دسته بندی مطالب

گزارش «نسیم آنلاین» از نشست خبری جشنواره ادبیات داستانی بسیج؛ انتشار رمانی در خصوص شهدای فاجعه تروریستی هفتم تیر/ جشنواره به صورت دوسالانه برگزار می شود.

۲۷ مرداد ۱۳۹۵ اطلاعیه ها

1167دبیر نهمین جشنواره ادبیات داستانی بسیج در نشست خبری گفت: تجلیل از “فیروز زنوذی جلالی”، تجلیل از خانواده های شهدای مدافع حرم، خاطره گویی رزمندگان مدافع حرم و دیدار با خانواده های شهدای مدافع حرم توسط دستندرکاران و داوران ازجمله بخش های مختلف این جشنواره است.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی «نسیم آنلاین»، نشست خبری نهمین جشنواره ادبیات داستانی بسیج صبح امروز سه شنبه ۲۶ مرداد ماه با حضور “کامران پارسی نژاد” دبیر این دوره از جشنواره و “احمد شاکری” عضو شورای سیاست گذاری جشنواره و جمعی از اصحاب رسانه برگزار شد.
جشنواره به صورت دوسالانه برگزار می شود
کامران پارسی نژاد دبیر نهمین جشنواره ادبیات داستانی بسیج در این نشست خبری عنوان، کرد: این جشنواره به صورت دوسالانه برگزار می شود. بر این اساس از امیرحسین فردی نویسنده تاثیرگذار و جریان ساز کشور یاد می کنیم که در ایجاد جریان های سالم، پوینده و تاثیرگذار نقش مهمی را ایفا کرده است.
وی افزود: تلاش های نویسنده ای چون امیرحسین فردی موجب شد تا بسیاری از نویسندگان انقلاب اسلامی پای بر عرصه ادبیات کشور بگذارند. او در حقیقت موجب قوام و دوام ادبیات متعهد و ماندگار انقلاب شده است.
دبیر نهمین جشنواره ادبیات داستانی بسیج ادامه داد: جشنواره ادبی در کشور فراوان برگزار می شود. منتهی نکته مهم این است که بتواند در فضای ادبی کشور رخنه کرده و بر روی آن تاثیر بگذارد. همچنین این قبیل جشنواره ها باید در فضای ادبی شهرستان ها هم نفوذ کند.
تجلیل از خانواده های شهدای مدافع حرم
پارسی نژاد خاطرنشان کرد: در حقیقت همینکه جشنواره ای برگزار می شود و به دنبال آن از نویسندگان جوان و با استعداد شهرستان ها خواسته می شود تا حوزه و عرصه ادبیات را بیشتر جدی بگیرند خود موضوع مهمی است. بر این اساس این جریان می تواند در درازمدت آثار مثبت خود بر ادبیات کشور را به خوبی نشان بدهد.
وی اضافه کرد: در قالب برگزاری این جشنواره یک سری برنامه های تجلیل نیز برگزار خواهد شد. بر این اساس در نخستین گام از چند نویسنده صاحب نام متعهد و انقلابی تجلیل خواهد شد. در حقیقت بسیج به دنبال این موضوع است تا از آن دسته از نویسندگانی که آنگونه که باید دیده نشده اند و مورد غفلت قرار گرفته اند قدردانی کند.
دبیر نهمین جشنواره ادبیات داستانی بسیج یادآور شد: تجلیل از “فیروز زنوذی جلالی”، تجلیل از خانواده های شهدای مدافع حرم، خاطره گویی رزمندگان مدافع حرم و دیدار با خانواده های شهدای مدافع حرم توسط دستندرکاران و داوران ازجمله بخش های مختلف این جشنواره است.
استان برگزار کننده جشنواره هفته آینده مشخص می شود
پارسی نژاد متذکر شد: هدف اصلی از برگزاری این جشنواره دنبال کردن و پیگیری سیاست تمرکز زدایی در برگزاری جشنواره های ادبی در سطح کشور است. در حقیقت به این معنی که ما پای کار باشیم و نویسندگان نوقلم را نیز پای کار بیاوریم.
وی ادامه داد: جشنواره در دوزه گذشته به این صورت برگزار شد که یک مرحله در استان ها برگزار شد و سپس نفرات برگزیده به تهران امده و اینجا هم مجدد با هم به رقابت می پرداختند. منتهی در این دوره شکل برگزاری جشنواره تغییر کرد و جشنواره به صورت متمرکز در سطج تهران برگزار شد ولی داوران را از سراسر کشور برای دواری آثار گردهم آوردیم.
دبیر نهمین جشنواره ادبیات داستانی بسیج افزود: ترکیب هیات داوران به این صورت است که نویسندگان برگزیده از سراسر کشور گزینش شده و سپس در کنار داوران صاحب نام قرار گرفتند. همچنین در خصوص موضوعات برگزاری این دوره از جشنواره نیز باید عرض کنم که این جشنواره در موضوعات “بسیج، مقاومت و استکبار ستیزی”، “سبک زندگی ایرانی و اسلامی”، “برجام و شهدای هسته ای”، “حادثه منا” و “مدافعان حرم و جریان های تکفیری” است.
در این دوره بر دو بخش داستان کوتاه و داستانک متمرکز شده ایم
پارسی نژاد خاطرنشان کرد: بخش رمان یکی از بخش هایی بود که در هشتمین جشنواره ادبیات بسیج قرار داشت اما در نهمین دوره برگزاری این بخش را حذف کردیم. زیرا خیلی سخت نویسنده ای بتواند در مدت یک سال رمانی را خلق کند.
وی اضافه کرد: بر این اساس در این دوره از جشنواره بر دو بخش داستان کوتاه و داستانک متمرکز شده ایم. زیرا بسیاری از نویسندگان تمایل دارند تا در بخش داستانک به خلق اثر پرداخته و برای جشنواره اثر ارسال کنند.
دبیر نهمین جشنواره ادبیات داستانی بسیج تصریح کرد: بر اساس اعلام هیات داوران داستان کوتاه باید بین ۷۰۰ تا ۵ هزار کلمه و داستانک نیز حداقل ۳۰۰ تا ۷۰۰ کلمه باشد. همچنین در دوره امسال شاهد هستیم که جوایز اهدایی به برگزیدگان بیشتر شده تا نویسندگان انگیزه بیشتری برای خلق اثر داشته باشند.
مراسم پایانی جشنواره ۴ و ۵ مهرماه
پارسی نژاد ادامه داد: دو گروه سنی نوجوانان و جوانان تا رده سنی ۱۹ سال و گروه سنی بزرگسالان از ۲۰ سال به بالا مخاطب ما برای شرکت در این دوره از جشنواره هستند که باتوجه به بخش های اعلام شده ۶ برگزیده در بخش نوجوانان و جوانان و ۶ برگزیده در بخش بزرگسالان خواهیم داشت.
وی یادآور شد: مهلت ارسال آثار تا انتهای مردادماه درنظر گرفته شده بود ولی به علت اینکه ارسال آثار همچنان ادامه دارد تا ۵ شهریورماه فرصت ارسال آثار تعیین کرده ایم. همچنین کار داوری ها از ابتدای شهریورماه آغاز خواهد شد و تا ۲۰ شهریورماه نیز به پایان خواهد رسید.
دبیر نهمین جشنواره ادبیات داستانی بسیج گفت: تاریخ برگزاری مراسم پایانی این جشنواره ۴ و ۵ مهرماه است. همچنین درنظر داریم تا مراسم اختتامیه در یکی از استان های محروم کشور برگزار شود. البته محل برگزاری نیز تا شنبه هفته آینده مشخص خواهد شد.
پارسی نژاد در پایان تصریح کرد: بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته درنظر داریم تا آثار برگزیده در قالب یک کتاب چاپ و منتشر شوند. همچنین در اقدامی دیگر درنظر داریم تا رمانی در خصوص شهدای فاجعه تروریستی هفتم تیر چاپ و منتشر کنیم.
جشنواره یک نهضت ملی را در تمامی استان ها بوجود آورده
احمد شاکری عضو شورای سیاست گذاری جشنواره نیز در این نشست خبری در سخنانی، گفت: جشنواره ادبیات داستانی بسیج همانند سایر جشنواره ها است. البته تابع یک مجموعه و ساختار نظامند با عنوان انجمن های ادبیات بسیج است.
وی افزود: این جشنواره ادبیات داستانی تنها جشنواره ای است که به صورت ملی قضاوت می شود و آثار ارسالی به این جشنواره به خوبی مورد بررسی و قضاوت قرار می گیرد. البته این جشنواره در دو بخش برگزار می شود که از یک بخش استانی و یک بخش ملی تشکیل شده است.
عضو شورای سیاست گذاری جشنواره ادامه داد: این جشنواره یک نهضت ملی را در تمامی استان ها بوجود آورده است که این موضوع نشان دهنده این است که جشنواره درست و کامل عمل کرده است. در حقیقت این جشنواره اقدام به تربیت نویسندگان در حوزه ادبیات داستانی کرده است.
موضوعات انتخاب شده همه بروز و مهم هستند
شاکری خاطرنشان کرد: انجمن ادبیات داستانی بسیج در تمامی شهرها و استان ها شوراهایی دارد که اعضای این شورا نیز نویسندگان متعهد و انقلابی است. نکته دیگر اینکه این جشنواه بر خلاف تمامی جشنواره همانند خود از یک ثبات قدم بسیار خوبی برخوردار بوده که این نقطه قوت برگزاری آن است.
وی اضافه کرد: موضوعاتی که این جشنواره در حوزه آن برگزار می شود شامل جریان های تکفیری، مدافعان حرم و شهدای منا ازجمله موضوعات بسیار مهمی است که این توانسته ایم در قالب برگزاری این جشنواره به آنها بپردازیم.
عضو شورای سیاست گذاری جشنواره تصریح کرد: البته پرداختن به این قبیل موضوعات مهم نیازمند این مسئله است که ادبیات شکور بروز و فعال باشد. بر این اساس موضوعات انتخاب شده نیز همه بروز و مهم هستند.
شاکری در پایان گفت: امیدوار هستم که برگزاری این جشنواره جریانی را ایجاد کند تا خاطرات مهمی پیرامون موضوعات برگزاری آن از مدافعان حرم و خانواده های شهدای منا و همینطور رزمندگان مدافع حرم در قالب داستان و کتاب چاپ و منتشر شود.

فراخوان بیست و دومین دورۀ جشنواره قلم زرین

۲ اسفند ۱۴۰۲
  فراخوان بیست و دومین دوره جشنواره قلم زرین انجمن قلم ایران خرسند است آغاز به کار بیست و دومین دوره جشنواره قلم زرین...

دبیر جشنواره “قلم زرین” معرفی شد

۹ بهمن ۱۴۰۲
  دبیر بیست و دومین دورۀ جشنواره قلم زرین معرفی شد. با تصویب هیأت مدیره انجمن قلم ایران ، «جواد کامور بخشایش» دبیر بیست...

بیانیه انجمن قلم ایران در محکومیت حادثه تروریستی کرمان

۱۷ دی ۱۴۰۲
————– 🔻 بیانیه انجمن قلم ایران در محکومیت حادثه تروریستی کرمان ————- به نام منتقم خون شهیدان «جنایتکاران سنگدل از هم اکنون آماج قطعی...

فراخوان سومین جشنواره ادبی فلسطین

۸ آذر ۱۴۰۲
  بسم الله الرحمن الرحیم —————- فراخوان سومین جشنواره ادبی فلسطین —————- مقام معظم رهبری: ما یقین داریم با ادامۀ مبارزات مردم مسلمان فلسطین...

بیانیه انجمن قلم ایران در حمایت از عملیات «طوفان الاقصی»

۱۷ مهر ۱۴۰۲
  بسم الله قاصم الجبارین «ما یقین داریم با ادامه‌ی مبارزات مردم مسلمان فلسطین و حمایت جهان اسلام، فلسطین به فضل الهی آزاد می‌شود...

جلسه مجمع عمومی سالیانه ۱۴۰۲

۱۳ مهر ۱۴۰۲
باسلام؛ به اطلاع می‌رساند: مجمع عمومی عادی(سالیانه) انجمن قلم ایران روز یکشنبه مورخ  ۲۳/۰۷/۱۴۰۲  از ساعت ۱۵ الی ۱۷ در محل سالن انجمن قلم...

اسامی برگزیدگان بیست و یکمین جایزه قلم زرین معرفی شدند

۲۰ تیر ۱۴۰۲
  اسامی برگزیدگان و شایسته تقدیر بیست و یکمین جایزه قلم زرین معرفی شدند: بخش نقد و پژوهش ادبی: شایسته تقدیر: گونه شناسی نثر...

بیانیه دبیر بیست یکمین جشنواره قلم زرین

۲۰ تیر ۱۴۰۲
  «به نام خداوند لوح و قلم» ن و القلم و مایسطرون سوگند به قلم و آنچه می‌نویسند سوره مبارک قلم آیه نخست بیانیه...