دسته بندی مطالب

گزارشی از مراسم رونمایی مجموعه شعر«سمت روشن دنیا» جدیدترین اثر رضا اسماعیلی

۱۷ آذر ۱۳۹۵ اطلاعیه ها

141حمید رضا شکارسری: در اشعار این مجموعه با «معماری کلمات» روبه‌‌ رو هستیم
به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، آیین رونمایی از کتاب «سمت روشن دنیا» اشعار رضا اسماعیلی در خبرگزاری فارس، برگزار شد.
این مراسم با حضور حمیدرضا شکارسری، محمود اکرامی، مصطفی محدثی خراسانی، کامران شرفشاهی، حسین قرایی، محمد مهدی عبدالهی، رحیم زریان، یداله قائم پناه، محمد علی گودینی، محمد مراد مردانی، احمد خویشتن دار لنگرودی، مهرداد مهرابی، شراره کامرانی و جمعی از علاقه مندان به شعر و ادبیات برگزار گردید.
مصطفی محدثی خراسانی:
نگاه به دغدغه‌های انسان امروز از ویژگی‌های این مجموعه شعر است
مصطفی محدثی خراسانی با اشاره به حلقه مفقوده شعر در روزگار کنونی، گفت: در جریان شعر امروز – به خصوص در شعر سپید – حلقه مفقوده‌ای داریم که به نظرم این مجموعه در راستای پیدا شدن آن حلقه مفقوده قرار دارد. قید و بندهایی که برخی بر شعر نو نهادند، آن مسیر تازه را بست و کار را به جایی رساند که شاعر هم نمی‌دانست چه گفته و همین سبب شد که آن مسیر تازه با مشکلاتی روبه‌ رو شود.
وی افزود: این مجموعه به شدت مفهوم‌مدار است و شعری در آن نیست که مخاطب در ‌آن سردرگم و معلق بماند. نگاه به دغدغه‌های انسان امروز و به شدت بهر‌ه‌ مند از پیشینه‌های شعر فارسی از ویژگی‌های این مجموعه شعر است. تمام این نکات در زبانی سهل و ممتنع بروز یافته که البته این سبب نشده که از جلوه‌های شعر مدرن کاسته شود و به عبارتی می‌توان گفت که در این مجموعه فرم بر معنا غلبه ندارد.
محدثی خراسانی در پایان ‌گفت: تکرار یک مفهوم در اشعار این کتاب ملال‌آور نیست، بلکه سبب می‌شود که ذهن مخاطب با یک مفهوم بیشتر ارتباط برقرار کند. پشتوانه‌های مذهبی، ملی و فرهنگی نیز در شعر دیده می‌شود که برای تمام آنها نمونه‌هایی در کتاب وجود دارد. در مجموعه این اشعار مرد اغلب محکوم است و به نظر می‌رسد که زن در جامعه فراموش شده است.
محمود اکرامی:
اسماعیلی نگاهی جدید به باورها و موضوعات پیرامونی دارد
محمود اکرامی در بخش دیگری از این مراسم،‌ گفت: کتابی پیش‌ روی ما است که در آن موضع شاعر روی موضوع کتاب تأثیر گذاشته و البته شاعر فرد موضع ‌مندی است و موضوع اشعار در خدمت موضع اوست. اسماعیلی به حرف‌هایی که می‌زند ایمان دارد و مکنونات درونی‌ او را به سمت شعر می‌برد. اسماعیلی نگاهی جدید در مورد باورها و موضوعات پیرامونی دارد.
وی افزود: توانایی او در به کار بردن اصطلاحات تکراری مثال‌ زدنی است و توانسته از یک اصطلاح کاربردهای متفاوتی را استفاده کند. البته می‌شد میزان به کار بردن این صنعت را کمتر کرد.
این شاعر و منتقد ادبی، گفت: برخی اشعار این مجموعه بیشتر حرف‌های شاعرانه است، اما ترکیب و نگاه شاعرانه است. اسماعیلی شاید عمداً‌ نخواسته که به شعر محض نزدیک شود و بیشتر معنا را در مرکز توجه خویش قرار داده است. در یک نگاه شاعر در این کتاب اقتصاد ادبی یا همان ایجاز را رعایت کرده است.
اکرامی در پایان با تاکید بر این که تلاش شاعر در این مجموعه قابل تقدیر است، گفت: شعرهای این کتاب گاهی مخاطب را به یاد «بُراده‌ها»ی مرحوم سیدحسن حسینی می‌اندازد. مرحوم سید حسن دغدغه‌هایی داشت که ما همان‌ دغدغه ها را در اسماعیلی می‌بینیم. هر چند هر دو از نظر قلم و ساحت ادبی با هم تفاوت‌هایی دارند.
کامران شرفشاهی:
این مجموعه شعر خنثی نیست. شاعر دارای چشم تماشاست و از کنار اتفاقات بی‌تفاوت نمی‌گذرد
کامران شرفشاهی در این نشست، گفت: برخی مجموعه‌ها را که ورق می‌زنیم در دو جمله خلاصه می‌شوند که یا «من را ببر به خونه تون» یا «تو بیا به خونه مون»، اما ما در این مجموعه شاهد تنوع مضامین و مفاهیم هستیم.
وی افزود: این مجموعه شعر خنثی نیست و شاعر دارای چشم تماشاست و از کنار اتفاقات بی ‌تفاوت نمی‌گذرد. حتی رگه‌هایی از شعر اجتماعی را در این مجموعه می‌بینیم. دل‌بستگی شاعر به شاعران نامدار فارسی مانند حافظ و سعدی به خصوص حافظ در اشعارش دیده می‌شود.
حمید رضا شکارسری:
در اشعار این مجموعه با «معماری کلمات» روبه‌‌ رو هستیم / رضا اسماعیلی در آینده بیش تر با اشعار سپیدش در یادها خواهد ماند
حمیدرضا شکارسری با اشاره به این که شاعر «سمت روشن دنیا» یک شاعر حرفه‌ای است، برای این ادعا دلایلی آورد و گفت: اول به دلیل تداوم در فعالیت باید اسماعیلی را یک شاعر حرفه‌ای دانست. زیرا شاعرانی با یکی، دو مجموعه می‌آیند و بعد ناپدید می‌شوند. دیگر این که شاعر فقط به شعر گفتن بسنده نمی‌کند و نسبت به اتفاقات و جریانات روز خود واکنش نشان می‌دهد. سوم این که به «ثبات زبان» رسیده است. اگر دوستان اشعار آزاد اسماعیلی را در کتاب‌های قبلی‌اش بخوانند قرابتی میان زبان آنها و اشعار این کتاب می‌بینند. در حالی که در اشعار کلاسیک (غزل، مثنوی، و …) اسماعیلی بیش تر به زبان سنتی نزدیک شده است. آخرین نکته این است که به نظرم رضا اسماعیلی در این مورد نیاز به تحریک دارد، منظورم شخصیت کاریزماتیک توسط شاعر است که بتواند روی جریانات ادبی تأثیر بیش تری بگذارد.
وی افزود: به نظرم اطلاق «کتاب» برای این اثر خوب است، زیرا اشعار آن در یک راستا هستند و در سرتاسر آن با یک راوی روبه‌رو هستیم . به عقیده من این کتاب یک مجموعه یا جُنگ شعر نیست. در اشعار این کتاب ما شاعر سرودن نیستیم. زیرا مشخصه سرودن بداهه‌گویی در شعر سنتی است و معمولاً در بداهه‌گویی فاقد نوآوری هستیم. بلکه در این اشعار ما با «معماری کلمات» روبه ‌‌رو هستیم و به عبارتی شاعر آگاهانه نوشته است.
در سنت شاعرانه فاصله‌ گیری از «تن‌ نگاری» داریم
این شاعر و منتقد ادبی، گفت: در این کتاب بسیار شاهد گلایه از نبود آسمان هستیم که خُب این منجر به نقد مدرنیسم و زندگی مدرن می‌شود. این طنز در شعرهای کتاب است که زندگی جدید را به تمسخر گرفته است. شاعر آگاهانه از لایه‌های اول بدن عبور کرده و به عشق واقعی نزدیک شده است. در سنت تغزل، ما فاصله‌ گیری از «تن‌ نگاری» را داریم که از این منظر نیز شاعر دارای یک تفکر سنتی است. شاعر هر جا خواسته از عریانی‌ها حرف بزند، به نوعی شرم رسیده است.
شکارسری در پایان، گفت: این کتاب اگر یک اتفاق در شعر معاصر نباشد، بی‌ تردید در کارنامه شعری اسماعیلی یک اتفاق محسوب خواهد شد و در آینده‌ اگر کسی بخواهد از شاعر یاد کند با اشعار سپیدش از او یاد می‌کند، زیرا به نظرم سپید سروده‌های او از غزل و مثنوی‌اش بهتر است.
رضا اسماعیلی:
اشعار«سمت روشن دنیا» با الهام از آموزه های قرآنی و سنت های اصیل دینی سروده شده اند
رضا اسماعیلی در پایان این مراسم، با قدردانی از شرکت‌کنندگان در مراسم، گفت: این مجموعه یک کار معنا و مفهوم‌ محور است و اشعار این مجموعه با الهام از آموزه های قرآنی و سنت های اصیل دینی سروده شده اند.
در پایان این مراسم، از کتاب «سمت روشن دنیا» با حضور منتقدان و شاعران رونمایی شد.

فراخوان بیست و دومین دورۀ جشنواره قلم زرین

۲ اسفند ۱۴۰۲
  فراخوان بیست و دومین دوره جشنواره قلم زرین انجمن قلم ایران خرسند است آغاز به کار بیست و دومین دوره جشنواره قلم زرین...

دبیر جشنواره “قلم زرین” معرفی شد

۹ بهمن ۱۴۰۲
  دبیر بیست و دومین دورۀ جشنواره قلم زرین معرفی شد. با تصویب هیأت مدیره انجمن قلم ایران ، «جواد کامور بخشایش» دبیر بیست...

بیانیه انجمن قلم ایران در محکومیت حادثه تروریستی کرمان

۱۷ دی ۱۴۰۲
————– 🔻 بیانیه انجمن قلم ایران در محکومیت حادثه تروریستی کرمان ————- به نام منتقم خون شهیدان «جنایتکاران سنگدل از هم اکنون آماج قطعی...

فراخوان سومین جشنواره ادبی فلسطین

۸ آذر ۱۴۰۲
  بسم الله الرحمن الرحیم —————- فراخوان سومین جشنواره ادبی فلسطین —————- مقام معظم رهبری: ما یقین داریم با ادامۀ مبارزات مردم مسلمان فلسطین...

بیانیه انجمن قلم ایران در حمایت از عملیات «طوفان الاقصی»

۱۷ مهر ۱۴۰۲
  بسم الله قاصم الجبارین «ما یقین داریم با ادامه‌ی مبارزات مردم مسلمان فلسطین و حمایت جهان اسلام، فلسطین به فضل الهی آزاد می‌شود...

جلسه مجمع عمومی سالیانه ۱۴۰۲

۱۳ مهر ۱۴۰۲
باسلام؛ به اطلاع می‌رساند: مجمع عمومی عادی(سالیانه) انجمن قلم ایران روز یکشنبه مورخ  ۲۳/۰۷/۱۴۰۲  از ساعت ۱۵ الی ۱۷ در محل سالن انجمن قلم...

اسامی برگزیدگان بیست و یکمین جایزه قلم زرین معرفی شدند

۲۰ تیر ۱۴۰۲
  اسامی برگزیدگان و شایسته تقدیر بیست و یکمین جایزه قلم زرین معرفی شدند: بخش نقد و پژوهش ادبی: شایسته تقدیر: گونه شناسی نثر...

بیانیه دبیر بیست یکمین جشنواره قلم زرین

۲۰ تیر ۱۴۰۲
  «به نام خداوند لوح و قلم» ن و القلم و مایسطرون سوگند به قلم و آنچه می‌نویسند سوره مبارک قلم آیه نخست بیانیه...