دسته بندی مطالب

بررسی و نقد کتاب فارسی سوم دبستان

۱۱ آبان ۱۴۰۰ اخبار

بررسی و نقد #کتاب_فارسی_سوم_دبستان

صرف نظر از این موضوع نیز، جای طرحِ این پرسش باقی می‌ماند، که چه چیز یا اولویت و مناسبتی، سبب می‌شود که مربی بچه‌ها، موضوعی مانند آلودگی صوتی را – که در مفهوم کلان آن، کودکان هیچ نقشی در پدید آوردن یا قدرتی برای جلوگیری از ایجاد آن ندارند- موضوع نشریه‌ی دیواری بچه‌های کلاس سوم دبستان قرار دهد؟! به عبارت روشن‌تر، پرداختن به آن در قالب یک درس، چه فایده‌ی آموزشیِ قابل توجهی برای آنان دارد، که سبب شده‌است مولفان محترم کتاب فارسی سوم دبستان، آن را بر موضوع‌های متعددی که هم طرح آن‌ها برای این سن (کلاس) لازم‌ترند و هم به مسائل این سن مربوط‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترند، ترجیح دهند؟!
درس پنجم: #بلدرچین_و_برزگر
«بلدرچین و برزگر» یکی از قدیمی‌ترین درس‌های کتاب فارسی کلاس سوم دبستان (دست کم از شصت سال پیش به این سو) است. نوشته‌ای فشرده، جمع و جور، با ساختار حکایت‌های قدیمی، و – به این عنوان – قابل قبول و گیراست. هرچند درونمایه‌ی آن (نباید به امید دیگران نشست؛ بلکه باید دست بر زانوی خود گذاشت و بلند شد) برای کلاس پنجم یا ششم دبستان، مناسب‌تر است.
درس ششم: فداکاران
این درس با یک مقدمه درباره‌ی انسان‌های بزرگ و فداکار آغاز می‌شود. سپس با نام بردن و یادکردی مختصر از شهیدان نوجوان و کودک کشور (#حسین_فهمیده و #سهام_خیام ؛ دختر دوازده ساله¬ی هویزه‌ای) می‌پردازد؛ و در نهایت – به همین سیاق – به #ریزعلی_خواجوی (سوزنبان قطار)‌ و #حسن_امیدزاده (آموزگاری که با به خطر انداختن جان خود، دانش‌آموزان کلاسش را از سوختن در شعله‌های آتش‌ نجات داد) ادامه می‌یابد. در پایان نیز نتیجه می‌گیرد: «ما به این انسان‌های بزرگ و دوست‌داشتنی احترام می‌گذاریم و می‌کوشیم از آنها سرمشق بگیریم.»
نظر
این درس، ساختار یک «مقاله‌ی توصیفی» را دارد، که برای تبیین موضوع خود، از مصادیق واقعیِ انسانی در سطح ملی، بهره برده¬است. از نظر محتوایی نیز جنبه‌ی ارزشی خوبی دارد. با وجود این، با مطرح‌کردن چهار چهره‌ی شاخص از این سنخ، مرتکب چند اشتباه شده¬است:
نخست اینکه، به سبب نداشتن مجال لازم برای پرداختن کافی به تک تک آنها، نمی‌تواند عمق و ارزش واقعی کارشان را به مخاطبِ کم سن و سال نشان دهد. در نتیجه، درباره‌ی آنان، حق مطلب را ادا نمی‌کند.
دوم اینکه، هر چهار نفر آن‌ها را از حیّز انتفاع برای سایر کتاب‌های فارسی دوره‌ی دبستان می‌اندازد. زیرا سبب می‌شود که در کتاب‌های فارسی دیگرِ این مقطع تحصیلی، نتوان آنان را مطرح کرد.

فراخوان بیستمین دوره جشنواره قلم زرین

۶ بهمن ۱۴۰۰
  فراخوان بیستمین دوره جشنواره قلم زرین انجمن قلم ایران، خرسند است که آغاز به کار بیستمین دوره جشنواره قلم زرین را به اطلاع...

دبیر جشنواره “قلم زرین” معرفی شد

۲۷ دی ۱۴۰۰
  در آخرین جلسه هیئت مدیره انجمن قلم ایران مریم مقانی نویسنده، فیلمنامه نویس به عنوان دبیر بیستمین دوره جشنواره قلم زرین انتخاب شد....

غفلت از ابعاد مختلف شخصیت حضرت زهرا (س) به ادبیات داستانی ضربه زده است

۱۸ دی ۱۴۰۰
  محسن پرویز، نویسنده حوزه دین و انقلاب اسلامی و رییس انجمن قلم ایران در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) ضمن تسلیت فرارسیدن ایام سوگواری شهادت...

بیانیه انجمن قلم ایران به مناسبت دومین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی

۱۲ دی ۱۴۰۰
  «بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم» زنده جاوید کیست؟ کشته شمشیر دوست کآب حیات قلوب، در دم شمشیر اوست گر بشکافی هنوز خاک شهیدان عشق آید از آن...

اغلب مدرسان نقد، اجتهاد ادبی ندارند

۲۹ آذر ۱۴۰۰
فرشاد شیرزادی- روزنامه‌نگار محمدرضا سرشار از منتقدان عرصه ادبیات داستانی ایران است. او با مباحث و عناصر داستان‌نویسی به‌عنوان آفرینشگر به‌خوبی آشناست و خود...

نوسروده حمید هنرجو برای دوران بعد از پیامبر/ نفع آنها در «نمی‌فهمیم» بود!

۲۹ آذر ۱۴۰۰
✅ نوسروده حمید هنرجو برای دوران بعد از پیامبر/ نفع آنها در «نمی‌فهمیم» بود! #حمید_هنرجو شاعر در تازه‌ترین سروده خود با عنوان «آنچه بر...

منتقدانی که نقدهای خودشان ساختار ندارد | مکاتب ادبی تاریخ انقضاء دارند!

۲۹ آذر ۱۴۰۰
فرشاد شیرزادی، روزنامه‌نگار: محمدرضا سرشار از منتقدان عرصه ادبیات داستانی ایران است. او با مباحث و عناصر داستان نویسی به عنوان آفرینشگر به خوبی...

فراخوان داستان نویسی شهید مدرس (ماه مجلس)

۲۸ آذر ۱۴۰۰
 فراخوان داستان نویسی شهید مدرس (ماه مجلس)