دسته بندی مطالب

دلایل کم‌رنگ‌ شدن کتاب در سبد فرهنگی خانواده‌ها چیست؟/ کودکان کتابخوان؛ جامعه‌ کتابخوان

۷ آذر ۱۳۹۷ اخبار
در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

تربیت کودکانی کتابخوان باعث جلوگیری از حذف کتاب از سبد فرهنگی خانواده می‌شود.

دلایل کم‌رنگ‌ شدن کتاب در سبد فرهنگی خانواده‌ها چیست؟/ کودکان کتابخوان؛ جامعه‌ کتابخوانبه گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، کتاب از لوازم مورد نیاز برای زندگی هر شخصی است؛ کتابخوانی و مطالعه سبب تعیین علم هر فرد، تقویت و بالا بردن فرهنگ، آگاهی و بصیرت در جامعه می‌شود. زمانی که به آمار‌های سرانه مطالعه کشور نگاه می‌کنیم، شاهد حذف آرام کتاب از سبد خانواده‌ها هستیم. شاید جای خالی کتاب در میان خانواده‌ها مسئله جدیدی نباشد، ولی روز به روز شاهد وخیم‌تر شدن این موضوع هستیم.

رهبر انقلاب در باب اهمیت کتاب می‌فرمایند: هرچه ما پیش برویم، احتیاج ما به کتاب بیشتر خواهد شد. این که کسی تصور کند با پدید آمدن وسایل ارتباط جمعىِ جدید و نوظهور، کتاب منزوی خواهد شد، خطاست. کتاب روزبه‌روز در جامعه‌ بشری اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. ابزار‌های نوظهور مهمترین هنرشان این است که مضمون و محتوای کتاب‌ها و خود کتاب‌ها را راحت و آسان منتقل کنند؛ جای کتاب را هیچ چیزی نمی‌گیرد.

کتاب و کتابخوانی علاوه بر فایده‌ها و ارزش‌ها، حرمت معنوی دارد؛ زیرا نویسندگان، شاعران و اندیشمندان روز‌ها و سال‌های زیادی از عمر خود را صرف انتقال ارزش‌ها و مفاهیم به انسان‌ها می کنند و در این راه مشکلات زیادی را متحمل می‌شوند. اما زمانی که کتاب هایشان به بازار کتاب راه پیدا می‌کند، ممکن است با استقبال کم مخاطبان مواجه شود که همین موضوع سبب بی انگیزه‌گی در نویسندگان می‌شود.

تشویق کودکان به کتابخوانی ابتدا باید در خانواده‌ها و سپس در مدارس و جامعه انجام شود؛ نبود یا کم‌تر شدن مطالعه در میان افراد خانواده به کودکان هم سرایت می‌کند و زمانی که باید کودک با کتاب آشنا شود، خانواده از این جهت که خود مطالعه ندارد از این امر سر باز می‌زند.

حسین عابدینی مدیر انتشارات سفیر اردهال در خصوص دلایل کم‌رنگ‌تر شدن نقش کتاب در سبد فرهنگی خانواده‌ها نسبت به گذشته، در گفتگو با خبرنگار  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: دلایل متعددی در این زمینه وجود دارد؛ از جمله اینکه رسانه‌ها و فضای مجازی که امروزه زیاد شده، در گذشته بسیار کمتر وجود داشته است و مردم وقت بیشتری را برای مطالعه صرف می‌کردند. دلیل دیگر دغدغه‌های اقتصادی و سیاسی و… در جامعه کم‌تر بوده و مردم با فکر بازتر و وقت آزادتری به مطالعه می‌پرداختند. دلیل دیگر هم وجود آثار مناسب و مفید بوده است. اما اکنون به لحاظ حجمی نه به لحاظ درصدی کتاب‌هایی با محتوای مناسب و جذاب برای مردم خیلی کم‌تر از گذشته وجود دارد.

عابدینی ادامه داد: فرض کنید حدود ۲۰ سال پیش ۳۰۰ یا ۴۰۰ ناشر فعال و حدود ۵۰۰ نویسنده خوب در کشور داشتیم، اما در حال حاضر تعداد ناشران ۵۰ برابر وبه حدود ۱۶۰۰۰ هم می‌رسد و تعداد نویسندگان هم دو برابر تعداد قبل شده است. در این میان اما تعداد کتاب‌های خوب و مفیدکم‌تر شده است و همین موضوع سبب دوری مردم از کتاب می‌شود.

عابدینی با اشاره به تجاری شدن علم و مدرک و در پی آن حذف کتاب در سال‌های اخیر بیان کرد: شخصی که برای ورود به دوره دکتری باید کتاب نوشته باشد، مجبور به کتاب سازی می‌شود و کتابی که دهها بار چاپ شده را با اسم و ترجمه جدید و یا مشابه آن را مجدد چاپ می‌کند. بنابراین شخصی که قصد ادامه تحصیل دارد، با چاپ کتابی که بار علمی ندارد و در حدود ۳ یا ۴ نسخه از آن چاپ می‌شود، به کتاب سازی می‌پردازد. همین موضوع سبب می‌شود تا کتاب درست و مناسبی چاپ نشود و در پی آن کسی رغبت به خواندن کتاب نداشته باشد.

مدیر انتشارات سفیر اردهال در خصوص راهکار‌هایی برای بازگشت کتاب به سبد خانواده گفت: ابتدا باید ناشران تخصصی شوند و حمایت‌هایی که از صنعت نشر صورت می‌گرفته مانند کاغذ یارانه‌ای یا خرید کتاب از ناشران به روش‌های بهتر دوباره به صنعت نشر بازگردد. باید کتاب‌های خوب و مناسب به مردم معرفی شود؛ نباید به هر کتابی مجوز داده شود. باید بررسی شود که آیا این کتاب مشابه دارد و اگر مشابه دارد، فرق آن با کتاب قبلی چیست؟

وی افزود: از همه مهم‌تر این است که باید در سنین پایین و با دقت و احتیاط، روش‌هایی را برای کتابخوان شدن کودکان به کار ببریم تا آینده خوبی در این زمینه داشته باشیم. با تلاش برای دیگر اقشار جامعه، شاید بتوانیم ۳۰ درصد از آن‌ها را کتابخوان کنیم.

فراخوان بیست و دومین دورۀ جشنواره قلم زرین

۲ اسفند ۱۴۰۲
  فراخوان بیست و دومین دوره جشنواره قلم زرین انجمن قلم ایران خرسند است آغاز به کار بیست و دومین دوره جشنواره قلم زرین...

دبیر جشنواره “قلم زرین” معرفی شد

۹ بهمن ۱۴۰۲
  دبیر بیست و دومین دورۀ جشنواره قلم زرین معرفی شد. با تصویب هیأت مدیره انجمن قلم ایران ، «جواد کامور بخشایش» دبیر بیست...

بیانیه انجمن قلم ایران در محکومیت حادثه تروریستی کرمان

۱۷ دی ۱۴۰۲
————– 🔻 بیانیه انجمن قلم ایران در محکومیت حادثه تروریستی کرمان ————- به نام منتقم خون شهیدان «جنایتکاران سنگدل از هم اکنون آماج قطعی...

فراخوان سومین جشنواره ادبی فلسطین

۸ آذر ۱۴۰۲
  بسم الله الرحمن الرحیم —————- فراخوان سومین جشنواره ادبی فلسطین —————- مقام معظم رهبری: ما یقین داریم با ادامۀ مبارزات مردم مسلمان فلسطین...

بیانیه انجمن قلم ایران در حمایت از عملیات «طوفان الاقصی»

۱۷ مهر ۱۴۰۲
  بسم الله قاصم الجبارین «ما یقین داریم با ادامه‌ی مبارزات مردم مسلمان فلسطین و حمایت جهان اسلام، فلسطین به فضل الهی آزاد می‌شود...

جلسه مجمع عمومی سالیانه ۱۴۰۲

۱۳ مهر ۱۴۰۲
باسلام؛ به اطلاع می‌رساند: مجمع عمومی عادی(سالیانه) انجمن قلم ایران روز یکشنبه مورخ  ۲۳/۰۷/۱۴۰۲  از ساعت ۱۵ الی ۱۷ در محل سالن انجمن قلم...

اسامی برگزیدگان بیست و یکمین جایزه قلم زرین معرفی شدند

۲۰ تیر ۱۴۰۲
  اسامی برگزیدگان و شایسته تقدیر بیست و یکمین جایزه قلم زرین معرفی شدند: بخش نقد و پژوهش ادبی: شایسته تقدیر: گونه شناسی نثر...

بیانیه دبیر بیست یکمین جشنواره قلم زرین

۲۰ تیر ۱۴۰۲
  «به نام خداوند لوح و قلم» ن و القلم و مایسطرون سوگند به قلم و آنچه می‌نویسند سوره مبارک قلم آیه نخست بیانیه...