دسته بندی مطالب

پرویز: اعمال تغییرات در جایزه «قلم زرین» از سال آینده/ معرفی یک نویسنده برتر/ تجلیل از سه پیشکسوت در ماه‌های آتی

۲۷ شهریور ۱۳۹۵ اطلاعیه ها

mohsenparvizمحسن پرویز گفت: تا این دوره جایزه قلم زرین یک کتاب برگزیده یا تقدیری داشتیم و یا حتی مشترکا اثری معرفی می‌شد. از سال آینده یک کتاب برگزیده یا تقدیری یا برتر سال خواهیم داشت.
به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، نشست خبری جایزه قلم زرین صبح امروز با حضور محسن پرویز نایب رئیس و سخنگوی انجمن قلم ایران برگزار شد.
* اصلانی: بر اساس لیست خانه کتاب آثار تهیه و مورد داوری قرار گرفت
در این نشست محمدرضا اصلانی دبیر این جایزه ادبی در سخنانی عنوان کرد: برای گردآوری آثار منتشر شده در سال ۱۳۹۴ تا اوایل خردادماه امسال تلاش کردیم و در نهایت بر اساس لیست خانه کتاب آثار تهیه و مورد داوری قرار گرفت. به باور همه داوران ما آثار منتشر شده در سال ۱۳۹۴ از نظر شکلی و محتوایی آثاری شاخص بودند و همین مساله داوری آنها را اندکی دشوار می‌کرد.
* براتی‌پور: برای انتخاب اثر برگزیده در این بخش بیش از ۱۵۰ دفتر شعر بررسی شده است
عباسعلی براتی‌پور نیز در تشریح داوری بخش شعر این دوره از جایزه قلم زرین با بیان اینکه برای انتخاب اثر برگزیده در این بخش بیش از ۱۵۰ دفتر شعر بررسی شده است گفت: ما در دو مرحله کتاب‌ها را مورد بررسی قرار دادیم و در نهایت به ۱۰ اثر رسیدیم که باید از منظر مضمونی مورد بررسی قرار می‌گرفت. نکته دیگر هم این بود که طبق آئین نامه ما نمی‌توانستیم دفاتر شعری با حجم کمتر از ۱۲۰ صفحه را به عنوان اثر برگزیده معرفی کنیم و همین موضوع ما را به انتخاب اثر شایسته تقدیر راهنمایی کرد.
* تجار خواستار تفکیک داوری در بخش رمان و مجموعه داستان قلم زرین شد
راضیه تجار سر داور بخش داستان این جایزه نیز در تشریح روند داوری این جایزه عنوان کرد: امسال برخی از داوران ما با داوری آثار غمگین شدند چون به نظر آنها در طول سال ۹۴ کمتر اثر شاخصی چاپ شده بود.
وی همچنین خواستار تفکیک داوری در بخش رمان و مجموعه داستان در این جایزه ادبی شد.
* پرویز: تقدیر از سه پیشکسوت در ماه‌های آتی/معرفی یک نویسنده برتر
در ادامه محسن پرویز سخنگوی انجمن قلم و سر داور بخش ادبیات کودک و نوجوان نیز در سخنانی عنوان کرد: ما در حوزه ادبیات کودک و نوجوان در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی با رشد قابل توجهی مواجه بوده‌ایم. اگر عدد نویسندگان ما در سال‌های قبل از انقلاب در این بخش به ۲۰۰ عدد به زحمت می‌رسید اما در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی این عدد به شدن رشد کرد و نویسندگان فاخر بسیاری پدید آمدندو همین مساله به ما در بررسی آثار ادبی در این بخش کمک بسیاری کرد.
سخنگیو انجمن قلم ایران افزود: یکی از چالش‌های ما در داوری جایزه قلم زرین رویش آثاری با کیفیت متفاوت در هر دوره است. وقتی در یک دوره اثری را به عنوان برگزیده معرفی می‌کنیم این نام بر پیشانی کتاب می‌ماند. همین موضوع تاکنون باعث می‌شد که مثلا اگر در یک سال کتابی با نمره ۹۰ عنوان برگزیده را به دست بیاورد و در سال بعد کتابی با نمره بالاتر از ۹۰ نتواند این رتبه را کسب کند در کار ما نوعی دوگانگی ایجاد شود. از سوی دیگر ما رد اساس نامه جایزه نیز سختگیری کرده‌ایم و برای اطلاق عنوان برتر و شایسته تقدیر محدودیت‌هایی داریم و برخی به این فکر می‌افتادند که چرا قوتی در سالی یک کتاب با کیفیتی مشخص برگزیده شد چرا در سال دیگر این اتفاق برای کتاب مشابهی رخ نداده است.
پرویز افزود: با تصویب هیئت مدیره انجمن از سال آینده در جایزه قلمکتابها حائز یکی از سه عنوان برگزیده، کتاب برتر سال و شایسته تقدیر خواهیم داشت که عنوان جدید برتر سال برای تقدیر از کتاب‌هایی است که نمره کسب شده توسط آنها در داوری از شایسته تقدیر بودن بیشتر و از برگزیده بودن کمتر است و از سوی دیگر این عنوان در اذهان عمومی نیز با بازخورد بهتری همراه خواهد بود.
وی با تاکید بر مساله مضمون در انتخاب آثار منتخب این جایزه ادبی، افزود: مشکل عموم جایزه قلم نیز مانند سایر حوایز دسترسی ناقص به اطلاعات است. ما برای رفع این مساله معمولا با وجود انتشار فراخوان، خود اقدام به خرید کتاب‌های برگزیده می‌کنیم. البته خریدهای ما نیز بر اساس بانک اطلاعات خانه کتاب انجام می‌شود که نقص‌های این بانک را باید برطرف کرد.
پرویز همچنین از تلاش انجمن قلم برای انتخاب ناشران برگزیده سال در مراسم‌های آینده اهدای این جایزه خبر داد و گفت: در پروسه‌ای که وزارت ارشاد دست به انتخاب و معرفی ناشر برگزیده سال می‌زند نوعی انحصار وجود دارد که منجر به انتخاب صرف برخی ناشران خصوصی می‌شود و بخش‌هایی‌ که به نوعی نوآوری و ابتکار عمل در این بخش دست می‌زنند عملا دیده نشده‌اند.
محسن پرویز در این نشست گفت: تا این دوره جایزه قلم زرین یک کتاب برگزیده یا تقدیری داشتیم و یا حتی مشترکا اثری معرفی می‌شد. از سال آینده یک کتاب برگزیده یا تقدیری یا برتر سال خواهیم داشت.
وی ادامه داد: گاهی در مورد جوایز این شائبه پیش می‌آید که شاید عدم معرفی برگزیده‌ها به سبب صرفه جویی مالی است اما در مورد قلم زرین ما چنین نگاهی نداشتیم. تلاشمان این است تقدیری که از نویسنده می‌شود حداقل بعد معنوی ماجرا و اینکه برگزیده جشنواره یا تقدیری بوده دقیق اتفاق افتد تا حقوق افراد در قیاس با دوره های مختلف پایمال نشود.
وی در مورد تخصصی‌تر شدن جایزه آن را منوط به صرف هزینه بیشتر دانست و متذکر شد: جشنواره قلم زرین از دوره اول تا چهاردهم مورد حمایت ارشاد بود اما دوره چهاردهم این حمایت نفی نشده اما اقدامی صورت نگرفته است اگر حامیان کافی وجود داشته باشند طبیعتا امکان جداسازی بخش‌ها و تخصصی شدن زیر شاخه ها وجود دارد.
پرویز در ادامه این نشست گفت: ما هرگز مدعی قضاوت در خصوص هنر بی هدف نبوده و نیستیم. تصورمان این است اساسا جشنواره قلم زرین به این دلیل راه اندازی شده و استمرار دارد که قرار است به آن بخش از هنر مکتوب توجه کنیم که در خدمت اهداف عالیه انسانی اسلامی است.
سخنگوی انجمن قلم خاطرنشان کرد: اعتقادی به اینکه بخواهیم جایزه بدهیم به هنر بدون به هنر بدون در نظر گرفتن اهداف آن نیستیم تصورمان این است چون این بخش از هنر خیلی وقت‌ها مغفول می ماند برای همین جشنواره قلم زرین راه اندازی شد و باید معطوف به آثاری باشد که توجه به اهداف عالیه انسانی و اسلامی دارند. اما اینکه کسانی در جاهایی با اهدافی آثاری را انتخاب می‌کنند مشکلی ایجاد نمی‌کند قرار نیست همه جوایزمان با یک هدف یا رویکرد برگزار شود. اگر قرار باشد شکل داوری ها و اهداف جشنواره ها یکسان باشد اساسا انتخاب آثار مختلف معنا پیدا نمی‌کند به همین دلیل ما همچنان در قلم زرین تلاشمان این است که نکات مذکور را لحاظ کنیم.
محسن پرویز ادامه داد: انجمن قلم در سال‌جاری از سه پیشکسوت که جزو اعضای انجمن هستند در شهرهای محل سکونتشان تجلیل و برای آن‌ها نکوداشت برگزار می‌‌کند. این نکوداشت‌های در مهر، اذر و دی برگزار و اسامی افراد به زودی اعلام می‌شود.
در این راستا در این جلسه محمدرضا اصلانی عنوان کرد: مجموعه شعر کودک و نوجوان را که بررسی می‌کنیم آثار منظومه‌ای به شکل جداگانه بررسی شوند حتی مجموعه داستان بزرگسال جداگانه و رمان نیز منفک بررسی شود البته در بخش نوجوان هم این طرح اجرا شود.

فراخوان بیست و دومین دورۀ جشنواره قلم زرین

۲ اسفند ۱۴۰۲
  فراخوان بیست و دومین دوره جشنواره قلم زرین انجمن قلم ایران خرسند است آغاز به کار بیست و دومین دوره جشنواره قلم زرین...

دبیر جشنواره “قلم زرین” معرفی شد

۹ بهمن ۱۴۰۲
  دبیر بیست و دومین دورۀ جشنواره قلم زرین معرفی شد. با تصویب هیأت مدیره انجمن قلم ایران ، «جواد کامور بخشایش» دبیر بیست...

بیانیه انجمن قلم ایران در محکومیت حادثه تروریستی کرمان

۱۷ دی ۱۴۰۲
————– 🔻 بیانیه انجمن قلم ایران در محکومیت حادثه تروریستی کرمان ————- به نام منتقم خون شهیدان «جنایتکاران سنگدل از هم اکنون آماج قطعی...

فراخوان سومین جشنواره ادبی فلسطین

۸ آذر ۱۴۰۲
  بسم الله الرحمن الرحیم —————- فراخوان سومین جشنواره ادبی فلسطین —————- مقام معظم رهبری: ما یقین داریم با ادامۀ مبارزات مردم مسلمان فلسطین...

بیانیه انجمن قلم ایران در حمایت از عملیات «طوفان الاقصی»

۱۷ مهر ۱۴۰۲
  بسم الله قاصم الجبارین «ما یقین داریم با ادامه‌ی مبارزات مردم مسلمان فلسطین و حمایت جهان اسلام، فلسطین به فضل الهی آزاد می‌شود...

جلسه مجمع عمومی سالیانه ۱۴۰۲

۱۳ مهر ۱۴۰۲
باسلام؛ به اطلاع می‌رساند: مجمع عمومی عادی(سالیانه) انجمن قلم ایران روز یکشنبه مورخ  ۲۳/۰۷/۱۴۰۲  از ساعت ۱۵ الی ۱۷ در محل سالن انجمن قلم...

اسامی برگزیدگان بیست و یکمین جایزه قلم زرین معرفی شدند

۲۰ تیر ۱۴۰۲
  اسامی برگزیدگان و شایسته تقدیر بیست و یکمین جایزه قلم زرین معرفی شدند: بخش نقد و پژوهش ادبی: شایسته تقدیر: گونه شناسی نثر...

بیانیه دبیر بیست یکمین جشنواره قلم زرین

۲۰ تیر ۱۴۰۲
  «به نام خداوند لوح و قلم» ن و القلم و مایسطرون سوگند به قلم و آنچه می‌نویسند سوره مبارک قلم آیه نخست بیانیه...