دسته بندی مطالب

تنها آرزوی زنوزی‌جلالی پیش از مرگ/ سرشار: ارشاد از قلم زرین حمایت نکرد/ مومنی: زنوزی از نویسندگان جدی روزگار ماست

۲۰ تیر ۱۳۹۵ اطلاعیه ها

13950419000996_PhotoAدر آیین اختتامیه چهاردهمین دوره جایزه قلم زرین در حوزه هنری از تلاش های فیروز زنوزی جلالی در عرصه تالیف تقدیر به عمل آمد.
به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، مراسم اختتامیه چهاردهمین دوره جایزه ادبی قلم زرین عصر امروز شنبه ۱۹ تیر ماه در تالار مهر حوزه هنری برگزار شد و برگزیدگان این جایزه ادبی معرفی شدند.
بر اساس این گزارش، محمدرضا سرشار رییس انجمن قلم ایران ضمن خیرمقدم اظهار داشت: جشنواره قلم زرین دیرپاترین جشنواره بخش خصوصی و مردمی است.
وی ضمن اشاره به کمک‌های ارشاد و عدم حمایت در این دوره عنوان کرد: انجمن از دو سال قبل روی مموضوع متمرکز شد و سپرده کوچکی قرار داد تا با درامد حداقلی آن بتواند این جشنواره را برگزار کند و تعطیل نشود.
وی با تاکید به پیشنهاد نامگذاری این روز به نام قلم از سوی انجمن تصریح کرد: هرسال ١۴ تیر جشنواره برگزار می‌شود اما امسال به دلیل همزمانی با ماه مبارک رمضان به ١٩ تیر موکول شد
وی در پایان به ۵ شاخه شدن جشنواره از سال گذشته اشاره کرد و گفت: با افزوده شدن شعر و داستان کودک و نوجوان در کنارشعر داستان بزرگسال و نقد ادبی شاهد برگزاری جشنواره در ۵ شاخه از دوره گذشته هستیم.
در ادامه مراسم کلیپی از سخنان فیروز زنوزی جلالی درباره نویسندگی پخش شد وی در این کلیپ زمان نگارش خود را از یازده شب تا ۵ صبح یاد کرد.
او گفت: هیچ وقت از پایان یا از میانه رمان خبر ندارم بلکه با قلم و شخصیت همراه می‌شوم. یک نفر می‌تواند نویسنده خوب باشد و لزوما نمی‌تواند مدرس خوبی باشد و بلعکس( زنوزی در این کلیپ به مواردی پیرامون نویسندگی اشاره کرد)
مومنی شریف: تاسیس روز قلم در تقویم از کوشش‌های انجمن قلم بود
وی به تلاشهای فیروز زنوزی جلالی اشاره کرد و گفت: بیش از ٢٨ سال است که سابقه دوستی وًهمکاری با اقای زنوزی دارم خیلی سالها نزدیک به هم بودیم و در برخی مقاطع به دلیل مسئولیت دور شدیم.
مومنی با این جملات که در ذهنم زنوزی را فردی جذاب، کاری و با نشاط می دانم افزود:
رمان برج١١٠ را نتوانستم به پایان برسانم او سالها پیش امیدوار به انتشار این اثر بود همواره میگفت انسان ایده الم یعنی حضرت علی را در این رمان معرفی خواهم کرد.
وی به رمان مخلوق زنوزی اشاره کرد و گفت این اثر را کار شگفتی میدانم اما قدر آن در جامعه شناخته نشده است چرا که زمانی منتشر شد که جامعه داستان خوان ما به کارهای احساسی روی اورد در حالیکه این رمان کار عظیم و با محتوای غنی است.
وی به ترجمه این اثر به زیانهای مختلف و نیمه تمام ماندنش اشاره کرد و افزود: لک لک ها اولین اثری بود که از زنوزی خواندم پیش از آنکه در جلسات حوزه هنری با لباس سفید نیروی دریایی با وی آشنا شوم کارهای او بسیار طنز دارد اما او از نویسندگان جدی روزگار ماست.
وی افزود؛ در زمانی که نوشتن فرصتی برای سرگرمی هست داستان برای زنوزی سرگرمی نیست و مجالی برای اندیشه ورزی است.
رئیس حوزه هنری ادامه داد: در کارهای او اندیشه جایگاه خاصی دارد و برای مخاطب سوال ایجاد می‌کند ؛ در آثار او یکی از عناصر داستانی برجسته گفت وگو است. او از نویسندگانی است که زبان فارسی را خوب می نویسد. اثار او مملو از عناصر فلسفی است؛ او در نگارش رمان مخلوق با سختگیری قلم زد، واژه ها را حکاکی کرد سخت گیر و با دقت بود، این رمان را با دقت فراوان نوشت. تقدیر هستی و مرگ در اغلب آثار زنوزی مسئله است که جزو دستمایه های کاری او شمرده می شود.
در ادامه این برنامه کامران پارسی نژاد و راضیه تجار متن‌هایی را در وصف فیروز زنوزی جلالی و زمان اشنایی خود با وی برای حاضران قرائت کردند
راضیه تجار گفت: زنوزی یک نویسنده است حتی اگر دیگر ننویسد که چنین مباد، به حرمت قلم باید حریم و حرمت او را پاسداشت.
* قلم زرین از جوان‌مرگی گذشته است
سیدعباس صالحی معاون فرهنگی وزیر ارشاد در این مراسم با بیان اینکه عمر جوایز ادبی در کشور ما زیر ده سال است گفت: قلم زرین از جوان مرگی گذشته است.
وی با طرح این سوال که چگونه میتوان به ثبات جوایز ادبی رسید گفت: جوایز ادبی برای اهدافی متولد می شوند ولی چگونه باید تحقق پیدا کنند.
سید عباس صالحی ادامه داد: زنوزی جلالی برای ما ترکیبی از چند چهره دور هم تنیده است وقتی این ترکیب‌ها شکل می‌گیرد ارزش آن افزون تر می‌شود. بخشی از این چهره ادبی بخش دیگر نظامی، وجهه دینی، وجهه انقلابی و چهره پنجم دغدغه های فلسفی و انسانی اوست
بیماری او داغی بود که امیدواریم هرچه سریعتر با شفای او برطرف شود.
وی با بیان اینکه جایزه های ادبی بخشی از هویت ادبی یک کشور است و در ایران سابقه ای شصت ساله دارد بیان کرد؛ این جوایز در دنیا سابقه ١٠٠ ساله دارد، اگر بخواهیم جایزه های ادبی ایران را با جوایز جهان مقایسه کنیم چند نکته محل توجه است. در فرانسه ٧٠٠ جایزه فعال است گزارش‌ها نشان می دهد ٨۵ جایزه در حوزه رمان ٢٣٣ جایزه در حوزه ادبیات عمومی و ٩٣ جایزه در حوزه آثار تاریخی و مرتبط با رمان را شاهدیم.
وی به دایره مدیریتی جوایز هم اشاره کرد و گفت: خوشحالیم قلم زرین خصوصی است و ثبات در این جایزه از نکات دیگر است. در کشورهایی که ادبیات زنده است جایزه های ادبی در انها ثبات دارند.
صالحی به تعمیق جوایز ادبی اشاره کرد و گفت: کارکردهای جوایز ادبی را باید عمق داد بخشی از آن بر عهده برگزارکنندگان و بخشی بر عهده رسانه هاست تا کارکردها محقق شود.
فیروز زنوزی جلالی با بغض در گلو در کلامی اظهار داشت: وقتی فیلم پخش شده سی سال قبل را دیدم یاد لباس فرم سفید نیروی دریایی افتادم که به حوزه هنری می آمدم.
وی گفت: زمان می‌گذرد خیلی سریع، آن روزها کانکسی بود در حوزه هنری که کار را با آن اغاز کردیم. بچه ها آن زمان جوان و بشاش بودند اما الان گرد پیری بر روی امثال بنده نشسته است
وی با بیان خاطره ای از مرحوم امیرحسین فردی و اینکه او همیشه در جریان کارهایم بود گفت: او می گفت چه می نویسی، اقای جلال وقت تنگ است وقت نداریم.
وی که اشک از دیدگانش جاری شد با این بیان که من مدتهاست درباره واژه وقت نداریم فکر می‌کنم ابراز کرد: وقتی بیمار شدم و گفتند سرطان داری ضربه شدید بود گفتم به همین سادگی من سرطان دارم؟ هر ١۵ روز شیمی درمانی می‌شوم آنهم سه روز ، می گویم واقعا وقت نداریم؟
وی به آثار چند جلدی و نیمه تمام خود اشاره کرد و گفت؛ به خودم می‌گویم وقت هست؟شب‌ها در خانه یا بیمارستان رو به پنجره میگویم وقت هست؟ آیا وقت دارم رمان‌های چندگانه ام را تمام کنم؟ چند روز پیش نوه ام روزنامه جام جم فروردین را اتفاقی به من داد در آن عکس مرحوم سبزواری، کیارستمی، شجریان و من بود که هر یک با سرطان دست و پنجه نرم می‌کردیم و من تلویحا که روزنامه را دیدم حس کردم که نوبت من است و چه نوبت قشنگی برای ما چیده اند کیارستمی فردا تشییع می‌شود و شجریان در امریکا شیمی درمانی می‌شود پس نوبت من است. تنها آرزویم به اتمام رساندن کتاب‌هایی چون خورشید پنهان است که سالها در کشو میزم بیات شده است بتوانم آنها را تمام کنم از نیمه ماندن این اثار اذیت می شوم گرچه مرگ حق است.
علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های کشور در این مراسم اعلام کرد آخرین رمان فیروز زنوزی جلالی با عنوان برج ١١٠ را برای همه کتابخانه های عمومی خریداری و ارسال خواهد کرد.
آخرین بخش مراسم اهدای جوایز قلم زرین بود که هیچ برگزیده ای معرفی نشد و همه معرفی شدگان تقدیری هستند.
در بخش داستان بزرگسال مشترکا کتاب «پایان یک نقش» جلال توکلی و «ادواردو» بهزاد دانشگر تقدیر شدند.
در شعر کودک و نوجوان سه کتاب مشترکا تقدیر شدند. «تلنگر باران» سروده حمیدرضاشکارسری، «در فصل های خانه» سروده داوود لطف الله و «از نوک خودکار من گل می چکد» سیدسعید هاشمی تقدیر شدند.
در بخش شعر بزرگسال کتاب «بهانه‌ها» سروده پروانه نجانتی انتشارات شهرستان ادب تقدیر شد.
در بخش نقد و پژوهش ادبی کتاب «جستاری در اصلاح شناسی و مبانی داستانی دفاع مقدس» احمد شاکری تقدیر شد.
در بخش داستان کودک و نوجوان سه کتاب «بازگردانده شده» نوشته انوشه منادی ، «شاهزاده خانمی در مترو» نوشته محدثه گودرزنیا و «آخرین مرخصی» نوشته عقیل برزگر تقدیر شد.

فراخوان بیست و دومین دورۀ جشنواره قلم زرین

۲ اسفند ۱۴۰۲
  فراخوان بیست و دومین دوره جشنواره قلم زرین انجمن قلم ایران خرسند است آغاز به کار بیست و دومین دوره جشنواره قلم زرین...

دبیر جشنواره “قلم زرین” معرفی شد

۹ بهمن ۱۴۰۲
  دبیر بیست و دومین دورۀ جشنواره قلم زرین معرفی شد. با تصویب هیأت مدیره انجمن قلم ایران ، «جواد کامور بخشایش» دبیر بیست...

بیانیه انجمن قلم ایران در محکومیت حادثه تروریستی کرمان

۱۷ دی ۱۴۰۲
————– 🔻 بیانیه انجمن قلم ایران در محکومیت حادثه تروریستی کرمان ————- به نام منتقم خون شهیدان «جنایتکاران سنگدل از هم اکنون آماج قطعی...

فراخوان سومین جشنواره ادبی فلسطین

۸ آذر ۱۴۰۲
  بسم الله الرحمن الرحیم —————- فراخوان سومین جشنواره ادبی فلسطین —————- مقام معظم رهبری: ما یقین داریم با ادامۀ مبارزات مردم مسلمان فلسطین...

بیانیه انجمن قلم ایران در حمایت از عملیات «طوفان الاقصی»

۱۷ مهر ۱۴۰۲
  بسم الله قاصم الجبارین «ما یقین داریم با ادامه‌ی مبارزات مردم مسلمان فلسطین و حمایت جهان اسلام، فلسطین به فضل الهی آزاد می‌شود...

جلسه مجمع عمومی سالیانه ۱۴۰۲

۱۳ مهر ۱۴۰۲
باسلام؛ به اطلاع می‌رساند: مجمع عمومی عادی(سالیانه) انجمن قلم ایران روز یکشنبه مورخ  ۲۳/۰۷/۱۴۰۲  از ساعت ۱۵ الی ۱۷ در محل سالن انجمن قلم...

اسامی برگزیدگان بیست و یکمین جایزه قلم زرین معرفی شدند

۲۰ تیر ۱۴۰۲
  اسامی برگزیدگان و شایسته تقدیر بیست و یکمین جایزه قلم زرین معرفی شدند: بخش نقد و پژوهش ادبی: شایسته تقدیر: گونه شناسی نثر...

بیانیه دبیر بیست یکمین جشنواره قلم زرین

۲۰ تیر ۱۴۰۲
  «به نام خداوند لوح و قلم» ن و القلم و مایسطرون سوگند به قلم و آنچه می‌نویسند سوره مبارک قلم آیه نخست بیانیه...