دسته بندی مطالب

محسن پرویز در نشست خبری عنوان کرد؛ تشریح تغییرات در جایزه قلم زرین/ تلاش درتقویت اهداف انسانی اسلامی

۲۸ شهریور ۱۳۹۵ اطلاعیه ها

IMAGE635028430940822531سخنگوی انجمن قلم با تشریح برخی تغییرات در این جایزه ادبی گفت: این جایزه به آثاری که در مسیر رسیدن به اهداف عالیه انسانی اسلامی هستند اهدا شده و می‌شود.
به گزارش خبرنگار مهر، سرداوران چهاردهمین دوره از جایزه ادبی قلم زرین صبح امروز شنبه ۲۷ شهریور ماه در نشستی خبری با اصحاب رسانه به تشریح آنچه در روند برگزاری این جایزه رخ داده است پرداختند.
در این نشست محمد رضا اصلانی دبیر این جایزه ادبی در سخنانی عنوان کرد: برای گردآوری آثار منتشر شده در سال ۱۳۹۴ تا اوایل خردادماه امسال تلاش کردیم و در نهایت بر اساس لیست خانه کتاب آثار تهیه و مورد داوری قرار گرفت. به باور همه داوران ما آثار منتشر شده در سال ۱۳۹۴ از نظر شکلی و محتوایی آثاری شاخص بودند و همین مساله داوری آنها را اندکی دشوار می‌کرد.
عباسعلی براتی‌پور نیز در تشریح داوری بخش شعر این دوره از جایزه قلم زرین با بیان اینکه برای انتخاب اثر برگزیده در این بخش بیش از ۱۵۰ دفتر شعر بررسی شده است گفت: ما در دو مرحله کتاب‌ها را مورد بررسی قرار دادیم و در نهایت به ۱۰ اثر رسیدیم که باید از منظر مضمونی مورد بررسی قرار می‌گرفت. نکته دیگر هم این بود که طبق آئین نامه ما نمی‌توانستیم دفاتر شعری با حجم کمتر از ۱۲۰ صفحه را به عنوان اثر برگزیده معرفی کنیم و همین موضوع ما را به انتخاب اثر شایسته تقدیر راهنمایی کرد.
راضیه تجار سر داور بخش داستان این جایزه نیز در تشریح روند داوری این جایزه عنوان کرد: امسال برخی از داوران ما با داوری آثار غمگین شدند چون به نظر آنها در طول سال ۹۴ کمتر اثر شاخصی چاپ شده بود.
وی همچنین خواستار تفکیک داوری در بخش رمان و مجموعه داستان در این جایزه ادبی شد.
در ادامه محسن پرویز سخنگوی انجمن قلم و سر داور بخش ادبیات کودک و نوجوان نیز در سخنانی عنوان کرد: ما در حوزه ادبیات کودک و نوجوان در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی با رشد قابل توجهی مواجه بوده‌ایم. اگر عدد نویسندگان ما در سال‌های قبل از انقلاب در این بخش به ۲۰۰ عدد به زحمت می‌رسید اما در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی این عدد به شدت رشد کرد و نویسندگان فاخر بسیاری پدید آمدندو همین مساله به ما در بررسی آثار ادبی در این بخش کمک بسیاری کرد.
سخنگوی انجمن قلم ایران افزود: یکی از چالش‌های ما در داوری جایزه قلم زرین رویش آثاری با کیفیت متفاوت در هر دوره است. وقتی در یک دوره اثری را به عنوان برگزیده معرفی می‌کنیم این نام بر پیشانی کتاب می‌ماند. همین موضوع تاکنون باعث می‌شد که مثلا اگر در یک سال کتابی با نمره ۹۰ عنوان برگزیده را به دست بیاورد و در سال بعد کتابی با نمره بالاتر از ۹۰ نتواند این رتبه را کسب کند در کار ما نوعی دوگانگی ایجاد شود. از سوی دیگر ما در اساس نامه جایزه نیز سختگیری کرده‌ایم و برای اطلاق عنوان برتر و شایسته تقدیر محدودیت‌هایی داریم و برخی به این فکر می‌افتادند که چرا قوتی که در سالی در یک کتاب با کیفیتی مشخص برگزیده شده در سال دیگر برای کتاب مشابهی رخ نداده است.
پرویز افزود: با تصویب هیئت مدیره انجمن از سال آینده در جایزه قلم کتابها حائز یکی از سه عنوان برگزیده، کتاب برتر سال و شایسته تقدیر خواهند بود که عنوان جدید برتر سال برای تقدیر از کتاب‌هایی است که نمره کسب شده آنها در داوری از شایسته تقدیر بودن بیشتر و از برگزیده بودن کمتر است و از سوی دیگر این عنوان در اذهان عمومی نیز با بازخورد بهتری همراه خواهد بود.
وی با تاکید بر مساله مضمون در انتخاب آثار منتخب این جایزه ادبی، افزود: مشکل جایزه قلم نیز مانند سایر جوایز دسترسی ناقص به اطلاعات است. ما برای رفع این مساله معمولا با وجود انتشار فراخوان، خود اقدام به خرید کتاب‌های برگزیده می‌کنیم. البته خریدهای ما نیز بر اساس بانک اطلاعات خانه کتاب انجام می‌شود که نقص‌های این بانک را باید برطرف کرد.
پرویز همچنین از تلاش انجمن قلم برای انتخاب ناشران برگزیده سال در مراسم‌های آینده اهدای این جایزه خبر داد و گفت: در پروسه‌ای که وزارت ارشاد دست به انتخاب و معرفی ناشر برگزیده سال می‌زند نوعی انحصار وجود دارد که صرفا منجر به انتخاب برخی ناشران خصوصی می‌شود و بخش‌هایی‌ که به نوعی نوآوری و ابتکار عمل در این بخش دست می‌زنند عملا دیده نشده‌اند.
وی در بخش دیگری از این نشست خبری درباره میزان حمایت وزارت ارشاد از انجمن قلم گفت: جایزه قلم از نخستین دوره تا سیزدهمین دوره مورد حمایت وزارت ارشاد برای برگزاری بوده است. درباره دوره چهاردهم نیز این حمایت نفی نشده است اما اقدامی نیز در این زمینه نشده است
پرویز همچنین هرنوع شائبه درباره انتخاب نشدن عنوان اثر برگزیده به دلیل صرفه‌جویی در هزینه‌ها را رد کرد و گفت: گاهی انتخاب یک اثر برتر برای ما هزینه کمتر نسبت به انتخاب چند اثر شایسته تقدیر داشت اما ما در نهایت به نظر داورانمان احترام گذاشته و نظرشان را اعمال کردیم و البته تلاشمان همواره این بوده که بعد معنوی کار ما بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.
سخنگوی انجمن قلم ایران در ادامه در پاسخ به سوالی درباره شیوه و نوع نگاه این جایزه به منتخبان خود گفت: ما هرگز مدعی قضاوت بی‌هدف در زمینه هنر و ادبیات نبوده‌ایم. تصور ما این است که اساس قلم زرین راه‌اندازی شده که بخشی از هنر مکتوب ایران را که در خدمت اهداف عالیه انسانی است را مورد توجه قرار دهد. ما اعتقادی به اینکه بخواهیم جایزه را با اثری بدون توجه به اهداف موجود در خلق آن بدهیم، نداریم. تلاش ما این است که این جایزه به آثاری تعلیق بگیرد که در مسیر رسیدن به اهداف عالیه انسانی اسلامی قدم بر می‌دارند. اینکه در جای دیگری آثاری در یک جایزه ادبی منتخب شوند مشکلی ندارد و قرار هم نیست همه جوایز یک هدف را دنبال کنند که اگر اینگونه باشد دیگر تعدد انتخاب‌ها بی‌معنی نیست.
پرویز همچنین در برنامه‌ریزی برای تجلیل از سه پیشکسوت عضو انجمن در شهرستان‌های زادگاه آنها طی شش ماه دوم سال و نیز در دست بررسی بودن تقاضاهایی برای احداث شعب انجمن قلم در شهرستان‌ها خبر داد.
در پایان این مراسم همچنین حاضران در سخنانی کوتاه به تجلیل از جایگاه حمید سبزواری به عنوان یکی از موسسین انجمن پرداختند.

فراخوان بیست و دومین دورۀ جشنواره قلم زرین

۲ اسفند ۱۴۰۲
  فراخوان بیست و دومین دوره جشنواره قلم زرین انجمن قلم ایران خرسند است آغاز به کار بیست و دومین دوره جشنواره قلم زرین...

دبیر جشنواره “قلم زرین” معرفی شد

۹ بهمن ۱۴۰۲
  دبیر بیست و دومین دورۀ جشنواره قلم زرین معرفی شد. با تصویب هیأت مدیره انجمن قلم ایران ، «جواد کامور بخشایش» دبیر بیست...

بیانیه انجمن قلم ایران در محکومیت حادثه تروریستی کرمان

۱۷ دی ۱۴۰۲
————– 🔻 بیانیه انجمن قلم ایران در محکومیت حادثه تروریستی کرمان ————- به نام منتقم خون شهیدان «جنایتکاران سنگدل از هم اکنون آماج قطعی...

فراخوان سومین جشنواره ادبی فلسطین

۸ آذر ۱۴۰۲
  بسم الله الرحمن الرحیم —————- فراخوان سومین جشنواره ادبی فلسطین —————- مقام معظم رهبری: ما یقین داریم با ادامۀ مبارزات مردم مسلمان فلسطین...

بیانیه انجمن قلم ایران در حمایت از عملیات «طوفان الاقصی»

۱۷ مهر ۱۴۰۲
  بسم الله قاصم الجبارین «ما یقین داریم با ادامه‌ی مبارزات مردم مسلمان فلسطین و حمایت جهان اسلام، فلسطین به فضل الهی آزاد می‌شود...

جلسه مجمع عمومی سالیانه ۱۴۰۲

۱۳ مهر ۱۴۰۲
باسلام؛ به اطلاع می‌رساند: مجمع عمومی عادی(سالیانه) انجمن قلم ایران روز یکشنبه مورخ  ۲۳/۰۷/۱۴۰۲  از ساعت ۱۵ الی ۱۷ در محل سالن انجمن قلم...

اسامی برگزیدگان بیست و یکمین جایزه قلم زرین معرفی شدند

۲۰ تیر ۱۴۰۲
  اسامی برگزیدگان و شایسته تقدیر بیست و یکمین جایزه قلم زرین معرفی شدند: بخش نقد و پژوهش ادبی: شایسته تقدیر: گونه شناسی نثر...

بیانیه دبیر بیست یکمین جشنواره قلم زرین

۲۰ تیر ۱۴۰۲
  «به نام خداوند لوح و قلم» ن و القلم و مایسطرون سوگند به قلم و آنچه می‌نویسند سوره مبارک قلم آیه نخست بیانیه...