دسته بندی مطالب

پنج مجلد از «یک آیه، یک نمایش»

۲۲ خرداد ۱۳۹۷ اخبار

«یک آیه، یک نمایش» نمایشنامه‌هایی در پنج مجلد برای نوجوانان است که بر اساس آیه‌های قرآن کریم نوشته‌ شده‌اند.

 

به گزارش ایکنا؛ به نقل از پایگاه خبری سوره مهر، این مجموعه که توسط حوزه هنری قم تولید و به تازگی توسط سوره مهر به انتشار رسیده‌ است، عبارتند از: (میزان) شهید سیدحسن حسینی، (آن‌ها زنده‌اند) مجید ملامحمدی، (کارستان) محمدرضا آزاد، (کلیددارِ کعبه) و (به خاطر‌ مروارید) به قلم سیدحسین فدایی حسین.

محمدرضا آزاد، عضو شورای نویسندگان این مجموعه درباره این مجلد چندگانه گفت: قرآن به نظر ما و کسانی که با آن آشنایی دارند منبع بسیار خوبی است که می‌تواند در زمینه‌های انسانی به بشر کمک کند. در زمینه‌های فرهنگی و هنری نیز همان طور که حافظ و برخی شاعران دیگر قرآن را در شعر برای ما مجسم کردند، در هنرهای دیگر نیز باید از این کتاب الهی به خوبی استفاده کنیم.

وی ادامه داد: این مجموعه که یک مجلد ادامه‌دار است، تاکنون پنج دفتر از آن منتشر شده است. غیر از یکی از آثار (کلیددار کعبه) که توسط بنده نگاشته شده است، اولین اثر از این مجموعه‌ توسط  یکی از دوستان شهیدم نوشته شده بود که بنده گردآوری آن را انجام دادم و در حال حاضر با نام خود شهید منتشر شده است.

آزاد افزود: ما تحقیقاتی بسیاری داشتیم که چه ساختاری را در نوشتن نمایشنامه‌ها دنبال کنیم. هدفمان این بوده است که نمایشنامه‌‌هایی چاپ شود که کودکان بتوانند آن را اجرا کنند. ساده بودن امکانات اجرا، کم پرسوناژ بودن و پیچیده نبودن داستان‌ها از نکته‌های مهم در نگارش و گردآوری آثار بوده است. همچنین انتخاب آیه‌ها مربوط به نویسنده است، ولی توضیحاتی در ارتباط با اینکه چگونه آیه‌ها تبدیل به نمایشنامه شود را گروه نویسندگی به نمایشنامه‌نویسان گوشزد کرده است.

این نویسنده همچنین گفت: ما ملامحمدی که یکی از نویسندگان شاخص ادبیات کودک و نوجوان را انتخاب کردیم که آثار مذهبی زیادی کار کرده و سردبیرمجله نیز است. در کنار فدایی حسین که ایشان هم از مترجمان کتاب‌های کودک و نوجوان هستند که در زمینه کتاب‌های تربیتی که در جهان انجام می‌شود کار و تحقیق کرده‌‌اند، لذا از تجارب این دوستان در نگارش این آثار نیز بهره برده‌ایم.

در مقدمه این مجموعه‌ها آمده است: «قرآن به حق کمال گفتار سعادت‌بخش خداوند و راهبرد بزرگ انسان به سوی تعالی و آرامش است و هنر موهبتی الهی در دست انسان است که با آن اندیشه‌ را به زیبایی انتشار بخشد. امتزاج اندیشه و هنر متعالی ثمره‌ای والا برای انسان به ارمغان خواهد داشت. حوزه‌ هنری استان قم که رسالت راهبرد هنر تعالی‌بخش را بر دوش خود احساس می‌کند، با درک ظرفیت سرشار مفاهیم آیات، شأن نزول و قصص قرآن کریم و نیز با توجه به قابلیت بالای هنر نمایش در مسیر اعتلای زندگی بشر و همچنین نیاز وافر جامعه، مسیری را فراهم آورد تا زمینه‌ساز بروز و ظهور عینی و نمایشی‌ِ کلام وحی شود.»

 

اسامی نامزدهای کتاب های بخش داستان بزرگسال بیست و دومین دوره جشنواره قلم زرین از سوی هیئت داوران معرفی شد.

۱۲ تیر ۱۴۰۳
  اسامی نامزدهای کتاب های بخش داستان بزرگسال بیست و دومین دوره جشنواره قلم زرین از سوی هیئت داوران معرفی شد. به گزارش دبیرخانه...

اسامی نامزدهای کتاب های بخش داستان کودک و نوجوان بیست و دومین دوره جشنواره قلم زرین از سوی هیئت داوران معرفی شد.

۱۲ تیر ۱۴۰۳
  اسامی نامزدهای کتاب های بخش داستان کودک و نوجوان بیست و دومین دوره جشنواره قلم زرین از سوی هیئت داوران معرفی شد. به...

اسامی نامزدهای کتاب های بخش نقد و پژوهش ادبی بیست و دومین دوره جشنواره قلم زرین از سوی هیئت داوران معرفی شد.

۱۲ تیر ۱۴۰۳
  اسامی نامزدهای کتاب های بخش نقد و پژوهش ادبی بیست و دومین دوره جشنواره قلم زرین از سوی هیئت داوران معرفی شد. به...

اسامی نامزدهای کتاب های بخش شعر بزرگسال بیست و دومین دوره جشنواره قلم زرین از سوی هیئت داوران معرفی شد.

۱۰ تیر ۱۴۰۳
  اسامی نامزدهای کتاب های بخش شعر بزرگسال بیست و دومین دوره جشنواره قلم زرین از سوی هیئت داوران معرفی شد. به گزارش دبیرخانه...

اسامی نامزدهای کتاب های بخش شعر کودک و نوجوان بیست و دومین دوره جشنواره قلم زرین از سوی هیئت داوران معرفی شد.

۱۰ تیر ۱۴۰۳
  اسامی نامزدهای کتاب های بخش شعر کودک و نوجوان بیست و دومین دوره جشنواره قلم زرین از سوی هیئت داوران معرفی شد. به...

پیام تسلیت انجمن قلم ایران به مناسبت شهادت آیت الله رئیسی رئیس جمهور محبوب و همراهان شهیدش

۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  إنا للَّه و إنا إلیه راجعون ما شیفتگان خدمتیم، نه تشنگان قدرت (شهید مظلوم، آیت الله بهشتی)   در سالروز ولادت با سعادت...

پیام تسلیت اعضای هیئت مدیره انجمن قلم ایران در پی درگذشت مرحوم منصور ایمانی

۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
  انا لله وانا الیه راجعون خانواده محترم ایمانی مصیبت از دست دادن جناب آقای منصور ایمانی(صبا) را به شما و سایر بازماندگان تسلیت...

فراخوان بیست و دومین دورۀ جشنواره قلم زرین

۲ اسفند ۱۴۰۲
  فراخوان بیست و دومین دوره جشنواره قلم زرین انجمن قلم ایران خرسند است آغاز به کار بیست و دومین دوره جشنواره قلم زرین...