دسته بندی مطالب

با اجرای طرح چهل قلم؛ جواد محقق و حمید حسام در همدان تجلیل شدند

جواد محقق - حمید حسام

مراسم تجلیل از جواد محقق و حمید حسام، دو نویسنده متعهد و شاخص همدانی، در قالب طرح چهل قلم در مجتمع فرهنگی- هنری شهید آوینی همدان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان، همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، طرح چهل قلم با تجلیل از دو نویسنده متعهد و شاخص همدانی جواد محقق و حمید حسام، با حضور مسئولان کشوری و استانی و جمعی از نویسندگان در مجتمع فرهنگی – هنری شهید آوینی برگزار شد.

عاطفه زارعی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان در این مراسم اظهار داشت: برای حمایت از نویسندگان، هنرمندان و ایجاد دسترسی به منابع اطلاعاتی و همچنین قدردانی از زحمات اهالی قلم، باید تلاش کنیم.

زارعی اضافه کرد: نویسندگان و شاعران توانا با روح و اندیشه مردم سر و کار دارند و با قلم خود نقش تعیین‌کننده‌ای در بیداری ارزش‌های مقدس جامعه ایفا می‌کنند. از اندیشه این‌ نویسندگان متعهد که برای حفظ و توسعه ارزش‌های انقلاب قلم می‌زنند، باید تقدیر کرد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان تسلط بر موضوع و تجربه را از ویژگی‌های نویسندگان خوب دانست و گفت: این ویژگی‌ها به‌وضوح در آثار «حمید حسام» و «جواد محقق» موج می‌زند.

امیر خجسته، نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه نویسندگان را سرمایه‌های فرهنگی کشور دانست و گفت: امثال محقق و حسام‌، الگوهایی به‌تمام‌معنا برای نسل آینده هستند.

وی به لزوم تربیت نویسندگان جوان تأکید کرد و افزود: دانش و آگاهی این نویسندگان باید به افراد توانمند و بااستعداد انتقال یابد تا راهشان ادامه پیدا کند.

نماینده مردم همدان خاطرنشان کرد: نویسندگان بزرگ و شاخص کشورمان بیشتر گمنام هستند و خود را پنهان می‌کنند، اما این چهره‌های ماندگار همیشه در دل مردم جای دارند.

حمیدرضا حاجی بابایی، نماینده مردم همدان در خانه ملت نیز از شهدا به‌عنوان قله‌های رفیع دفاع مقدس یادکرد و گفت: کار نویسندگان معرفی هنرمندانه این قله‌ها به نسل‌های بعد انقلاب است و جامعه باید دست‌بوس شان باشد.

حمیدرضا حاجی بابایی با تبریک چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، افزود: پس از گذشت چهار دهه از عمر انقلاب باید در مسیر درست قرار بگیریم و منحرف نشویم. ایران سرشار از شخصیت‌های فرهنگی و اثرگذار در حوزه دفاع مقدس است. باید قبل از شهادت، این‌گونه افراد را معرفی کنیم.

حاجی بابایی وظیفه نویسندگان انقلابی و متعهد همدانی را در این حوزه بسیار سنگین دانست و گفت: برای شناسایی و پرداختن به این اسطوره‌ها نباید درنگ و غفلت کنیم.

در این مراسم علی آقامحمدی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: حمید حسام، نویسنده کتاب‌های دفاع مقدس که خود از سرداران جنگ  تحمیلی است، دغدغه فرهنگی دارد و در این راستا به بیان خاطرات جنگ در قالب کتاب پرداخت و سال‌های زیادی را صرف این کارکرد.

وی با اشاره به کتاب «راز نگین سرخ» از آثار حمید حسام، افزود: قهرمان این داستان سردار شهید حاج حسین همدانی است و کتاب به‌طور کامل به معرفی این شهید همدانی پرداخته است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: حمید حسام با نوشتن آثاری از جنس جنگ و دفاع مقدس می‌خواهد به معرفی بیشتر جنگ و فرهنگ ایثار و شهادت بپردازد و راه را به نسل‌های جدید که درکی از جنگ ندارند نشان دهد.

وی به کتاب «وقتی مهتاب گم شد» درباره علی خوش‌لفظ، اشاره کرد و گفت: سردار حسام این کتاب را آن‌قدر زیبا و خوب تحریر کرده که خواننده خود را با راوی همراه می‌بیند.

آقامحمدی یادآور شد: این دو اثر سردار حسام به تعبیر مقام معظم رهبری، کار فوق‌العاده‌ای بود که همدان و نقش رزمندگان همدانی را در جنگ مطرح کرد.

وی بابیان اینکه باید در زندگی امروز، قلم‌ها و قدم‌ها را محکم برداشت، خاطرنشان کرد: کارهای زمین‌مانده بسیار است و بنده صمیمانه دست تمام دغدغه‌مندان استان و کشور را برای معرفی شخصیت‌های پرافتخار می‌فشارم تا این بزرگان به همه مردم ایران و دنیا شناسانده شوند.

همچنین در این نشست جواد محقق اظهار کرد: نگارش کتاب «تذکره علما و فضلای شاعر» را به‌عنوان اثر پژوهشی از سال ۵۴ آغاز کردم که تا سال ۶۴ ادامه یافت و بعد از مدتی متأسفانه کار ادامه پیدا نکرد.

وی افزود: چند سالی است برای سامان مجموعه «تذکره علما و فضلای شاعر» تلاش می‌کنم و هر داستان جلد مخصوص به خود را دارد، هرچند علاقه‌مندم همه را در یک مجموعه چند جلدی منتشر کنم.

این نویسنده و شاعر معاصر با اشاره به اینکه کتاب «تذکره علما و فضلای شاعر» به همت حوزه هنری منتشر می‌شود تأکید کرد: جلد اول آن مربوط به بیش از ۱۲۰ شاعر استان از قرن‌های دوم هجری تاکنون است که به‌زودی منتشر خواهد شد.

وی با اشاره به اقداماتش در استان بیان کرد: وقتی انجمن ادبی «میلاد» را به کمک دوستان شاعرم در همدان بنیان گذاشتم، نخستین انجمن ادبی استان بود که جزء فعال‌ترین انجمن‌های کشور هم به شمار می‌آمد.

محقق با اشاره به اینکه این انجمن بیشترین آثار را در مطبوعات منتشر کرده است گفت: بیش از ۶۰ شب‌شعر، جنگ ادبی و هنری، کنگره و اجلاس با این مجموعه در همدان برگزارشده که برابر با تمام فعالیت‌های هنری و ادبی آن دوران کشور است.

وی خاطرنشان کرد: این اقدام باعث الگو گیری برخی شهرها از همدان شد تا جایی که وزارت فرهنگ و ارشاد از من خواست به مرکز بروم و برنامه‌ها را به‌صورت کشوری دنبال کنم، اما علاقه به همدان مانع شد.

این نویسنده و شاعر معاصر با اشاره به وجود مفاخر بزرگ اما گمنام در همدان گفت: «علیرضا کمره‌ای» جزء این افراد به شمار می‌آید و از افتخارات استان و کشور است.

وی با تأکید به اینکه از انجمن‌های ادبی استان فعالیت خود را به شعر و شاعری محدود نکنند زیرا این شهر نیازمند کارهای پژوهشی و مطالعاتی است افزود: اگر اهالی هنر حوصله انجام آن را نداشته باشند دیگر از نسل جدید که درگیر فضای مجازی شده، انتظاری نیست.

محقق بابیان اینکه نگارش «دانشنامه همدان» به همت حوزه هنری آغازشده که بخشی از آن آماده است گفت: ۱۲۰ تا ۱۵۰ جلد این کتاب در حوزه همدان شناسی تألیف می‌شود.

این نویسنده و شاعر معاصر بیان کرد: همدان از استان‌های بااستعدادی است که مسئولان در برخی دوره‌ها به دلایل مختلف قدر آن را ندانسته‌اند اما اکنون شرایط خوبی حاکم است.

وی ضمن قدردانی از آقای میری، نویسنده همدانی در تدوین کتاب «فرهنگ نام جاهای» همدان گفت: این کتاب وجه‌تسمیه محله‌های قدیمی همدان و مکان‌ها را بیان می‌کند و اگر افراد مسن از دست بروند دیگر نمی‌توان این اطلاعات را به دست آورد.

حمیدحسام:
علیرضا کمره‌ای، این فرزند الوند، پنهان و گمنام در یک اتاق، نویسنده تربیت می‌کند و ما ریزه‌خور خوان او هستیم

سردار حمید حسام نیز در این نشست اظهار کرد: اگر ترجیع‌بند تمام حرف‌هایمان در مجالس نام افرادی چون شهید همدانی باشند، یک مثنوی آرمانی در زندگی ما سروده می‌شود.

وی ادامه داد: صادقانه می‌گویم جا داشت در کنار نام استاد بزرگی چون «جواد محقق» که هم‌تراز یا حتی به‌نوعی پیش‌قراول‌تر از قیصر امین‌پور و سلمان هراتی است، نام بزرگ استاد «علیرضا کمره‌ای» بیان می‌شد که نه‌تنها نویسنده و اهل‌قلم بلکه جریان‌ساز فرهنگی است.

این نویسنده همدانی بابیان اینکه از افتخارات استان این است که افرادی شبیه «علیرضا کمره‌ای» کمتر از انگشتان دست هستند گفت: این فرزند الوند، پنهان و گمنام در یک اتاق، نویسنده تربیت می‌کند و ما ریزه‌خور خوان او هستیم.

وی با تأکید به اینکه ادب شاگردی حکم می‌کند تا از اداره کل کتابخانه‌های استان بخواهم تا از این فرد عزیز و «درّ یتیم» استان تجلیل کنند افزود: این مجالس نشان از بزرگواری برگزارکنندگان دارد و از طرفی بار سنگینی را بر دوش ما می‌گذارد.

حسام بابیان اینکه گاهی این تعریف‌ها ممکن است برای ما مشکل‌ساز شود و امیدوارم راه را گم نکنیم خاطر نشان کرد: هرچه بر ذهن و قلم نویسندگان دفاع مقدس جاری‌شده از برکت وجود شهدا بوده است.

وی در پایان سخنانش بیان کرد: در اربعین انقلاب که کمال انقلاب است امیدوارم به برکت شهدا کمال یک‌قلم یعنی فخر آن نصیب ما شود.

گفتنی است، «قدر استاد»، «علم و ایمان در گفت‌وگو با دانشمندان»، «بیداری کلمات»، «آن بهار مهربان»، «آفتاب هدایت» برخی از آثار جواد محقق و «خداحافظ سالار»، «آب هرگز نمی‌میرد»، «وقتی مهتاب گم شد»، «راز نگین سرخ»، «دهلیز انتظار» برخی از آثار حمید حسام است.

فراخوان بیست و دومین دورۀ جشنواره قلم زرین

۲ اسفند ۱۴۰۲
  فراخوان بیست و دومین دوره جشنواره قلم زرین انجمن قلم ایران خرسند است آغاز به کار بیست و دومین دوره جشنواره قلم زرین...

دبیر جشنواره “قلم زرین” معرفی شد

۹ بهمن ۱۴۰۲
  دبیر بیست و دومین دورۀ جشنواره قلم زرین معرفی شد. با تصویب هیأت مدیره انجمن قلم ایران ، «جواد کامور بخشایش» دبیر بیست...

بیانیه انجمن قلم ایران در محکومیت حادثه تروریستی کرمان

۱۷ دی ۱۴۰۲
————– 🔻 بیانیه انجمن قلم ایران در محکومیت حادثه تروریستی کرمان ————- به نام منتقم خون شهیدان «جنایتکاران سنگدل از هم اکنون آماج قطعی...

فراخوان سومین جشنواره ادبی فلسطین

۸ آذر ۱۴۰۲
  بسم الله الرحمن الرحیم —————- فراخوان سومین جشنواره ادبی فلسطین —————- مقام معظم رهبری: ما یقین داریم با ادامۀ مبارزات مردم مسلمان فلسطین...

بیانیه انجمن قلم ایران در حمایت از عملیات «طوفان الاقصی»

۱۷ مهر ۱۴۰۲
  بسم الله قاصم الجبارین «ما یقین داریم با ادامه‌ی مبارزات مردم مسلمان فلسطین و حمایت جهان اسلام، فلسطین به فضل الهی آزاد می‌شود...

جلسه مجمع عمومی سالیانه ۱۴۰۲

۱۳ مهر ۱۴۰۲
باسلام؛ به اطلاع می‌رساند: مجمع عمومی عادی(سالیانه) انجمن قلم ایران روز یکشنبه مورخ  ۲۳/۰۷/۱۴۰۲  از ساعت ۱۵ الی ۱۷ در محل سالن انجمن قلم...

اسامی برگزیدگان بیست و یکمین جایزه قلم زرین معرفی شدند

۲۰ تیر ۱۴۰۲
  اسامی برگزیدگان و شایسته تقدیر بیست و یکمین جایزه قلم زرین معرفی شدند: بخش نقد و پژوهش ادبی: شایسته تقدیر: گونه شناسی نثر...

بیانیه دبیر بیست یکمین جشنواره قلم زرین

۲۰ تیر ۱۴۰۲
  «به نام خداوند لوح و قلم» ن و القلم و مایسطرون سوگند به قلم و آنچه می‌نویسند سوره مبارک قلم آیه نخست بیانیه...