دسته بندی مطالب

دست پر امیری‌اسفندقه در نمایشگاه کتاب/ عرضه ۴ کتاب جدید برای علاقه‌مندان شعر

۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ اخبار

13941006000878_PhotoA

 

مرتضی امیری اسفندقه، شاعر در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب و ادبیات فارس از انتشار چند کتاب جدیدش خبر داد و گفت: البته در این روزگار بهتر است کسی کتاب چاپ نکند و بگذارد درختان به زندگی خود ادامه دهند و برگ‌های نازنینشان طبعیت را زیبا کنند اما من به عنوان یک معلم و آموزگار، به توصیه دوستان راضی شدم سیاه مشق‌های خود را برای رویت همکلاسی‌ها و آموزگاران شعر و ادب فارسی منتشر کنم.

وی افزود: اولین کتابم مجموعه‌ای از ۱۰۰ قصیده است که ۴۴ تای آنها پیش از این یعنی نزدیک به ۱۲-۱۳ سال پیش منتشر شده بود اما بقیه قصیده‌های کتاب یعنی ۵۶ تای آنها جدید است و تا کنون منتشر نشده است.

این شاعر اظهار داشت: نام این کتاب را از یک بیت بیدل یعنی «نیامده است شرابی بعرض شوخی رنگ/جهان هنوز سیه مست سایه تاک است»، وام گرفته‌ام و «سیاه مست سایه تاک» نامگذاری کرده ام. به این معنی که من معلم ۵۱ ساله ادبیات هنوز به عصاره ناب قصیده دست نیافته‌ام و تنها مست سایه تاک شده‌ام.

اسفندقه گفت: کتاب دیگرم مجموعه‌ای از ۳۰۰ رباعی تازه است که تاکنون منتشر نشده است و چندین اسم برای آن در نظر گرفته بودم که سرانجام به پیشنهاد دوستان اسم «طرح بهار تازه» را برای آن انتخاب کردم. این اسم هم از یکی از شعرهای بیدل وام گرفته شده است: (آمدم طرح بهار تازه‌ای انشا کنم/ یک دو گلشن بشکفم چشمی به رویت واکنم)

وی افزود: البته بیشتر دوست داشتم نام «طرح بهار تازه» را بر روی قصاید بگذارم اما فعلا که برای رباعی‌ها انتخاب شده است شاید هم در یکی دو روز آینده اسم این دو کتاب عوض شود.

این استاد شعر و ادب اظهار داشت: کتاب دیگرم مجموعه‌‌ای از قطعات است که برای اولین بار در این سال‌ها منتشر می شود و به خاطر ندارم از دوستان شاعر در این ایام، کسی کتابی در قالب قطعه که از قالب‌های کهن شعر فارسی است، منتشر کرده باشد و از این نظر یک اتفاق است.

اسفندقه گفت: در این مجموعه، قطعه‌هایی در موضوعات مختلف اخلاقی، سیاسی، اجتماعی و عاشقانه آمده است. ضمن اینکه تعداد بیت‌های متفاوتی هم هر یک از قطعات دارد. از قطعه دو بیتی بگیرید تا ۱۸ بیتی و ۲۵ بیتی و ۳۴ بیتی و…  با انتشار کتاب می‌خواستم به دوستان یادآور شوم که نباید این قالب مثل قالب قصیده فراموش شود و بر داربست قطعه، قالیچه‌ای بافته‌ام. مهم این است که این اتفاق افتاده است و در میان شاعران امروز این قالب را آزموده‌ام و مطمئن هستم بعدها دوستان دیگری این راه را تکمیل خواهند کرد.

این شاعر افزود: اسم این کتاب را هم «کلانه» گذاشته‌ام. کلانه یک نوع نان محلی است که با سبزی‌های کوهی پخته می‌شد و هنوز هم در بخش‌هایی از ایران مثل کردستان عزیز پخته می‌شود. قطعه هم مثل کلانه قوت و قوّت دارد و در هجوم نان‌های بیگانه مثل باگت قرار گرفته است. البته که باید انواع نان‌ها پخته شوند اما نان‌های سنتی مثل کلانه چیز دیگری هستند و دوست داشتم این نام را احیا و زنده کنم.

اسفندقه از کتاب دیگرش با نام «هیس گل‌ها خوابند» نام برد و اظهار داشت: این کتاب مجموعه نیمایی‌های بلند من است که امروزی‌ها به آن شعرهای ۸ اپیزودی می‌گویند و امثال من معلم ادبیات به آنها ۶ پرده‌ای و ۷ پرده‌ای می‌گوییم و می‌خواستم آنچه را که نیما در احوال شعر و شاعری گفته، من هم اجرا کنم تا ببینم آیا این توانایی در شاعران نسل امروز هم هست یا نه.

وی افزود: کتاب دیگر مجموعه مقالات ادبی ‌ام است که نتوانستم سر و سامان دهم تا منتشر شود. چند مجموعه دیگر هم هست که فکر می‌کنم چاپش به بعد از نمایشگاه موکول شود. به  هر روی باز هم تاکید دارم این کتاب‌ها سیاه مشق‌های من است برای رویت آموزگاران و هم کلاسی های ادبیات منتشر می‌شود.

این شاعر درباره ناشر کتاب‌ها هم گفت: با دوستان شهرستان ادب برای انتشار این مجموعه‌ها صحبت کردم و کتاب‌ها در مرحله آماده سازی هستند.

فراخوان بیست و دومین دورۀ جشنواره قلم زرین

۲ اسفند ۱۴۰۲
  فراخوان بیست و دومین دوره جشنواره قلم زرین انجمن قلم ایران خرسند است آغاز به کار بیست و دومین دوره جشنواره قلم زرین...

دبیر جشنواره “قلم زرین” معرفی شد

۹ بهمن ۱۴۰۲
  دبیر بیست و دومین دورۀ جشنواره قلم زرین معرفی شد. با تصویب هیأت مدیره انجمن قلم ایران ، «جواد کامور بخشایش» دبیر بیست...

بیانیه انجمن قلم ایران در محکومیت حادثه تروریستی کرمان

۱۷ دی ۱۴۰۲
————– 🔻 بیانیه انجمن قلم ایران در محکومیت حادثه تروریستی کرمان ————- به نام منتقم خون شهیدان «جنایتکاران سنگدل از هم اکنون آماج قطعی...

فراخوان سومین جشنواره ادبی فلسطین

۸ آذر ۱۴۰۲
  بسم الله الرحمن الرحیم —————- فراخوان سومین جشنواره ادبی فلسطین —————- مقام معظم رهبری: ما یقین داریم با ادامۀ مبارزات مردم مسلمان فلسطین...

بیانیه انجمن قلم ایران در حمایت از عملیات «طوفان الاقصی»

۱۷ مهر ۱۴۰۲
  بسم الله قاصم الجبارین «ما یقین داریم با ادامه‌ی مبارزات مردم مسلمان فلسطین و حمایت جهان اسلام، فلسطین به فضل الهی آزاد می‌شود...

جلسه مجمع عمومی سالیانه ۱۴۰۲

۱۳ مهر ۱۴۰۲
باسلام؛ به اطلاع می‌رساند: مجمع عمومی عادی(سالیانه) انجمن قلم ایران روز یکشنبه مورخ  ۲۳/۰۷/۱۴۰۲  از ساعت ۱۵ الی ۱۷ در محل سالن انجمن قلم...

اسامی برگزیدگان بیست و یکمین جایزه قلم زرین معرفی شدند

۲۰ تیر ۱۴۰۲
  اسامی برگزیدگان و شایسته تقدیر بیست و یکمین جایزه قلم زرین معرفی شدند: بخش نقد و پژوهش ادبی: شایسته تقدیر: گونه شناسی نثر...

بیانیه دبیر بیست یکمین جشنواره قلم زرین

۲۰ تیر ۱۴۰۲
  «به نام خداوند لوح و قلم» ن و القلم و مایسطرون سوگند به قلم و آنچه می‌نویسند سوره مبارک قلم آیه نخست بیانیه...