دسته بندی مطالب

مافیای کاغذ و قاچاق کتاب همراه با گرانی عرصه را بر ناشران تنگ کرده/وزیر ارشاد به داد برسد

۲۲ شهریور ۱۴۰۰ اخبار

یک ناشر و شاعر کشور وضعیت بازار کتاب را نامطلوب توصیف کرده و ضمن برشمردن عوامل آن از وزیر جدید خواست تا به سرعت وارد عمل شود.

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری موج کاظم کامران شرف شاهی مشهور به کامران شرفشاهی شاعر و مدیرمسئول انتشارات تجلی مهر است که خالق آثاری همچون ا«حماسه جاودان» (م‍ج‍م‍وع‍ه‌ ش‍ع‍ر ش‍اع‍ران‌ م‍ع‍اص‍ر در رث‍ای‌ ح‍ض‍رت‌ ام‍ام‌ ح‍س‍ی‍ن‌(ع‌))، «آبروی آب» (گزیده شعر شاعران معاصر در مدح حضرت ابوالفضل (ع))، «سایه سیاه سقوط»، «خمخانه عشق»، «دسترنج» در دو جلد، «رسول مهر: مجموعه شعر شاعران معاصر در مدح و منقبت پیامبر اعظم (ص)»، «ضیافت نور:ماه مبارک رمضان در آیینه شعر»، «گزیده ادبیات معاصر شماره ١۵»، «بانوی آینه‌ها در آینه هنر»، «نخل‌های سرخ»(حماسه خرمشهر در آیینه شعر شاعران دفاع مقدس)، «به پیشواز سپیده»، «طنین عطش» ( مجموعه داستان عاشورایی )، «راز سرافرازی» و… است.

این نویسنده، شاعر و روزنامه نگار که سبقه مدیریت برخی مراکز فرهنگی را هم در کارنامه خود دارد در مورد وضعیت بازار کتاب  به خبرنگار خبرگزاری موج گفت :در حال حاضر متاسفانه بازار کتاب از وضعیت مطلوب و دلگرم کننده ای برخوردار نیست و این مسئله دلایل گوناگونی دارد. از یک سو مافیای بازار کاغذ و ملزومات صنعت چاپ چنان وضعیت اسف انگیزی ایجاد کرده است که بسیاری از ناشران ترجیح داده اند دست از کار بکشند و لذا تعداد عناوین کتاب های منتشره به شدت کاهش یافته است و ناشران همانند گذشته دیگر انگیزه و رغبت چندانی  برای چاپ کتاب های تازه ندارند. این  مسئله به نوبه خود یک ضایعه بزرگ فرهنگی است.

او افزود: از سوی دیگر قیمت تمام شده کتاب آنچنان بالا رفته است که با توجه به تورم فعلی موجب گردیده تا کتاب از سبد خرید بسیاری از خانواده ها و خصوصا جوانان که مشتریان دائمی کتاب بودند، خارج شود. از دیگر سو پدیده قاچاق کتاب همچنان ادامه دارد و مسئولان فکر عاجلی برای رفع این معضل نکرده اند.

این مدیر نشر در پاسخ به اینکه به نظرتان چرا جریان قاچاق کتاب متوقف نشد؟ گفت: متاسفانه سوءاستفاده از شرایط آشفته فعلی اشخاص بسیاری را وسوسه کرده است که وارد کار قاچاق کتاب شوند و اگر سری به کتاب فروشی های اطراف میدان انقلاب بزنید، شاهد خواهید بود که کثرت کتاب های قاچاق آنچنان زیاد است که برای خود، بازار جداگانه وپر سودی را ایجاد کرده است. جای دریغ دارد که  گفته شود علیرغم وعده های مسئولین  و برخوردهای مقطعی با تعدادی از کتاب فروشان عرضه کننده کتاب های قاچاق، متأسفانه این پدیده همچنان ادامه دارد. بررسی علل این پدیده نیز نیازمند مجالی بسیار طولانی است.

وی در ادامه در مورد اینکه چه مشکلات دیگری بر سر راه اهالی نشر است؟ اظهار داشت: از دیگر معضلات امروزی صنعت چاپ و نشر کشور ما تعطیلی پی در پی کتاب فروشی ها وتغییر شغل کسانی است که در این عرصه فعال بودند و به لحاظ کسادی بازار ناگزیر ترجیح دادند که شغل خود را عوض کنند. این نکته نیز به نوبه خود ضایعه تلخ وجبران ناپذیری است و نمی توان انتظار داشت در این شرایط پریشان وعلیرغم مشکلاتی که برسر راه جماعت اهل فرهنگ آوار شده است، کسانی که در این زمینه تا امروز پایمردی کرده اند و استواری به خرج داده اند باز هم متحمل ضرر وزیان های بیشتری شوند.

شرفشاهی افزود: شور بختانه مسئولان مربوطه در مقابل همه این آفات و بلا هایی که گریبانگیر صنعت نشر و جریان علمی ،فرهنگی وهنری کشور شده است،همچنان دست روی دست گذاشته وبا وعده های پوشالی زمان را سپری میکنند.

این شاعر و پژوهشگر در پاسخ به اینکه چه انتظاری از وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی دارید؟ بیان کرد: با توجه به سابقه چند دهه اخیر، چندان به آینده خوشبین وامیدوارم نیستم البته قصد ندارم که پیش داوری منفی نسبت به عملکرد آینده وزیر جدید ارشاد داشته باشم. باید منتظر نشست تا در زمان مناسب نسبت به عملکرد او سخن گفت.

کامران شرفشاهی در پایان اظهار داشت: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم در حال حاضر میبایست بدون فوت وقت آستین عمل را بالا بزند و با درک مشکلات و معضلات فراوانی که صنعت چاپ ونشر ما و فرهنگ کشور را به این درجه خطرناک رسانده است، اقدامی جدی و مستمر به انجام رساند.

فراخوان بیست و دومین دورۀ جشنواره قلم زرین

۲ اسفند ۱۴۰۲
  فراخوان بیست و دومین دوره جشنواره قلم زرین انجمن قلم ایران خرسند است آغاز به کار بیست و دومین دوره جشنواره قلم زرین...

دبیر جشنواره “قلم زرین” معرفی شد

۹ بهمن ۱۴۰۲
  دبیر بیست و دومین دورۀ جشنواره قلم زرین معرفی شد. با تصویب هیأت مدیره انجمن قلم ایران ، «جواد کامور بخشایش» دبیر بیست...

بیانیه انجمن قلم ایران در محکومیت حادثه تروریستی کرمان

۱۷ دی ۱۴۰۲
————– 🔻 بیانیه انجمن قلم ایران در محکومیت حادثه تروریستی کرمان ————- به نام منتقم خون شهیدان «جنایتکاران سنگدل از هم اکنون آماج قطعی...

فراخوان سومین جشنواره ادبی فلسطین

۸ آذر ۱۴۰۲
  بسم الله الرحمن الرحیم —————- فراخوان سومین جشنواره ادبی فلسطین —————- مقام معظم رهبری: ما یقین داریم با ادامۀ مبارزات مردم مسلمان فلسطین...

بیانیه انجمن قلم ایران در حمایت از عملیات «طوفان الاقصی»

۱۷ مهر ۱۴۰۲
  بسم الله قاصم الجبارین «ما یقین داریم با ادامه‌ی مبارزات مردم مسلمان فلسطین و حمایت جهان اسلام، فلسطین به فضل الهی آزاد می‌شود...

جلسه مجمع عمومی سالیانه ۱۴۰۲

۱۳ مهر ۱۴۰۲
باسلام؛ به اطلاع می‌رساند: مجمع عمومی عادی(سالیانه) انجمن قلم ایران روز یکشنبه مورخ  ۲۳/۰۷/۱۴۰۲  از ساعت ۱۵ الی ۱۷ در محل سالن انجمن قلم...

اسامی برگزیدگان بیست و یکمین جایزه قلم زرین معرفی شدند

۲۰ تیر ۱۴۰۲
  اسامی برگزیدگان و شایسته تقدیر بیست و یکمین جایزه قلم زرین معرفی شدند: بخش نقد و پژوهش ادبی: شایسته تقدیر: گونه شناسی نثر...

بیانیه دبیر بیست یکمین جشنواره قلم زرین

۲۰ تیر ۱۴۰۲
  «به نام خداوند لوح و قلم» ن و القلم و مایسطرون سوگند به قلم و آنچه می‌نویسند سوره مبارک قلم آیه نخست بیانیه...