دسته بندی مطالب

معرفی اعضای هیأت علمی پانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد+کارنامه

۱۱ آبان ۱۴۰۱ اخبار اخبار انجمن

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی احکامی جداگانه، اعضای هیأت علمی پانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد را منصوب کرد.

معرفی اعضای هیأت علمی پانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد+کارنامه

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی احکام جداگانه‌ای محمدرضا سنگری، حسین فتاحی، اکبر صحرایی، حمید حسام، محمد سرشار، حجت الاسلام و المسلمین سعید فخرزاده، راضیه تجار، وجیهه سامانی و مهدی کرد فیروزجایی را به عنوان اعضای هیأت علمی پانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد منصوب کرد.

در متن این احکام آمده است: «بنا به پیشنهاد معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران و با توجه به سوابق و تجارب ارزنده شما در زمینه ادبیات داستانی، به موجب این حکم، به عنوان «عضو هیأت علمی» پانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد منصوب می‌شوید.

شایسته است بر اساس وظایف مندرج در آیین نامه مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص این جایزه، اقدامات مقتضی را به نحو احسن، به عمل آورید.»

سوابق اعضای هیأت علمی پانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال

محمدرضا سنگری، نویسنده، پژوهشگر و شاعر ادبیات انقلاب اسلامی و شعر و ادبیات آیینی و عاشورایی است و آثار وی جزو منابع این موضوعات به‌شمار می‌رود. همچنین وی فعال در نقد، داوری، سخنرانی و بررسی آثار ادبی به‌خصوص ادبیات عاشورایی و دفاع مقدس است.

حسین فتاحی نویسنده ادبیات کودک و نوجوان در سه حوزه تألیف، ترجمه و بازنویسی آثار کلاسیک فارسی برای کودکان و نوجوانان آثار متعددی منتشر کرده که «آتش در خرمن» و «پسران جزیره» در زمینه ادبیات پایداری است و «عشق سال‌های جنگ» رمان دیگر او از سوی نشر قدیانی تاکنون ۶ بار تجدید چاپ شده است.

اکبر صحرایی نویسنده ادبیات دفاع مقدس و پایداری چون «کتیبه‌های ژنرال» است که خود نیز با نگارش رمان «حافظ هفت» در پنجمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد به عنوان برگزیده انتخاب شد.

حمید حسام با کتاب «غواص‌ها بوی نعنا می‌دهند» که نوعی خاطره‌نگاری در حوزه ادبیات دفاع مقدس است، به جامعه ادبی معرفی شد. به دنبال آن داستان بلند «راز نگین سرخ» را در سال ۷۸ به دست چاپ سپرد و در شهریور ماه نیز از تقریط رهبری بر کتاب «مهاجر سرزمین آفتاب» که اثر حمید حسام است رونمایی شد.

محمد سرشار داستان نویس، پژوهشگر و فعال فرهنگی است. کوچکترها او را به مدیریت شبکه‌های پویا و نهال تلویزیون می‌شناسند و بزرگترها پویانمایی «بچرخ تا بچرخیم» را به قلم او دیده‌اند. «رستاخیز عاشقی» نخستین رمان محمد سرشار است. تاکنون آثار داستانی «توت فرنگی‌های روی دیوار»، «پنبه و آتش»، «جادوگر سفید» و «زن‌ها همه مثل هم‌اند» به قلم او منتشر شده است و در حال حاضر نیز مدیر انجمن قلم است.

راضیه تجار فارغ‌التحصیل رشته روانشناسی و از فعالان عرصه نویسندگی است و تاکنون مسئولیت‌های ادبی ـ هنری زیادی را بر عهده داشته‌ است. رمان‌های «کوچه اقاقیا»، «نرگس‌ها» و «هفت بند» از وی به‌عنوان رمان برتر یک دهه در آموزش و پرورش انتخاب شدند. همچنین به‌عنوان نویسنده زن برگزیده ادبیات دفاع مقدس از سوی حوزه هنری برگزیده شد. او همچنین داور جشنوره‌های ادبی بسیاری بوده است، از جمله داور بخش مجموعه داستان سیزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد و در دوره پیش هم از اعضای هیأت علمی جایزه ادبی جلال بود.

وجیهه سامانی تحصیل‌کرده رشته زبان و ادبیات فارسی و نویسنده آثاری همچون «خواب باران»، «آن مرد با باران می‌آید»، «بادبادک‌ها»، «عروس آسمان»، «تو را من چشم در راهم» و… است. کسب رتبه اول جشنواره مطبوعات، کاندیدای چهره هنر سال انقلاب حوزه هنری، برگزیده جشنواره شهید حبیب غنی پور، برگزیده جشنواره داستان انقلاب حوزه هنری، برگزیده جایزه شهید اندرزگو، برگزیده جشنواره نویسندگان جوان و… در کارنامه کاری وی ثبت شده است. 

مهدی کرد فیروزجایی نویسنده و منتقد ادبی که آثاری چون افعی کشی، امام آمد، بهم رسیدن در میانسی را در کارنامه خود دارد.

حجت‌الاسلام سعید فخرزاده، پژوهشگر حوزه تاریخ شفاهی و «مدیر دفتر تدوین دستاوردهای انقلاب اسلامی» است که آثاری چون آزادی خرمشهر را در کار نامه خود دارد و در پانزدهمین دوره هم از اعضای هیأت علمی بود.

پیش از این نیز وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی حکمی وجیهه سامانی را به عنوان دبیر علمی پانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد منصوب کرده بود.

منبع خبر: خبرگزاری فارس

لینک خبر: http://fna.ir/1scr4s

 

 

فراخوان بیست و دومین دورۀ جشنواره قلم زرین

۲ اسفند ۱۴۰۲
  فراخوان بیست و دومین دوره جشنواره قلم زرین انجمن قلم ایران خرسند است آغاز به کار بیست و دومین دوره جشنواره قلم زرین...

دبیر جشنواره “قلم زرین” معرفی شد

۹ بهمن ۱۴۰۲
  دبیر بیست و دومین دورۀ جشنواره قلم زرین معرفی شد. با تصویب هیأت مدیره انجمن قلم ایران ، «جواد کامور بخشایش» دبیر بیست...

بیانیه انجمن قلم ایران در محکومیت حادثه تروریستی کرمان

۱۷ دی ۱۴۰۲
————– 🔻 بیانیه انجمن قلم ایران در محکومیت حادثه تروریستی کرمان ————- به نام منتقم خون شهیدان «جنایتکاران سنگدل از هم اکنون آماج قطعی...

فراخوان سومین جشنواره ادبی فلسطین

۸ آذر ۱۴۰۲
  بسم الله الرحمن الرحیم —————- فراخوان سومین جشنواره ادبی فلسطین —————- مقام معظم رهبری: ما یقین داریم با ادامۀ مبارزات مردم مسلمان فلسطین...

بیانیه انجمن قلم ایران در حمایت از عملیات «طوفان الاقصی»

۱۷ مهر ۱۴۰۲
  بسم الله قاصم الجبارین «ما یقین داریم با ادامه‌ی مبارزات مردم مسلمان فلسطین و حمایت جهان اسلام، فلسطین به فضل الهی آزاد می‌شود...

جلسه مجمع عمومی سالیانه ۱۴۰۲

۱۳ مهر ۱۴۰۲
باسلام؛ به اطلاع می‌رساند: مجمع عمومی عادی(سالیانه) انجمن قلم ایران روز یکشنبه مورخ  ۲۳/۰۷/۱۴۰۲  از ساعت ۱۵ الی ۱۷ در محل سالن انجمن قلم...

اسامی برگزیدگان بیست و یکمین جایزه قلم زرین معرفی شدند

۲۰ تیر ۱۴۰۲
  اسامی برگزیدگان و شایسته تقدیر بیست و یکمین جایزه قلم زرین معرفی شدند: بخش نقد و پژوهش ادبی: شایسته تقدیر: گونه شناسی نثر...

بیانیه دبیر بیست یکمین جشنواره قلم زرین

۲۰ تیر ۱۴۰۲
  «به نام خداوند لوح و قلم» ن و القلم و مایسطرون سوگند به قلم و آنچه می‌نویسند سوره مبارک قلم آیه نخست بیانیه...