دسته بندی مطالب

حداد عادل مطرح کرد زبان فارسی حامل اسلام در پیشرَوی به سمت شرق شد.

۱۷ بهمن ۱۳۹۵ اطلاعیه ها

غلامعلی حدادعادلرئیس بنیاد سعدی گفت: اسلام زمانی که به سمت شرق پیشروی کرد و به ایران رسید، زبان فارسی حامل اسلام شد و فارس زبانان دین اسلام را در کشورهایی مانند هند و چین ترویج کردند.
به گزارش «نسیم آنلاین»، غلامعلی حداد عادل عصر روز جمعه پانزدهم بهمن‌ماه در نشستی صمیمانه با دانش آموختگان لبنانی در دانشگاه‌های ایران و استادان و فارسی آموزان لبنانی در محل رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بیروت، حضور یافت.
وی با تشریح فعالیت‌ها و ماموریت‌های فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی در داخل ایران و بنیاد سعدی در خارج از ایران برای آموزش و ترویج زبان فارسی اظهار کرد: امروز به لبنان آمده‌ایم تا با رایزنی و مشورت بتوانیم به بهترین راه‌کارها برای آموزش زبان فارسی در سطوح مختلف دست یابیم.
وی با بیان اینکه ملت‌های مسلمان در یکصد سال اخیر با راه یافتن تمدن غربی و استکباری به کشورهای اسلامی، یکدیگر را فراموش کرده و از هم دور افتاده‌اند و ارتباطاتشان ضعیف شده است، افزود: اما امروز زمان آن فرارسیده است تا به روزهای روابط نزدیک و همکاری‌های خوب در گذشته بازگردند و در کنار هم قرار گیرند.
رئیس بنیاد سعدی خاطرنشان کرد: یکی از راه‌های نزدیک شدن و برقراری و تقویت پیوندهای میان ملت‌های مسلمان این است که زبان‌های یکدیگر را فرابگیرند و بیاموزند.
حداد عادل با بیان اینکه در ایران زبان عربی هیچ‌گاه غایب نبوده است، تصریح کرد: حتی استادان ادبیات و زبان فارسی و علمای حوزه علمیه با زبان عربی آشنا هستند و در ایران سالانه سه هزار کتاب به زبان عربی منتشر و این زبان درمقاطع مختلف تحصیلی تدریس می‌شود.
حداد عادل تاکید کرد که انتظار می‌رود زبان فارسی هم در کشورهای مختلف به ویژه کشورهای اسلامی از جمله لبنان بیشتر رواج پیدا کند و آموزش آن به طور جدی پیگیری شود.
رئیس بنیاد سعدی ادامه داد: بعداز ظهور دین اسلام اگر چه مردم ایران زبان فارسی خود را حفظ کردند اما از دل و جان به اسلام گرویدند و فداکاری‌های زیادی برای حمایت از این دین مبین داشته‌اند.
وی به قدرت و ظرفیت زبان فارسی اشاره کرد و افزود: اسلام زمانی که به سمت شرق پیشروی کرد و به ایران رسید، زبان فارسی حامل اسلام شد و فارس زبانان دین اسلام را در کشورهایی مانند هند و چین ترویج کردند.
رئیس بنیاد سعدی با بیان اینکه برای فارسی‌آموزان افقی تازه و نو و حتی شرایط مناسبت‌تری برای کسب و کار فراهم خواهد شد، ادامه داد: از دیگر مزایای کسانی که زبان فارسی می‌آموزند این است که با یک هزار سال فکر و اندیشه مسلمان ایرانی آشنا می‌شوند.
حداد عادل با بیان اینکه آثار فارسی از بهترین مجموعه‌های ادبیات جهان هستند، خاطرنشان کرد: در کتابخانه‌های ایران یک میلیون نسخه خطی به زبان فارسی و در شبه قاره هند هم ۶ میلیون نسخه خطی به زبان فارسی وجود دارد.
رئیس بنیاد سعدی، تصریح کرد: کسانی که زبان فارسی بیاموزند نه تنها گذشته و تاریخ ایران را فرا می‌گیرند بلکه با موفقیت‌ها و دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در حال و آینده آشنا خواهند شد زیرا امروز ایران حرفی تازه و نو دارد.
وی با بیان اینکه ایران امروز صاحب یک انقلاب اسلامی است که قریب به چهار دهه پیش اتفاق افتاد اما آثار و تاثیرهای آن همچنان ادامه دارد، تاکید کرد: تاسیس حکومت دینی و اسلامی در ایران عملی شده و پیام آن هم این است که دین از حکومت و سیاست جدا نیست.
وی در پاسخ به سوال تعدادی از فارسی‌آموزان و استادان و مربیان آموزش زبان و ادبیات فارسی تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران به ویژه بنیاد سعدی مصمم است برای تقویت آموزش زبان فارسی در لبنان همکاری و مساعدت کند.

فراخوان بیست و دومین دورۀ جشنواره قلم زرین

۲ اسفند ۱۴۰۲
  فراخوان بیست و دومین دوره جشنواره قلم زرین انجمن قلم ایران خرسند است آغاز به کار بیست و دومین دوره جشنواره قلم زرین...

دبیر جشنواره “قلم زرین” معرفی شد

۹ بهمن ۱۴۰۲
  دبیر بیست و دومین دورۀ جشنواره قلم زرین معرفی شد. با تصویب هیأت مدیره انجمن قلم ایران ، «جواد کامور بخشایش» دبیر بیست...

بیانیه انجمن قلم ایران در محکومیت حادثه تروریستی کرمان

۱۷ دی ۱۴۰۲
————– 🔻 بیانیه انجمن قلم ایران در محکومیت حادثه تروریستی کرمان ————- به نام منتقم خون شهیدان «جنایتکاران سنگدل از هم اکنون آماج قطعی...

فراخوان سومین جشنواره ادبی فلسطین

۸ آذر ۱۴۰۲
  بسم الله الرحمن الرحیم —————- فراخوان سومین جشنواره ادبی فلسطین —————- مقام معظم رهبری: ما یقین داریم با ادامۀ مبارزات مردم مسلمان فلسطین...

بیانیه انجمن قلم ایران در حمایت از عملیات «طوفان الاقصی»

۱۷ مهر ۱۴۰۲
  بسم الله قاصم الجبارین «ما یقین داریم با ادامه‌ی مبارزات مردم مسلمان فلسطین و حمایت جهان اسلام، فلسطین به فضل الهی آزاد می‌شود...

جلسه مجمع عمومی سالیانه ۱۴۰۲

۱۳ مهر ۱۴۰۲
باسلام؛ به اطلاع می‌رساند: مجمع عمومی عادی(سالیانه) انجمن قلم ایران روز یکشنبه مورخ  ۲۳/۰۷/۱۴۰۲  از ساعت ۱۵ الی ۱۷ در محل سالن انجمن قلم...

اسامی برگزیدگان بیست و یکمین جایزه قلم زرین معرفی شدند

۲۰ تیر ۱۴۰۲
  اسامی برگزیدگان و شایسته تقدیر بیست و یکمین جایزه قلم زرین معرفی شدند: بخش نقد و پژوهش ادبی: شایسته تقدیر: گونه شناسی نثر...

بیانیه دبیر بیست یکمین جشنواره قلم زرین

۲۰ تیر ۱۴۰۲
  «به نام خداوند لوح و قلم» ن و القلم و مایسطرون سوگند به قلم و آنچه می‌نویسند سوره مبارک قلم آیه نخست بیانیه...