دسته بندی مطالب

تمدید جشنواره ادبی «چهل چراغ»/۲۰۰ شعر و داستان ارسال شد

دبیر جشنواره «چهل چراغ» از تمدید این جشنواره تا پایان مردادماه خبر داد و گفت: بیش از ۲۰۰ اثر در حوزه شعر و داستان ارسال شده است.

تمدید جشنواره ادبی «چهل چراغ»/200 شعر و داستان ارسال شد
رضا اسماعیلی، دبیر جشنواره «چهل چراغ» در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره این جشنواره گفت: این جشنواره ادبی که به صورت مستقل و از سوی انجمن قلم ایران برگزار می‌شود و براساس فراخوانی که منتشر شده، آثار به دبیرخانه ارسال می‌شود و اخیراً تا دو ماه دیگر تمدید شده است و فرصت بیشتری برای علاقه‌مندان ایجاد شده تا بتوانند آثار خود را تا پایان مردادماه به دبیرخانه ارسال کنند.
وی افزود: شورای به‌گزینی آثار، که قرار است آثار شاعران و نویسندگان با موضوع انقلاب اسلامی را منتشر کنند و آثار فاخر و ارزشمند را شناسایی کنند که یا تجدید چاپ شده و یا آثاری که تاکنون به چاپ نرسیده، در آستانه چهل سالگی پیروزی انقلاب اسلامی چاپ کند.
اسماعیلی ادامه داد: در حال حاضر بیش از ۲۰۰ اثر در حوزه شعر و داستان به دبیرخانه این جشنواره ادبی ارسال شده و با توجه تمدید زمان ارسال آثار، پیش‌بینی می‌شود آثار بیشتری ارسال شود.
وی در ادامه عنوان کرد: در حوزه سایر فعالیت‌های جنبی مانند برگزاری بزرگداشت‌هایی برای چهره‌های شاخص ادبیات انقلاب نهادها و سازمان‌هایی مانند حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و … قول مساعد دادند در این راستا مشارکت کنند، اما مشکل عمده ما در این زمینه، مشکل مالی است و در صورتی که این نهادها و سازمان‌ها به وعده‌ها و قول‌های خود عمل کنند، امور جشنواره با سرعت بیشتری انجام می‌شود؛ چرا که این امر نیازمند اعتبار مناسبی است.
دبیر این جشنواره یادآور شد: این جشنواره دیگر تمدید نخواهد شد و امیدوارم کسانی که از فراخوان این جشنواره بی‌اطلاع بودند، تا مردادماه آثار خود را به دبیرخانه ارسال کنند.
وی درباره داوری آثار نیز بیان کرد: داوری‌ها پس از پایان مهلت ارسال آثار آغاز می‌شود تا نتایج آن تا برگزاری اختتامیه جشنواره ادبی «چهل چراغ» که در دهه فجر خواهد بود، آماده شود. البته به دلیل تراکم برنامه‌ها در این دهه، قبل یا بعد از دهه فجر برگزار خواهد شد و تاریخ دقیق آن هنوز مشخص نشده است.
یادآور می‌شود؛ جشنواره ادبی «چهل چراغ» در دو بخش داستان کوتاه و شعر و در دو مقطع سنی «بزرگسال» و «کودک و نوجوان» برگزار می‌شود.
نویسندگان و شعرای متعهد کشور می توانند آثار ادبی خود را حول محورهای زیر به این جشنواره ارسال کنند؛
محورهای ارسال آثار
نویسندگان و شعرای متعهد کشور می‌توانند آثار ادبی خود را حول محورهای زیر به این جشنواره ارسال کنند:
۱ – نقش رهبری حضرت امام خمینی(ره) در پیروزی انقلاب
۲ – تاثیر انقلاب اسلامی در تحول انفسی و اعتقادی افراد
۳ – بررسی کارنامه خیانت‌ها و جنایت‌های پهلوی
۴ – دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه‌های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی
۵ – نقش بسیج و سپاه پاسداران در صیانت و پاسداری از دستاوردهای انقلاب
۶ – نقش اقلیت‌های مذهبی در شکل گیری انقلاب اسلامی
۷ – توطئه‌های شیطان بزرگ آمریکا پیش و پس از انقلاب
۸ – نقش روحانیت در رهبری و هدایت انقلاب اسلامی
۹ – نقش روشنفکران دینی و خواص
۱۰ – نقش نهضت حسینی و هیئات مذهبی در پیروزی انقلاب
۱۱ – سنگ‌اندازی‌ها و توطئه‌های منافقین و گروهک‌های معاند( سلطنت‌طلب‌ها، حزب توده، چریک‌های فدایی، فرقان، جنبش مسلمانان مبارز، و…)
۱۲ – رویش‌ها و ریزش‌های انقلاب
۱۳ – نقش جنبش دانشجویی و جامعه دانش‌آموزی در پیروزی انقلاب
۱۴ – قیام تاریخی ۱۵ خرداد ۴۲ و ماجرای تبعید امام
۱۵ – خیزش مردمی ۱۷ شهریور و تأثیر آن در سرعت بخشیدن به پیروزی انقلاب
۱۶ – نقش هنرمندان و اصحاب قلم در همراهی و پاسداری از دستاوردهای انقلاب اسلامی
۱۷ – نقش بانوان در پیروزی انقلاب
۱۸ – امدادهای غیبی در انقلاب
۱۹ – نهادهای برآمده از متن و بطن انقلاب( کمیته انقلاب اسلامی، جهاد سازندگی، کمیته امداد؛ بنیاد شهید، و…)
۲۰ – بررسی تاثیرات جهانی انقلاب اسلامی
۲۲ – توطئه های نظامی آمریکا(کودتای نوژه، حادثه طبس، و…)
۲۳ – دوران دفاع مقدس
۲۴ – روایت‌های هنرمندانه و خلاقانه ملهم از حوادث انقلاب در طول چهل سال گذشته
گفتنی است؛ علاقه مندان آثارشان را در قالب فایل DOX یا DOCX به نشانی anjomanghalam۱۳۹۳@gmail.com یا نشانی تهران، خیابان سیدجمال‌الدین اسدآبادی، بالاتر از میدان سیدجمال‌الدین اسدآبادی، بعد از کوچه ۴۴، شماره ۳۶۰، انجمن قلم ایران ارسال کنند.
همچنین شرکت‌کنندگان باید مشخصات کامل، شامل نام و نام خانوادگی، شماره‌های تماس ثابت و همراه و نشانی پستی خود را در پایان مطلب ارسالی در فایل word ذکر کنند. ضمناً آثار ارسالی نباید قبلا در جایی چاپ شده باشند.

فراخوان بیست و دومین دورۀ جشنواره قلم زرین

۲ اسفند ۱۴۰۲
  فراخوان بیست و دومین دوره جشنواره قلم زرین انجمن قلم ایران خرسند است آغاز به کار بیست و دومین دوره جشنواره قلم زرین...

دبیر جشنواره “قلم زرین” معرفی شد

۹ بهمن ۱۴۰۲
  دبیر بیست و دومین دورۀ جشنواره قلم زرین معرفی شد. با تصویب هیأت مدیره انجمن قلم ایران ، «جواد کامور بخشایش» دبیر بیست...

بیانیه انجمن قلم ایران در محکومیت حادثه تروریستی کرمان

۱۷ دی ۱۴۰۲
————– 🔻 بیانیه انجمن قلم ایران در محکومیت حادثه تروریستی کرمان ————- به نام منتقم خون شهیدان «جنایتکاران سنگدل از هم اکنون آماج قطعی...

فراخوان سومین جشنواره ادبی فلسطین

۸ آذر ۱۴۰۲
  بسم الله الرحمن الرحیم —————- فراخوان سومین جشنواره ادبی فلسطین —————- مقام معظم رهبری: ما یقین داریم با ادامۀ مبارزات مردم مسلمان فلسطین...

بیانیه انجمن قلم ایران در حمایت از عملیات «طوفان الاقصی»

۱۷ مهر ۱۴۰۲
  بسم الله قاصم الجبارین «ما یقین داریم با ادامه‌ی مبارزات مردم مسلمان فلسطین و حمایت جهان اسلام، فلسطین به فضل الهی آزاد می‌شود...

جلسه مجمع عمومی سالیانه ۱۴۰۲

۱۳ مهر ۱۴۰۲
باسلام؛ به اطلاع می‌رساند: مجمع عمومی عادی(سالیانه) انجمن قلم ایران روز یکشنبه مورخ  ۲۳/۰۷/۱۴۰۲  از ساعت ۱۵ الی ۱۷ در محل سالن انجمن قلم...

اسامی برگزیدگان بیست و یکمین جایزه قلم زرین معرفی شدند

۲۰ تیر ۱۴۰۲
  اسامی برگزیدگان و شایسته تقدیر بیست و یکمین جایزه قلم زرین معرفی شدند: بخش نقد و پژوهش ادبی: شایسته تقدیر: گونه شناسی نثر...

بیانیه دبیر بیست یکمین جشنواره قلم زرین

۲۰ تیر ۱۴۰۲
  «به نام خداوند لوح و قلم» ن و القلم و مایسطرون سوگند به قلم و آنچه می‌نویسند سوره مبارک قلم آیه نخست بیانیه...