دسته بندی مطالب

دومین نشست «شورای به گزینی آثار» چهل سالگی پیروزی انقلاب اسلامی برگزار شد

 

دومین نشست «شورای به گزینی آثار» منتشره با موضوع انقلاب اسلامی در روز یکشنبه مورخ ۳۱ تیر ماه، از ساعت ۱۱ تا ۱۵ در محل انجمن قلم ایران برگزار شد.

این جلسه با حضور راضیه تجار(دبیر انجمن قلم)، میثم نیلی(مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی)، رضا اسماعیلی(دبیر ستاد چهل سالگی انقلاب انجمن قلم)، کامران پارسی نژاد، مرادیان، رضایی و صلاحی برگزار شد.

پس از تلاوت آیاتی از کلام الله مجید، «رضا اسماعیلی» ضمن عرض خیر مقدم به اعضا محترم شورا، از تهیه لیست آثار منتشره با موضوع انقلاب اسلامی در دو حوزه شعر و ادبیات داستانی توسط کارشناسان مجمع ناشران انقلاب اسلامی تشکر کرد. وی فهرست آثار تدوین شده را منبع موثق و خوبی برای بهره برداری اهل تحقیق و پژوهش دانست و اظهار امیدواری کرد که با تکمیل و پالایش فهرست ارائه شده بتوان کار انتخاب آثار شاخص ادبیات انقلاب را با سهولت بیش تری دنبال کرد.

«راضیه تجار» نیز با تشکر از تهیه و تدوین لیست فوق متذکر این نکته شد که در فرایند بررسی و انتخاب آثار شاخص، شایسته است آثاری که با موضوع انقلاب اسلامی در سال های بعد از انقلاب نوشته شده است در اولویت بازنشر قرار گیرند و از سایر آثار در کارهای پژوهشی استفاده شود.

در ادامه «میثم نیلی» در خصوص «گونه شناسی» و طبقه بندی آثار منتشره به نکات قابل تاملی اشاره کردند. ایشان همچنین به تعیین مولفه هایی برای سنجش میزان تاثیرگذاری آثار منتشره تاکید کرد.

«کامران پارسی نژاد» نیز در ادامه افزود: شایسته است در بررسی آثار تا حدودی از «ادبیات اثباتی» فاصله بگیریم، و به آثاری بیش تر توجه کنیم که از ساختار غیرمستقیم و هنرمندانه برای ابلاغ پیام خویش استفاده کرده اند.

«رضایی» با ارائه لیست تفکیک شده کتاب های «کودک و نوجوان»، از اعضا شورا درخواست کرد که اگر آثار فاخرتر و ارجمند تری را در این حوزه می شناسند برای تکمیل لیست معرفی کنند.

صلاحی(کارشناس ادبیات انقلاب اسلامی) که مسئولیت تهیه و تدوین فهرست کتاب های منتشره با موضوع انقلاب اسلامی را به عهده داشته است ضمن پذیرش کاستی های لیست موجود، به منظور تکمیل لیست، پیشنهاد بررسی لیست مکمل( فهرست ۷۰۰ جلدی) را به شورا ارائه داد.

در جلسه فوق بخشی از لیست آثار ارائه شده توسط اعضا شورا مورد بحث و بررسی قرار گرفت و بررسی باقیمانده فهرست به جلسه آینده شورا موکول شد.

***

اسامی نامزدهای کتاب های بخش داستان بزرگسال بیست و دومین دوره جشنواره قلم زرین از سوی هیئت داوران معرفی شد.

۱۲ تیر ۱۴۰۳
  اسامی نامزدهای کتاب های بخش داستان بزرگسال بیست و دومین دوره جشنواره قلم زرین از سوی هیئت داوران معرفی شد. به گزارش دبیرخانه...

اسامی نامزدهای کتاب های بخش داستان کودک و نوجوان بیست و دومین دوره جشنواره قلم زرین از سوی هیئت داوران معرفی شد.

۱۲ تیر ۱۴۰۳
  اسامی نامزدهای کتاب های بخش داستان کودک و نوجوان بیست و دومین دوره جشنواره قلم زرین از سوی هیئت داوران معرفی شد. به...

اسامی نامزدهای کتاب های بخش نقد و پژوهش ادبی بیست و دومین دوره جشنواره قلم زرین از سوی هیئت داوران معرفی شد.

۱۲ تیر ۱۴۰۳
  اسامی نامزدهای کتاب های بخش نقد و پژوهش ادبی بیست و دومین دوره جشنواره قلم زرین از سوی هیئت داوران معرفی شد. به...

اسامی نامزدهای کتاب های بخش شعر بزرگسال بیست و دومین دوره جشنواره قلم زرین از سوی هیئت داوران معرفی شد.

۱۰ تیر ۱۴۰۳
  اسامی نامزدهای کتاب های بخش شعر بزرگسال بیست و دومین دوره جشنواره قلم زرین از سوی هیئت داوران معرفی شد. به گزارش دبیرخانه...

اسامی نامزدهای کتاب های بخش شعر کودک و نوجوان بیست و دومین دوره جشنواره قلم زرین از سوی هیئت داوران معرفی شد.

۱۰ تیر ۱۴۰۳
  اسامی نامزدهای کتاب های بخش شعر کودک و نوجوان بیست و دومین دوره جشنواره قلم زرین از سوی هیئت داوران معرفی شد. به...

پیام تسلیت انجمن قلم ایران به مناسبت شهادت آیت الله رئیسی رئیس جمهور محبوب و همراهان شهیدش

۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  إنا للَّه و إنا إلیه راجعون ما شیفتگان خدمتیم، نه تشنگان قدرت (شهید مظلوم، آیت الله بهشتی)   در سالروز ولادت با سعادت...

پیام تسلیت اعضای هیئت مدیره انجمن قلم ایران در پی درگذشت مرحوم منصور ایمانی

۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
  انا لله وانا الیه راجعون خانواده محترم ایمانی مصیبت از دست دادن جناب آقای منصور ایمانی(صبا) را به شما و سایر بازماندگان تسلیت...

فراخوان بیست و دومین دورۀ جشنواره قلم زرین

۲ اسفند ۱۴۰۲
  فراخوان بیست و دومین دوره جشنواره قلم زرین انجمن قلم ایران خرسند است آغاز به کار بیست و دومین دوره جشنواره قلم زرین...