دسته بندی مطالب

عصرانه ادبی فارس پاسداشت کامران پارسی‌نژاد (۲)

۳۰ فروردین ۱۳۹۵ اخبار اخبار انجمن

13950129000868_PhotoL

پرویز: بعد از انقلاب از اهالی فرهنگ خود قدرشناسی کافی نکرده‌ایم/ پارسی‌نژاد: دولت نگاه جدی به فرهنگ ندارد.

شصت و یکمین عصرانه ادبی فارس پاسداشت کامران پارسی‌نژاد با حضور جمعی از اهالی فرهنگ  و ادب برگزار شد.

*کاشفی‌خوانساری: پایمردی پارسی‌نژاد در نقد ادبی بسیار مهم است

سیدعلی کاشفی خوانساری نویسنده حوزه کودک و نوجوان در این مراسم با اشاره به اینکه ما نویسندگان قبلاً تصمیم خود را گرفته‌ایم، گفت:‌ اگرچه این تجلیل‌ها ما را خوشحال می‌کند اما بحث توجه به این مسائل نیست شکل مطلوب این است که نهادها قدرشناس‌تر باشند اما برای کسی که تصمیم خودش را گرفته و در این راه قدم گذاشته این مسائل جزئی است.

وی با اشاره به اینکه نخستین نکته‌ای که با شنیدن نام پارسی‌نژاد به ذهنش می‌رسد، گفت: پایمردی وی در حوزه نقد ادبی بسیار نکته مهمی است. در این حوزه افراد معمولاً حضور کوتاهی دارند برخی اوقات نقد پله‌ای برای ورود به ادبیات می‌شود برخی با نقد وارد مطبوعات می‌شوند و برخی‌ها به دلیل بی‌مهری‌ها، دشمنی‌ها و کدورت‌‌ها ترجیح می‌دهند که دیگر نقد نویسند به همین دلیل بسیاری از منتقدان نامی کشورمان از لحاظ عددی آثارشان کم است. به ندرت افرادی در حوزه نقد به صورت مستمر حضور داشتند و کارهای‌شان کیفیت و کمیت لازم را داشته است. نمونه این مسئله عبدالعلی دستغیب است.

خوانساری گفت: به همین دلیل بزرگان به خاطر اسیب‌های نقدنویسی ترجیح دادند آن را کنار بگذارند اما پارسی‌نژاد در این حوزه خوشبختانه همچنان حضور دارد هم‌اکنون پذیرش نقد ادبی در جامعه ما کمتر شده است و با این حال کسی مانند ایشان همچنان این مسیر را ادامه می‌دهد و این مسئله ارزشمند است.

*پرویز: بعد از انقلاب از اهالی فرهنگ خود قدرشناسی کافی نکرده‌ایم

محسن پرویز معاون اسبق فرهنگی وزارت ارشاد نیز در این مراسم گفت: از کارهای خوبی که می‌توانیم انجام بدهیم تجلیل از زحمت‌کشان عرصه فرهنگ در هر سطحی است که این کار مایه تشویق و دلگرمی آنها است و جلسه حاضر از آن نمونه است. پس از انقلاب گاهی وقت‌ها احتیاط‌های بیش از اندازه کردیم و از اهالی فرهنگ خود قدرشناسی کافی نکرده‌ایم از سال‌های دهه شصت برخی دوستان با این استدلال که از کجا معلوم این شخص در آینده منحرف نشود عاملی برای جلوگیری از اینچنین مراسم‌هایی شده بودند و به صورت افراطی این نظر را گسترش می‌دادند.

نایب رئیس انجمن قلم ایران گفت: کسانی مثل پارسی‌نژاد در سطحی برای فرهنگ زحمت کشیده حتماً باید تقدیر شوند. برای من آزاردهنده است که نویسندگان از لحاظ مالی دچار مشکل باشند. در دنیا نویسندگان بزرگ حتماً شاغل و وابسته به نهادی بوده‌اند ولی در این این موضوع جا نیفتاده است. اگر خیلی هنر کرده باشیم این افراد در حوزه هنری ارشاد مشغول شده‌اند.

پرویز با اشاره به اینکه پارسی‌نژاد زحمت‌کش حوزه فرهنگ است،ادامه داد: ثابت قدمی وی در نگاه خاص خودش است و فکر می‌‌کنم کارهایی وی در حوزه ترجمه و نقد ادبی انجام داده است ارزشمند است امثال پارسی‌نژاد در کشورمان زیاد هستند و چه خوب است این فرهنگ تجلیل از آنجا جا بیفتد.

*پارسی‌نژاد: متأسفانه افراد رده بالای دولت نگاه جدی به فرهنگ ندارند

در انتهای مراسم کامران پارسی‌نژاد سخنان خودش را با تشکر از خداوند و پیامبر اعظم شروع کرد و گفت: متأسفانه افراد رده بالای دولت نگاه جدی به حوزه فرهنگ و ادب ندارند در بسیاری از مراکز جهان حتی به صورت ابزاری هم که شده از اهل قلم استفاده می‌کنند ولی در کشور ما در این حد هم توجه نمی‌شود. سلمان رشدی در مصاحبه‌ای به صراحت عنوان می‌کند که من یک نویسنده استعماری هستم. طرح و پول را می‌گیرم و می‌نویسم هیچ مشکلی هم برایش پیش نمی‌آید ولی در ایران ما برای کارهای بسیار کوچک نقاب می‌زنیم.

پارسی‌نژاد در ادامه با اشاره به اینکه مجله ادبیات داستانی اولین ورود وی به عرصه ادبیات به صورت حرفه‌ای بود، ادامه داد: از جمله آرزوهای من در دوران دانشجویی چاپ مطلب در این مجله بود و ورود به این مجله باعث آشنایی‌ام با راضیه تجار شد که مثل خواهری دلسوز مرا حمایت می‌کرد. البته این مسئله درباره فقط من نیست بلکه تجار درباره همه افراد اینطور دلسوز است.

وی گفت: وقتی وارد حوزه ادبیات شدم در نقد مهارت داشتم ولی در حوزه داستان ضعیف بود که با شرکت در کلاس‌های بسیار فوق‌العاده خانم تجار تجارب خوبی کسب کردم. حوزه هنری در دوره آقای مؤمنی دو اشتباه کرد یکی تعطیلی کلاس‌های داستان‌نویسی خانم تجار و دیگری تعطیلی مجلات ادبی‌اش بود و این تصمیم شخصی آقای محسن مؤمنی بود.

پارسی‌نژاد با اشاره به اینکه من نقد را بسیار دوست دارم، افزود:‌ اما بیش از نقد جریان‌ها و مکاتب ادبی را دوست دارم و خواندن و آموختن در این ماجرا برای من جذاب است. به رمان و داستان بسیار علاقه دارم ولی خوب نثرم ضعیف بود به همین خاطر تصمیم گرفتم با زندگی‌نامه داستانی شروع کنم. اما هرچند که در دوره مدرسه هم نیز پایین‌ترین نمره من دیکته بود در حال حاضر فکر می‌کنم برای نوشتن رمان در حوزه بزرگسال آمادگی کافی دارم اما نه در حد اساتید این حوزه.

در این مراسم نویسندگانی چون محمدرضا سرشار، محسن پرویز، عباس براتی‌پور، محمد حنیف، نصرالله قادری، سیدعلی کاشفی خوانساری،‌محمدرضا اصلانی حضور داشتند و در انتها هدایایی از طرف خبرگزاری فارس و انجمن قلم ایران به کامران پارسی‌نژاد اعطا شد.

 

فراخوان بیست و دومین دورۀ جشنواره قلم زرین

۲ اسفند ۱۴۰۲
  فراخوان بیست و دومین دوره جشنواره قلم زرین انجمن قلم ایران خرسند است آغاز به کار بیست و دومین دوره جشنواره قلم زرین...

دبیر جشنواره “قلم زرین” معرفی شد

۹ بهمن ۱۴۰۲
  دبیر بیست و دومین دورۀ جشنواره قلم زرین معرفی شد. با تصویب هیأت مدیره انجمن قلم ایران ، «جواد کامور بخشایش» دبیر بیست...

بیانیه انجمن قلم ایران در محکومیت حادثه تروریستی کرمان

۱۷ دی ۱۴۰۲
————– 🔻 بیانیه انجمن قلم ایران در محکومیت حادثه تروریستی کرمان ————- به نام منتقم خون شهیدان «جنایتکاران سنگدل از هم اکنون آماج قطعی...

فراخوان سومین جشنواره ادبی فلسطین

۸ آذر ۱۴۰۲
  بسم الله الرحمن الرحیم —————- فراخوان سومین جشنواره ادبی فلسطین —————- مقام معظم رهبری: ما یقین داریم با ادامۀ مبارزات مردم مسلمان فلسطین...

بیانیه انجمن قلم ایران در حمایت از عملیات «طوفان الاقصی»

۱۷ مهر ۱۴۰۲
  بسم الله قاصم الجبارین «ما یقین داریم با ادامه‌ی مبارزات مردم مسلمان فلسطین و حمایت جهان اسلام، فلسطین به فضل الهی آزاد می‌شود...

جلسه مجمع عمومی سالیانه ۱۴۰۲

۱۳ مهر ۱۴۰۲
باسلام؛ به اطلاع می‌رساند: مجمع عمومی عادی(سالیانه) انجمن قلم ایران روز یکشنبه مورخ  ۲۳/۰۷/۱۴۰۲  از ساعت ۱۵ الی ۱۷ در محل سالن انجمن قلم...

اسامی برگزیدگان بیست و یکمین جایزه قلم زرین معرفی شدند

۲۰ تیر ۱۴۰۲
  اسامی برگزیدگان و شایسته تقدیر بیست و یکمین جایزه قلم زرین معرفی شدند: بخش نقد و پژوهش ادبی: شایسته تقدیر: گونه شناسی نثر...

بیانیه دبیر بیست یکمین جشنواره قلم زرین

۲۰ تیر ۱۴۰۲
  «به نام خداوند لوح و قلم» ن و القلم و مایسطرون سوگند به قلم و آنچه می‌نویسند سوره مبارک قلم آیه نخست بیانیه...