دسته بندی مطالب

«تهنیت، عشق، سلام»

۲۰ آبان ۱۳۹۹ اخبار

فاطمه دانشور جلیل در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان پیرامون مضمون کتاب «تهنیت، عشق، سلام» گفت: کتاب «تهنیت، عشق، سلام» روایتی از زندگی شهید عبدالحمید فتاحیان بوده این کتاب از مجموعه کتاب‌های دفاع مقدسی و از زبان مادران شهدا بوده که توسط انتشارات روایت فتح منتشر شده است.

وی در همین راستا ادامه داد: شهید عبدالحمید فتاحیان هنگامی که به شهادت رسید تنها ۱۹ سال سن داشت وی از ۱۴ سالگی وارد جبهه شده بود او جوانی بسیار باهوش و با ذکاوت بود، وی دانشجوی دانشگاه تهران در رشته فنی مهندسی بود او ترم‌دوم این رشته را پشت سر گذاشته بود و برای چندمین بار به جبهه رفت، اما در عملیات بیت المقدس ۴ به شهادت رسید.

 

 

دانشور جلیل درباره ویژگی‌های شهید عبدالحمید فتاحیان ابراز کرد: شهید فتاحیان اگر چه در خانواده‌ای بسیار ثروتمند متولد شد، اما ویژگی‌های اخلاقی او و نوع تربیتش وی را به شخصیتی خاص، ویژه و در عین حال رشد یافته تبدیل کرده بود، پدر شهید فتاحیان اولین کارخانه کفش ایران را راه اندازی کرد، لذا خانواده این شهید بزرگوار تمکن مالی بسیار خوبی داشتند، خانواده وی بسیار موفق و مذهبی – سنتی بودند لذا تاثیر تربیت والدین بر کودکان همچنین اثرگذاری عقاید نسل‌های گذشته بر شهید فتاحیان به خوبی نمایان بود، شهید فتاحیان از تربیت و نگاه خانواده تأثیر بسیار زیادی گرفته بود و تفکر و اندیشه‌های والایی را در وجودش پرورانده بود.
وی رویکرد خانواده فتاحیان را پس از شهادت عبدالحمید مورد بررسی قرار داد و افزود: خانواده فتاحیان اگرچه ثروتمند بود، اما در عین حال بسیار دستگیر نیازمندان بودند و پس از شهادت عبدالحمید به ایجاد خیریه شعف پرداختند خیریه‌ای که علاوه بر وام ازدواج به جوانان زمینه را برای کمک به نیازمندان نیز فراهم کرده است.

نویسنده کتاب «حلوای عروسی» به ویژگی‌های شخصیتی شهید فتاحیان اشاره و بیان کرد: پشت پا زدن به تمام جذابیت‌های دنیا و ساده زیستی مهمترین ویژگی است که در شهید فتاحیان که یک جوان فعال بود به خوبی دیده می‌شد، این شهید بزرگوار می‌توانست برای ادامه تحصیل به خارج از ایران برود چیزی که آن زمان بین خانواده‌های متمول باب بود اما این شهید بزرگوار علاقه ای به دوری از خانواده و وطن نداشت.

دانشور جلیل شیوه نگارش کتاب «تهنیت، عشق، سلام» را مورد بررسی قرار داد و افزود: کتاب «تهنیت، عشق، سلام» از زبان مادر شهید فتاحیان و به شیوه مستند داستانی نوشته شده، ژانری که در سال‌های اخیر بیشتر مورد توجه قرار گرفته و بیشتر تعداد زندگینامه‌های شهدا بر اساس همین سبک نوشته شده است، البته «انتشارات روایت فتح» نیز نگاهی ویژه به این سبک نگارش داشته و همسو با «انتشارات شهید کاظمی» به چاپ کتاب‌هایی از زبان مادر شهید و همرزمان وی داشته است.

نویسنده کتاب «ببر بلندی‌های جولان» پیرامون ویژگی کتاب «تهنیت، عشق، سلام» اشاره و تصریح کرد: قهرمان داستان کتاب «تهنیت، عشق، سلام» کاملاً واقعی است، شهید فتاحیان دارای سبک زندگی خاص بود همین ویژگی از جذابیت‌هایی کتاب بشمار می‌رود، زیرا موضوعاتی ارزشمند از سبک زندگی یک نوجوان را به قلم می‌کشد، تا شیوه تفکر و اندیشه یک جوان دهه شصتی را بیان کند که برای آرمان‌های کشورش به جبهه رفته و به شهادت می‌رسد، از سوی دیگر کتاب «تهنیت، عشق، سلام» در بر گیرنده خاطرات شیرزنی است که مادر این شهید بزرگوار محسوب می‌شود، این مادر شهید تحصیل‌کرده و شاعر است و برخوردش هنگامی که شهید فتاحیان قصد دارد برای آخرین بار به جبهه برود تحسین برانگیز است این بانوی گرامی با کمال میل اجازه می‌دهد تا فرزندش در راه اعتقادش و برای وطنش جان ارزشمندش را فدا کند.

وی به دل نوشته‌های شهید فتاحیان که در فصل پایانی کتاب «تهنیت، عشق، سلام» آمده اشاره و تاکید کرد: در انتهای کتاب «تهنیت، عشق، سلام» به بخش‌هایی از دل نوشته شهید فتاحیان و مادرش اشاره شده است، در یکی از دلنوشته‌های شهید فتاحیان ضمن پرداختن به یکی از خاطرات وی آمده است: در یکی از شب‌های عملیات هنگامی که وی در سنگر بوده نجوای آهسته را می‌شنود گویی کسی او را صدا می‌کند به دنبال این صدا بیرون می‌رود هنگامی که چند قدمی از سنگر فاصله گرفته به ناگهان خمپاره‌ای از سوی دشمن به سنگر اصابت می‌کند و یکی از دوستان و همرزمان شهید فتاحیان به شهادت می‌رسد، وی در دل نوشته‌های خود از این واقعه یاد کرده و گویی بسیار ناراحت است از اینکه نتوانسته همانند همرزمش و دوست بسیار عزیزش به درجه شهادت برسد همین امر سبب می‌شود که دائم از خود بپرسد خدایا چگونه است که من هنوز لیاقت شهادت پیدا نکرده‌ام؟ این تفکر و دست نوشته شهید فتاحیان از نظر من که یک مادرم تحسین بر انگیز برای یک نوجوان ۱۹ ساله است، دست نوشته‌های شهید فتاحیان میزان رشد و تعالی این نوجوان را نشان می‌دهد، تفکر اندیشه این نوجوان در ۱۹ سالگی بسیار متعالی و عرفانی است قطعاً همه شهدای ما چنین دیدگاه‌هایی را داشتند که توانستند به درجات عالی برسند بیشتر آنان از اینکه به شهادت می‌رسند اطلاع داشته‌اند.

دانشور جلیل به یکی از جذاب‌ترین بخش‌های کتاب «تهنیت، عشق، سلام» اشاره و ابراز کرد: کتاب «تهنیت، عشق، سلام» بخش‌های جذابی دارد از جمله آن‌ها فصلی است که به آخرین دیدار فرزند و مادر اشاره دارد، شهید فتاحیان برای آخرین بار قصد دارد که به جبهه برود و از والدین خود اجازه می‌گیرد گویی همه می‌دانند این سفر آخرین سفری است که او می‌رود، برخورد خانواده خصوصاً مادر بسیار خاص است وداع مادر و فرزند در آخرین لحظات جذابیت‌های خاصی دارد که کتاب را کاملاً دلنشین می‌کند.

وی به بخش دیگری از کتاب «تهنیت، عشق، سلام» اشاره و تاکید کرد: در یکی از فصل‌های کتاب «تهنیت، عشق، سلام» به دوران کودکی شهید فتاحیان اشاره شده است، هنگامی که شهید فتاحیان حدود هشت سال دارد و با دختر خاله خود مشغول بازی است به درون خانه می‌آیند، شهید فتاحیان به دختر خاله اش پیشنهاد می‌دهد برای اینکه جلوی نفسمان را بگیریم از عصرانه‌ای که برای ما در نظر گرفته شده صرف نظر کنیم، نکته جالب و قابل توجه این فصل این است که چگونه یک کودک هشت ساله به ابعاد نفس و کنترل آن واقف شده و از کودکی به تربیت نفسش پرداخته قابل تامل است.

دانشور جلیل تفکر شهید فتاحیان را مورد بررسی قرار داد و افزود: اعتقادات و تفکری که در شهید فتاحیان وجود دارد ریشه در کودکیش دارد وی از دوران کودکی تربیت دینی و عرفانی یافته، حفاظت از نفس و توجه به معنویات از جمله رویکرد‌هایی است که در وجود این شهید بزرگوار به خوبی دیده می‌شود، وی از امکاناتی که در اختیار داشت به نفع افراد ناتوان استفاده می‌کرد، شهید فتاحیان در خانه خود استخری بزرگ داشتند وی از این مکان برای آموزش شنای حدود ۲۰ تا ۳۰ نفر از بچه‌هایی که توان مالی خوبی نداشتند استفاده کرده بود.

وی پیام کتاب «تهنیت، عشق، سلام» را مورد بررسی قرار داد و اظهار کرد: بررسی‌های من نشان می‌دهد بستر رشد و تعالی و شکل گیری چنین شهید بزرگواری ریشه در تربیت و تفکر خانواده شهید فتاحیان دارد با نگاهی به دل نوشته‌های خود شهید نیز می‌توان فهمید که این شهید نوجوان در این سن کم چقدر توانسته یک عارف بزرگ باشد.

دانشور جلیل پیرامون نامگذاری کتاب «تهنیت، عشق، سلام» خاطرنشان کرد: من نام کتاب «تهنیت، عشق، سلام» را از شعری که مادر شهید فتاحیان در سالگرد شهادت فرزندش گفته بود انتخاب کردم، بیت اول اشعاری که مادر شهید فتاحیان در فراق فرزند نوشته بود اینگونه آغاز شد: تهنیت عشق سلام به تو‌ ای دلبندم به تو‌ای فرزندم.

 

فراخوان بیست و دومین دورۀ جشنواره قلم زرین

۲ اسفند ۱۴۰۲
  فراخوان بیست و دومین دوره جشنواره قلم زرین انجمن قلم ایران خرسند است آغاز به کار بیست و دومین دوره جشنواره قلم زرین...

دبیر جشنواره “قلم زرین” معرفی شد

۹ بهمن ۱۴۰۲
  دبیر بیست و دومین دورۀ جشنواره قلم زرین معرفی شد. با تصویب هیأت مدیره انجمن قلم ایران ، «جواد کامور بخشایش» دبیر بیست...

بیانیه انجمن قلم ایران در محکومیت حادثه تروریستی کرمان

۱۷ دی ۱۴۰۲
————– 🔻 بیانیه انجمن قلم ایران در محکومیت حادثه تروریستی کرمان ————- به نام منتقم خون شهیدان «جنایتکاران سنگدل از هم اکنون آماج قطعی...

فراخوان سومین جشنواره ادبی فلسطین

۸ آذر ۱۴۰۲
  بسم الله الرحمن الرحیم —————- فراخوان سومین جشنواره ادبی فلسطین —————- مقام معظم رهبری: ما یقین داریم با ادامۀ مبارزات مردم مسلمان فلسطین...

بیانیه انجمن قلم ایران در حمایت از عملیات «طوفان الاقصی»

۱۷ مهر ۱۴۰۲
  بسم الله قاصم الجبارین «ما یقین داریم با ادامه‌ی مبارزات مردم مسلمان فلسطین و حمایت جهان اسلام، فلسطین به فضل الهی آزاد می‌شود...

جلسه مجمع عمومی سالیانه ۱۴۰۲

۱۳ مهر ۱۴۰۲
باسلام؛ به اطلاع می‌رساند: مجمع عمومی عادی(سالیانه) انجمن قلم ایران روز یکشنبه مورخ  ۲۳/۰۷/۱۴۰۲  از ساعت ۱۵ الی ۱۷ در محل سالن انجمن قلم...

اسامی برگزیدگان بیست و یکمین جایزه قلم زرین معرفی شدند

۲۰ تیر ۱۴۰۲
  اسامی برگزیدگان و شایسته تقدیر بیست و یکمین جایزه قلم زرین معرفی شدند: بخش نقد و پژوهش ادبی: شایسته تقدیر: گونه شناسی نثر...

بیانیه دبیر بیست یکمین جشنواره قلم زرین

۲۰ تیر ۱۴۰۲
  «به نام خداوند لوح و قلم» ن و القلم و مایسطرون سوگند به قلم و آنچه می‌نویسند سوره مبارک قلم آیه نخست بیانیه...