دسته بندی مطالب

نشست شخصیت‌های مانا در سوره مهر؛ کامور بخشایش: بیش از١٠٠ شخصیت را شناسایی کردیم/ تمام شخصیت‌ها مربوط به دوران معاصر است.

۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ اطلاعیه ها

کاموربخشایشنشست بررسی ” شخصیت‌های مانا” صبح امروز با حضور جواد کامور بخشایش نویسنده و دبیر پژوهشی این مجموعه و ذبیح‌الله حبیبی‌نژاد از نویسندگان در غرفه سوره مهر برگزار شد.
به گزارش خبرنگار فرهنگی «نسیم آنلاین»؛ نشست بررسی ” شخصیت‌های مانا” صبح امروز با حضور جواد کامور بخشایش نویسنده و دبیر پژوهشی این مجموعه و ذبیح‌الله حبیبی‌نژاد از نویسندگان در غرفه سوره مهر برگزار شد.
‎کامور بخشایش در این نشست با اشاره به هدف مجموعه شخصیت‌های مانا گفت: شخصیت‌های مانا باچند هدف نوشته شد؛ نخست معرفی شخصیت‌های پرآوازه‌ای که یک کتاب جامع درباره شخصیت و سیر فکری آنها وجود ندارد.
همچنین پرداختن به زندگی‌ شخصیت‌هایی که در عین معتبر بودن گمنام هستند. از جمله این شخصیت‌ها داعی الاسلام است که عمر خود را برای فرهنگ و زبان فارسی در هند گذاشت اما در ایران شناخته شده نیست. بُعد سوم این مجموعه افراد کم‌نام اما معتبر هستند. این مجموعه به شخصیت‌های علمی‌، سیاسی، فرهنگی و… پرداخته است؛ با این هدف که ما این شخصیت‌ها را با هدف معرفی الگوهای بومی به نسل جوان امروز این مجموعه تدوین شد.
‎وی ادامه داد: در حال حاضر بیش از ۱۰۰ شخصیت شناسایی شدند. ما تمایل داریم با هر نویسنده‌ای در این طرح همکاری داشته باشیم؛ هر نویسنده‌ای که بتواند طبق قاعده گروه کار کند.
‎کامور بخشایش افزود: ما چند هدف در بررسی و معرفی شخصیت‌ها داشتیم. اول اینکه قالبی پژوهشی با توجه به تمام ابعاد زندگی هر شخصیت در نظر بگیریم. نثر روان و جذابیت خوانش از دیگر وجوه بود. فشرده‌نویسی و در نظر گرفتن حوصله مخاطب از دیگر ویژگی‌های این مجموعه است. شیوه داستان‌نویسی با این کارها متناسب نیست این آثار اصلا بعد تخیلی ندارند و مستند بر اسناد هستند. نباید این آثار را با ویکی پدیا که صحت و سقم اطلاعات در آنها سنجیده نشده است، یکی پنداشت. عمده‌ترین ویژگی این آثار مستند بودن آنهاست که گاه اسناد نویافته نیز در آنها به کارگرفته شده است.
این نویسنده با اشاره به معیارهای شخصیت‌ها افزود: تمام این شخصیت‌ها مربوط به دوره معاصر هستند و مولفه دیگر این بو که شخصیت در قید حیات نباشد؛ چرا که امکان داشت کتاب‌ها ناقص باشند و بخشی از زندگی آنها مورد بررسی قرار نگیرد. چند جلسه‌ای هم داشته‌ایم تا شخصیت‌های مانا را شناسایی کنیم. قرار است زندکی امیرحسین فردی و اسماعیل حاکمی نیز در این مجموعه مورد بررسی قرار گیرند.
‎ذبیح‌الله حبیبی‌نژاد نیز در این نشست با اشاره به کتاب طاهره صفارزاده در این مجموعه گفت: این موضوع انتخاب خودم بود چون صفارزاده شخصیتی چند بعدی بود و اعتقادی که او به کار و حرفه‌اش داشت برایم جذابیت داشت. هرآنچه که می‌نوشته است در زندگی‌اش جاری بود. او پایبند به اصول انسانیت و تقوا بود. هرچه از او بگوییم کم گفته‌ایم.
‎ وی ادامه داد: چندکار درباره صفارزاده نوشته شده اما به تمام زوایای زندگی او نپرداخته است. تلاش کردیم تا در این اثر تمام وجوه زندگی او مورد بررسی قرار گیرد. از سوی دیگر تلاش شده تا مجموعه اسنادی که از او باقی مانده بود نیز در کار نگارش اثر مورد استفاده قرار گیرد. این برای اولین‌بار است که این اسناد مورد استفاده قرار گرفته است؛ یعنی به وجه سیاسی زندگی او نیز پرداخته شده است.
این نویسنده در پاسخ به این پرسش که آیا مجموعه‌های این‌چنینی محدودیتی برای نویسنده ایجاد می‌کند یا خیر گفت: ما تلاش کردیم از تکرار مکررات دوری کنیم تا مخاطب به سمت اثر جذب شود.
گفتنی است، تاکنون ۱۰ جلد از مجموعه شخصیت‌های مانا منتشر شده و برای نخستین‌بار در سی‌امین دوره نمایشگاه عرضه شده است.

فراخوان بیست و دومین دورۀ جشنواره قلم زرین

۲ اسفند ۱۴۰۲
  فراخوان بیست و دومین دوره جشنواره قلم زرین انجمن قلم ایران خرسند است آغاز به کار بیست و دومین دوره جشنواره قلم زرین...

دبیر جشنواره “قلم زرین” معرفی شد

۹ بهمن ۱۴۰۲
  دبیر بیست و دومین دورۀ جشنواره قلم زرین معرفی شد. با تصویب هیأت مدیره انجمن قلم ایران ، «جواد کامور بخشایش» دبیر بیست...

بیانیه انجمن قلم ایران در محکومیت حادثه تروریستی کرمان

۱۷ دی ۱۴۰۲
————– 🔻 بیانیه انجمن قلم ایران در محکومیت حادثه تروریستی کرمان ————- به نام منتقم خون شهیدان «جنایتکاران سنگدل از هم اکنون آماج قطعی...

فراخوان سومین جشنواره ادبی فلسطین

۸ آذر ۱۴۰۲
  بسم الله الرحمن الرحیم —————- فراخوان سومین جشنواره ادبی فلسطین —————- مقام معظم رهبری: ما یقین داریم با ادامۀ مبارزات مردم مسلمان فلسطین...

بیانیه انجمن قلم ایران در حمایت از عملیات «طوفان الاقصی»

۱۷ مهر ۱۴۰۲
  بسم الله قاصم الجبارین «ما یقین داریم با ادامه‌ی مبارزات مردم مسلمان فلسطین و حمایت جهان اسلام، فلسطین به فضل الهی آزاد می‌شود...

جلسه مجمع عمومی سالیانه ۱۴۰۲

۱۳ مهر ۱۴۰۲
باسلام؛ به اطلاع می‌رساند: مجمع عمومی عادی(سالیانه) انجمن قلم ایران روز یکشنبه مورخ  ۲۳/۰۷/۱۴۰۲  از ساعت ۱۵ الی ۱۷ در محل سالن انجمن قلم...

اسامی برگزیدگان بیست و یکمین جایزه قلم زرین معرفی شدند

۲۰ تیر ۱۴۰۲
  اسامی برگزیدگان و شایسته تقدیر بیست و یکمین جایزه قلم زرین معرفی شدند: بخش نقد و پژوهش ادبی: شایسته تقدیر: گونه شناسی نثر...

بیانیه دبیر بیست یکمین جشنواره قلم زرین

۲۰ تیر ۱۴۰۲
  «به نام خداوند لوح و قلم» ن و القلم و مایسطرون سوگند به قلم و آنچه می‌نویسند سوره مبارک قلم آیه نخست بیانیه...