دسته بندی مطالب

محمد مهدی سیار در شب شعر جشنواره «طبس»: مرحوم سبزواری شعرش را از مردم الهام می‌گرفت.

۲۷ مرداد ۱۳۹۵ اطلاعیه ها

sayarمرحوم سبزواری استاد در کنار هم قرار دادن شعر و شعار بود و شعرش را از مردم الهام می‌گرفت.
به گزارش باشگاه خبرنگاران تسنیم «پویا»، دومین شب دومین دوره جشنواره شعر، موسیقی و سرود ضد استکباری طبس که به بخش شعر اختصاص داشت، با قرائت قرآن توسط مرتضی حیدری آل کثیر، شاعر جوان و خواننده انقلابی کشور، در تالار اندیشه حوزه هنری کار خود را آغار کرد.
در بخش آغازین برنامه، پنج تن از شاعران جوان و انقلابی، به ترتیب، علیرضا رجبعلی زاده کاشانی، مجید موسوی، آرمین یوسفی، آرش پورعلی زاده و حسن خسروی وقار برای اجرای شعر خود روی سن حاضر شدند.
علیرضا رجبعلی زاده کاشانی، نخستین شاعر شب دوم جشنواره شعر، موسیقی و ضد استکباری بود که شعر نیمایی خود را درباره فاجعه منا، به شهدای این حادثه تقدیم کرد.
در ادامه بخش اول شب شعر جشنواره طبس، آرش پورعلی زاده، به اجرای شعر خود پرداخت. حسن خسروی وقار، چهارمین شاعری بود که اشعار خود را در بخش آغازین شب شعر جشنواره طبس اجرا کرد. وی در ابتدا بخشی از مثنوی‌اش را که به گفته خودش بخشی از دو ماه زندگی‌اش است، خواند، او مثنوی خود را با این اشعار آغاز کرد:
عزیز من! نشوی گیج این مناظره‌ها
چه سود از این همه بلوا، از این مشاجره‌ها؟
تلف مکن سره را در إزای ناسره‌ها
به غیر حرف، چه آوردی از مذاکره‌ها؟
این شاعر جوان، مثنوی دومش را هم با این ابیات خواند:
دیروز در تصرف تشویش مانده بود
قومی‌که محاصره خویش مانده بود
خویشی که سر به دامن تقدیر می‌گذاشت
کلری جز اعتراف به درماندگی نداشت
بر اساس این گزارش، آرمین یوسفی، دیگر شاعر جوان انقلابی، پایان بخش قسمت اول شب شعر جشواره شعر، موسیقی و سرود ضد استکباری طبس بود.
وی با ب شعر آزاد خود را تقدیم به شهدای انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مقاومت اسلامی‌کرد.
بر اساس این گزارش، علیرضا قزوه نیز بعد از پایان شعرخوانی شاعران جوان به روی سن حاضر شد.
قزوه، شعر خود درباره برجام را که با این ابیات شروع می‌شوند، خواند:
در چارشنبه های آخر سال
ده هزار کیلو اورانیوم غنی شده را آتش زدند
تا از رویش بپرند
جان کری
خانوم شرمن
آقای فابیوس
به شرط آن که چهارشنبه سوری را
به رسمیت بشناسند!
بنابر این گزارش، شاعر بعدی شب شعر دومین جشنواره شعر، موسیقی و سرود ضد استکباری جشنواره طبس، «امل نمر طنانه» شاعر لبنانی ـ سوری و از چهره‌های شناخته شعر جهان عرب بود.
این شاعر مشهور جهان عرب، در اجرای خود، شعری عربی درباره جایگاه شعر در بیداری خواند.
بر اساس این گزارش، در ادامه، کلیپی مربوط به مرحوم حمید سبزواری، پدر شعر انقلاب پخش شد و پس از آن محمد مهدی سیار، از شاعران جوان و نسل جدید انقلاب، با حضور در سن برنامه به بیان سخنانی درباره پدر شعر انقلاب، مرحوم حمید سبزواری پرداخت.
محمد مهدی سیار با اشاره به شعری از حکیم نظامی‌گنجوی با مطلع «شعر و عرش و شرع از هم خاستند/ تا دو عالم زین سه حرف آراستند» گفت: نظامی‌حروف این سه واژه را و آنچه را خواسته گفته است.
وی افزود: یک کلمه دیگر هست که شاید شاعران زیاد مایل به آن نباشند و برخی شاعران از آن گریزان باشند و آن شعار است.
سیار با بیان اینکه میتوان کلمه «شعار» را در کنار سه کلمه شعر، شرع و عرش نهاد، تصریح کرد: این کلمه ای است که جمع آن (شعائر) در قرآن در کنار نام خدا آمده است و میتواند منتسب به خدا باشد وقتی که شعار، شعار الهی و مردمی‌هستند.
وی با بیان اینکه شعار نزدیکی به شعر دارد، افزود: مرحوم سبزواری استاد در کنار هم قرار دادن شعر و شعار بود و شعرش را از مردم الهام می‌گرفت.
سیار تاکید کرد: امروز باید تحربه های سبزواری را بازخوانی کرد چرا که او به زیبایی توانست محتوا را به شکیل ترین و مردمی‌ترین فرم تبدیل کند.
وی افزود: شعری به نام شعر انقلاب وجود نداشت و او محتوای اسلام، قرآن و اندیشه‌های امام خمینی(ره)، شهید مطهری و دکتر شریعتی را گرفت و به فرمی‌ تبدیل کرد که قابل شنیدن باشد.
سیار با ابراز خرسندی از جمع آوری اشعار مرحوم سبزواری توسط اساتیدی چون محدثی خراسانی و اسماعیلی، گفت: این بسیار خوب است که می‌توانیم این اشعار را که در ترانه و موسیقی ها می‌شنیدیم بار دیگر بر روی برگه ها ادیبانه بخوانیم و آن را بازخوانی کنیم.
وی همچنین، با اشاره به اشعار حاضر در این جشنواره گفت: اشعار حاضر در این جشنواره نوید موج جدیدی از اشعار ضداستکباری و تنوع زیاد دارد.
بر اساس این گزارش، در بخش بعدی دومین شب دومین جشنواره شعر، موسیقی و سرود ضد استکباری طبس، با حضور هیئت داوران بخش شعر جشنواره، علیرضا قزوه، ناصر فیض، محمد مهدی سیار و همچنین استاد حمید شاهنگیان و علی محمد مودب با اهدای هدیه‌ای از محسن سبزواری به نمایندگی از خانواده مرحوم حمید سبزواری تقدیر کرد.
هیئت داوران، در ادامه با اهدای جوایزی از برگزیدگان بخش های شعر و نماهنگ دومین جشنواره شعر، موسیقی و سرود ضد استکباری تقدیر و تجلیل شد.
بر اساس این گزارش، در بخش دوم شعرخوانی دومین شب جشنواره شعر، موسیقی و سرود ضد استکباری طبس، حامد عسکری و علی فردوسی از چهره های جوان و فعال شعر انقلاب برای اجرا به روی سن حاضر شدند.
حامد عسکری، در اجرای خود اشعاری از یک مثنوی بلندش را خواند که با ابیات شروع می‌شوند:
وارثان خلف حنجر اسماعیلیم
سال ها زخمی‌تیر و تبر بابیلیم
این شاعر جوان انقلاب، در بخش بعدی اجرای خود ترانه‌اش درباره ۱۷۵ شهید غواص را نیز خواند.
بنابرین گزارش، پس از پایان اجرای حامد عسکری، علی فردوسی دیگر شاعر انقلابی به شعرخوانی خوانی پرداخت ابیات آغازین این شاعر به این صورت است:
گل ها نشسته اند به تمجید خارها
از این به بعد وای به حال بهارها
این شعرها که آلت دستند جای خود
از شعر بی شعورتر اما شعارها
کم نیش خورده ایم مگر؟ هان در آستین
بس نیست پروراندن این گونه مارها
ای پای راه راست به خویش آ، که غافلی
کز دست انحراف بر آید چه کارها
بنابرین گزارش، پس از پایان شعرخوانی این شاعران جوان، اسفندیار قره باغی، دبیر دومین جشواره شعر، موسیقی و سرود ضد استکباری طبس به روی سن حاضر شد و به سخنرانی پرداخت.
اسفندیار قره باغی در سخنان کوتاهی با اشاره به حضور مادر شهید مجید حداد عادل، گفت: ایشان رئیس ما بود اما یکبار هم پشت میز ریاست ننشست.
وی با اشاره به حضور خانواده مرحوم سبزواری نیز افزود: ما سالیان سال با ایشان حشر و نشر داشتیم یادش گرامی‌باد؛ او ب واقع معلم بود و به واقع باید آثار او را بازخوانی کرد و به طرز تفکر وی پی برد.
قره باغی در ادامه شعری را تقدیم به شهید صادق عدالت اکبری جانباز فتنه ۸۸ و شهید مدافع حرم قرائت کرد.
حمید شاهنگیان نیز در سخنانی با بیان اینکه حق مجید حداد عادل ادا نشده است، گفت: او فوق العاده بود و اگر چه دوران کمی‌با هم بودیم اما یکی از سخت ترین دوران کاری ما بود.
وی با بیان اینکه این دوران نه زندان بود و نه جنگ، افزود: ابتدای انقلاب بود و منافقین در مراکز حساس از جمله رادیو نفوذ کرده بودند و چند جوان باهوش و در راس آنها مجید در حال مقابله با آنان بودند.
شاهنگیان ادامه داد: ما به رهبری مجید حداد عادل تصمیم گرفتیم که در میان آنها نفوذ کردیم و مجید مدیر تولید رادیو شد و به واقع لحظه ای از پا ننشست و همیشه جایی غیر از اتاقش بود.
وی به خاطره ای از شهید مجید حداد عادل اشاره کرد و گفت: او مزدش را با شهادت گرفت و امیدواریم ما هم لیاقت شهادت را داشته باشیم.
بر اساس این گزارش، پایان بخش دومین شب دومین جشنواره شعر، موسیقی و سرود ضد استکباری طبس، پاسداشت شهید مجید حداد عادل بود و طی آن از مادر این شهید تجلیل شد.
بر اساس این گزارش، در ادامه دومین شب جشنواره طبس با حضور سینا واحد، حمید شاهنگیان، علیرضا قزوه و محمدحسین بدری از مادر این شهید تقدیر شد.
مادر شهید حدادعادل در این مراسم در سخنانی اظهار کرد: من چهار فرزند داشتم، به همین خاطر به پدرش اعتراض می‌کردم که چرا با مجید متفاوت با دیگر بچه ها رفتار می‌کند و پدرش می‌گفت هر وقت به این بچه نگاه می‌کنم تنم می‌لرزد، نمی‌دانم روی پیشانی این بچه چه چیزی نوشته شده است.
مادر شهید حداد عادل افزود: مجید از بچگی ورای اقتضای دوره بچگی رفتار می‌کرد، در دوره سربازی‌اش هم با وجود آن که مهندس بود ولی به خاطر فعالیتهای سیاسی و اسلامی‌اش، او را سرباز صفر کردند.
وی گفت: بعد از سربازی، ازدواج کرد و با وجود آن که یک بچه دو ساله داشت، می‌گفت من شش ماه از سربازی‌ام مانده است و باید جبهه بروم.
مادر شهید حداد عادل بیان کرد: شش ماه در جبهه بود و خبری از او نداشتیم، وقتی به خانه آمد، دو سه روزی بود و بعد دوباره به جبهه رفت که بعد از مدتی خبر شهادتش را آوردند.
این مادر شهید در پایان اظهار داشت: امیدوارم خداوند به هر چه مادر شهید است، اجر بدهد و به من صبر بدهد.
در ادامه، با حضور هیئت داوران و مادر شهید مجید حداد عادل از برگزیدگان بخش نماهنگ دومین جشنواره شعر، موسیقی و سرود ضد استکباری طبس تجلیل شد.

فراخوان بیست و دومین دورۀ جشنواره قلم زرین

۲ اسفند ۱۴۰۲
  فراخوان بیست و دومین دوره جشنواره قلم زرین انجمن قلم ایران خرسند است آغاز به کار بیست و دومین دوره جشنواره قلم زرین...

دبیر جشنواره “قلم زرین” معرفی شد

۹ بهمن ۱۴۰۲
  دبیر بیست و دومین دورۀ جشنواره قلم زرین معرفی شد. با تصویب هیأت مدیره انجمن قلم ایران ، «جواد کامور بخشایش» دبیر بیست...

بیانیه انجمن قلم ایران در محکومیت حادثه تروریستی کرمان

۱۷ دی ۱۴۰۲
————– 🔻 بیانیه انجمن قلم ایران در محکومیت حادثه تروریستی کرمان ————- به نام منتقم خون شهیدان «جنایتکاران سنگدل از هم اکنون آماج قطعی...

فراخوان سومین جشنواره ادبی فلسطین

۸ آذر ۱۴۰۲
  بسم الله الرحمن الرحیم —————- فراخوان سومین جشنواره ادبی فلسطین —————- مقام معظم رهبری: ما یقین داریم با ادامۀ مبارزات مردم مسلمان فلسطین...

بیانیه انجمن قلم ایران در حمایت از عملیات «طوفان الاقصی»

۱۷ مهر ۱۴۰۲
  بسم الله قاصم الجبارین «ما یقین داریم با ادامه‌ی مبارزات مردم مسلمان فلسطین و حمایت جهان اسلام، فلسطین به فضل الهی آزاد می‌شود...

جلسه مجمع عمومی سالیانه ۱۴۰۲

۱۳ مهر ۱۴۰۲
باسلام؛ به اطلاع می‌رساند: مجمع عمومی عادی(سالیانه) انجمن قلم ایران روز یکشنبه مورخ  ۲۳/۰۷/۱۴۰۲  از ساعت ۱۵ الی ۱۷ در محل سالن انجمن قلم...

اسامی برگزیدگان بیست و یکمین جایزه قلم زرین معرفی شدند

۲۰ تیر ۱۴۰۲
  اسامی برگزیدگان و شایسته تقدیر بیست و یکمین جایزه قلم زرین معرفی شدند: بخش نقد و پژوهش ادبی: شایسته تقدیر: گونه شناسی نثر...

بیانیه دبیر بیست یکمین جشنواره قلم زرین

۲۰ تیر ۱۴۰۲
  «به نام خداوند لوح و قلم» ن و القلم و مایسطرون سوگند به قلم و آنچه می‌نویسند سوره مبارک قلم آیه نخست بیانیه...