دسته بندی مطالب

کامران شرفشاهی در گفت‌وگو با فارس:ماجرای ستایش شعرای تاجیک از اشعار احمد عزیزی/ در زمان حیاتش برخورد شایسته‌ای با او نشد.

۲۶ فروردین ۱۳۹۶ اطلاعیه ها

11یک منتقد ادبی گفت: احمد عزیزی از نادره شاعران روزگار ما بود که آوازه شعرهایش از مرزها فراتر رفته بود، بعد از فروپاشی شوروی شاعران تاجیکستانی به ایران آمدند و به دنبال ملاقات با او بودند و با علاقه از احمد و شعرهایش یاد می‌کردند.
کامران شرفشاهی شاعر و منتقد ادبی در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، با اشاره به شخصیت احمد عزیزی گفت: احمد عزیزی از نادره شاعران روزگار ما بود که آوازه شعرهای ارزنده‌اش از مرزهای کشور فراتر رفته بود، به گونه‌ای که بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و باز شدن مرزها شاعران تاجیکستانی به ایران آمدند و به دنبال ملاقات با او بودند و با علاقه از احمد و شعرهایش یاد می‌کردند.
وی افزود: احمد عزیزی علاوه بر تاثیری که در جریان شعر معاصر داشت و جان تازه‌ای به شطح و مثنوی داد در زندگی شخصی نیز انسانی فرهیخته و متواضع بود که خاطرات بسیاری با او دارم.
این شاعر در ادامه با اشاره به خاطره‌ای گفت: یکی از این خاطرات، کتاب‌های احمد است که بعد از انتشار به من هدیه داده، معمولا مرسوم است که‌ شاعران در حد یک سطر یا دو سطر تقدیم‌نامه می‌نویسند و کتاب را اهدا می‌کنند ولی جوشش احمد عزیزی در نوشتن به گونه‌ای بود که با آن خط ریز و مورچه‌وار قلم را که در ابتدای صفحه قرار می‌داد تا پایین صفحه می‌نوشت و باز به پشت صفحه می‌رفت.
*کتب احمد عزیزی در شمار پرفروش‌ترین کتب شعر است
او اضافه کرد: احمد عزیزی یکی از پرکارترین شاعران و نویسندگان در روزگار ما بود. در روزنامه‌نگاری و برگزاری کلاس‌های ادبی و انجمن‌ها او تاثیرگذار بود و هیچکس جای خالی او را پر نخواهد کرد.
شرفشاهی گفت: کتاب‌های شعر احمد عزیزی در شمار پرفروش‌ترین و پرمخاطب‌ترین کتب شعر است به لحاظ اینکه زبان شعر احمد عزیزی زبانی روان است و نگاه تازه‌ای در نظم و نثر دارد. نثرش بر پایه شطح بود و بسیار خیال‌انگیز بود. بسیاری در زمان حیات و چه در دوره بیماری او پیگیر و دنباله‌روی آثارش بودند.
*در زمان حیات احمد عزیزی برخورد شایسته‌ای با او نشد
وی در پایان گفت: نکته دیگر در اینجا جای ذکر دارد که متاسفانه در زمان حیات او برخورد شایسته‌ای با این شاعر ارزشمند روزگار ما صورت نگرفت و او از حوزه هنری گلایه‌مند و آزرده خاطر بود و در دوره‌هایی ممنوع‌الورود بود تا اینکه کتاب «کفش‌های مکاشفه» او منتشر شد و موج بسیاری در مجامع ادبی و جامعه ایجاد کرد و این سبب شد که آن فضا شکسته شود. او تا قبل از بیماری از خط‌کشی‌ها گلایه‌مند بود و علی‌رغم همه این مشکلات روحیه مهربانانه را داشت و سعی می‌کرد همه را جمع کند. به خاطر دارم در همان ایام تمام هنرمندان را در منزلش به صرف شام جمع کرد و در نظر داشت تا یک انجمن صنفی برای نویسندگان و شعرا ایجاد کند ولی بیماری به او مجال نداد.
بر اساس این گزارش احمد عزیزی شاعر متعهد و چیره‌دست در ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ پس از رنج و تحمل یک دوره طولانی بیماری دار فانی را وداع گفت.

فراخوان بیست و دومین دورۀ جشنواره قلم زرین

۲ اسفند ۱۴۰۲
  فراخوان بیست و دومین دوره جشنواره قلم زرین انجمن قلم ایران خرسند است آغاز به کار بیست و دومین دوره جشنواره قلم زرین...

دبیر جشنواره “قلم زرین” معرفی شد

۹ بهمن ۱۴۰۲
  دبیر بیست و دومین دورۀ جشنواره قلم زرین معرفی شد. با تصویب هیأت مدیره انجمن قلم ایران ، «جواد کامور بخشایش» دبیر بیست...

بیانیه انجمن قلم ایران در محکومیت حادثه تروریستی کرمان

۱۷ دی ۱۴۰۲
————– 🔻 بیانیه انجمن قلم ایران در محکومیت حادثه تروریستی کرمان ————- به نام منتقم خون شهیدان «جنایتکاران سنگدل از هم اکنون آماج قطعی...

فراخوان سومین جشنواره ادبی فلسطین

۸ آذر ۱۴۰۲
  بسم الله الرحمن الرحیم —————- فراخوان سومین جشنواره ادبی فلسطین —————- مقام معظم رهبری: ما یقین داریم با ادامۀ مبارزات مردم مسلمان فلسطین...

بیانیه انجمن قلم ایران در حمایت از عملیات «طوفان الاقصی»

۱۷ مهر ۱۴۰۲
  بسم الله قاصم الجبارین «ما یقین داریم با ادامه‌ی مبارزات مردم مسلمان فلسطین و حمایت جهان اسلام، فلسطین به فضل الهی آزاد می‌شود...

جلسه مجمع عمومی سالیانه ۱۴۰۲

۱۳ مهر ۱۴۰۲
باسلام؛ به اطلاع می‌رساند: مجمع عمومی عادی(سالیانه) انجمن قلم ایران روز یکشنبه مورخ  ۲۳/۰۷/۱۴۰۲  از ساعت ۱۵ الی ۱۷ در محل سالن انجمن قلم...

اسامی برگزیدگان بیست و یکمین جایزه قلم زرین معرفی شدند

۲۰ تیر ۱۴۰۲
  اسامی برگزیدگان و شایسته تقدیر بیست و یکمین جایزه قلم زرین معرفی شدند: بخش نقد و پژوهش ادبی: شایسته تقدیر: گونه شناسی نثر...

بیانیه دبیر بیست یکمین جشنواره قلم زرین

۲۰ تیر ۱۴۰۲
  «به نام خداوند لوح و قلم» ن و القلم و مایسطرون سوگند به قلم و آنچه می‌نویسند سوره مبارک قلم آیه نخست بیانیه...