دسته بندی مطالب

رئیس حوزه هنری مطرح کرد؛ رسالت ادبیات انقلاب در معرفی مفاخر علمی ایران.

۲۳ تیر ۱۳۹۵ اطلاعیه ها

مومنیرئیس حوزه هنری در آیین اختتامیه چهاردهمین جشنواره شعر و داستان جوان سوره خواستار توجه به ادبیات انقلاب اسلامی و معرفی مفاخر شهید علمی کشور از جمله شهید مجید شهریاری شد.
به گزارش خبرنگار مهر، چهاردهمین جشنواره شعر و داستان جوان سوره صبح امروز با معرفی برگزیدگان خود در شهر زنجان به کار خود پایان داد.
در مراسم اختتامیه این جشنواره که با حضور جمعی از شاعران و مسئولان فرهنگی حوزه هنری و استان زنجان برگزار شد، فاضل نظری معاون هنری حوزه هنری در سخنانی گفت: امروز تعداد افرادی که در جشنواره ها جایزه می گیرند، آنقدر زیاد شده که گاهی اهداکنندگان جایزه ها کمتر از دریافت کنندگان آنها شده اند و بسیاری از افراد جایزه بگیر حرفه ای جشنواره ها شده اند، اما خوشحالم که ما با تبدیل کردن این جشنواره به مهرواره توانستیم دوستان شاعر و نویسنده را با محوریت دوستی گردهم جمع کنیم و به انتخاب هایی دست پیدا کنیم که صرفا نمادین است و حاصل سلایق داوران.
وی ادامه داد:مهم افروختن آتشی است که روشنایی پیرامون ما را توسعه می دهد. خوشحالم که امروز جوانان را بر مسند مدیریت این جشنواره می بینم که خاطرم هست ۱۴ سال قبل خودم نیز از برگزیدگان آن بودم. البته این حق و انتظار طبیعی ما است که این جشنواره بتواند از جوانان هنرمند برای مدیریت خود استفاده کند و خوشحالیم از این که بسیار خوب و کارشناسانه این اتفاق محقق شد.
نظری در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: نوشتن برای آنهایی که معجزه پیامبرانشان از جنس نوشته است با بسیاری از افراد دیگر فرق دارد و امیدوارم که از همان منبع زوال نیافتنی بتوانیم به تولید آثار دست پیدا کنیم.
در ادامه این مراسم، از سه نفر از ادیبان استان زنجان شامل مریم بیات تبار، مصدق آقاجانلو و غلامرضا طریقی تجلیل شد.
محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری نیز دیگر سخنران این مراسم بود که در سخنان خود با اشاره به سابقه ۱۴ ساله برگزاری جشنواره شعر و داستان جوان گفت: زمانی که ما این جشنواره را شروع کردیم رقابت های ادبی- هنری بسیار دیگری هم بود که الان دیگر وجود ندارد. خوشحالیم که این جشنواره توانسته هر سال چهره های تازه ای را به ما معرفی کند که برخی از آنها امروزه از مسئولان حوزه هنری نیز به شمار می روند.
وی در ادامه به یکی از مفاخر استان زنجان؛ شهید مجید شهریاری اشاره کرد و گفت: این شهید بزرگوار فردی است که مقام معظم رهبری درباره ایشان عنوان کرده اند که وی آبرو و عزت ایران را حفظ کرد و بزگواری مانند آیت الله جوادی آملی در پیامشان برای اربعین شهادتش گفته اند مطمئن باشید که با دست پر به ملاقات خداوند رفته است.
مومنی ادامه داد: افتخارات و راه شهید شهریاری بود که عزیزان ما با تکیه بر آن در مذاکرات توانستند ما را به کف حقوق مان برسانند. با این همه به باور من خضوع و شخصیت والای او است که ارادت برانگیز است.
رئیس حوزه هنری، شهید شهریاری را نمونه اعلای انسان تربیت یافته در انقلاب اسلامی معرفی کرد و گفت: هر مکتبی اصحابی دارد که ادبیات وظیفه معرفی آن را دارد. انقلاب اسلامی ما انسان های تراز خود را فراوان تربیت کرده است، اما آیا ادبیات و هنر ما توان معرفی آنها را دارند؟ به باور من، ما در مواردی راه را اشتباه رفته ایم. اگر بر این باور باشیم که با استفاده از عناصر ادبیات انقلاب می شود به این امر نائل آمد امثال شهید شهریاری برای معرفی در ادبیات ما می گنجند، اما اگر بخواهیم پیرو دیگران و تفکراتی غیر از این باشیم، این اتفاق میسر نیست و چنین افرادی در ادب و هنر ما نخواهند گنجید.
در ادامه این مراسم، اهورا ایمان، شاعر و ترانه‌سرا، سه سرانه منتخب از آثار رسیده به این جشنواره را برای حاضران قرائت کرد و پس از آن نیز برگزیدگان این جشنواره به شرح زیر معرفی شدند:
در بخش داستان، اثر «روسیه» نوشته امین اطمینان از خراسان رضوی برگزیده شد و در بخش داستان کوتاه ۱۰۰ کلمه ای، هیات داوران اثری را شایسته برگزیده شدن ندانستند.
در بخش شعر سنتی، حسن خسروی از استان قم به عنوان برگزیده معرفی شد و حسین زحمتکش نیز جایزه ویژه دبیر هنری بخش شعر را دریافت کرد.
در بخش ترانه، امید روزبه به عنوان برگزیده معرفی شد و در بخش شعر نو و نیمایی نیز آریا معصومی از استان کهگیلویه و بویراحمد مورد تقدیر قرار گرفت.
تمامی برگزیدگان این جشنواره علاوه بر لوح تقدیر و تندیس جشنواره، فرصت انتشار یک اثر در انتشارات سوره مهر را نیز به‌دست آوردند.

فراخوان بیست و دومین دورۀ جشنواره قلم زرین

۲ اسفند ۱۴۰۲
  فراخوان بیست و دومین دوره جشنواره قلم زرین انجمن قلم ایران خرسند است آغاز به کار بیست و دومین دوره جشنواره قلم زرین...

دبیر جشنواره “قلم زرین” معرفی شد

۹ بهمن ۱۴۰۲
  دبیر بیست و دومین دورۀ جشنواره قلم زرین معرفی شد. با تصویب هیأت مدیره انجمن قلم ایران ، «جواد کامور بخشایش» دبیر بیست...

بیانیه انجمن قلم ایران در محکومیت حادثه تروریستی کرمان

۱۷ دی ۱۴۰۲
————– 🔻 بیانیه انجمن قلم ایران در محکومیت حادثه تروریستی کرمان ————- به نام منتقم خون شهیدان «جنایتکاران سنگدل از هم اکنون آماج قطعی...

فراخوان سومین جشنواره ادبی فلسطین

۸ آذر ۱۴۰۲
  بسم الله الرحمن الرحیم —————- فراخوان سومین جشنواره ادبی فلسطین —————- مقام معظم رهبری: ما یقین داریم با ادامۀ مبارزات مردم مسلمان فلسطین...

بیانیه انجمن قلم ایران در حمایت از عملیات «طوفان الاقصی»

۱۷ مهر ۱۴۰۲
  بسم الله قاصم الجبارین «ما یقین داریم با ادامه‌ی مبارزات مردم مسلمان فلسطین و حمایت جهان اسلام، فلسطین به فضل الهی آزاد می‌شود...

جلسه مجمع عمومی سالیانه ۱۴۰۲

۱۳ مهر ۱۴۰۲
باسلام؛ به اطلاع می‌رساند: مجمع عمومی عادی(سالیانه) انجمن قلم ایران روز یکشنبه مورخ  ۲۳/۰۷/۱۴۰۲  از ساعت ۱۵ الی ۱۷ در محل سالن انجمن قلم...

اسامی برگزیدگان بیست و یکمین جایزه قلم زرین معرفی شدند

۲۰ تیر ۱۴۰۲
  اسامی برگزیدگان و شایسته تقدیر بیست و یکمین جایزه قلم زرین معرفی شدند: بخش نقد و پژوهش ادبی: شایسته تقدیر: گونه شناسی نثر...

بیانیه دبیر بیست یکمین جشنواره قلم زرین

۲۰ تیر ۱۴۰۲
  «به نام خداوند لوح و قلم» ن و القلم و مایسطرون سوگند به قلم و آنچه می‌نویسند سوره مبارک قلم آیه نخست بیانیه...