دسته بندی مطالب

تجلیل از راضیه تجار در طرح «چهل قلم» استان مرکزی

منبع : روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی
در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، آیین تجلیل از راضیه تجار، نویسنده متعهد و برجسته در شهر اراک برگزار شد.

به گزارش لیزنا، در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، آیین تجلیل از راضیه تجار، نویسنده متعهد و برجسته کشور با حضور جمعی از مردم و مسئولان در سالن اجتماعات کانون بسیج جوانان شهر اراک برگزار شد.

حجت‌الاسلام عباس دانشی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی با تأکید بر اینکه حماسه‌های دوران هشت سال دفاع مقدس نیازمند روایت‌گرانی است تا یاد و خاطره آن دوران را زنده نگه دارند، گفت: هر کدام از این حماسه‌ها تاریخ بزرگی برای جمهوری اسلامی به شمار می‌روند و باید آن‌ها را نه تنها در کتابخانه‌ها بلکه در دل‌ها جاودان نگه داشت.

دانشی افزود: عظمت و اقتدار کنونی جمهوری اسلامی مرهون همین حماسه‌ها است و هنوز زمان زیادی باقی است تا جهانیان بتوانند به عظمت واقعی ما پی ببرند.

وی با بیان اینکه دفاع مقدس و حریم حرم میراث بزرگی برای ما محسوب می‌شود، گفت: عده‌ای در کمین نشسته‌اند تا این حماسه‌ها را به فراموشی بسپارند، اما ما با همان شور و هیجان دوران دفاع مقدس باید در صحنه باشیم و آنها را به نسل‌های آینده منتقل کنیم.

دانشی گفت: هنر نویسندگان متعهد انقلاب از جمله راضیه تجار این بود که نگذاشتند یاد و خاطره شهدا در جامعه فراموش شود و با نگارش زندگی نامه داستانی سرداران دفاع مقدس، به ترویج فرهنگ ناب ایثار و شهادت پرداختند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان مرکزی افزود: اگر نویسندگان توانای کشورمان نبودند، حماسه آفرینی بابایی ها،‌ همت ها، باکری ها، آنجفی ها و شهدای دیگر در تاریخ گم می شد و این دقیقا چیزی است که آرزوی دشمنان ما بوده است.

وی ادامه داد: زنان نقش بی بدیلی در پیروزی ایران در دوران هشت سال دفاع مقدس ایفا کردند که باید این رشادت ها توسط اهل قلم به نگارش درآید.

راضیه تجار، نویسنده و عضو هیئت موسس انجمن قلم ایران نیز در این مراسم گفت: از کودکی علاقمند به داستان‌نویسی بودم اما بعد از انقلاب آثارم متولد و عرضه شد و حدود سی سال است که درباره موضوعات مختلف می‌نویسم. بیشتر آثارم پیرامون نقش زنان در دفاع مقدس است. انقلاب شکوهمند اسلامی همراه خود هزاران حادثه و واقعه آورد. وقایعی گاه شگفت‌آور و حوادثی گاه تأثیربرانگیز و این چرخه تا به امروز چرخیده است.

وی ادامه داد: هنوز مردم درگیر انقلاب بودند که جنگ ایران و عراق رخ داد. جنگ با ابعادی گسترده، از جهتی ویران‌گر و آسیب‌زا بود ولی با رهبری امام خمینی(ره) و حضور مردم، لایه دیگری در دل این جنگ پیدا شد. اگر با چشم بصیرت نگاه شود به قول حضرت زینب(س) ما رأیت الا جمیلاً، جز زیبایی چیزی نداشت.

عضو انجمن قلم ایران افزود: پژوهشگران معتقدند در زمینه دفاع مقدس بیشتر از این‌ها باید مستندنگاری، یادداشت‌نویسی، زندگی‌نامه‌نویسی و داستان کوتاه عرضه شود. به هیچ نویسنده‌ای نمی‌توان گفت باید چنین بنویسی اما شرط انصاف آن است که حماسه‌ای چنین عظیم نادیده گرفته نشود.

تجار بیان کرد: نیمه پنهان شهدای ما، جانبازان، زنان، مادران و خواهرانشان هستند. ندیدن این طیف و بیرون نکشیدن گفتنی‌هایشان بخشی از حقیقت جنگ ما را به خاک می‌سپارد.

تجار در پایان خطاب به مادران و همسران شهدا و ایثارگران گفت: برای زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا اگر حرفی برای گفتن دارید مطالبه‌گری کنید و بخواهید در این زمینه با شما مصاحبه شود. در صورت اجابت خواسته شما، با مصاحبه‌گر و نویسنده همکاری کنید، چون نیمه پنهان ماه شما هستید.

محمدرضا عسگری، فرمانده سپاه ناحیه اراک نیز در این جلسه با اشاره به عظمت خون شهدا گفت: اقتدار و امنیتی که در کشور حاکم است را مدیون خون شهدا هستیم. از طرف دیگر مادران و همسران شهدا بودند که با ایستادگی و مجاهدت و با الهام گرفتن از حضرت زینب(س) توانستند رزمندگان را یاری کنند که بتوانند به مجاهدت‌های خود ادامه دهند.

فرمانده سپاه اراک گفت: ایثار همسران شهدا و جانبازان در دوران دفاع مقدس، با قلم شیوا و بیان نویسندگان متعهدی همچون راضیه تجار، برای نسل جدید انقلاب ملموس شد.

در ادامه این مراسم از زحمات راضیه تجار به عنوان یکی از پیشکسوتان اهل قلم، تجلیل به عمل آمد و لوح تقدیری از طرف دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به وی تقدیم شد.

   

فراخوان بیست و دومین دورۀ جشنواره قلم زرین

۲ اسفند ۱۴۰۲
  فراخوان بیست و دومین دوره جشنواره قلم زرین انجمن قلم ایران خرسند است آغاز به کار بیست و دومین دوره جشنواره قلم زرین...

دبیر جشنواره “قلم زرین” معرفی شد

۹ بهمن ۱۴۰۲
  دبیر بیست و دومین دورۀ جشنواره قلم زرین معرفی شد. با تصویب هیأت مدیره انجمن قلم ایران ، «جواد کامور بخشایش» دبیر بیست...

بیانیه انجمن قلم ایران در محکومیت حادثه تروریستی کرمان

۱۷ دی ۱۴۰۲
————– 🔻 بیانیه انجمن قلم ایران در محکومیت حادثه تروریستی کرمان ————- به نام منتقم خون شهیدان «جنایتکاران سنگدل از هم اکنون آماج قطعی...

فراخوان سومین جشنواره ادبی فلسطین

۸ آذر ۱۴۰۲
  بسم الله الرحمن الرحیم —————- فراخوان سومین جشنواره ادبی فلسطین —————- مقام معظم رهبری: ما یقین داریم با ادامۀ مبارزات مردم مسلمان فلسطین...

بیانیه انجمن قلم ایران در حمایت از عملیات «طوفان الاقصی»

۱۷ مهر ۱۴۰۲
  بسم الله قاصم الجبارین «ما یقین داریم با ادامه‌ی مبارزات مردم مسلمان فلسطین و حمایت جهان اسلام، فلسطین به فضل الهی آزاد می‌شود...

جلسه مجمع عمومی سالیانه ۱۴۰۲

۱۳ مهر ۱۴۰۲
باسلام؛ به اطلاع می‌رساند: مجمع عمومی عادی(سالیانه) انجمن قلم ایران روز یکشنبه مورخ  ۲۳/۰۷/۱۴۰۲  از ساعت ۱۵ الی ۱۷ در محل سالن انجمن قلم...

اسامی برگزیدگان بیست و یکمین جایزه قلم زرین معرفی شدند

۲۰ تیر ۱۴۰۲
  اسامی برگزیدگان و شایسته تقدیر بیست و یکمین جایزه قلم زرین معرفی شدند: بخش نقد و پژوهش ادبی: شایسته تقدیر: گونه شناسی نثر...

بیانیه دبیر بیست یکمین جشنواره قلم زرین

۲۰ تیر ۱۴۰۲
  «به نام خداوند لوح و قلم» ن و القلم و مایسطرون سوگند به قلم و آنچه می‌نویسند سوره مبارک قلم آیه نخست بیانیه...