دسته بندی مطالب

آیین بزرگداشت استاد «عباس براتی‌پور» شاعر انقلاب

۱۸ اسفند ۱۳۹۴ اخبار اخبار انجمن

13941217000433_PhotoA

بیست و دومین «شب شاعر» پاسداشت استاد عباسعلی براتی‌پور عصر امروز با حضور چهره‌های فرهنگی و ادبی در سازمان هنری رسانه‌ای اوج برگزار شد.

*تکریم براتی‌پور تکریم ادب فارسی است

یاور همدانی در ابتدای این مراسم گفت:‌پاسداشت برای براتی‌پور مانند تکریم ادب فارسی است و او دارای آثاری است که بر کسی پوشیده نیست. شعر و شاعر فرزند زبان است و بدیهی است که هر دوره زبان خاص خود را می‌طلبد و براتی‌پور در آثارش به این مسئله توجه داشته است.

*معلمی قبل از شاعرانگی براتی‌پور برجسته است

حجت‌الاسلام محمدرضا زائری در بخش دیگری از این مراسم با اشاره به اولین دیدارش با براتی‌پور گفت:‌ ۲۶ ساله بودم که در جلسه شعر حوزه هنری شرکت می‌کردم و ایشان مدیریت آن جلسه را بر عهده داشتند و ایشان از همه می‌خواستند تا خود را معرفی کنند که من با دو بیت خود را معرفی کردم و این جرقه‌ای شد بر آشنایی من با استاد براتی‌پور.

وی افزود: براتی‌پور قبل از شاعر بودن معلم بودنش برجستگی دارد و این معلمی در مورد او به نحو احسن بروز داشته است. براتی‌پور در طول همه این‌ سال‌ها با معلمی و پدری نسلی از شاعران را پرورده است او علاوه بر جایگاه ادبی و تعهد انقلابی معلم و پدر شاعران پس از انقلاب است.

زائری در پایان گفت:‌حضور در مجالس در کلام معصومین مورد تأکید قرار گرفته و حضور گرم و تشویق براتی‌پور در همه جلسات موجب طراوت و شادابی آن جلسه شده است.

*تبرئه شعر انقلاب اسلامی از یک تهمت ناروا

رضا اسماعیلی شاعر و منتقد ادبی در بخش دیگری از این مراسم با اشاره به تهمت ناروایی که به ادبیات انقلاب اسلامی زده می‌شود، گفت: یکی از تهمت‌هایی که به شعر انقلاب اسلامی زده می‌شود مسئله بازگشت ادبی است. این مسئله بیشتر از سوی مخالفان انقلاب دامن زده می‌شود و شعر انقلاب اسلامی را بازگشت ادبی دوم می‌نامیدند.

وی افزود: انقلاب اسلامی موجب یک تجدید حیات در همه زمینه‌ها شده بود و در حوزه شعر نیز این مسئله اتفاق افتاد. شاعران انقلاب اسلامی با هوشمندی و درایت به سنت بازگشتند اما آن را روزآمد کرده و سنت‌های گذشته را بازسازی کردند.

*براتی‌پور از تشکیل‌دهندگان هسته اولیه شعر انقلاب است

این شاعر در ادامه با اشاره به شخصیت براتی‌پور گفت: براتی‌پور از شاعران نسل اول انقلاب است که همراه با سایر شاعران مانند مرحوم صفارزاده، مرحوم سیدحسن حسینی و … هسته اولیه شعر انقلاب را شکل دادند اگر شعر انقلاب را به یک شجره طیبه تشبیه کنیم اکثر شاعران هر کدام به بالندگی شعر انقلاب کمک کرده‌اند و در واقع مکتب شعر انقلاب توسط یک گروه از شاعران رقم زده شده است.

او اضافه کرد: شعر براتی‌پور کمتر دچار تلاطم‌های فرمی و زبانی شده و بیشتر به آموزه‌های شعر سنتی توجه دارد. لهجه انتقادی و اعتراضی در شعرای پس از انقلاب برجسته است که در شعر براتی‌پور هم رگه‌هایی از این اعتراض دیده می‌شود.

*شخصیت براتی‌پور در اشعارش متجلی است

کامران پارسی‌نژاد نویسنده و منتقد داستان با اشاره به اینکه او از اهالی داستان است و حضورش در اینجا تنها به خاطر همراهی با براتی‌پور در انجمن قلم است، گفت: شاعران و نویسندگان متعهد در حال تلاش برای بالندگی ادبیات متعهد هستند اما دیده نمی‌شوند و اغلب در لایه‌های زیرین باقی می‌مانند.

وی افزود: اشعار براتی‌پور از شخصیت خودش دور نیست و جایی برای ظاهرسازی در اشعارش به چشم نمی‌آید و شخصیت شاعر در سروده‌هایش متجلی است.

*ادبیات داستانی دِین خود به شعر را ادا نکرده است

رضا رسولی یکی دیگر از اعضای انجمن قلم در بیست و دومین شب شاعر گفت: واقعیت تلخ جامعه ما این است که ادبیات داستانی نتوانسته دین خود را به شعر ادا کند در حالی که پیشینه فرهنگی ما شعر است. البته نویسندگانی که می‌خواهند دست به نوشتند در حوزه شعر بزنند نباید فقط به شاعران کلاسیک محدود شوند و باید به شاعران معاصر به خصوص شاعران انقلاب اسلامی نیز توجه کنند.

*ستاره‌های امروز شعر نتیجه معلمی براتی‌پور است

کامران شرف‌شاهی در بخش دیگری از این مراسم گفت:‌ براتی‌پور در چند دهه اخیر در چند حوزه فعال بوده است روزنامه‌نگاری،‌داوری، تدریس،‌تألیف و … از جمله فعالیت‌هایی بوده که انجام داده است بعد از درگذشت مرحوم اوستا در جلسات شعر حوزه هنری هرج و مرجی ایجاد شد و برخی شاعران جوان بی‌پروا به نقد شاعران جوان می‌پرداختند در چنین اوضاعی استاد براتی‌پور اداره جلسات شعر حوزه را بر عهده گرفتند و این جلسات به یک آرامشی رسید و از زیر دست او ستاره‌های آینده شعر به درخشش رسیدند.

*از امکانات کشور برای پیشرفت ادبی کشور استفاده کردم

عباسعلی براتی‌پور در پایان این مراسم ضمن تشکر از شرکت‌کنندگان و برگزارکنندگان این مراسم گفت:‌ از زمانی که خود را شناختم تا کنون هیچ وقت از تلاش فروگذار نکردم چه آن زمان که در نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی بودم و چه بعد از آن. همچنین هیچ وقت از آموختن و آموزش فروگذار نکرده‌ام و در طول ۲۶ سال اداره جلسات شعر حوزه هنری دوستان بسیاری پیدا کردم.

وی افزود: حدود ۲۱ سال صفحه ادبی روزنامه رسالت را داشتم و برای حمایت از شاعران جوان اشعار آنها را در آن صفحه به چاپ می‌رساندم همچنین از دهه ۶۰ در قالب اردوهای دانش‌آموزی همکاری خود را با آموزش و پرورش آغاز کردم. در این اردوها به دانش‌آموزان شعر یاد می‌دادیم و امروز شاهدم که بسیاری از آن دانش‌آموزان معلم ادبیات شده‌اند من هر جا بوده‌ام سعی کردم از امکانات استفاده کنم تا به پیشرفت ادبی کشور کمک کرده باشم.

*از حاج آقا ممنونم!

در پایان این مراسم از همسر استاد براتی‌پور از سوی سازمان هنری رسانه‌ای اوج تجلیل به عمل آمد و او ضمن تشکر از برگزارکنندگان این مراسم گفت:‌از حاج‌آقا (عباسعلی براتی‌پور) هم ممنونم. در این مراسم سازمان هنری رسانه‌ای اوج، سازمان بسیج هنرمندان، حوزه هنری، انجمن قلم و شیرینعلی گلمرادی از عباسعلی براتی‌پور تقدیر به عمل آوردند.

 

 

 

فراخوان بیست و دومین دورۀ جشنواره قلم زرین

۲ اسفند ۱۴۰۲
  فراخوان بیست و دومین دوره جشنواره قلم زرین انجمن قلم ایران خرسند است آغاز به کار بیست و دومین دوره جشنواره قلم زرین...

دبیر جشنواره “قلم زرین” معرفی شد

۹ بهمن ۱۴۰۲
  دبیر بیست و دومین دورۀ جشنواره قلم زرین معرفی شد. با تصویب هیأت مدیره انجمن قلم ایران ، «جواد کامور بخشایش» دبیر بیست...

بیانیه انجمن قلم ایران در محکومیت حادثه تروریستی کرمان

۱۷ دی ۱۴۰۲
————– 🔻 بیانیه انجمن قلم ایران در محکومیت حادثه تروریستی کرمان ————- به نام منتقم خون شهیدان «جنایتکاران سنگدل از هم اکنون آماج قطعی...

فراخوان سومین جشنواره ادبی فلسطین

۸ آذر ۱۴۰۲
  بسم الله الرحمن الرحیم —————- فراخوان سومین جشنواره ادبی فلسطین —————- مقام معظم رهبری: ما یقین داریم با ادامۀ مبارزات مردم مسلمان فلسطین...

بیانیه انجمن قلم ایران در حمایت از عملیات «طوفان الاقصی»

۱۷ مهر ۱۴۰۲
  بسم الله قاصم الجبارین «ما یقین داریم با ادامه‌ی مبارزات مردم مسلمان فلسطین و حمایت جهان اسلام، فلسطین به فضل الهی آزاد می‌شود...

جلسه مجمع عمومی سالیانه ۱۴۰۲

۱۳ مهر ۱۴۰۲
باسلام؛ به اطلاع می‌رساند: مجمع عمومی عادی(سالیانه) انجمن قلم ایران روز یکشنبه مورخ  ۲۳/۰۷/۱۴۰۲  از ساعت ۱۵ الی ۱۷ در محل سالن انجمن قلم...

اسامی برگزیدگان بیست و یکمین جایزه قلم زرین معرفی شدند

۲۰ تیر ۱۴۰۲
  اسامی برگزیدگان و شایسته تقدیر بیست و یکمین جایزه قلم زرین معرفی شدند: بخش نقد و پژوهش ادبی: شایسته تقدیر: گونه شناسی نثر...

بیانیه دبیر بیست یکمین جشنواره قلم زرین

۲۰ تیر ۱۴۰۲
  «به نام خداوند لوح و قلم» ن و القلم و مایسطرون سوگند به قلم و آنچه می‌نویسند سوره مبارک قلم آیه نخست بیانیه...