دسته بندی مطالب

نشست نقد و بررسی کتاب «آن مرد با باران می آید» برگزار شد«آن مرد با باران می‌آید»؛ کتابی که نوجوانان را با اتفاقات پایانی انقلاب آشنا می‌کند

«آن مرد با باران می‌آید»؛ کتابی که نوجوانان را با اتفاقات پایانی انقلاب آشنا می‌کند

 

شرفی خبوشان با اشاره به کتاب وجیهه علی اکبری سامانی گفت: می‌توان کتاب« آن مرد با باران می آید» را برای آگاهی نوجوانان از اتفاقات ماه‌های پایانی انقلاب، با خیالی راحت و آسوده پیشنهاد کرد. کتابی که وقایع مهم را در بردارد.

به گزارش خبرگزاری فارس، نشست نقد و بررسی کتاب «آن مرد با باران می آید» نوشته وجیهه سامانی با حضور نویسنده اثر و محمدرضا شرفی خبوشان، منتقد، و علیرضا جعفری معاونت سیاسی فرماندار، بهروز مشتاق رئیس اداره فرهنگ و ارشاد، آمنه بیات رییس اداره کتابخانه های عمومی قرچک، آرمان کادری رئیس اداره بنیاد شهید، مینا شمس مشاور فرماندار در امور جوانان، منیره لطیفی مسئول امور بانوانانفرمانداری شهرستان، مهین صغیری معاونت اجتماعی فرماندار،زلیخا جباری از اعضای شورای شهر، مریم خدا بنده رئیس اداره میراث فرهنگی،کتابداران، نویسندگان بومی و جمعی از علاقمندان به کتاب و فرهنگ در در کتابخانه ولایت قرچک برگزار شد.

در ابتدای این نشست، محمدرضا شرفی به عنوان مجری و منتقدبه معرفی بخشی از آثار و تألیفات نویسنده از جمله؛ کتاب های «خواب باران»، «بادبادکها»، «عروس آسمان»، «تو رامن چشم در راهم» و…..، اشاره کرد.

* سامانی: حوادث تاریخی چهار ماه پایانی انقلاب، در آن مرد با باران آمد

در ادامه وجیهه سامانی نویسنده اثر به معرفی کتاب «آن مرد با باران» می آید و همچنین تشریح خلاصه ای از داستان «آن مرد با باران می آید» پرداخت و گفت: این کتاب روایت داستانی زندگی یک خانواده طبقه متوسط در کوران انقلاب را مطرح کرده است که وقایع داستان حول یک گروه نوجوان که در رأس آن ها شخصیتی به نام بهزاد است، اتفاق می افتد.

وی ادامه داد: نگارش این رمان چهار ماه طول کشید، اما کار تحقیق و پژوهش مستندات انقلاب برای این رمان، حدود هفت،هشت ماه از من زمان گرفت و می توانم ادعا کنم تمام وقایع و حوادث تاریخی چهار ماه پایانی انقلاب، از ١٧ شهریور ۵٧ تا ٢۶ دی ماه ۵٧ که ظرف زمانی داستان را در بر گرفته است، کاملا براساس مستندات موجود و کاملا قابل دفاع است.

شرفی منتقد، نظرات خود را درباره داستان «آن مرد با باران می آید» ارائه داد و گفت: نویسنده در رمان «آن مرد با باران می آید» توانسته به‌ خوبی شخصیت‌پردازی کند؛ شخصیت بهزاد شخصیتی خاص با بیانی شیرین است که به دل می‌نشیند و مخاطب می‌تواند به ‌راحتی با آن همزادپنداری کند. مخاطب در بخشهای مختلف داستان هیجان‌زده می‌شود و به‌دلیل کشش زیاد داستان و قلم روان نویسنده، خواندن داستان را پیوسته ادامه می‌دهد. سامانی توانسته مخاطب را تحت تأثیر دغدغه‌ها و اندوه‌های پدرانه، مادرانه، خواهرانه و برادرانه قرار دهد.

 

* شرفی‌خبوشان: استفاده و ترویج مقاومت و ایستادگی در قلم سامانی مشهود است

شرفی خبوشان نویسنده «بی کتابی» در ادامه سخنانش و طی دو بخش به نقد و بررسی اثر پرداخت و گفت: در این داستان نویسنده به‌خوبی توانسته درهم‌آمیختگی ترس و دلهره با کنجکاوی و شجاعت را نشان دهد. این درهم‌آمیختگی شخصیت نوجوان اثر را دچار چالش می کند و این همان مسئله ای است که در روزمرۀ نوجوانان بسیار اتفاق می افتد که در نهایت باید بر این چالش‌ها پیروز شوند.

وی در ادامه تأکید داشت: روشی که نویسنده کتاب آن مرد با باران آید، برای پیروزی بر این چالش‌های درونی ارائه داده این است که نوجوان باید ضعف‌های خود را بپذیرد و تلاش نماید تا با اعتماد به نفس و همراهی با انسان‌های شجاع و عاقل بر ترس خود غلبه کند.

شرفی خالق “عاشقی به سبک ونگوک” بیان کرد: استفاده و ترویج مقاومت و ایستادگی در قلم سامانی مشهود است. نویسنده در این داستان می‌کوشد تا تلاش، استقامت، تحمل سختی‌ها و همچنین امید داشتن را به‌عنوان راهی برای رسیدن به عزت و پیروزی معرفی کند. این داستان روایت‌گر چندین ماه مبارزه پی در پی، بیداد ستمگری‌های رژیم شاه، اعتقاد و استقامت مردم و پیروزی نهایی حق علیه باطل است. روایت داستان می تواند نوجوان را از مرز گریه تا اوج نشاط پیش ببرد. داستان از این نظر که نویسنده، روش تحمل و صبر در عین شور و نفی کناره‌گیری و انزوا را برای موفقیت و پیروزی و غلبه بر چالش‌های درونی آموزش می‌دهد، بسیار مفید و آموزنده است.

وی در ادامه به نقش مهم و کلیدی زنان در این کتاب اشاره کرد و گفت: علیرغم در مرکز ماجرا نبودن زنان، اما به درستی نقش و حضور آن ها در عقبه انقلاب به تصویر کشیده شده است. با توجه به اسامی کوچه خیابان ها و منطقه ای در جنوب شهر و حتی نام امام جماعت مسجد این محله و فرزندش که به شهادت رسید، که همگی در تاریخ انقلاب مستند است، نشان دهنده تحقیقات خوب و میدانی نویسنده است. و به جرأت می توان گفت برای آگاهی نوجوانان از اتفاقات ماههای پایانی انقلاب، با خیالی راحت و آسودگی خاطر می توان این رمان را به نوجوانان معرفی و پیشنهاد کرد.

 

* می خواستم اتفاقات را به همان شکلی که نسل ما خوانده و شنیده و در رسانه‌های دهه شصت دیده بود، حفظ کنم ​

سامانی نیز در بخش نهایی سخنانش گفت: هدفم از نگارش این رمان، خلق داستانی با افت و خیرهای بالا و حادثه محور نبود. بلکه می خواستم اتفاقات را به همان شکلی که نسل ما خوانده و شنیده و در رسانه های دهه شصت دیده بود، حفظ کنم و در قالب داستان به نسل های بعد منتقل کنم. چرا که اگر ما تاریخ مان را به همان شکلی که بوده ننویسیم، دیگران به شکلی که دوست دارند آن را روایت می کنند.
در پایان جلسه حاضران در نشست به پرسش و پاسخ با نویسنده کتاب پرداختند.

لازم به ذکر است رمان «آن مرد با باران می آید » در سال ۹۱ برگزیدۀ جشنوارۀ داستان انقلاب حوزۀ هنری در حوزۀ نوجوانان شد. همچنین در همایش “روایت انقلاب” سال ٩٧ که به همت مجمع ناشران انقلاب اسلامی برگزار شد، از این اثر تجلیل و تقدیر به عمل آمد.
رمان “آن مرد با باران می آید” که به مناسبت ایام الله دهه فجر در “بسته ویژه انقلاب اسلامی” نهاد کتابخانه ها قرار گرفته، به مناسبت این ایام به چاپ پنجم خود رسیده است. این رمان توسط انتشارات کتابستان معرفت راهی بازار نشر شده است.

فراخوان بیست و دومین دورۀ جشنواره قلم زرین

۲ اسفند ۱۴۰۲
  فراخوان بیست و دومین دوره جشنواره قلم زرین انجمن قلم ایران خرسند است آغاز به کار بیست و دومین دوره جشنواره قلم زرین...

دبیر جشنواره “قلم زرین” معرفی شد

۹ بهمن ۱۴۰۲
  دبیر بیست و دومین دورۀ جشنواره قلم زرین معرفی شد. با تصویب هیأت مدیره انجمن قلم ایران ، «جواد کامور بخشایش» دبیر بیست...

بیانیه انجمن قلم ایران در محکومیت حادثه تروریستی کرمان

۱۷ دی ۱۴۰۲
————– 🔻 بیانیه انجمن قلم ایران در محکومیت حادثه تروریستی کرمان ————- به نام منتقم خون شهیدان «جنایتکاران سنگدل از هم اکنون آماج قطعی...

فراخوان سومین جشنواره ادبی فلسطین

۸ آذر ۱۴۰۲
  بسم الله الرحمن الرحیم —————- فراخوان سومین جشنواره ادبی فلسطین —————- مقام معظم رهبری: ما یقین داریم با ادامۀ مبارزات مردم مسلمان فلسطین...

بیانیه انجمن قلم ایران در حمایت از عملیات «طوفان الاقصی»

۱۷ مهر ۱۴۰۲
  بسم الله قاصم الجبارین «ما یقین داریم با ادامه‌ی مبارزات مردم مسلمان فلسطین و حمایت جهان اسلام، فلسطین به فضل الهی آزاد می‌شود...

جلسه مجمع عمومی سالیانه ۱۴۰۲

۱۳ مهر ۱۴۰۲
باسلام؛ به اطلاع می‌رساند: مجمع عمومی عادی(سالیانه) انجمن قلم ایران روز یکشنبه مورخ  ۲۳/۰۷/۱۴۰۲  از ساعت ۱۵ الی ۱۷ در محل سالن انجمن قلم...

اسامی برگزیدگان بیست و یکمین جایزه قلم زرین معرفی شدند

۲۰ تیر ۱۴۰۲
  اسامی برگزیدگان و شایسته تقدیر بیست و یکمین جایزه قلم زرین معرفی شدند: بخش نقد و پژوهش ادبی: شایسته تقدیر: گونه شناسی نثر...

بیانیه دبیر بیست یکمین جشنواره قلم زرین

۲۰ تیر ۱۴۰۲
  «به نام خداوند لوح و قلم» ن و القلم و مایسطرون سوگند به قلم و آنچه می‌نویسند سوره مبارک قلم آیه نخست بیانیه...