دسته بندی مطالب

اساسنامه انجمن

 

 

به نام خدا

 

اساسنامه انجمن فرهنگی قلم ایران

 

با التزام به رعایت مقرارت موضوعه کشوری و ضوابط فرهنگی حاکم بر تأسیس موسسات و مراکز فرهنگی ـ هنری و طبق مشخصات و شرایط پیش‌بینی شده در این اساسنامه، تشکلی از اهالی قلم کشور، ایجاد می‌شود.

 

فصل اول کلیات،  تعاریف،  اهداف و موضوع فعالیت

 

ماده ۱- نام تشکل “انجمن فرهنگی قلم ایران” است؛ که از این پس، در این اساسنامه، به اختصار “انجمن” نامیده خواهد شد.

ماده ۲- نوع موسسه که با اهداف فرهنگی و مقاصد غیر تجاری و غیر سیاسی تاسیس شده، غیرانتفاعی است.

ماده ۳- سرمایۀ مؤسسه و تابعیت آن ایرانی است.

ماده ۴- انجمن تشکلی است فراگیر، که داستان‌نویسان، ‌شاعران، نمایشنامه‌نویسان، فیلمنامه‌نویسان، نظریه‌پردازان، منتقدان، محققان و مترجمان شاخه‌های متفاوت ادبی، هنری و علوم انسانی سراسر کشور را– اعم از کسانی که برای کودک و نوجوانان یا بزرگسالان قلم می‌زنند – در برمی‌گیرد.

  ماده ۵- “انجمن” تشکلی است فرهنگی، غیرانتفاعی، دارای تابعیت ایرانی و مستقل، که به هیچ حزب، گروه و تشکیلات سیاسی و دینی دولتی و غیر دولتی – اعم از داخلی و خارجی – وابسته نیست؛ و پس از صدور مجوز تشکیل، و از تاریخ ثبت، رسمیت یافته و دارای شخصیت  حقوقی است.

تبصره ۱: عضویت افراد در دیگر سازمانها و تشکلهای رسمی و قانونی، مانع از پذیرفته شدن آنان در “انجمن” نخواهد شد.

ماده ۶- مدت فعالیت مؤسسه از تاریخ صدور مجوز و ثبت رسمی نامحدود خواهد بود مگر آنکه بنا به دلایل و مستندات قانونی مجوز مؤسسه از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مورد  لغو، عدم تمدید یا عدم تایید قرار گیرد که در این صورت اداره ثبت شرکتها پس از اعلام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به کان لم یکن کردن ثبت و اعلام آن، به طرق مقتضی اقدام خواهد کرد.

ماده ۷- مرکز “انجمن” در تهران واقع در خیابان سیدجمال الدین اسدآبادی – بعد از میدان اسدآبادی – بعد از خیابان ۴۴– شماره ۳۶۰- کدپستی ۱۴۳۶۷۷۳۸۸۳ (تماس ۸۸۰۵۹۳۱۹ و ۸۸۰۴۸۹۱۵) است؛ اما در صورت تصویب مجمع عمومی، می‌تواند در سایر نقاط کشور، شعبه و نمایندگی دایر کند.

ماده ۸– تغییر نشانی مؤسسه با تصویب مؤسسان و با اطلاع قبلی و تایید هیات رسیدگی به امور مراکز فرهنگی بلامانع است.

 

فصل دوم- اهداف و فعالیتها

 

ماده ۹- اهداف و موضوع فعالیتهای “انجمن” به شرح ذیل می‌باشد:

الف. مجتمع ساختن اهالی قلم، به قصد ایجاد الفت و همدلی بیشتر بین آنان.

ب. ایجاد زمینۀ مناسب برای احراز نقش فعال‌تر شاعران، نویسندگان و مترجمان در جامعه، و حضور مثبت‌تر آنان در روند تحولات تاریخی و اجتماعی کشور.

ج. دفاع از آزادی بیان و اندیشه در آفرینش، تولید و انتشار آثار ادبی و فکری، در محدوده اسلام و قانون اساسی.

د. کوشش در راه اشاعۀ هرچه بهتر و بیشتر ارزشهای والای الهی و انسانی در آثار قلمی.

ه. تلاش برای رونق بخشی، اعتلا و غنای هرچه بیشتر آثار ادبی و تحقیقی؛ از طریق تبادل تجارب و نظریات اعضا، برقراری ارتباط با مراکز هنری و فرهنگی داخلی و خارجی، برگزاری دوره‌های کوتاه مدت آزاد فرهنگی – هنری، و انتشار جزوه‌ها و کتابهای آموزشی، با اخذ مجوز لازم از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.

و. اقدام به معرفی چهرۀ راستین ادبیات و هنر و فرآورده‌های فکری اصیل کشور به جامعه هنری و فرهنگی جهان؛ از طریق فراهم آوردن مقدمات لازم برای ترجمۀ این آثار به زبانهای دیگر، شرکت در سمینارها و مجامع تخصصی داخلی و خارجی، انجام سخنرانی و انتشار مقاله‌های تحقیقی در زمینه‌های مذکور.

ز. دفاع از حقوق معنوی اهل قلم، و تلاش برای رفع نارسایی‌ها و موانع احتمالی موجود در راه انتشار آثار آنان.

ح. کمک به حل اختلافهای پیش آمده در تفسیر محتوایی آثار قلمی یا مسائل حقوقی پیش آمده در ارتباط با این آثار، میان پدیدآورندگان آنها و ناشران یا مؤسسات و نهادهای دولتی و غیردولتی.

ط. تلاش جهت گسترش دادن و رونق بخشی به فرهنگ مطالعه در جامعه؛ از طریق برگزاری یادواره‌ها، جشنواره‌ها، سمینارها، گردهمایی‌ها، و مسابقه‌ها. 

ی. ارائۀ خدمات فکری و مشاوره‌ای به مؤسسات و سازمانهای فرهنگی- هنری ذیربط، در جهت تدوین و تصویب قوانین، مقررات و آیین‌نامه‌های لازم و مفید برای اهالی قلم و فرآورده‌های ذوقی و اندیشه‌ای آنان.

ماده ۱۰- به منظور نیل به اهداف و تحقق موضوع فعالیتهای فرهنگی، هنری پیش بینی شده در اساسنامه، انجمن می تواند با رعایت مقررات مربوطه، به عملیات زیر مبادرت نماید:

– تهیه و تأمین مواد و کالاهای مورد نیاز و تدارک وسایل و ابزارها و کار و تلاش به منظور تأمین هزینه‌های انجمن.

– سرمایه گذاری و مشارکت با اشخاص حقیقی و حقوقی به منظور بالا بردن سطح کارآیی و توانایی‌های انجمن.

– انعقاد قرارداد و انجام معاملات مجاز در محدودۀ اهداف و موضوع اساسنامه.

– تحصیل وام یا اعتبار از اشخاص، بانکها و مؤسسات اعتباری و قبول هدایا و اعطای جوایز به اشخاص.

ماده ۱۱- هرگاه انجام و اجرای برنامه‌ها و فعالیت‌های مؤسسه با وظایف و اختیارات برخی از سازمانها و مؤسسات دولتی و نهادهای انقلابی و وزارتخانه‌ها تلاقی داشته، نیازمند کسب مجوز باشد، قبل از انجام و اجرای آن نسبت به کسب مجوز از مراکز ذکر شدۀ ذیربط اقدام خواهد شد.

 

فصل سوم-  شرایط و مقررات عضویت

 

ماده ۱۲- شرایط عضویت در “انجمن” به شرح ذیل است:

الف. داشتن تابعیت جمهوری اسلامی ایران.

ب. پذیرفتن قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی ایران و تقیّد عملی به آن.

        ج. متدیّن به یکی از ادیان رسمی کشور.

        د. نداشتن پیشینۀ خدمت مؤثر در جهت تحقق اهداف فرهنگی رژیم منحلۀ پهلوی و ضد انقلاب یا همراهی با تهاجم فرهنگی دشمن و جنگ نرم.

        ه. نداشتن اشتهار به فساد اخلاق.

       و. داشتن حداقل یک کتاب قابل قبول در رشته‌های شعر، داستان، نمایشنامه، فیلمنامه، نقد ادبی، تحقیق و ترجمه، یا یک فیلمنامه مستقل با ارزش، که تبدیل به فیلم سینمایی سی و پنج یا هفتاد میلی‌متری (یا دیجیتال- مشابه) شده باشد.

     ز. پذیرش اساسنامۀ “انجمن” و تلاش در جهت تحقق مفاد آن.

    ح. پرداخت ورودیه و حق عضویت مقرر شده.

    ط. پر کردن و امضای فرم مخصوص درخواست عضویت.

تبصره۱: افرادی که شرایط عضویت خود در “انجمن” را از دست بدهند، مستعفی محسوب می‌شوند؛ اما ملزم به انجام تعهدات قبلی خود هستند. مرجع تشخیص هیئت مؤسس انجمن است.

تبصره ۲: تشخیص قابل قبول بودن آثار مطروحه در بند “و”، در چارچوب تعاریف و معیارهایی است که طبق آیین‌نامه داخلی، توسط هیئت مؤسس، مشخص و اعمال خواهد شد.

تبصره ۳: در مورد آثار ترجمه‌ای ویژه کودکان و نوجوانان، معیار، یک کتاب ترجمه‌ای با حجم حداقل شصت صفحه متن است. در مورد کتابهای ترجمه‌ای مصوّر ویژۀ کودکان و نوجوانان، تعداد این کتابها نباید کمتر از چهار مجلد باشد.

ماده ۱۳: متقاضیانی که نسبت به پذیرفته نشدن خود معترض‌اند، باید اعتراض خود را به صورت کتبی به بازرسان ارائه کنند تا در اولین مجمع عمومی عادی برگزار شده پس از انجام اعتراض، مطرح، و راجع به آن تصمیم‌گیری شود.

ماده ۱۴– کلیه فعالیت‌ها و اقدامات مؤسسه باید در چهارچوب قوانین و مقررات موضوعه کشوری و سیاست‌های فرهنگی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام پذیرد.

ماده ۱۵- هرگونه تغییر در موضوع و اهداف مؤسسه باید قبل از ثبت تغییرات با اطلاع و تأیید هیأت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی انجام گردد.

 

فصل چهارم ارکان

 

ماده ۱۶- “انجمن” دارای ارکان ذیل است:

  1. هیئت مؤسس
  2. مدیر مسئول
  3. مجمع عمومی
  4. هیئت مدیره
  5. بازرسان

 

ماده ۱۷- وظایف و اختیارات هیئت موسس به شرح ذیل است:

الف.تدوین و تصویب اساسنامه “انجمن”.

ب. انتخاب نخستین هیئت مدیره و مدیر مسئول “انجمن”.

ج. پیگیری مراحل قانونی و اداری اخذ مجوز و ثبت قانونی “انجمن”.

د. تصویب اساسنامه، تصویب و قبول یا رد عضویت اعضای جدید یا لغو عضویت اعضای قبلی مؤسسه، با رعایت ضوابط مصوب مؤسسان و هیأت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی.

ه. برگزاری اولین مجمع عمومی.

و. بررسی صلاحیت افراد داوطلب عضویت در هیئت مدیره و بازرسی، و تأیید یا رد صلاحیت آنان، در چارچوب اساسنامه.

ز. رسیدگی و صدور حکم دربارۀ پیشنهاد هیئت مدیره در مورد فروش یا مبادله اموال غیر منقول “انجمن”، و همکاری در این امر، در صورت تصویب پیشنهاد مذکور.

ح. مشارکت در هیئت تصفیه، پس از تصویب انحلال “انجمن”.

ط. سایر اختیارات و وظایفی که به موجب اساسنامه، به آن مربوط می‌شود.

ماده ۱۸- در صورت فوت، استعفا، از دست دادن شرایط عضویت یا فقدان هر یک از اعضای هیئت موسس، عدۀ اعضای هیئت مؤسس، به همان نسبت کاهش خواهد یافت تا این عده به یازده نفر برسند. از آن پس، در صورت فوت، استعفا، از دست دادن شرایط عضویت یا فقدان هر یک از اعضای هیئت موسس، سایر اعضای هیئت مؤسس موظف‌اند، حداکثر ظرف مدت دو ماه، شخص دیگری را به جای او انتخاب، و پس از اطلاع و تایید ادارۀ ذیربط در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، جانشین وی کنند. 

ماده ۱۹- جلسات هیئت مؤسس، عنداللزوم تشکیل می‌شود و با حضور نصف به اضافه یک اعضا رسمیت می‌یابد و مصوبه‌های آن در چهارچوب اختیاراتش در اساسنامه، با اکثریت آراء معتبر است.

ماده ۲۰- مجمع عمومی متشکل از مؤسسان و افرادی است که طبق شرایط پیش‌بینی شده در اساسنامه و با موافقت هیئت مؤسس پذیرفته می‌شوند؛ و وظایف و اختیارات آن به شرح ذیل است:

الف. شنیدن گزارشهای هیئت مدیره و بازرسان و اظهار نظر در مورد آنها.

ب. بررسی و تصویب ترازنامه مالی “انجمن”.

ج. انتخاب اعضای هیئت مدیره و بازرسان.

د. بررسی تصمیمها و مصوبه‌های هیئت مدیره، و قبول یا لغو آنها، به پیشنهاد حداقل بیست نفر از اعضا.

ه. شور و اخذ تصمیم در مورد کلیۀ مسائلی که در دستور کار جلسه مجمع عمومی قرار گرفته است؛ مشروط به اینکه در حوزه اختیارات مجمع عمومی باشد.

و. عزل انفرادی یا اجتماعی هیئت مدیره و بازرسان، زودتر از موعد مقرر.

ز. انحلال‌ “انجمن”، طبق شرایط پیش‌بینی شده در اساسنامه.

تبصره ۱: پیشنهادهای مطرح شده از سوی اعضا برای طرح در مجمع عمومی، باید لااقل پانزده روز قبل از برگزاری مجمع عمومی، به صورت کتبی، به هیئت مدیره تحویل شده باشد.

تبصره ۲: برای تصمیم‌گیری در مورد بندهای “و” و “ز”، حضور دو سوم اعضا ضروری است؛ و تصمیم‌های متخذه نیز با دو سوم آرای موافق حاضران معتبر خواهد بود.

تبصره ۳: پیشنهادهای مطرح شده از سوی اعضا برای طرح در مجمع عمومی، با تصویب نصف به اضافه یک حاضران قابل طرح و بررسی خواهد بود.

ماده ۲۱- ترکیب اعضای هیئت مدیرۀ منتخب هیئت موسس و وظایف و اختیارات آن، دقیقا مانند ترکیب و وظایف و اختیارات نخستین هیئت مدیرۀ منتخب مجمع عمومی (مذکور در ماده ۳۳) خواهد بود.

ماده ۲۲- وظایف و اختیارات مدیر مسئول به شرح ذیل است:

الف. مراقبت بر حسن جریان امور در “انجمن”.

ب. انجام سایر وظایفی که به موجب اساسنامه به عهدۀ مدیر مسئول است.

ماده ۲۳- مجمع عمومی عادی هر سال یک بار، با دعوت قبلی هیئت مدیره، در مهرماه تشکیل می‌شود؛ اما در صورتی که ضرورت ایجاب کند، هر زمان که لازم باشد، می‌تواند به طور فوق‌العاده، تشکیل شود.

تبصره ۱: جلسات مجمع عمومی، جز در موارد خاص پیش‌بینی شده، با حضور نصف به اضافه یک نفر از کل اعضا رسمیت می‌یابد.

تبصره ۲: در صورتی که حد نصاب مذکور در تبصرۀ ۱ حاصل نشود، دومین مجمع عمومی، در همان سال، به فاصله پانزده روز بعد، با حضور حداقل یک سوم اعضا رسمیت می‌یابد.

ماده ۲۴- خبر مجمع عمومی باید دست کم پانزده روز قبل، به وسیله نامه سفارشی یا ارسال خبر مذکور از طریق پست الکترونیک برای اعضا و درج در سایت رسمی “انجمن” با قید زمان و مکان و دستور و با امضای رئیس یا نایب رئیس هیئت مدیره، به اطلاع اعضا برسد.

ماده ۲۵ـ در صورت خودداری هیئت مدیره از دعوت مجمع عمومی، بازرسان می‌توانند راسا نسبت به دعوت از مجمع عمومی اقدام کنند.

ماده ۲۶- هیئت مدیره یا بازرسان، در شرایط ضروری، می‌توانند مجمع عمومی را زودتر از موعد مقرر برگزار کنند.

ماده ۲۷- رای گیری در مجمع‌های عمومی علنی است؛ مگر در مواردی که در اساسنامه پیش‌بینی شده، یا قبل از رای‌گیری، در مجمع عمومی درباره آنها تصمیم‌گیری شود.

ماده ۲۸- انتخاب اعضای هیئت مدیره و بازرسان، باید با رای مخفی و کتبی صورت گیرد.

ماده ۲۹- هر عضو رسمی می‌تواند برای حضور در مجمع عمومی، نمایندگی فقط یک نفر از اعضا را قبول کند.

ماده ۳۰- مجمع عمومی نمایندۀ کلیه اعضاست و تصمیم‌هایش در حوزۀ اختیارات تعیین شده برای آن در اساسنامه، در مورد همه اعضا – اعم از حاضر و غایب – لازم الاجراست.

ماده ۳۱- ترتیب تشکیل و ادارۀ جلسات مجمع عمومی به شرح ذیل است:

الف. مجمع عمومی به وسیلۀ یک هیئت رئیسه مرکب از یک رئیس، یک نایب رئیس، یک منشی و دو ناظر، با انتخاب مستقیم اعضای مجمع عمومی در همان جلسه، اداره خواهد شد.

ب. گفتگوهای مجمع عمومی باید به طور کامل ضبط شود، و از مذاکرات و تصمیم‌ها، توسط منشی، صورت جلسه‌ای تنظیم، و به امضای هیئت رئیسه برسد.

تبصره ۱: اعضای هیئت رئیسه نخستین مجمع عمومی، به انتخاب هیئت مؤسسان خواهند بود.

تبصره ۲: در مجمع‌های عمومی که به قصد انتخاب اعضای هیئت مدیره یا بازرسان برگزار می‌شود، اعضای هیئت رئیسه نباید نامزد انتخابات آن دوره باشند.

ماده ۳۲- چنانچه در یک مجمع عمومی، شور و اخذ تصمیم در مورد موضوع‌های مطروحه در دستور جلسه خاتمه نیابد، هیئت رئیسه با تصویب اعضا، می‌تواند اعلام تنفس کند، و تاریخ جلسه بعد را، که حداکثر از سه هفتۀ دیگر متجاوز نباشد، تعیین و اعلام کند.

تبصره ۱: برای برگزاری جلسۀ بعد، نیاز به دعوت کتبی و انتشار آگهی مجدد نخواهد بود.

ماده ۳۳- هیئت مدیره، متشکل از هفت نفر عضو اصلی و سه نفر عضو علی البدل، به انتخاب مجمع عمومی، به مدت دو سال است.

تبصره ۱: انتخاب مجدد اعضای هیئت مدیره، بلامانع است.

تبصره ۲: در صورت فوت، استعفا یا از بین رفتن صلاحیت هر یک از اعضای اصلی هیئت مدیره، اعضای علی‌البدل، بر اساس آرای ماخوذۀ بیشتر در مجمع عمومی، جانشین آنان خواهند شد.

تبصره ۳: چنانچه عدۀ افراد حذف شده از هیئت مدیره – به هر دلیل – به حدی برسد که با وجود قرار گرفتن اعضای علی‌البدل به جای آنان، عده افراد هیئت مدیره از هفت نفر کمتر شود، بازرسان موظف‌اند حداکثر ظرف مدت سی روز، برای انتخاب کسری اعضا، به تشکیل مجمع عمومی فوق‌العاده اقدام کنند.

ماده ۳۴- اعضای هیئت مدیره باید در اولین جلسه خود، که حداکثر ظرف ده روز پس از انتخابشان برگزار می‌شود، از بین خود، یک نفر را به عنوان رئیس، یک نفر را به عنوان نایب رئیس، یک نفر را به عنوان دبیر و یک نفر را به عنوان خزانه دار انتخاب کنند.

ماده ۳۵- جلسات هیئت مدیره، هر دو هفته یک بار برگزار می‌شود، و با حضور چهار نفر از اعضای اصلی رسمیت می‌یابد؛ و تصمیم‌های آن با حداقل چهار رأی موافق معتبر است.

تبصره ۱: حضور رئیس یا نایب رئیس، در جلسات هیئت مدیره، الزامی است.

تبصره ۲:  اعضای علی‌البدل بدون حق رای، و بازرسان بدون اظهارنظر، می‌توانند در جلسات هیئت مدیره شرکت کنند.

تبصره ۳: سه جلسۀ متوالی یا پنج جلسۀ متناوب غیبت غیر موجه هر یک از اعضای هیئت مدیره، به منزلۀ استعفای آن فرد تلقی می‌شود؛ و عضو علی‌البدلی که آرای بیشتری دارد، جایگزین فرد محذوف خواهد شد.

تبصره ۴: تشخیص موجه یا غیر موجه بودن غیبتهای اعضا، به عهدۀ رئیس هیئت مدیره و تشخیص موجه یا غیرموجه بودن غیبت رئیس، به عهدۀ سایر اعضای آن است.

ماده ۳۶- هیئت مدیره موظف است حداکثر ظرف یک ماه پس از انتخاب، حسابی به نام “انجمن” با امضای مشترک رئیس یا نایب رئیس و خزانه دار، در یکی از بانکهای دولتی، باز، و وجوه متعلق به “انجمن” را به آن حساب واریز کند.

ماده ۳۷- رئیس یا نایب رئیس و خزانه‌دارهیئت مدیره، مشترکا صاحبان امضای مجاز اسناد رسمی و مدارک مالی، و کلا مسئولان اداری و مالی “انجمن” اند.

تبصره ۱: کلیه مکاتبه‌های اداری و اوراق عادی، با امضای رئیس یا دبیر هیئت مدیره، مهمور به مهر رسمی “انجمن” معتبر خواهد بود.

ماده ۳۸- سال مالی انجمن از ابتدای آبان ماه هر سال، تا انتهای مهرماه سال بعد است؛ مگر در سال اول، که از ابتدای تشکیل “انجمن” آغاز و به پایان همان سال ختم می‌شود.

ماده ۳۹- هیئت مدیره موظف است حداقل یک ماه قبل از پایان دورۀ خود، مجمع عمومی را برای انجام انتخابات دوره بعد برگزار کند.

ماده ۴۰- در صورتی که حداکثر تا دو ماه پس از پایان هر دوره، به هر علت، انتخابات اعضای هیئت مدیره برگزار نشود، بازرسان مکلف‌اند به دعوت اعضای “انجمن” برای برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده اقدام کنند.

تبصره ۱: نحوه و مراحل دعوت بازرسان از اعضای ” انجمن” دقیقا مانند نحوه و مراحل دعوت هیئت مدیره از اعضا برای تشکیل مجمع عمومی خواهد بود.

ماده ۴۱- صورت جلسات و تصمیمات هیئت مدیره باید ثبت و به امضای اعضای رسمی حاضر در جلسه برسد.

ماده ۴۲- هیئت مدیره می‌تواند برای انجام بهتر امور، با استفاده از دیگر اعضای “انجمن”، کمیته‌هایی ویژه تشکیل دهد.

تبصره ۱: سرپرستان کمیته‌های مذکور، با انتخاب هیئت مدیره، از میان اعضای رسمی منصوب می‌شوند.

ماده ۴۳- وظایف و اختیارات هیئت مدیره به شرح ذیل است:

الف. اجرای مصوبه‌های مجمع عمومی.

ب. انجام فعالیتهای مجاز در چارچوب اساسنامه و اهداف “انجمن”.

ج. گشودن حساب بانکی و بستن آن.

د. خرید و فروش اموال منقول، به استقلال، و اموال غیرمنقوال، پس از تصویب هیئت مؤسس و با همکاری آن.

ه. تشکیل جلسات منظم.

و. تشکیل کمیته‌هایی برای پیگیری وظایف.

ز. استخدام و عزل و نصب کارمندان اداری.

ح. دعوت از اعضا برای تشکیل مجمع‌های عمومی، طبق مقررات اساسنامه.

ط. تعیین و وصول ورودیه و حق عضویت اعضا.

ی. تدوین آیین‌نامه‌های اجرایی، در چارچوب اساسنامه.

ک. تهیه گزارشهای سالانه، و ارائۀ آن به مجمع عمومی.

ل. تهیه و تنظیم ترازنامۀ مالی، و پیش‌بینی بودجه سال مالی آتی، برای ارائه به مجمع عمومی.

م. تدوین آیین نامه‌های داخلی.

ن. انجام سایر وظایفی که اساسنامه به عهدۀ هیئت مدیره گذاشته است.

ماده ۴۴- وظایف رئیس هیئت مدیره به شرح ذیل است:

الف. دعوت از اعضای هیئت مدیره، برای تشکیل جلسه‌های منظم یا فوق‌العاده.

ب. ادارۀ جلسه‌ها.

ج. ابلاغ تصمیم‌های مجمع عمومی و هیئت مدیره به دبیر و سایر مسئولان اجرایی “انجمن”، برای اجرا.

د. نمایندگی انجمن در مراجع قانونی با حق توکیل و ارجاع داوری، طبق مقررات مربوطه، و در موارد لازم، ارائه پیشنهاد صلح و سازش به هیئت مدیره.

ه. فراهم ساختن تسهیلات و امکانات لازم برای انجام وظایف بازرسان.

و. انجام سایر وظایفی که به موجب اساسنامه به عهده رئیس هیئت مدیره است.

ماده ۴۵- دبیر، ریاست امور دبیرخانه “انجمن” را بر عهده دارد و مسئول تشکیلات اجرایی است و وظایف او به شرح ذیل است:

الف. استخدام یا به کار گماردن کارکنان اداری انجمن، و در صورت لزوم، استخدام مشاور و کارشناس، پس از تصویب هیئت مدیره.

ب. انجام مکاتبات و نگارش و ارسال نامه‌های اداری، و نظارت بر حسن اجرای مقررات داخلی “انجمن”.

ج. تنظیم و تهیه کارت عضویت اعضا، با امضای خود و رئیس یا نایب رئیس هیئت مدیره، و مهر رسمی “انجمن”.

د. انجام سایر وظایفی که اساسنامه به وی محول کرده است.

ماده ۴۶- خزانه دار مسئول امور مالی “انجمن”، و وظایف او به شرح ذیل است:

الف. ادارۀ امور مالی، تهیه و تنظیم دفاتر مخصوص و اسناد و صورت جلسات مالی، و رسیدگی به حسابهای “انجمن” و حفظ آنها.

ب. نظارت بر کلیه فعالیتهای مالی “انجمن”.

ج. پیش‌بینی بودجۀ سال آتی مالی و تسلیم آن به هیئت مدیره، برای بررسی و تصویب.

د. انجام سایر وظایفی که به موجب اساسنامه، به عهدۀ وی محول شده است.

ماده ۴۷- بازرسان انجمن متشکل از سه عضو اصلی و دو نفر عضو علی‌البدال‌اند، که به وسیلۀ مجمع عمومی برای مدت دو سال انتخاب می‌شوند؛ و وظایف آنان به شرح ذیل است:

الف. انجام وظایف محوله از سوی مجمع عمومی و پیش‌بینی شده در اساسنامه.

ب. نظارت بر دفاتر، اوراق، اسناد مالی، و مراقبت در حسن جریان امور اداری و مالی “انجمن”.

ج. دریافت شکایتهای اعضا، و در صورت لزوم تهیۀ گزارش در مورد آنها، برای ارائه به هیئت مدیره و مجمع عمومی.

د. تهیۀ گزارش عملکرد ماهانه و سالانۀ خود، و ارائه آن به هیئت موسس و مجمع عمومی.

ماده ۴۸- بازرسان، بدون داشتن حق دخالت مستقیم در امور اجرایی، مختارند هر زمان که مقتضی بدانند، اسناد و مدارک و دفاتر “انجمن” را مورد رسیدگی قرار دهند یا در جلسات هیئت مدیره شرکت کنند؛ و هیئت مدیره نیز موظف است تسهیلات و امکانات لازم را برای انجام وظیفۀ بازرسان فراهم کند.

ماده ۴۹- شرایط اعضای هیئت مدیره و بازرسان به شرح ذیل است:

الف. عضویت رسمی در “انجمن”.

ب. داشتن حداقل سی سال تمام.

ج. نداشتن سابقه محکومیت کیفری که موجب محرومیت از حقوق اجتماعی باشد.

د. دارا بودن حداقل پنج سال سابقۀ مفید در رشته ادبی یا تحقیقی خود.

ه. داشتن حسن شهرت اجتماعی و حرفه‌ای.

تبصرۀ ۱: مرجع تشخیص شرایط مذکور، هیئت مؤسس انجمن است.

 

فصل پنجم: منابع مالی

 

ماده ۵۰- منابع مالی انجمن عبارت‌اند از:

الف. دریافت ورودیه و حق عضویت از اعضا.

ب. درآمدهای حاصله از انجام فعالیتهای فرهنگی در جهت اهداف انجمن، با تصویب هیئت مدیره.

ج. درآمدهای حاصله از مشارکت در طرحها و فعالیتهای فرهنگی انجمن‌ها و موسسه‌های دولتی و غیردولتی، در راستای اهداف انجمن، با تصویب هیئت مدیره.

د. مشارکت و سرمایه‌گذاری در فعالیتهای مشروع و قانونی اقتصادی، در چارچوب اساسنامه و هماهنگ با مقررات آن.

ه. هرگونه کمک مالی مشروع و قانونی افراد یا سازمانهای دولتی و غیردولتی، که مغایر با اصول و اهداف “انجمن” نباشد و برای آن، تعهدی ایجاد نکند.

تبصره ۱: ورودیه و حق عضویت اولین سال “انجمن” توسط هیئت مؤسس تعیین خواهد شد.

تبصره ۲: دریافت و جمع‌آوری هرگونه کمک، ورودیه، حق عضویت و درآمدهای حاصله از فعالیتهای انجمن، باید به موجب قبض‌های شماره داری صورت گیرد که تا قبل از انتخاب اولین هیئت مدیره به امضای رئیس یا نایب‌رئیس، و خزانه دار هیئت موسس، و پس از آن، به امضای رئیس هیئت مدیره یا دبیر، و خزانه دار”انجمن” رسیده باشد.

 ماده ۵۱- درآمدهای حاصله از منابع پیش‌بینی شده در مادۀ ۵۰، غیر قابل تقسیم در میان مؤسسان، هیئت مدیره یا اختصاص به اشخاص و امور خارج از انجمن است؛ و باید به طور کامل، در جهت توسعۀ آن، در چارچوب اهداف پیش‌بینی شده در اساسنامه صرف شود.

 

 

 

فصل ششم: انحلال

 

ماده ۵۲- انجمن در موارد ذیل، منحل می‌شود:

الف. رأی هیئت موسس، در چارچوب تعیین شده در اساسنامه.

ب. رأی صادره از مجامع قضایی.

ماده ۵۳-  فوت، حجر، استعفا، خروج یا اخراج یک یا چند نفر از مؤسسان یا هیأت مدیره موجب انحلال  انجمن نخواهد بود و عضو جانشین یا سایر اعضا، وظیفۀ محوله را تا معرفی عضو جدید توسط اعضای انجمن و تأیید هیئت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی انجام خواهند داد.

ماده ۵۴- انحلال انجمن با رأی موافق تمامی اعضای مؤسس امکان پذیر خواهد بود و در صورتی که در جلسۀ اول حضور تمامی اعضاء حاصل نگردد، رأی دو سوم اعضای مؤسس، به شرط اینکه کمتر از نصف به اضافه یک اعضای مؤسس نباشند، ملاک و معتبر خواهد بود. همزمان با انحلال، مدیر تصفیه‌ای به انتخاب مؤسسان از بین اعضا یا خارج از اعضا تعیین خواهد شد. مدیر تصفیه موظف است به حساب مطالبات و دیون و تمامی اموال و دارایی‌هایی انجمن رسیدگی و نسبت به وصول مطالبات و پرداخت بدهیها اقدام و گزارش نهایی را به مؤسسان تسلیم نماید. مؤسسان درباره باقیماندۀ اموال و دارایی‌ها اخذ تصمیم خواهند نمود.

ماده ۵۵- پس از انحلال انجمن براساس صورتجلسه، مؤسسین باید آن را به هیئت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی اعلام تا اقدام مقتضی برای کان لم یکن کردن ثبت مؤسسه صورت پذیرد. در صورت عدم اعلام انحلال به هیئت مزبور، انجمن از تاریخ تنظیم صورتجلسه منحل تلقی می‌شود؛ ولی مؤسسین در برابر اشخاص ثالث، مسئولیت تضامنی خواهند داشت.

 

فصل هفتم: متفرقات

 

ماده ۵۶- هرگونه تغییر و اصلاح مفاد اساسنامه از قبیل تغییر آدرس، تغییر مؤسسان، تغییر زمینه فعالیت‌ها و سایر تغییرات باید براساس اساسنامه مصوب و طبق صورتجلسۀ مجمع عمومی، پس از تأیید هیأت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی صورت پذیرد.

ماده ۵۷- تمامی تغییرات پس از طی مراحل اساسنامه‌ای و تأیید نهایی هیئت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی، فقط از طریق دبیر هیأت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی به اداره ثبت شرکت‌ها، برای ثبت تغییرات، اعلام می‌گردد.

ماده ۵۸- دربارۀ مسائلی که در این اساسنامه پیش بینی نشده طبق مقررات قانونی حاکم بر مؤسسات غیر تجاری و ضوابط تأسیس مؤسسات و مراکز فرهنگی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی رفتار خواهد شد.

  ماده ۵۹-  این اساسنامه در هفت فصل مشتمل بر۵۹ ماده در جلسۀ هیئت مؤسس و سپس، در جلسه مورخ۹۴/۷/۲۲ مجمع عمومی انجمن فرهنگی قلم ایران تصویب شد.