دسته بندی مطالب

رضا رسولی: دست خالی ادبیات داستانی در خلق اثر درباره زندگی‌نامه امام خمینی(ره)

۲۱ خرداد ۱۳۹۷ اخبار اخبار انجمن

 عضو هیئت مدیره انجمن قلم ایران اظهار کرد: متاسفانه آثار محدودی درباره امام نوشته شده است و دست ادبیات داستانی در نوشتن کتاب با موضوع زندگی‌نامه امام خمینی(ره) خالی است.

 

 

رضا رسولی، عضو هیئت مدیره انجمن قلم ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا؛ درباره تجلی امام خمینی(ره) در ادبیات کشورمان عنوان کرد: امام(ره) با تحولاتی که در منطقه و جهان ایجاد کردند چهره شاخص قرن بیستم بودند. در آثار ادبی خارج از ایران به زبان عربی و انگلیسی،‌ اثری که در وصف و زندگی ایشان خلق شده باشد کمتر دیده می‌شود.

وی با بیان این مطلب گفت: در میان آثار داخلی نیز با آثار متعدد و متنوعی مواجه هستیم؛ این در حالی است که امام، بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی بوده است. با این وجود، سازمان‌های ادبی ما اقدام جدی در عرصه زندگی ایشان به ویژه برای نسل جوان انجام نداده‌اند.

رسولی ادامه داد: در مصداق و ارائه استناد برای این موضوع می‌توان به تعداد محدود و معدود آثار نوشته شده درباره ایشان اشاره کرد. بخشی از آثاری که درباره ایشان نوشته شده، در قالب خاطرات امام است. همچنین چند مورد محدود اثر داستانی درباره ایشان داریم که کتاب «امام خمینی» نوشته امیرحسین فردی از آن جمله است که وزارت آموزش و پرورش برای دانش‌آموزان چاپ کرده است.

وی همچنین به رمان «سه دیدار» نادر ابراهیمی اشاره کرد و افزود: همچنین موسسه تنظیم و نشر آثار امام(ره) در نشریه‌ای که منتشر می‌کند، قصه‌های کوتاه و روایت‌های کوتاهی از زندگی‌نامه ایشان را برای جوانان، کودکان و نوجوانان منتشر کرده است.

رسولی اظهار کرد: اینکه چرا با چنین روندی مواجه هستیم، به این موضوع مربوط می‌شود که دست ادبیات داستانی از نوشتن کتاب برای زندگی‌نامه امام(ره) خالی است و از سوی دیگر، به همت نویسنده‌ها، نبود برنامه‌ریزی و سیاستگذاری مناسب سازمان‌ها مربوط می‌شود.

وی ادامه داد: جامعه ما بُعد عاطفی از رویکرد امام(ره) را مورد توجه قرار دارد،‌ در حالی که نیاز بود که زندگی ایشان به عنوان یک فقیه، ‌سیساتمدار و مصلح اجتماعی در قالب روایت جدی و داستانی نوشته شود که اتفاق نیفتاد.

رسولی با اشاره به آثاری که نوشته است، گفت: از میان ۱۳ اثری که دارم،‌ چهار زندگی‌نامه نوشته‌ام و با این سبک مانوس هستم، ولی متاسفانه توفیق آن را نداشتم که برای امام(ره) مطلبی بنویسم. در ابتدا باید از خودم شروع کنم و این مصاحبه تلنگری برای من است که برش‌هایی از زندگی ایشان را در قالب داستان بنویسم.

این نویسنده افزود: نویسنده‌ها باید خودشان همت کنند که تاریخ انقلاب اسلامی را که با نام امام پیوند خورده است، به صورت صحیح روایت کنند و به خلق اثر در این رابطه بپردازند. در گام بعدی وظیفه سازمان‌های فرهنگی و به ویژه موسسه تنظیم و نشر آثار امام است که به معماری ادبیات و اندیشه ایشان بپردازند و بانی خلق آثار ارزشمند و قابل توجه درباره زندگی امام شوند.

انتهای پیام

فراخوان بیست و دومین دورۀ جشنواره قلم زرین

۲ اسفند ۱۴۰۲
  فراخوان بیست و دومین دوره جشنواره قلم زرین انجمن قلم ایران خرسند است آغاز به کار بیست و دومین دوره جشنواره قلم زرین...

دبیر جشنواره “قلم زرین” معرفی شد

۹ بهمن ۱۴۰۲
  دبیر بیست و دومین دورۀ جشنواره قلم زرین معرفی شد. با تصویب هیأت مدیره انجمن قلم ایران ، «جواد کامور بخشایش» دبیر بیست...

بیانیه انجمن قلم ایران در محکومیت حادثه تروریستی کرمان

۱۷ دی ۱۴۰۲
————– 🔻 بیانیه انجمن قلم ایران در محکومیت حادثه تروریستی کرمان ————- به نام منتقم خون شهیدان «جنایتکاران سنگدل از هم اکنون آماج قطعی...

فراخوان سومین جشنواره ادبی فلسطین

۸ آذر ۱۴۰۲
  بسم الله الرحمن الرحیم —————- فراخوان سومین جشنواره ادبی فلسطین —————- مقام معظم رهبری: ما یقین داریم با ادامۀ مبارزات مردم مسلمان فلسطین...

بیانیه انجمن قلم ایران در حمایت از عملیات «طوفان الاقصی»

۱۷ مهر ۱۴۰۲
  بسم الله قاصم الجبارین «ما یقین داریم با ادامه‌ی مبارزات مردم مسلمان فلسطین و حمایت جهان اسلام، فلسطین به فضل الهی آزاد می‌شود...

جلسه مجمع عمومی سالیانه ۱۴۰۲

۱۳ مهر ۱۴۰۲
باسلام؛ به اطلاع می‌رساند: مجمع عمومی عادی(سالیانه) انجمن قلم ایران روز یکشنبه مورخ  ۲۳/۰۷/۱۴۰۲  از ساعت ۱۵ الی ۱۷ در محل سالن انجمن قلم...

اسامی برگزیدگان بیست و یکمین جایزه قلم زرین معرفی شدند

۲۰ تیر ۱۴۰۲
  اسامی برگزیدگان و شایسته تقدیر بیست و یکمین جایزه قلم زرین معرفی شدند: بخش نقد و پژوهش ادبی: شایسته تقدیر: گونه شناسی نثر...

بیانیه دبیر بیست یکمین جشنواره قلم زرین

۲۰ تیر ۱۴۰۲
  «به نام خداوند لوح و قلم» ن و القلم و مایسطرون سوگند به قلم و آنچه می‌نویسند سوره مبارک قلم آیه نخست بیانیه...