دسته بندی مطالب

به بهانه بزرگداشت زنوزی جلالی؛ ۱۳ سال دوری از نگارش و امید به اتمام پروژه‌های نیمه کاره.

۲۳ تیر ۱۳۹۵ اطلاعیه ها
فیروز زنوزی جلالی

فیروز زنوزی جلالی

سخن از تنها آرزوی یک داستان‌نویس مشهور است: فیروز زنوزی جلالی که امیدوار است بتواند کارهای نیمه تمام خود را به پایان برساند و بس!
خبرگزاری مهر – گروه فرهنگ: «من در حوزه هنری افتخار همکاری با مرحوم فردی را داشتم. خاطرم هست هر وقت من را می‌دید و پیگیر کارهایم می‌شد و همیشه می‌گفت آقای جلالی! بجنب؛ وقت تنگ است، وقت نداریم. بعدها که به رحمت خدا رفت به این واژه خیلی فکر کردم و حالا که بیمار شده‌ام و هر سه هفته یک بار برای شیمی درمانی می روم می فهمم وقت نداریم یعنی چه!… فوت کیارستمی در ذهنم نشسته است. من هم نویسنده‌ام و اهل تحلیل. به خودم گفته‌ام که اگر نوبتی هم باشد، نوبت من است. تنها آرزویم این است که قبل از رفتن فرصت کنم آثار دیگرم مانند «تقدیرات» و “«خورشید پنهان» را به سرانجام برسانم. این روزها بسیار ناراحتم از اینکه چرا این کتابها سالها در کشوی من بوده و به آنها بی‌توجه بوده‌ام…»
این جملات، بخشی از سخنان فیروز زنوزی جلالی در حاشیه اختتامیه چهاردهمین دوره جایزه ادبی قلم زرین است؛ همو که سابقه سال‌ها داستان‌نویسی، فیلمنامه‌نویسی، نمایشنامه نویسی، نقد و تدریس را در کارنامه دارد و در این مراسم از او تجلیل شد.
زنوزی جلالی متولد ۱۳۲۹ خرم آباد است. وقتی اولین داستانش را با عنوان «یک لحظه بیش نیست»، نوشت و برای مجله فردوسی فرستاد و این داستان در آن نشریه منتشر شد، گویی همه دنیا را به او داده بودند. او باز هم نوشت و برای مجلات ارسال کرد و انتشار آنها، نیرویی مضاعف به او می‌بخشید.
او در آن سال‌های جوانی، وارد نیروی دریایی شد و زمانی که اطلاعات نیروی دریایی از نویسنده بودن او مطلع شد، به او خبر دادند که تنها در صورتی می‌تواند به نوشتن و داستان نویسی ادامه دهد که نوشته‌ها و داستان‌ها، توسط نیروی دریایی مورد بازبینی قرار گیرد تا درصورت صلاحدید آنان و با اِعمال اصلاحات لازم و ضروری، منتشر شود!
او پس از این رخداد و در حالی که بیش از ۲۰ داستان از او در مجلات آن روزگار منتشر شده بود، عطای نوشتن را به لقایش بخشید و به خواندن و خواندن روی آورد.
جدایی او از نوشتن تا ۱۳ سال بعد یعنی سال ۱۳۵۷ و پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ادامه یافت.
زنوزی جلالی پس از آن به عنوان ناخدا یکم کمیسر نیروی دریایی، در سال‌های آغازین دفاع مقدس، همپای رزمندگان اسلام به مجاهدت پرداخت و شاهد شهادت بسیاری از دوستان و همراهانش بود.
او چند سال بعد که به تهران منتقل و با فعالیت‌های حوزه هنری و افراد فعال در آن آشنا شد و نوشتن و تدریس را مجددا آغاز کرد. پس از آن بود که دوشنبه‌های حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، شور و حال داستان به خود گرفت.
او بیشتر، مجموعه داستان نوشت که یکی از آنها با نام «مردی با کفش‌های قهوه‌ای»، به عنوان یکی از آثار برتر بیست سال پس از انقلاب انتخاب شده است.
«سال‌های سرد»، «اسکاد روی ماز ۵۴۳»، «خاک و خاکستر» و «اولی‌ها»، عناوین دیگری از مجموعه داستان‌های فیروز زنوزی جلالی است.
همچنین او فیلمنامه‌هایی را هم به رشته تحریر درآورده که «آینه و مرداب»، «دیوانه وار» و «سالاد فصل» از آن جمله است.
زنوزی جلالی در زمینه نمایشنامه‌نویسی هم فعال است که «درختی در برزخ» و «مثنوی کوچه»، عنوان دو مورد از این نمایشنامه‌هاست که دومین مورد اشاره شده، توسط امیر دژاکام، کارگردان سرشناس تئاتر، روی صحنه برده شده است.
«روزی که خورشید سوخت»، «سیاه بمبک»، «برج ۱۱۰»، «ساعت لعنتی» و «باران بر زمین سوخته»(مجموعه نقد آثار احمد محمود)، از دیگر آثار فیروز زنوزی جلالی است.
همچنین «مخلوق» و «قاعده بازی» را باید به عنوان دو اثر شاخص زنوزی جلالی در کنار «مردی با کفش های قهوه‌ای» دانست.
او تاکنون جوایز متعددی را از جشنواره‌های مختلف به خود اختصاص داده است که جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، جایزه قلم زرین انجمن قلم ایران و تقدیر شدن در جایزه ادبی جلال آل احمد از آن جمله است.
و او این روزها و در حاشیه اختتامیه جایزه ادبی قلم زرین، از خودش می‌پرسد که آیا وقت دارد تا باقیمانده کتاب‌های نیمه تمام خود را، تمام کند و به سرانجام برساند؟
و این آرزوی بزرگ اوست که ناتمام‌هایش را تمام کند؛ آرزویی که ان شاء الله با همت مسئولان ادبیات کشور و انجمن‌هایی مانند انجمن قلم ایران در حمایت از او به عنوان یک نویسنده باتجربه ۶۶ ساله و رفع دغدغه‌های ناچیز، محقق می شود و فیروز زنوزی جلالی، کارهای نیمه تمام خود را به پایان خواهد رساند تا هم امیدواری بیشتری برای سایر نویسندگان و اهالی قلم در تداوم پاسداشت قلم و راهِ روشنِ آینده پدید آید و هم علاقه مندان به قلم و سبک نگارشی او، از آثار جدیدش بهره‌مند شوند.

فراخوان بیست و دومین دورۀ جشنواره قلم زرین

۲ اسفند ۱۴۰۲
  فراخوان بیست و دومین دوره جشنواره قلم زرین انجمن قلم ایران خرسند است آغاز به کار بیست و دومین دوره جشنواره قلم زرین...

دبیر جشنواره “قلم زرین” معرفی شد

۹ بهمن ۱۴۰۲
  دبیر بیست و دومین دورۀ جشنواره قلم زرین معرفی شد. با تصویب هیأت مدیره انجمن قلم ایران ، «جواد کامور بخشایش» دبیر بیست...

بیانیه انجمن قلم ایران در محکومیت حادثه تروریستی کرمان

۱۷ دی ۱۴۰۲
————– 🔻 بیانیه انجمن قلم ایران در محکومیت حادثه تروریستی کرمان ————- به نام منتقم خون شهیدان «جنایتکاران سنگدل از هم اکنون آماج قطعی...

فراخوان سومین جشنواره ادبی فلسطین

۸ آذر ۱۴۰۲
  بسم الله الرحمن الرحیم —————- فراخوان سومین جشنواره ادبی فلسطین —————- مقام معظم رهبری: ما یقین داریم با ادامۀ مبارزات مردم مسلمان فلسطین...

بیانیه انجمن قلم ایران در حمایت از عملیات «طوفان الاقصی»

۱۷ مهر ۱۴۰۲
  بسم الله قاصم الجبارین «ما یقین داریم با ادامه‌ی مبارزات مردم مسلمان فلسطین و حمایت جهان اسلام، فلسطین به فضل الهی آزاد می‌شود...

جلسه مجمع عمومی سالیانه ۱۴۰۲

۱۳ مهر ۱۴۰۲
باسلام؛ به اطلاع می‌رساند: مجمع عمومی عادی(سالیانه) انجمن قلم ایران روز یکشنبه مورخ  ۲۳/۰۷/۱۴۰۲  از ساعت ۱۵ الی ۱۷ در محل سالن انجمن قلم...

اسامی برگزیدگان بیست و یکمین جایزه قلم زرین معرفی شدند

۲۰ تیر ۱۴۰۲
  اسامی برگزیدگان و شایسته تقدیر بیست و یکمین جایزه قلم زرین معرفی شدند: بخش نقد و پژوهش ادبی: شایسته تقدیر: گونه شناسی نثر...

بیانیه دبیر بیست یکمین جشنواره قلم زرین

۲۰ تیر ۱۴۰۲
  «به نام خداوند لوح و قلم» ن و القلم و مایسطرون سوگند به قلم و آنچه می‌نویسند سوره مبارک قلم آیه نخست بیانیه...