دسته بندی مطالب

محسن مومنی‌شریف: اربعین حسینی می‌تواند زمینه ساز انقلاب‌های بزرگ باشد.

۱۶ آبان ۱۳۹۵ اطلاعیه ها

مومنیرئیس حوزه هنری گفت: عاشورا واقعه ای سیاسی است و راهپیمایی اربعین نیز بر همین اساس، حرکت و جریانی سیاسی است. اربعین حسینی می‌تواند زمینه ساز انقلاب‌های بزرگ باشد.
به گزارش «نسیم آنلاین»، محسن مومنی‌شریف رئیس حوزه هنری در تازه‌ترین نشست «کبوتران مسجد دوردست» که شنبه ۱۵ آبان ماه در حوزه هنری برگزار شد، با تاکید بر اینکه راهپیمایی اربعین حسینی از الطاف خداوند به روزگار ما است، اظهار کرد: طی چند باری که به این سفر معنوی رفته‌ام، همیشه در حیرت بودم که چطور چنین جریان عظیمی شکل گرفته است. هر چند ما ایرانی ها دیرتر به این جریان پیوستیم و عراقی ها پیش از ما در این راهپیمایی حضور داشتند.
وی ادامه داد: سال‌هاست که نیاز داشتیم در مقابل تهاجم ها و برنامه‌ریزی‌های دشمن حرکتی ایجاد کنیم و راهپیمایی اربعین حسینی چنین حرکتی را رقم زد. هر چند در فرمایشات امام خمینی (ره) پیوند مردم ایران و عراق بعد از سقوط رژیم صدام وعده داده شده بود، اما اگر به فرصت ایجاد شده بی توجه باشیم، ممکن است راهپیمایی اربعین حسینی نیز تبدیل به امری عادی و روزمره شود و روح و اصالت خود را از دست بدهد. اگر راهپیمایی اربعین حسینی امری عادی شود، تاثیر خود را نیز از دست خواهد داد.
رئیس حوزه هنری همچنین با اشاره به اینکه بر اساس نظریات «اسکاچ پول» انقلاب اسلامی ایران مدیون اربعین هاست، عنوان کرد: عاشورا واقعه ای سیاسی است و راهپیمایی اربعین نیز بر همین اساس، حرکت و جریانی سیاسی است. اربعین حسینی می‌تواند زمینه ساز انقلاب‌های بزرگ باشد.
مومنی‌شریف با تاکید بر اینکه شرایط امروز عراق شرایط مناسبی برای راه اندازی جریان های ضد استکباری و ضد رژیم صهیونیستی است، عنوان کرد: امروز بهترین فرصت است که جنایت‌های رژیم صهیونیستی و آزادی قدس در راهپیمایی اربعین حسینی مطرح شود. البته چنین جریان‌هایی باید به شکل خودجوش و آرام آرام شکل بگیرد.
رحماندوست: آزادی قدس با حرکت مردمی شکل می‌گیرد/ رحمانی: حال که راه کربلا باز شده، هنوز با قدس فاصله داریم
مجتبی رحماندوست نویسنده و مدیر دفتر ادبیات بیداری اسلامی حوزه هنری با بیان اینکه اتصال راهپیمایی عظیم اربعین حسینی به قدس، باید ذره ذره و در طول زمان صورت بگیرد، اظهار کرد: چنین جریانی در واقع نوعی فرهنگ‌سازی است و باید ذره ذره انجام شود.
وی ادامه داد: آزادسازی قدس، مانند پیروزی انقلاب اسلامی با حرکت مردمی شکل خواهد گرفت و از سلاح و توپ و تانک استفاده نمی شود. راهپیمایی اربعین حسینی می‌تواند یکی از اسباب تعیین کننده آزادسازی قدس باشد. البته ظرفیت های اربعین حسینی باید هماهنگ شوند و حرکت هایی که از شهرهای مختلف کشورمان صورت می گیرد منسجم تر باشد.
رحماندوست همچنین با اشاره به حادثه منا و شهادت زائران ایرانی اظهار کرد: در این حادثه، مردم جهان فهمیدند دو نوع اسلام داریم و این موضوع که اسلام شیعی با وهابیت و فرقه های این‌گونه متفاوت است باید در راهپیمایی اربعین نیز تبیین شود. البته هر کاری که در راهپیمایی اربعین حسینی صورت می‌گیرد نباید با عنوان ایران باشد، آنجا تنها جایی است که پرچم و شعار و عکس و تصویرها متلق به کشور و یا ملت خاصی نیست و متعلق به تمام شیعیان، مسلمانان و حتی غیر مسلمان های جهان است و پرچم نیز، پرچم امام حسین (ع) است.
این نویسنده با تاکید بر ارتباط بین کربلا و قدس، عنوان کرد: امام خسین (ع) مظهر شهادت است و بالاترین ظرفیت حق طلبی را دارد و قدس نیز حق محض است و کافی است تا این دو ظرفیت اسلام را تبیین و تشریح کنیم و مخاطب خود به ارتباط این دو پی می برد. افرادی که به راهپیمایی اربعین نرفته‌اند در این گونه موضوعات ملاحظه کاری هایی دارند و می گویند نباید راهپیمایی اربعین را با استکبارستیزی و موضوعاتی همچون قدس ادقام کرد، معتقدم باید از افرادی که به این راهپیمایی رفته اند استفاده کرد و دیگران را هم در این زمینه روشن کرد.
سید کامران مصطفوی، پژوهشگر و عضو مجموعه فرهنگی وارثین، با بیان اینکه دو اتفاق مهم در جهان اسلام رخ داده است، عنوان کرد: همان طور که حضرت آقا فرمودند فلسطین مسئله نخست جهان اسلام است و راهپیمایی عظیم اربعین حسینی نیز کم نظیر است. اگر این دو اتفاق بزرگ جهان اسلام با هم گره بخورد می تواند سر منشأ اتفاقات بزرگ تر باشد.
وی افزود: البته نکته اینجاست که راهپیمایی اربعین حسینی چگونه می‌تواند با قدس گره بخورد و مایه برکت شود؟ ما در مجموعه فرهنگی وارثین طرحی با عنوان طرح راهپیمایی الی بیت المقدس داریم و در این راه سعی داریم از تمام ظرفیت های اربعین استفاده کنیم و به طور مثال ارتباط گیری با افرادی که به پیاده روی اربعین حسینی می آیند یکی از برنامه های ما ست و البته اولویت را برای عراقی ها و خارجی ها قرار داده ایم. در واقع به دنبال جذب انرژی افراد حاضر در راهپیمایی اربعین حسینی هستیم تا پس از این راهپیمایی، در مسیر آزادسازی قدس قدم برداریم.
صدر از دیگر فعالان مجموعه فرهنگی وارثین نیز درباره طرح الی بیت المقدس گفت: به این دلیل به عراق این نام را داده اند که رودهای دجله و فرات همچون عروق و رگ ها در آن شریان دارد. پیاده روی اربعین نیز مانند همین شریان هاست و به نوعی می توان آن را سیاهرگ دانست و کربلا و حرم امام حسین(ع) را قلب این شریان عنوان کرد. اما ما پس از رسیدن سیاهرگ ها به قلب، شاهد خروج سرخ‌رگ ها نیستیم و معتقدم سرخ رگ ها باید به سمت مکه، مدینه و یا قدس بروند.
وی همچنین گفت: چیزی که اربعین حسینی را به آرمان شیعی متصل می‌کند، آزادی قدس است. قرار است امسال در راهپیمایی اربعین حسینی برائت از مشرکین داشته باشیم و به نوعی از مشرکین حاضر در مکه و قدس برائت می جوییم.
شمس الدین رحمانی پژوهشگر و فعال حوزه مقاومت نیز با اشاره به شعار «راه قدس از کربلا می‌گذرد» که در دوران جنگ تحمیلی بیان می‌شد، اظهار کرد: حال که راه کربلا باز شده است، هنوز هم می بینیم که با قدس فاصله داریم و فضا در کشورمان به گونه ای شده که برخی شخصیت ها صحبت می کنند و می گویند که تا اسرائیل آدم نشود با او ارتباط نمی گیریم؛ در حالی که امام فرمودند اسرائیل باید از بین برود و معتقدیم رژیم غاصب و جنایتکار است.
وی همچنین با اشاره به نظرات شهید مطهری درباره عاشورای حسینی و اشاره به این جمله شهید که شمر زمانه را باید شناخت، عنوان کرد: امروز یک سوی جهان ایران، شیعیان و مظلومان جهان حضور دارند و سوی دیگر استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا حضور دارند و در چنین شرایطی رهبر معظم انقلاب اسلامی مانند یک نابغه سیاسی درباره دشمن صحبت می‌کنند و باید به سخنان ایشان توجه کنیم و دشمن و شمر زمانه را بشناسیم.

فراخوان بیست و دومین دورۀ جشنواره قلم زرین

۲ اسفند ۱۴۰۲
  فراخوان بیست و دومین دوره جشنواره قلم زرین انجمن قلم ایران خرسند است آغاز به کار بیست و دومین دوره جشنواره قلم زرین...

دبیر جشنواره “قلم زرین” معرفی شد

۹ بهمن ۱۴۰۲
  دبیر بیست و دومین دورۀ جشنواره قلم زرین معرفی شد. با تصویب هیأت مدیره انجمن قلم ایران ، «جواد کامور بخشایش» دبیر بیست...

بیانیه انجمن قلم ایران در محکومیت حادثه تروریستی کرمان

۱۷ دی ۱۴۰۲
————– 🔻 بیانیه انجمن قلم ایران در محکومیت حادثه تروریستی کرمان ————- به نام منتقم خون شهیدان «جنایتکاران سنگدل از هم اکنون آماج قطعی...

فراخوان سومین جشنواره ادبی فلسطین

۸ آذر ۱۴۰۲
  بسم الله الرحمن الرحیم —————- فراخوان سومین جشنواره ادبی فلسطین —————- مقام معظم رهبری: ما یقین داریم با ادامۀ مبارزات مردم مسلمان فلسطین...

بیانیه انجمن قلم ایران در حمایت از عملیات «طوفان الاقصی»

۱۷ مهر ۱۴۰۲
  بسم الله قاصم الجبارین «ما یقین داریم با ادامه‌ی مبارزات مردم مسلمان فلسطین و حمایت جهان اسلام، فلسطین به فضل الهی آزاد می‌شود...

جلسه مجمع عمومی سالیانه ۱۴۰۲

۱۳ مهر ۱۴۰۲
باسلام؛ به اطلاع می‌رساند: مجمع عمومی عادی(سالیانه) انجمن قلم ایران روز یکشنبه مورخ  ۲۳/۰۷/۱۴۰۲  از ساعت ۱۵ الی ۱۷ در محل سالن انجمن قلم...

اسامی برگزیدگان بیست و یکمین جایزه قلم زرین معرفی شدند

۲۰ تیر ۱۴۰۲
  اسامی برگزیدگان و شایسته تقدیر بیست و یکمین جایزه قلم زرین معرفی شدند: بخش نقد و پژوهش ادبی: شایسته تقدیر: گونه شناسی نثر...

بیانیه دبیر بیست یکمین جشنواره قلم زرین

۲۰ تیر ۱۴۰۲
  «به نام خداوند لوح و قلم» ن و القلم و مایسطرون سوگند به قلم و آنچه می‌نویسند سوره مبارک قلم آیه نخست بیانیه...