دسته بندی مطالب

رحیم مخدومی در مراسم «چهل قلم» استان ایلام مطرح کرد؛ امروز باید ارزش‌های انقلاب اسلامی را با تولید آثار فاخر بیان کنیم

مراسم تجلیل از رحیم مخدومی در ایلام

مراسم «چهل قلم» در استان ایلام که به تجلیل از رحیم مخدومی، نویسنده متعهد و برجسته آثار حوزه دفاع مقدس و همچنین تقدیر از نویسندگان فعال این استان اختصاص داشت، با حضور مسئولان و فعالان فرهنگی استان ایلام برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان ایلام، آیین تجلیل از رحیم مخدومی نویسنده متعهد و برجسته دفاع مقدس، همراه با تقدیر از نویسندگان فعال استان ایلام در حوزه دفاع مقدس و انقلاب اسلامی در قالب طرح «چهل قلم»، دوشنبه ۸ بهمن ‌ماه در سالن اجتماعات مجتمع فرهنگی و هنری ارشاد ایلام برگزار شد.

در ابتدای این نشست، مراد جلیلیان مدیرکل کتابخانه های عمومی استان ایلام طی سخنانی گفت: طرح «چهل قلم» به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با هدف نکوداشت نویسندگان متعهد و برجسته به‌ عنوان یک ابتکار از سوی نهاد کتابخانه‌ های عمومی کشور در حال برگزاری است.

وی با بیان اینکه این آیین در استان ایلام با تجلیل از رحیم مخدومی و سه نویسنده استانی برگزار می‌شود افزود: تاریخ انقلاب اسلامی ایران سراسر افتخار است و نویسندگان متعهد نقش مهمی در راستای حفظ و نهادینه کردن ارزش‌های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس داشته‌اند.

فعالیت بیش از ۳هزار نویسنده در استان ایلام

مراد جلیلیان در ادامه با تأکید بر اینکه در دوران چهل‌ساله انقلاب اسلامی ایران، تلاش ها و فعالیت های بزرگی در تمامی حوزه‌ ها صورت گرفته و براین اساس شایسته است خدمات ارزشمند عملیاتی شده در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بازگو و معرفی شود، تصریح کرد: در استان ایلام نیز به مانند دیگر استان های کشور در جهت توسعه زیر ساخت‌ های فرهنگی و کتابخانه ‌ای، کارهای مطلوبی انجام‌ شده است. در استان ایلام بیش از ۳ هزار نویسنده در حوزه‌های مختلف فعالیت دارند که خوشبختانه در حوزه دفاع مقدس نیز از ظرفیت نویسندگان بومی مطرح در سطح کشور برخودار هستیم. بر این اساس پاسداری از ادبیات دفاع مقدس را وظیفه خود می‌دانیم و قدردان زحمت نویسندگان این حوزهستیم.

در ادامه این برنامه، محمدرضا شرف بیانی، مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش ‌های دفاع مقدس استان ایلام گفت: نویسندگان متعهد و انقلابی امروز در صحنه‌های مختلف حماسه آفریدند و با قلم خود نقش مهمی را در توسعه و ترویج ارزش‌ های انقلابی و اسلامی ایفا کردند.

وی، با تأکید بر اینکه امروز با وجود همه دشمنی ‌های نظام سلطه و به کوری چشم دشمنان، وارد چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی‌شده‌ایم، افزود: در صحنه ادبیات دفاع مقدس به یک‌کلام شیوا بر می‌خوریم که امام راحل فرمودند این جنگ برای ما برکاتی داشته است که همین کلام امام (ره) باید سرلوحه کار ما قرار گیرد و این برکات را به منصه ظهور برسانیم.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان ایلام، ادامه داد: ادبیات دفاع مقدس، در مدت ۴۰ سال از عمر با برکت انقلاب اسلامی، پشتیبان انقلاب بوده است و انقلاب اسلامی به ‌عنوان یک فرهنگ در سراسر دنیا گسترش پیدا کرد، امروز سی سال است که جنگ تمام‌ شده است اما برکات جنگ در عرصه‌ های مختلف پرتو افشانی می‌کند.

ضرورت توجه به توزیع محصولات فرهنگی و انقلابی

در بخش دیگری از این مراسم رحیم مخدومی با بیان اینکه در خصوص مسائل فرهنگی متأسفانه باید گفت هنوز با نقطه مطلوب فاصله ‌داریم، اظهار کرد: امروز در چهل‌سالگی انقلاب اسلامی که بنای آن فرهنگی است. رویش‌های انقلاب به ما امید می‌دهند، محسن حججی‌ها وارد میدان می‌شوند که خستگی‌ها را برطرف می‌کند.

وی افزود: امروز بزرگ‌ ترین معضل جبهه فرهنگی و انقلابی در کشور عرضه کالا های فرهنگی است و می طلبد این امر مورد توجه مسئولان قرار گیرد و البته بدیهی است که توزیع محصولات فرهنگی و انقلابی باید در شاًن، حد و اندازه انقلاب اسلامی باشد.

روایت مخدومی از امانت گرفتن کتاب از مساجد

مخدومی، یادآور شد: در زمان اول انقلاب، صف‌های طولانی در مساجد برای دریافت کتاب به صورت امانت وجود داشت، امروز چرا شاهد این صف‌ ها نیستیم؟ نشاطی در زمان ابتدای انقلاب اسلامی در زمینه کتابخوانی وجود داشت که متأسفانه این نشاط از میان ‌رفته است، از موارد معرف نشاط، می توان به امانت گرفتن کتاب و موضوع کتابخوانی در سطح مساجد، توجه به تشکیل گروه‌های سرود و تئاتر در مساجد اشاره داشت. در مساجد ما، گروهای سرود و نمایش فراوانی با فعالیت های چشمگیر حضور داشتند و دانش آموزان جهت تمرین و کسب آموزش به منظور اجرای برنامه ها در مناسبت ها وقت می گذاشتند.

این نویسنده حوزه دفاع مقدس، گفت: امروز باید ارزش‌های انقلاب اسلامی را با تولید آثار فاخر خوب و تربیت شعرای صاحب نظر و ارزشی و تربیت فیلم ‌سازان، بعد از گذشت ۴۰ سال از سیر انقلاب، بیان کنیم. این انقلاب را باید ثبت کرد، با ابزار هنر و زبان شیوای هنر می‌توان ارزش‌های فرهنگی را احیا کرد و البته با قصه و رمان می‌شود این ارزش‌ها را زنده کرد. در حال حاضر در خصوص شخص اول انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی (ره) یک رمان تأثیرگذار نداریم، این در حالی است که همه جناح‌ ها و سلایق، خود را مرید انقلاب و امام راحل می‌دانند ما باید با فیلم و زبان، هنر انقلاب را معرفی کنیم.

لازم به ذکر است در پایان این مراسم از رحیم مخدومی به عنوان نویسنده برجسته و متعهد کشور به همراه سه تن از نویسندگان آثار دوران دفاع مقدس و انقلاب اسلامی در سطح استان محمد علی قاسمی و نورالدین نورالهی و شاهدخت حیدری، تجلیل شد.

همچنین بخشی از این مراسم نیز با خوانش غزلی از محمد علی قاسمی از نویسندگان متعهد حوزه دفاع مقدس، پیرامون جایگاه انقلاب همراه بود.

فراخوان بیست و دومین دورۀ جشنواره قلم زرین

۲ اسفند ۱۴۰۲
  فراخوان بیست و دومین دوره جشنواره قلم زرین انجمن قلم ایران خرسند است آغاز به کار بیست و دومین دوره جشنواره قلم زرین...

دبیر جشنواره “قلم زرین” معرفی شد

۹ بهمن ۱۴۰۲
  دبیر بیست و دومین دورۀ جشنواره قلم زرین معرفی شد. با تصویب هیأت مدیره انجمن قلم ایران ، «جواد کامور بخشایش» دبیر بیست...

بیانیه انجمن قلم ایران در محکومیت حادثه تروریستی کرمان

۱۷ دی ۱۴۰۲
————– 🔻 بیانیه انجمن قلم ایران در محکومیت حادثه تروریستی کرمان ————- به نام منتقم خون شهیدان «جنایتکاران سنگدل از هم اکنون آماج قطعی...

فراخوان سومین جشنواره ادبی فلسطین

۸ آذر ۱۴۰۲
  بسم الله الرحمن الرحیم —————- فراخوان سومین جشنواره ادبی فلسطین —————- مقام معظم رهبری: ما یقین داریم با ادامۀ مبارزات مردم مسلمان فلسطین...

بیانیه انجمن قلم ایران در حمایت از عملیات «طوفان الاقصی»

۱۷ مهر ۱۴۰۲
  بسم الله قاصم الجبارین «ما یقین داریم با ادامه‌ی مبارزات مردم مسلمان فلسطین و حمایت جهان اسلام، فلسطین به فضل الهی آزاد می‌شود...

جلسه مجمع عمومی سالیانه ۱۴۰۲

۱۳ مهر ۱۴۰۲
باسلام؛ به اطلاع می‌رساند: مجمع عمومی عادی(سالیانه) انجمن قلم ایران روز یکشنبه مورخ  ۲۳/۰۷/۱۴۰۲  از ساعت ۱۵ الی ۱۷ در محل سالن انجمن قلم...

اسامی برگزیدگان بیست و یکمین جایزه قلم زرین معرفی شدند

۲۰ تیر ۱۴۰۲
  اسامی برگزیدگان و شایسته تقدیر بیست و یکمین جایزه قلم زرین معرفی شدند: بخش نقد و پژوهش ادبی: شایسته تقدیر: گونه شناسی نثر...

بیانیه دبیر بیست یکمین جشنواره قلم زرین

۲۰ تیر ۱۴۰۲
  «به نام خداوند لوح و قلم» ن و القلم و مایسطرون سوگند به قلم و آنچه می‌نویسند سوره مبارک قلم آیه نخست بیانیه...