دسته بندی مطالب

در پاسداشت محمدجواد محبت مطرح شد: حدادعادل: هر کجا که حرف از انقلاب بود، محمدجواد محبت با چراغ روشن شعر حضور داشت.

۲۷ تیر ۱۳۹۵ اطلاعیه ها

غلامعلی حدادعادلحدادعادل گفت: محبت هر جایی که حرف از انقلاب اسلامی بود با چراغ روشن شعر حضور پیدا می‌کرد و در حقیقت همه اشعار وی با یک هدف و نیت تعلیمی و هدایتی همراه بوده است.
به گزارش خبرنگار فرهنگی «نسیم آنلاین»، بیست و ششمین شب شاعر ویژه پاسداشت از محمدجواد محبت عصر گذشته با حضور غلامعلی حدادعادل، احد ده بزرگی، محمدرضا سنگری، سیدعلی موسوی گرمارودی، علیرضا قزوه، رضا اسماعیلی، محمدعلی گودینی، جواد محقق، پرویز بیگی حبیب آبادی، مصطفی محدثی خراسانی، فاضل نظری و جمعی کثیری از اهالی ادب در سازمان هنری – رسانه ای اوج برگزار شد.
حدادعادل: هر کجا که حرف از انقلاب بود، محبت با چراغ روشن شعر حضور داشت
حدادعادل به عنوان اولین سخنران این مراسم با بیان اینکه طی سال های اخیر محمدجواد محبت را کمتر دیده ام و از این بابت افسوس می خورم، به ذکر خاطره ای پرداخت و گفت: در سال ۵۹ و ۶۰ یک مسئولیت سنگین تالیف کتابهای درسی و برنامه آموزشی مدارس بر عهده من بود و باید برعهده من بود و باید چند ده کتاب تغییر می‌کرد که در این میان یکی از نیازهای ما بحث شعر سلیس، فاخر و مناسب سن و سواد مخاطب بود به خصوص که آن سال‌ها باید با ذره‌بین دنبال شاعر با این خصوصیات می‌گشتیم چون آن روزها به نسبت امروز شاعر انقلابی کم بود.
وی ادامه داد:محمدجواد محبت یکی از شاعرانی بود که در آن زمان به ما کمک کرد، وی هیچ زحمتی برای ما به وجود نمی آورد و آن سالها را به کمک محبت و مرحوم مردانی پشت سر گذاشتیم. برخی شب ها مرحوم مردانی به همراه محبت به منزل ما می آمدند و با هم شعر می گفتیم و این رفت و آمدها تا حدی زیاد شد که محمدجواد محبت به عمو جواد در منزل ما معروف شده بود.
رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی خاطر نشان کرد: محبت هر جایی که حرف از انقلاب اسلامی بود با چراغ روشن شعر حضور پیدا می کرد و در حقیقت همه اشعار وی با یک هدف و نیت تعلیمی و هدایتی همراه بوده است.
گرمارودی: محبت از جمله شاعرانی به شمار می‌رود که هم سخن‌آرا و هم معناگرا است
در ادامه موسوی گرمارودی با بیان اینکه شاعران کشورمان را از گذشته تا به امروز می توان به دو دسته سخن آرا و معناگرا تقسیم بندی کرد، افزود: به طور مثال ناصر خسرو یکی از شاعران معناگرا است و قاآنی هم شاعری سخن آرا است، به گونه ای که در یک قصیده ۲۵۰ بیتی این شاعر یک مثقال معنی نمی توان پیدا کرد؛ در حالی که بهترین شاعران ما افرادی هستند که از قرآن الگو گرفتند و فردوسی، حافظ، مولوی از جمله پیشوایان این حوزه به شمار می روند.
وی افزود: محمدجواد محبت از جمله شاعرانی است که هم معناگرا به شمار می رود و هم سخن آرا، البته باید عنوان کرد که وی پیش از شاعر بودن انسان درستی است و گمان نمی کنم کسی از محبت دلخور باشد.
این شاعر کشورمان در بخش پایانی صحبت هایش با بیان اینکه التزام و تعهد در آثار محبت را باید از ویژگی های این شاعر دانست نه از ویژگی های شعرش، گفت: اشعار محبت را از نظر قالب می توان در سه حوزه کلاسیک، آزاد و نیمایی تقسیم بندی کرد و حتی زمانی که شاملو در دهه ۴۰ سردبیر نشریه خوشه بوده اشعاری از محبت را به چاپ رسانده است.
ده‌بزرگی: محبت به زلالی اسمش با محبت است
احد ده‌بزرگی به عنوان سخنران بعدی این مراسم با بیان اینکه محبت در همه دل ها جا دارد، گفت: وی به صورت فطری شاعر است و هر آنچه که دلش می گوید روی کاغذ می آورد و شخصا از دوران نوجوانی با خواندن اشعار محبت به خصوص اشعارش در حوزه آیینی حالم خوب می شد.
وی تصریح کرد: محبت به زلالی اسمش است و قطعا کسی که چارچوب محبت را رعایت می کند، خود محبت خواهد بود، محمدجواد محبت انسانی باصفا، باصداقت است و دست او را می بوسم.
محمدجواد محبت
سنگری: اشعار محبت دارای بافت و نحوه زبانی سالمی هستند
بعد از پایان صحبت های ده بزرگی نوبت به محمدرضا سنگری رسید. وی با بیان اینکه مدت زیادی به دنبال معنی ادب بودم و می خواستم بدانم تفاوت بین ادیب و مودب چیست تا اینکه به تعریف مرحوم علاه طباطبایی رسیدم، گفت: ایشان می گویند اگر واژه ها را در بهترین جایگاه خود قرار دهید، ادبیات شروع می شود و اگر در بهترین مرتبه رفتار قرار دهید، مودب ایجاد می شود؛ از این رو هر کسی که جایگاه درست رفتار و واژه را بشناسد، ادیب مودبی است.
وی افزود: در سال‌های ۵۹ و ۶۰ در محمدجواد محبت اولین برخورد این تعریف از ادیب و مؤدب را پیدا کرد، در آن دیدار مرحوم مردانی به من گفت که مواظب باشم تا در حضور محبت رفتار درستی داشته باشم؛ چرا که وی مودب ادیبی است و ادب رفتاریش نیز بارز است.
سنگری افزود: در کمتر شاعری می توان بافت و نحوه زبانی سالمی را پیدا کرد، این ویژگی در مرحوم قیصر وجود داشت و محبت نیز از پیشتازان این حوزه به شمار می رود؛ درحقیقت محبت در موج ها و فضاها خودش را گم نکرد و طبق صحبت مقام معظم رهبری، در ریزش ها و رویش های انقلاب استوار ایستاد.
وی خاطر نشان کرد: ۵ شعر از محبت در کتاب های درسی وجود دارد و هیچ شاعری به اندازه وی اشعارش در کتاب های درسی نیامده است و اسم این مسئله را نسل پروری می گذارم، مسئله ای که ۳۲ بار در قرآن به آن اشاره شده است.
قزوه: امروزه هیچ شاعری نداریم که لقب بابای شعر را داشته باشد
در ادامه علیرضا قزوه با بیان اینکه ما نه تنها در عرصه سرود کم کاری کرده ایم بلکه در سلوک نیز این مسئله وجود دارد، گفت: اگر قیامت بر پا شود و اشعارمان را به عنوان کارنامه اعمال در اختیارمان بگذارن، متوجه خواهیم شد که بسیاری از ما شاعران دست مان خالی است و تنها چند تن از شاعران هستند که کارنامه اعمال خوبی دارند.
وی افزود: درطول تاریخ در کشور ما تنها چند شاعر لقب بابا گرفته اند، در حالی که امروزه هیچ شاعری لقب بابا ندارد، منظور از بابا این است که شاعر اول باید اهل تقوا باشد و بعد مکتب داشته و شاگردپرور باشد و بعد از آن نیز باید دست گشاده ای داشته باشد تا بتواند به عنوان بابا در شعر لقب گیرد.
محبت: صحبت از مدح کسی در حضورش مانند بریدن سر تواضع او خواهد بود
در پخش پایانی مراسم محمدجواد محبت گفت: مدح کسی را در حضور او گفتند مانند سر بریدن تواضع او است و این کار موجب می‌شود امر بر آن فرد مشتبه شود.
وی خاطر نشان کرد: در سال‌هایی که کتب درسی را تألیف می‌کردیم سال چهارم ابتدایی درس می‌دادم که دیدم لغزش‌هایی در کتاب وجود دارد و آنها را برای آقای حدادعادل نوشتم و او دعوت کرد تا به کمکش بروم. بعد از اصلاح آن اشکال‌ها کسی پیشنهاد داد در کتاب‌های درسی در ارتباط با نماز شعری نیست و من شعری گفتم و آن شعر تا سال‌ها در کتاب‌ها بود.

فراخوان بیست و دومین دورۀ جشنواره قلم زرین

۲ اسفند ۱۴۰۲
  فراخوان بیست و دومین دوره جشنواره قلم زرین انجمن قلم ایران خرسند است آغاز به کار بیست و دومین دوره جشنواره قلم زرین...

دبیر جشنواره “قلم زرین” معرفی شد

۹ بهمن ۱۴۰۲
  دبیر بیست و دومین دورۀ جشنواره قلم زرین معرفی شد. با تصویب هیأت مدیره انجمن قلم ایران ، «جواد کامور بخشایش» دبیر بیست...

بیانیه انجمن قلم ایران در محکومیت حادثه تروریستی کرمان

۱۷ دی ۱۴۰۲
————– 🔻 بیانیه انجمن قلم ایران در محکومیت حادثه تروریستی کرمان ————- به نام منتقم خون شهیدان «جنایتکاران سنگدل از هم اکنون آماج قطعی...

فراخوان سومین جشنواره ادبی فلسطین

۸ آذر ۱۴۰۲
  بسم الله الرحمن الرحیم —————- فراخوان سومین جشنواره ادبی فلسطین —————- مقام معظم رهبری: ما یقین داریم با ادامۀ مبارزات مردم مسلمان فلسطین...

بیانیه انجمن قلم ایران در حمایت از عملیات «طوفان الاقصی»

۱۷ مهر ۱۴۰۲
  بسم الله قاصم الجبارین «ما یقین داریم با ادامه‌ی مبارزات مردم مسلمان فلسطین و حمایت جهان اسلام، فلسطین به فضل الهی آزاد می‌شود...

جلسه مجمع عمومی سالیانه ۱۴۰۲

۱۳ مهر ۱۴۰۲
باسلام؛ به اطلاع می‌رساند: مجمع عمومی عادی(سالیانه) انجمن قلم ایران روز یکشنبه مورخ  ۲۳/۰۷/۱۴۰۲  از ساعت ۱۵ الی ۱۷ در محل سالن انجمن قلم...

اسامی برگزیدگان بیست و یکمین جایزه قلم زرین معرفی شدند

۲۰ تیر ۱۴۰۲
  اسامی برگزیدگان و شایسته تقدیر بیست و یکمین جایزه قلم زرین معرفی شدند: بخش نقد و پژوهش ادبی: شایسته تقدیر: گونه شناسی نثر...

بیانیه دبیر بیست یکمین جشنواره قلم زرین

۲۰ تیر ۱۴۰۲
  «به نام خداوند لوح و قلم» ن و القلم و مایسطرون سوگند به قلم و آنچه می‌نویسند سوره مبارک قلم آیه نخست بیانیه...