژه ی نویی که رمان شهنواز به آن پرداخته گفت: رضا رسولی در رمان شهنواز قبل از حمله داعش به مجلس شورای اسلامی یارگیری تکفیری را پیش بینی کرد.درباره ی تفاوت برداشت تشیع انگلیسی و تشیع ناب علوی از اسلام سخن گفته و سعی کرده به صورت چالشی به گفتگوی بین جامعه و حکومت بپردازد.
این مدیر فرهنگی با بیان اینکه با احترام به همه نویسندگان متعهد باید بگویم عده ای در فضای ادبیات متعهد عافیت طلبی و انقلابی گری بدون دردسر و چالش را انتخاب کرده اند، افزود: رسولی هم می‌تواند مانند گذشته اش صرفا در گزارش تاریخ یا مسائلی که درباره آن همه توافق دارند بنویسد اما از نظر او انقلابی گری بدون دردسر و عافیت طلبانه با ذات تعهد به انقلاب در تعارض است.بنابر این روی لبه تیغ راه می رود ، شبهه های جامعه را به نحو هنرمندانه مطرح می کند و جواب آن را با زبان هنر می دهد. به نظر می رسد راه درست هم همان است و باید نویسنده اهل درد و متعهد پیشتاز برقراری گفتگوی بین جامعه و حاکمیت باشد و پرچم نصحیت متقابل شهروند و دولت اسلامی را به دست بگیرد
شهنواز در پی ترسیم مدل توسعه درپارادایم دین بود
نویسنده کتاب شهنواز در این محفل گفت:این کتاب محصول دوراندیشی ستاد بازسازی عتبات و ترکیبی از عمران و ادبیات است.از آنجایی  که بخشی از فعالیتهای ستاد عتبات عالیات بازسازی و فعالیتهای عمرانی هست و این عملیات و بازسازی، ریشه در فرهنگ و تاریخ کشور قرار دارد برای ماندگاری این اتفاق این داستان نوشته شده است. هر جا سخن از توسعه زده می شود ، ذهن ها به سمت بی توجهی به ارزش ها و مسائل فرهنگی و سنتی می رود اما بازسازی عتبات مدل ممتاز توسعه دین محور است.
رسولی افزود:نقش نویسندگان و  هنرمندان را در تاثیرو اشعه فرهنگ صحیح عاشورایی  بسیار موثر دانست و تاکید کرد که هنرمندان و نویسندگان کشور برای احقاق این مهم می بایست توسط دولت مورد حمایت قرارگیرند.
وی اشاره کرد ؛ به عنوان یک نویسنده امیدوار است زودتر شاهد اثرات هنری اثر گذارتری در این حوزه باشد  تا بتوانند به ارائه فرهنگ صحیح عزارادی بپردازند.
در پایان این مراسم که بخش هایی از کتاب توسط یکی از هنرمندان تئاتر اجرا شد و یکی از مدیحه سرایان در رثای سید الشهدا به مداحی پرداخت، از  کتاب شهنواز از جدیدترین اثر رضا رسولی رونمایی به عمل آمد و برروی کتاب نمادین امضا مهمانان نقش بست .

فراخوان بیست و دومین دورۀ جشنواره قلم زرین

۲ اسفند ۱۴۰۲
  فراخوان بیست و دومین دوره جشنواره قلم زرین انجمن قلم ایران خرسند است آغاز به کار بیست و دومین دوره جشنواره قلم زرین...

دبیر جشنواره “قلم زرین” معرفی شد

۹ بهمن ۱۴۰۲
  دبیر بیست و دومین دورۀ جشنواره قلم زرین معرفی شد. با تصویب هیأت مدیره انجمن قلم ایران ، «جواد کامور بخشایش» دبیر بیست...

بیانیه انجمن قلم ایران در محکومیت حادثه تروریستی کرمان

۱۷ دی ۱۴۰۲
————– 🔻 بیانیه انجمن قلم ایران در محکومیت حادثه تروریستی کرمان ————- به نام منتقم خون شهیدان «جنایتکاران سنگدل از هم اکنون آماج قطعی...

فراخوان سومین جشنواره ادبی فلسطین

۸ آذر ۱۴۰۲
  بسم الله الرحمن الرحیم —————- فراخوان سومین جشنواره ادبی فلسطین —————- مقام معظم رهبری: ما یقین داریم با ادامۀ مبارزات مردم مسلمان فلسطین...

بیانیه انجمن قلم ایران در حمایت از عملیات «طوفان الاقصی»

۱۷ مهر ۱۴۰۲
  بسم الله قاصم الجبارین «ما یقین داریم با ادامه‌ی مبارزات مردم مسلمان فلسطین و حمایت جهان اسلام، فلسطین به فضل الهی آزاد می‌شود...

جلسه مجمع عمومی سالیانه ۱۴۰۲

۱۳ مهر ۱۴۰۲
باسلام؛ به اطلاع می‌رساند: مجمع عمومی عادی(سالیانه) انجمن قلم ایران روز یکشنبه مورخ  ۲۳/۰۷/۱۴۰۲  از ساعت ۱۵ الی ۱۷ در محل سالن انجمن قلم...

اسامی برگزیدگان بیست و یکمین جایزه قلم زرین معرفی شدند

۲۰ تیر ۱۴۰۲
  اسامی برگزیدگان و شایسته تقدیر بیست و یکمین جایزه قلم زرین معرفی شدند: بخش نقد و پژوهش ادبی: شایسته تقدیر: گونه شناسی نثر...

بیانیه دبیر بیست یکمین جشنواره قلم زرین

۲۰ تیر ۱۴۰۲
  «به نام خداوند لوح و قلم» ن و القلم و مایسطرون سوگند به قلم و آنچه می‌نویسند سوره مبارک قلم آیه نخست بیانیه...