دسته بندی مطالب

پنجمین نشست قند پارسی برگزار شد حداد عادل: هستی خود را فدای پیروی از تفکر غربی نمی‌کنیم

۹ مرداد ۱۳۹۷ اخبار

حداد عادل در نشست قند پارسی گفت: ملت ایران با داشتن فرهنگ و تمدن غنی که امروز مخاطبان و مردم فراوانی را جذب خودش کرده هرگز دنبال فکر و اندیشه غربی نخواهند رفت و همواره بر تفکرات و آرمان های این نظام و کشور پایبند و استوار خواهند بود.

خبرگزاری فارس: حداد عادل: هستی خود را فدای پیروی از تفکر غربی نمی‌کنیم

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، پنجمین نشست قند پارسی در سالن همایش الزهرای سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

شب گذشته با حضور غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب پارسی، ابوذر ابراهیمی ترکمان رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با حضور جمعی از فارسی آموزان برگزار شد.

در این مراسم ۶ نفر از فا

رسی آموزان و اساتید سخنرانی و شعرخوانی داشتند. و جمعی از فارسی آموزان از جمله:نیلوفر ناربایوا از ازبکستان، محمداحسن الهادی از بنگلادش، آراکسا زهرابیان از ارمنستان، حسن مصری از سوریه، ویسی تورن از ترکیه و نامدار عباس از هند به ایراد سخن پرداختند.

در این مراسم دو کلیپ از شعر خوانی فاضل نظری و شاعر هندی در محضر رهبر انقلاب همزمان با نیمه ماه مبارک رمضان برای حضار پخش شد.

* ترکمان: شعرا درصدد بودند مفاهیم را برای همه بشر با زبان و ادبیات کوتاه شعر به دیگران منتقل کنند

بر اساس این گزارش، ابوذر ابراهیمی ترکمان رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در این مراسم با بیان اینکه بزرگان، اندیشمندان، شاعران و ادیبان، هر زمان به چیزی می اندیشیدند تلاششان این بود که با مفهومی شیرین و قالبی لذت‌بخش، مفاهیم و حرفها را به مخاطبان منتقل کنند بیان کرد: به همین دلیل به سعدی و حافظ را شیرین‌سخن خطاب می کردند و از سویی تمامی شعرا درصدد بودند مفاهیم را برای همه بشر با زبان و ادبیات کوتاه شعر به دیگران منتقل کنند.
به گفته ابراهیمی، علت سخن شاعران به زبان شعر، تنها گستره نفوذ بیشتر زبان فارسی برای مخاطبان بود.
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در ادامه سخنان خود به ویژگی‌ها و شاخص زبان فارسی اشاره کرد و گفت: زبان فارسی در واقع زبان حکمت، اندیشه، صلح، دوستی، محبت، صمیمیت، عشق و علاقه است.
ابراهیمی ترکمان در عین حال، کاربردهای گوناگون زبان فارسی در دوران مختلف بشر و همچنین جوامع دیگر را برشمرد و گفت: در زبان فارسی، شاعران و ادیبان قدرت فراوانی برای انتقال و ابراز آنچه در درون آنها می گذرد از خود بروز می دهند.
به گفته وی با زبان فارسی همگان می توانند عشق بورزند، بخندند و در عین حال بگریند چرا که این زبان، عامل پیوند دل و روح و روان افراد با یکدیگر است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه خطاب به مهمانان فارسی زبان خارجی حاضر در این‌ مراسم گفت: حضور تک تک شما بیانگر ضریب بالای نفوذ زبان فارسی است که باعث شده شما را فرسنگها دورتر به این کشور کشیده و علاقه آموختن این زبان را در شما به وجود آورد.
ابراهیمی ترکمان همچنین اهمیت و نحوه فعالیت و همکاری بنیاد سعدی با این سازمان را یادآور شد و گفت : بنیاد سعدی در واقع مجموعه تخصصی است که در گسترش و ترویج زبان فارسی در دنیا تلاش فراوانی کرده است.
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در عین حال تاکید کرد: هر کوششی برای آموختن زبان فارسی به مثابه آموختن اخلاق، دوستی، صلح، همدلی، همگرایی، وفای عهد، همصدایی، همراهی و همکاری افراد و ملل مختلف است.

* حداد عادل:هستی خود را فدای پیروی از تفکر غربی نمی‌کنیم

غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب پارسی  با تاکید بر اینکه زبان فارسی نه تنها در ایران بلکه روزگاری زبان دیوانی منطقه وسیعی از آسیا محسوب می شده و دارای اهمیت و جایگاه بالایی در میان زبان های مختلف ملل بوده است، تصریح کرد: علت توجه و عنایت فراوان ملل مختلف به زبان فارسی به دلیل جایگاه، محبت بیان، علم و حکمت آن است که همواره مورد اهتمام و توجه بشر از گذشته های دور تا به امروز بوده و هست.
حداد عادل تصریح کرد: آموختن زبان فارسی در واقع کلیدی را به دست زبان آموزانش می دهد تا بتوانند از این طریق به گنجینه های بزرگ و هرآنچه در مطالب و سروده های برزگان و مشاهیر و شعرای این مرز و بوم از جمله فردوسی، حافظ، سعدی و….. بیان شده، به راحتی دسترسی داشته باشند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین با اشاره به قدمت و تاریخ گذشته زبان فارسی، گفت: فردوسی ۱۰۰۰سال پیش بیش از چند هزار بیت سروده است که این مهم بیانگر پختی و تکامل این زبان را نشان می دهد.
به گفته حداد عادل وقتی زبان فارسی می آموزید در واقع با اندیشه ها، ایده ها، تفکرات، آداب و رسوم، فرهنگ و تمدن این سرزمین و از طرفی صلح و دوستی و صمیمیت ملت ایران آشنا می شوید که امروز در جهان زبانزد خاص و عام شده است.
رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی تصریح کرد: ملت ایران همواره بارها ثابت کرده اند که مردمی ستیزه جو نیستند بلکه می خواهند خودشان باشند لذا هرگز همه گذشته و هستی امروز خود را براحتی در اختیار بیگانگان و دشمنان قرار نمی دهند چرا که این ملت امروز در جای جای دنیا حرفی برای گفتن دارد.
وی تاکید کرد: ملت ایران با داشتن فرهنگ و تمدن غنی که امروز مخاطبان و مردم فراوانی را جذب خودش کرده هرگز دنبال فکر و اندیشه غربی نخواهند رفت و همواره بر تفکرات و آرمان های این نظام و کشور پایبند و استوار خواهند بود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: اگر امروز ملت شریف و بزرگ ایران این همه سختی و مشکلات را تحمل می کند تنها بخاطر حفظ و نگهداری از فرهنگ، تمدن و ادبیات این مرزو بوم است.
حداد عادل اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران امروز به مرحله ای رسیده است که بیش از یکصد هزار عنوان کتاب در سال در آن به چاپ می رسد که حدود۶۰درصد از این کتاب ها چاپ اولی هستند.
رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در ادامه به تشریح عملکرد و فعالیت های انجام گرفته این فرهنگستان و بنیاد سعدی پرداخت و اظهار داشت: برگزاری حدود ۵۵ دوره برای تربیت معلم زبان فارسی از میان فراگیران این زبان، پشتیبانی از ۲۰۰ استاد زبان فارسی و پشتیبانی و برپایی حدود ۳۰۰ کلاس درس بخشی از این فعالیت ها است.
حداد عادل تاکید کرد: مصمم هستیم تا چراغ فروزان زبان فارسی را خارج از مرزهای ایران اسلامی همواره روشن و پرفروغ تر کنیم و روز به روز به میزان درخشش و روشنایی آن بیافزائیم.
در ادامه این مراسم شماری از فارسی زبانان از ۱۳ کشو ر دنیا به ایراد سخن پرداخته و سروده های خود را برای حاضران قرائت کردند.
پنجمین نشست قند پارسی و هشتاد و پنجمین دوره دانش‌افزایی زبان و ادبیات فارسی با حضور بیش از ۴۰ فراگیر از ۱۳ کشور جهان با حضور غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی و جمعی از مهمانان و شاعران داخلی و خارجی در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد.

فراخوان بیست و دومین دورۀ جشنواره قلم زرین

۲ اسفند ۱۴۰۲
  فراخوان بیست و دومین دوره جشنواره قلم زرین انجمن قلم ایران خرسند است آغاز به کار بیست و دومین دوره جشنواره قلم زرین...

دبیر جشنواره “قلم زرین” معرفی شد

۹ بهمن ۱۴۰۲
  دبیر بیست و دومین دورۀ جشنواره قلم زرین معرفی شد. با تصویب هیأت مدیره انجمن قلم ایران ، «جواد کامور بخشایش» دبیر بیست...

بیانیه انجمن قلم ایران در محکومیت حادثه تروریستی کرمان

۱۷ دی ۱۴۰۲
————– 🔻 بیانیه انجمن قلم ایران در محکومیت حادثه تروریستی کرمان ————- به نام منتقم خون شهیدان «جنایتکاران سنگدل از هم اکنون آماج قطعی...

فراخوان سومین جشنواره ادبی فلسطین

۸ آذر ۱۴۰۲
  بسم الله الرحمن الرحیم —————- فراخوان سومین جشنواره ادبی فلسطین —————- مقام معظم رهبری: ما یقین داریم با ادامۀ مبارزات مردم مسلمان فلسطین...

بیانیه انجمن قلم ایران در حمایت از عملیات «طوفان الاقصی»

۱۷ مهر ۱۴۰۲
  بسم الله قاصم الجبارین «ما یقین داریم با ادامه‌ی مبارزات مردم مسلمان فلسطین و حمایت جهان اسلام، فلسطین به فضل الهی آزاد می‌شود...

جلسه مجمع عمومی سالیانه ۱۴۰۲

۱۳ مهر ۱۴۰۲
باسلام؛ به اطلاع می‌رساند: مجمع عمومی عادی(سالیانه) انجمن قلم ایران روز یکشنبه مورخ  ۲۳/۰۷/۱۴۰۲  از ساعت ۱۵ الی ۱۷ در محل سالن انجمن قلم...

اسامی برگزیدگان بیست و یکمین جایزه قلم زرین معرفی شدند

۲۰ تیر ۱۴۰۲
  اسامی برگزیدگان و شایسته تقدیر بیست و یکمین جایزه قلم زرین معرفی شدند: بخش نقد و پژوهش ادبی: شایسته تقدیر: گونه شناسی نثر...

بیانیه دبیر بیست یکمین جشنواره قلم زرین

۲۰ تیر ۱۴۰۲
  «به نام خداوند لوح و قلم» ن و القلم و مایسطرون سوگند به قلم و آنچه می‌نویسند سوره مبارک قلم آیه نخست بیانیه...